Mijn 'nieuwe' grote vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Mijn 'nieuwe' grote vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:39

Hee lieve medebokkers! :D

Afbeelding

Tommy, 15jr, peterpan x calvados

Na ongeveer 4 maanden word het wel eens tijd om mijn nieuwe grote liefde aan jullie voor te stellen.. Voor deze knapperd was ik trotse eigenaar van de (voor mij) allerleukste fjord. Helaas is deze verkocht..

Ik kwam Tommy tegen op mijn stage hier zou ik voor een jaar stage lopen. Gelijk toen ik de stallen inliep en een rondleiding kreeg was ik verliefd.. <3 Later zou ik ook zo een mooi paard kopen, want nu had ik geen tijd voor twee paarden mijn fjord zou nooit weggaan.. Maar dingen veranderen, ik met mijn 1.80 heb altijd al getwijfeld of ik niet te groot was en of het niet beter was weer opzoek te gaan naar een grotere paard. En ja, dat is toch gebeurd. Na ''aandringen'' door mijn stagebegeleider ben ik toch eens op Tommy gestapt om dat te voelen, de klik was er buiten het rijden om dus waarom niet proberen? En toen was ik verkocht.. Voor mijn lieve fjorden vriend heb ik een geweldig nieuw plekje gevonden. Dit heeft me toen aan het denken gezegd en me de stap laten nemen. Ik had geen andere keuze willen maken achteraf.. *\o/* Neemt niet weg dat ik mijn lieve pony mis.. Ik wou deze 2 schatten heeeel graag samen op 1 foto en dat is gelukt.

Afbeelding

Vandaag ben ik wezen rijden en hier zijn wat foto's van gemaakt. :Y)
Ik les sinds een paar weken bij een nieuwe instructrice waar ik elke keer onwijs veel van leer. Ik les 1a2 keer per week. Mijn leerpunten zijn hakken uitdrukken, benen op zijn plaats houden, geen geld zoeken, en mijn armen/handen. Een hele boel om nog aan te werken, maar we zijn hard bezig. Ik wil graag vanaf december starten, wij beginnen in de B :j Zijn wij hier klaar voor denken jullie?..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit was het weer, ik ben nog steeds elke dag verliefd <3 <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jaimy10 op 14-10-15 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:42

Aaaah wat een mooierd! <3 En die fjord is trouwens ook heel schattig

en trouwens even off topic, is die foto dat je een wedstrijd rijd op je fjord op manege veldt?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 17:04

ejikas schreef:
Aaaah wat een mooierd! <3 En die fjord is trouwens ook heel schattig

en trouwens even off topic, is die foto dat je een wedstrijd rijd op je fjord op manege veldt?

Ja klopt, mijn fjord heb ik voor hij naar de slacht zou gaan overgekocht op en van Manege Veldt, hier heb ik mijn hele leven gestaan, 2 maanden geleden verhuist naar stal Nieuweland!

jaimy10

Re: Mijn 'nieuwe' grote vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:02

Ik zie dat het topic bij RIJ ITP staat.. kan ik hem zelf nog verplaatsen naar HAW? :Y)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:45

Wat leuk, ook een .. x Calvados in de dressuurring, betekent dat mijn springer toch maar eens die dressuurknopjes aan moet zetten haha.

Gave vos hoor! Heel sprekend hoofd, zou ik persoonlijk ook gelijk voor gevallen zijn haha.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:53

mooie vos hoor, heel wat anders dan je fjord!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:06

nontie schreef:
Wat leuk, ook een .. x Calvados in de dressuurring, betekent dat mijn springer toch maar eens die dressuurknopjes aan moet zetten haha.

Gave vos hoor! Heel sprekend hoofd, zou ik persoonlijk ook gelijk voor gevallen zijn haha.

Haha je gaat ze steeds meer zien he! :j
Mijne kent alleen maar de dressuur knopjes.. hij is tijdens hengstenkeuringen vroeger ''opgefockt'' met balken heb ik mij laten vertellen dus als er een balk in de bak ligt ben ik weer heeeeel snel aan de andere kant van de bak, arm paard. Wil er wel werk van maken want springen vind ik stiekem ook erg leuk :Y)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:45

jaimy10 schreef:
nontie schreef:

Haha je gaat ze steeds meer zien he! :j
Mijne kent alleen maar de dressuur knopjes.. hij is tijdens hengstenkeuringen vroeger ''opgefockt'' met balken heb ik mij laten vertellen dus als er een balk in de bak ligt ben ik weer heeeeel snel aan de andere kant van de bak, arm paard. Wil er wel werk van maken want springen vind ik stiekem ook erg leuk :Y)

Arm paard inderdaad. Merrie van een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad, van het voorjaar voor het eerst over een balkje 'gestapt' en ze kan inmiddels balkjes draven :)
Geduld en vertrouwen en dan lukt het je wel :j

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 17:11

nontie schreef:
Arm paard inderdaad. Merrie van een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad, van het voorjaar voor het eerst over een balkje 'gestapt' en ze kan inmiddels balkjes draven :)
Geduld en vertrouwen en dan lukt het je wel :j

Ah wat super! Ja aan de hand durft hij ondertussen ook erover heen te stappen. Ga verder niks dwingen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:39

jaimy10 schreef:
Ik zie dat het topic bij RIJ ITP staat.. kan ik hem zelf nog verplaatsen naar HAW? :Y)

Bij deze verplaatst naar HAW :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 06:26

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic bij deze is verplaatst naar HAW gelden op dit moment de regels die gehanteerd worden op HAW wbt rijtechnisch opbouwend commentaar

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:46

verwijderd
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:24

Wat een verandering! Mooi paard heb je nu zeg! Alleen onder het zadel komt dat niet zo naar voren, dat is jammer! Of jullie klaar zijn voor de B durf ik niet te zeggen. Ik zie veel meer aanspanning dan ontspanning (tempo is volgens mij ook wat aan de hoge kant?), dus zelf zou ik zeggen dat jullie nog niet klaar zijn voor deze oprichting en 'expressie'. Hoeven ze in de B ook helemaal niet te zien, een beetje goede jury wil ook juist de ontspanning zien omdat dat de basis is. Daar zou ik dus goed aanwerken!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 04:35

Bedankt voor het 'commentaar' ik ga er zeker opletten aangezien allebei de ontspanning naar voren komt!

Bedoelen jullie dan ook echt dat 'lang en laag' want zo begin en eindig ik wel en probeer daar tussenin juist wat meer oprichting te krijgen. Maar k zit dus redelijk fout met denken dat dit het goede is :)*
Ik heb gelukkig 2x p week les, me houding is nog echt drama, want wat een verschil een pony wat zit als een huis en dan een paard met zoveel beweging.

Maar nogmaals bedankt, ik kan er zeker wat mee! :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 07:01

Ik zou werken aan een losgelassen paard en de hals net een paar cm verder uit schuiven, zodat het zelf verbinding maakt en het beter de rug gaat gebruiken. Oprichting ontstaat vanzelf als je paard achter sterker wordt en je paard zijn rug- en buikspieren goed gaat gebruiken. Dat heeft namelijk te maken met de draagkracht van de achterhand en niet met de hoofd- hals houding. De hoge hoofd- halshouding in de hogere klassen is enkel één van de aanwijzingen of het paard optimaal tot dragen komt in combinatie met de kantelling van het bekken.
Maar je hebt een leuk paard, dus ik zou zeggen; verdiep je eens in de biomechanica. Ik kan je onder andere het boek 'van ruiter naar trainer' van osteopaat Leandra Teunissen adviseren. Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:28

jaimy10 schreef:
Bedankt voor het 'commentaar' ik ga er zeker opletten aangezien allebei de ontspanning naar voren komt!

Bedoelen jullie dan ook echt dat 'lang en laag' want zo begin en eindig ik wel en probeer daar tussenin juist wat meer oprichting te krijgen. Maar k zit dus redelijk fout met denken dat dit het goede is :)*
Ik heb gelukkig 2x p week les, me houding is nog echt drama, want wat een verschil een pony wat zit als een huis en dan een paard met zoveel beweging.

Maar nogmaals bedankt, ik kan er zeker wat mee! :j

Nee hoor zit je niet fout mee! Je vraagt alleen teveel oprichting. Zie bericht van lante. Als je hem oppakt, doe dat dan ietsje lager en met meer lengte dan op deze foto's. :) Ben benieuwd naar dat soort foto's!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:32

Hahaha je benen leiden echt een "eigen leven" .
Komt misschien ook omdat je gewend bent je hakken op te trekken om bij de buik van je fjord te komen vanwege jouw lengte. Dat is nu niet meer nodig maar moeilijk af te lren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:36

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 16:20

Babootje schreef:
Hahaha je benen leiden echt een "eigen leven" .
Komt misschien ook omdat je gewend bent je hakken op te trekken om bij de buik van je fjord te komen vanwege jouw lengte. Dat is nu niet meer nodig maar moeilijk af te lren.

Hahah ja behoorlijk :Y)
en ik probeer er echt op te letten ging een stuk beter. Tot ik de opdracht kreeg in wending of op een volte me binnen been er aan te houden.. er aan houden niet omhoog trekken, maar okee dat moeten we ook weer afleren. Gelukkig heb ik les van iemand die me er constant op wijst }>

marinPORTRET

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:58

Wat een prachtig paard en wat zijn jullie een leuke combinatie!
Je noemt als verbeterpunten oa hakken uitdrukken, benen en handen op de plaats houden. In combinatie met het bekijken van de foto's lijken mij dit zaken die voortkomen uit het feit dat je basis, je centrum gebied in je buik en je heupen niet in balans de beweging van je paard volgen, waardoor je niet vloeiend mee kan bewegen met je paard met als resultaat dat je hakken, benen en handen niet op zijn plaats blijven. Als dit in orde is, volgt de rest vaak vanzelf. Door zonder die basisbalans geforceerd je hakken uit te drukken, creëer je eigenlijk juist meer spanning waardoor je nog minder gemakkelijk met je paard mee kan bewegen en het paard ook minder gemakkelijk kan ontspannen.
Probeer in stap en in draf (als je doorzit) de bewegingen van je paard mee te volgen, dus links en rechts met je heupen en knieën meezakken op het moment dat je paard met de heup aan dezelfde kant zakt als hij dat achterbeen naar voren plaatst. Zo zijn er nog een heleboel interessante dingen die hulp kunnen bieden. Als je het interessant vindt, zijn lessen Centered Riding echt een aanrader. Er is ook een boek van: Centered Riding 2, geschreven door Sally Swift.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 19:18

marinPORTRET schreef:
Wat een prachtig paard en wat zijn jullie een leuke combinatie!
Je noemt als verbeterpunten oa hakken uitdrukken, benen en handen op de plaats houden. In combinatie met het bekijken van de foto's lijken mij dit zaken die voortkomen uit het feit dat je basis, je centrum gebied in je buik en je heupen niet in balans de beweging van je paard volgen, waardoor je niet vloeiend mee kan bewegen met je paard met als resultaat dat je hakken, benen en handen niet op zijn plaats blijven. Als dit in orde is, volgt de rest vaak vanzelf. Door zonder die basisbalans geforceerd je hakken uit te drukken, creëer je eigenlijk juist meer spanning waardoor je nog minder gemakkelijk met je paard mee kan bewegen en het paard ook minder gemakkelijk kan ontspannen.
Probeer in stap en in draf (als je doorzit) de bewegingen van je paard mee te volgen, dus links en rechts met je heupen en knieën meezakken op het moment dat je paard met de heup aan dezelfde kant zakt als hij dat achterbeen naar voren plaatst. Zo zijn er nog een heleboel interessante dingen die hulp kunnen bieden. Als je het interessant vindt, zijn lessen Centered Riding echt een aanrader. Er is ook een boek van: Centered Riding 2, geschreven door Sally Swift.

Wat een lieve reactie, hier heb k onwijs veel aan. als ik het zo lees komt het me inderdaad bekend voor ja. Ik ga er meer opletten ja! Bedankt! :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:54

Leuke vos!! Staat je goed hoor met je 1.80m :+
Hoe groot is je nieuwe lover??

Tipje, als je de tijd neemt met het rijden dan heb je de tijd om meer stil te staan bij je eigen verbeter puntjes. Op de foto's ziet het er erg gehaast uit, alsof je het niet afmaakt.

Succes!! Ben benieuwd naar de volgende foto's van jullie als combi <3

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:19

Bambiliny schreef:
Leuke vos!! Staat je goed hoor met je 1.80m :+
Hoe groot is je nieuwe lover??

Tipje, als je de tijd neemt met het rijden dan heb je de tijd om meer stil te staan bij je eigen verbeter puntjes. Op de foto's ziet het er erg gehaast uit, alsof je het niet afmaakt.

Succes!! Ben benieuwd naar de volgende foto's van jullie als combi <3

Wat een leuke reactie *\o/*
Hij is 1,72 niet extreem klein wel een heel smal gebouwd. Maar de spiertjes beginnen te komen dus hij lijkt al wat forser!

Ja klopt, hier kan ik me wel in vinden. en ik probeerde alles goed te doen, maar helaas werkt dat tegen haha :+