Paard erg stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_Jarig

Paard erg stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:24

Hallo!

Ik heb een paard wat ik hier train. Het is een jong en groen paard, wat nu net een aantal maanden onder het zadel is (iets van 3 maand). Hij doet alles heel goed! Stap, draf, galop doet hij allemaal perfect. Hij luistert super goed naar t been en bit/ halster. Kan vanalles met m doen; van bareback en bitloos rondrijden tot koeien drijven of trailride buiten. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan en ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Hij is namelijk erg stijf aan de linkerkant. Zo stijf dat hij op een cirkel soms niet zuiver loopt. Heb zelfs gehad dat ik m te veel doordrukte (onbewust) en t meer begon te lijken op echt kreupelen. In stap is er niks aan de hand, het is echt alleen in draf. Niet alleen met ruiter, maar ook als ik grondwerk met hem doe en ik doe hem in draf op een cirkel (tis geen longeren, dat doen we hier niet.)

Ik probeer veel buigoefeningen te doen en t is ook al wel veel beter dan dat t eerst was. Maar in draf is t nog steeds erg lastig voor m en dat is dan ook het probleem.
Zijwaarts doet hij trouwens prima. Hij kan prima de turns over de voor en achterhand en de sidepass. (Wijken)

Nog iets om te weten; een halfjaar geleden was hij nog een hengst en hij is nu 5 jaar. Hij ziet er dan ook echt uit als een hengst met een dikke hengstennek, wat het niet veel makkelijker maakt voor hem.

Afbeelding
Foto van een tijd geleden, maar hier zie je goed wat ik bedoel met zn nek.
En we rijden western.

Ik hoop op wat tips hoe ik het kan verbeteren en het dus makkelijker voor ons kan maken! :) zowel oefeningen voor op de grond als onder het zadel zijn welkom. Of als iemand weet wat t zou kunnen zijn. Iemand anders dacht namelijk dat her misschien iets in de schouder zou kunnen zijn omdat ik niet altijd zuiver loopt in een cirkel in draf.

Domino_2006

Re: Paard erg stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:27

chiropractor of osteopaat laten komen. Mijn pony leek redelijk te lopen, maar zat heel erg vast in haar nek en si gewricht. Nu is ze weer gekraakt (Chiropractor) en loopt accuut beter. Verder zou ik met zadel ipv. barebackpad gaan rijden. Je belast dan de rug minder door drukverdeling.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:34

Hij is pas 3 maanden onder het zadel en je hebt er al bitloos mee gereden, met koeien, trailrides enz.? Een paard is van nature scheef, dus stijf aan 1 zijde. Bij het ene paard is het erger dan bij een ander. Die kant moet je dus los gaan werken. Ga eerst eens rustig met 'm rechtrichten, eerst aan de hand. Het liefste onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft.

Eileen_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:45

Was ik vergeten te zeggen, ik zit in Canada op een ranch in the middle of nowhere. En DA/ osteopaat oid is hier niet zo makkelijk als in Nederland.
Er was hier een kalf erg ziek en we brachten haar naar de DA. Zijn conclusie: de kalf is ziek en heeft slappe spieren en hij wist niet of ze het zou overleven. Joh echt waar? :')
Gisteren was hier een masseur oid. (Geen idee wat het precies is) en die heeft m wat gemasseerd in zn nek. Maar heb niet t idee dat dat zo veel hielp.
Het zou wel erg goed kunnen dat het iets in het si gewricht is. Hij zet zn achterhoef nml ook niet altijd in de plek van zn voorhoef in draf.
Het is trouwens niet met barebackpad, gewoon zonder iets. Bareback is engels voor zonder zadel. Het is soms erg moeilijk om paarden termen die je elke dag gebruikt zo te vertalen. Sorry haha :')
Ik rij bijna altijd met zadel, maar soms als ik niet zo veel tijd heb of als ik aan het grondwerken ben klim ik er ff op zonder zadel. Maar dat is nooit een hele training en nooit veel langer dan een kwartiertje , 20 minuten.
Daarnaast moet hij ook bareback gereden worden als het winter is. In de winter rijden ze hier nooit met zadel omdat het daar te koud voor is. Op warme dagen (-10 graden) kunnen ze soms rijden, maar dan is t nog steeds te koud om er een zadel op te gooien. -40 is namelijk geen uitzondering hier :P
Ik heb nog nooit problemen met hem gehad bareback. Sterker nog, eerste paar keren dat ik op m zat was bareback. (Dat is de manier waarop we paarden zadelmak maken) Dus denk niet dat dat een probleem zou moeten zijn. Zolang ik geen uren bareback op m zit.

Eileen_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:51

astridklomp schreef:
Hij is pas 3 maanden onder het zadel en je hebt er al bitloos mee gereden, met koeien, trailrides enz.? Een paard is van nature scheef, dus stijf aan 1 zijde. Bij het ene paard is het erger dan bij een ander. Die kant moet je dus los gaan werken. Ga eerst eens rustig met 'm rechtrichten, eerst aan de hand. Het liefste onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft.

Thats right ;) Sterker nog.. dit was de tweede keer op m
Afbeelding
gaat heel wat grondwerk aan vooraf trouwens.
Ik weet dat elk paard van nature scheef is en weet ook wat oefeningen, maar heb er nier erg veel verstand van. Zal me er wat meer over gaan inlezen. Had er nog niet zo overna gedacht eigenlijk! Ga ook vragen of de rancheigenaresse er wat van af weet oid. Denk t niet.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:43

Oké, wist niet dat je in Canada zat inderdaad. :D

Ik weet niet hoeveel ze in Canada weten over rechtrichten en gymnastiseren. Het is in ieder geval heeel belangrijk om een jong paard te gymnastiseren, vooral als ie aan 1 kant vast zit, anders wordt het alleen maar erger.

Het is ook niet nodig om er een meteen een osteopaat bij te roepen, eerst kijken of je het rijtechnisch op kan lossen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:51

Drie maanden is ook nog niet zoveel... En zie een paard wat ook nog wat armbespierd is vooral de rug (topline) maar wel onderhals heeft. Zolang hij niet echt zijn rug gebruikt (wat hij nu nauwelijks kan doen door de arme bespiering) kan hij ook niet fatsoenlijk buigen door zijn lijf.
Ik zou gaan longeren en daarbij vooral aandacht hebben voor zijn lichaamsgebruik en stimuleren zijn hals te laten valen, zijn achterbenen ver onder zijn lichaam te plaatsen en zijn rug wat te bollen. Eerst in stap en pas later draf.

Eileen_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 23:54

Ik ga me er zeker op inlezen en kijken hoe ik t kan verbeteren :) en vragen natuurlijk. Als iemand tips heeft hoor ik t graag ;)

De foto is niet recent. Dit is van juni toen ik hem nog niet reed, hij heeft hier nog nooit een zadel opgedaan. T was meer om de nek te laten zien, want t is nogal moeilijk te zien op fotos hoe t in t echt is.
Afbeelding
Dit is de meest recente foto wat ik heb waar je kan zien hoe hij er nu uit ziet qua lichaam (let niet op de modder :')). Maar die nek zou nooit weg gaan.
Zou eens kijken wat ik er mee kan doen, want normaal gesproken longeren ze hier helemaal niet dus er zijn hier ook geen spullen voor (zoals pessoa oid)
Zijn natuurlijke hoofdhouding is al vrij laag trouwens. Ook met rijden heeft hij zn nek en hoofd heel goed.
bedankt iedereen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:29

Vind hem op deze foto al stuk beter eruit zien... ook de hals ;)
Zou ook niet meteen met pessoa gaan longeren... maar wel longeerlijn dat je zelf beter kan zien wat hij aan het doen is. Probeer eens te kijken of als zijn hoofdhouding laag is je hem iets meer van achteren kan activeren zodat hij zijn buikspieren aanspant en zijn rug bolt.

Deze website http://www.art2ride.com heeft veel filmpjes met uitleg over het opbouwen van de training zodat hij de juiste spierenontwikkeld ... wel wat gericht richting engelse dressuur maar denk dat je de basis wel kan gebruiken.