Paard verspringt alleen van voor

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mooneye15

Paard verspringt alleen van voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:31

Tijdens een vliegende galopswissel verspringt mijn paard alleen van voor iemand tips om achterhand mee te laten verspringen? Enkelvoudige galopswissels doet hij perfect (stap-galop)

callass

Re: Paard verspringt alleen van voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:39

Mijne wil ook nog niet wisselen. Wat ik moet doen is de schouder goed opzij zetten zodat de achterhand genoeg ruimte heeft om naar voren te springen. Als je in de linker galop zit schouder goed naar links, travers naar rechts zonder dat je al je linker been naar achter legt. Hoop dat ik het een beetje goed uitleg

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:43

callass schreef:
Mijne wil ook nog niet wisselen. Wat ik moet doen is de schouder goed opzij zetten zodat de achterhand genoeg ruimte heeft om naar voren te springen. Als je in de linker galop zit schouder goed naar links, travers naar rechts zonder dat je al je linker been naar achter legt. Hoop dat ik het een beetje goed uitleg

Dankjewel, ga dit zeker eens proberen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:53

Eigenlijk zeg je zelf al een beetje waar de fout zit, je zegt mijn paard verspringt alleen vooraan bij het wisselen.
Je probeert dus iets en het paard valt een beetje bijna uit onbalans in de andere galop, dit is dus zeer zeker niet de juiste aanpak, om een goede of eigenlijk eender welke galop aan te springen zou dit moeten gebeuren vanuit de achterhand, het paard moet dus eerst achteraan aanspringen, zijn gewicht een beetje meer naar achter verplaatsen, en van daaruit dan aanspringen met kracht en zo heft hij zijn voorhand net iets meer op en volgt de voorhand gewoon als vanzelf de wissel.
Dus meer aandacht geven op het hoe en het waarom, dan voorbereidende oefeningen, om het paard zover te krijgen eerst zijn gewicht te verplaatsen, vb spring aan na een heel korte wending, bv naar de bakrand toe, dus echt ter plaatse draaien, soort wending om de achterhand bijna, en tijdens die wending aanspringen.
succes zou ik zeggen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:04

Dit probleem zit voornamelijk in je recht richten. Paard is waarschijnlijk toch wat scheef in de galop. Probeer je paard naar de binnen teugel toe te laten springen (zelfde gevoel als bij een galopappuyement) druk de achterhand iets naar binnen, zorg dat je paard los is op de binnen teugel en dan druk je ze zo in de wissel.

Het tempo mag ook niet te laag (of veel te hoog) liggen. Wat ik vaak heel fijn vind werken is een stuk midden galop in de contra, iets terug sluiten en dan wisselen. Dan zit de voorwaartse drang nog mooi in de wissel.

Sofietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:44

Oefen met een balkje. Wissel pas van stelling en herleg je been pas in het zweefmoment dat je paard over het balkje gaat. Wisselt hij dan nog niet geef hem dan in het zweefmoment een tik van je zweep. Zorg wel dat hij in evenwicht blijft en niet gaat weg vallen over de schouder.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:51

Mijn paard probeert het te doen (nog niet vlekkeloos) bij bovengenoemde tips, vanuit een appuyement. Verder is het een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen. En belonen alsof je Olympisch goud hebt gewonnen bij een correcte wissel, even lange teugel zodat ie het kan verwerken en herhalen.

Een balkje heb ik geprobeerd, snapt mijn paard niks van. Springt er gewoon contra overheen en gaat lekker door in galop.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:27

Ik weet niet wat je allemaal je paardje al aangeleerd hebt voor de wissel??

Je zou kunnen proberen om appuyement naar de hoefslag te maken en dan op de hoefslag om te stellen voor de wissel. Hij/Zij zit dan al op de kont en moet achter eerst en dan pas voor.

menzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:29

Misschien kun je eens oefenen met balken? Dan springen ze geloof ik altijd voor en achter over ;)

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:49

Ik zou het persoonlijk niet met een balkje doen, omdat de wissel vanuit het achterbeen moet komen. Spring je de wissel met een balkje, dan loop je juist het risico dat je paard de wissel eerst van voren maakt en dan (eventueel) van achteren. De tips van aeolusnr1, amaranth en bambiliny lijken me goede. Zorg er voor dat je paard actief is van achteren. Bij mijn paard werkten deze methoden destijds allemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:14

TS kun je eens beschrijven hoe jij je vliegende wissel rijdt, qua hulpen en wat je bij je paard daarmee teweegbrengt mbt schouder- en heupcontrole?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:21

menzel schreef:
Misschien kun je eens oefenen met balken? Dan springen ze geloof ik altijd voor en achter over ;)

Daarmee stimuleer je volgens mij alleen de voorkant, ze moeten vanuit achter oversprongen heb ik altijd begrepen, dat werkt niet door er iets vóór te leggen...

edit: Marina legde het beter uit dan ik :+

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:24

Nooit een wissel voor een dressuurpaard aanleren met een balkje! Inderdaad zoals xxMarinaxx zegt, leer je ze dan juist om eerst voor te wisselen en dan achter. Geef je wel een duidelijke hulp? In het begin moet je een beetje een schrikeffect creeeren. Dus je buitenbeen moet je dusdanig in laten komen dat het paard van schrik aan de kant springt voor dat been en dus ook achter van galop wisselt. Uiteraard belonen als hij het goed doet. Naarmate hij het spelletje gaat snappen kun je je hulp steeds kleiner maken.

Bij mij ging het het makkelijkste vanuit de contragalop (zo hou je gelijk duidelijk onderscheid tussen contra en de wissel, dus ze moeten blijven wachten op je hulp). Dus je galoppeert in contragalop aan, dan rijd je iets voorwaartser dan normaal (dus een groter zweefmoment want zo wordt het makkelijker om te wisselen voor je paard) en als je halverwege de lange zijde bent dan stel je je paard vast om qua stelling en dan tel je 1,2,3 en daarna geef je de nieuwe galophulp met een heel duidelijk nieuw buitenbeen!
Doordat je net voor de bocht wisselt is het voor je paard logischer om te wisselen. En als hij niet wil wachten dan stel je de wissel een lange zijde uit.
Zo heb ik het geleerd en dit werkt voor mijn paard ook het beste.