Engelse volbloed weer aan het werk!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorteee

Engelse volbloed weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:58

Na een half jaar stil te hebben moeten staan, zijn we de draad weer op aan het pakken. We hebben de eerste maanden langzaam opgebouwd en de zomer veel buiten gereden. Nu probeer ik hem dressuurmatig weer wat beter te krijgen en ook het springen weer op te pakken.
Billy is een twaalfjarige Engelse volbloed met een heel bijzonder karakter :j
Ik heb hem vorige zomer als cadeautje gekregen toen ik aan het werk was in Zwitserland, omdat we zo goed klikten. Ik heb ook vrijwel nooit ruzie met hem. Wel handig om te weten is dat hij zowel links achter in zijn heup als linksvoor iets gebroken heeft (gehad) en daarom minder soepel is dan een 'gezond' paard, desniettemin doen we alles nog en heeft hij veel plezier in het werk.

Afbeelding

Knappe vent

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet zo veel rijfotos gemaakt die dag, wel nog een filmpje van eerste keer springen weer.
View My Video

Ik moet mijn handen stil houden, niet zo 'scharen' in mijn heup en minder snel teruggaan in het zadel, zijn we aan aan het werken. Evenals hakken laag, rechtvooruit kijken en handen recht :o

Maak binnenkort nog een filmpje van ons dressuurdoen! *\o/*

DiscoDipp

Re: Engelse volbloed weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:57

Leuk paardje!
Kwa tips zou ik echt meer gaan letten op het neusje eruit houden, ze loopt erg onder de loodlijn. Daarbij loopt ze ook op de voorhand dus proberen om de achterhand te activeren, denk als je meer van achter hebt dat het neusje eruit makkelijler gaat.

Succes :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:50

ik zou er minder van voor aanzitten en meer van achteren uit rijden.
Aan de mond en hoofdhouding is te zien dat er een strakke verbinding is (strakke hand) en dat zie je ook duidelijk terug in de rug en achterhand.
Van voor een stuk losser en eerst die achterhand activeren, :)

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:50

Wat een mooi paard! Ben benieuwd hoe je hem zo mooi wit houdt :')
Naar voren kijken, maar dat had je zelf ook al gezien :)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:56

Leuk dier en leuke combinatie!

Ik heb alleen wel het idee dat op de foto dat je je tenen iets meer naar binnen mag houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:02

Ayasha schreef:
ik zou er minder van voor aanzitten en meer van achteren uit rijden.
Aan de mond en hoofdhouding is te zien dat er een strakke verbinding is (strakke hand) en dat zie je ook duidelijk terug in de rug en achterhand.
Van voor een stuk losser en eerst die achterhand activeren, :)

Ik heb Jorte wel eens (een paar keer) in het echie zien rijden en een strakke hand heeft ze absoluut niet hoor :) En van voor naar achter rijden doet ze ook niet. Wat jij ziet lijken me gewoon momentopnames, waarbij het bit toevallig een stukje uit de mond komt. Die zijn van vrijwel alle basisruiters te maken. :)

Jorte, de foto's vallen mij echt 100% mee, na het paard dat ik afgelopen winter zag! Lekker zo doorgaan, komt vanzelf goed! Het blijft een volbloed, die lopen nu eenmaal niet met zoveel afdruk en buiging in de gewrichten. Daarbij zijn ze ook compleet anders gebouwd, meer neerwaartse romprichting. Daar rekening mee houdend zie ik een erg net beeld. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:52

Momentopname op elke foto? :) dan moet ze haar foto's beter kiezen. Ik oordeel op wat ik zie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:58

Dan moet je het paard ook meenemen in je oordeel ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:01

Waar doe ik dat niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:05

Ik kreeg van je bericht niet echt de indruk dat je dat deed... Maar dan heb ik waarschijnlijk het deel gemist waar je dat wel deed ;)

Maar allicht heeft TS dan iets aan concrete manieren/handgrepen om het paard wel op de volgens jou juiste manier te rijden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:08

Iig door meer uit zijn mond te blijven. Juist een paard dat minder soepel is heeft baat bij van achteren uit eerst soepeler en leniger te worden alvorens vanvoor in de krul te moeten. Hóe ze dat moet doen is nauwelijks via internet uit te leggen gezien je moet kunnen ingrijpen op het moment dat het mis gaat, overgangen, tempowisselingen, the usual maar op zit, niet op de hand.

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 22:38

Thanks voor de reacties! Ik heb wat meer op mijn handen gelet afgelopen dagen. Ik heb in principe nooit iets in mijn hand (voor mijn gevoel) en rijd hem altijd eerst los lang/laag etc, voordat ik hem wat opricht (zoals Janine al zegt, loopt hij van zichzelf neerwaarts). Zoals in de beschrijving staat; Billy heeft zijn heup gebroken, soepel en lenig wordt hij nooit meer ;) Het gaat bij hem echt om (spier)onderhoud en plezier.
Om een indruk te geven, dit was 1,5 jaar geleden in Zwitserland (toen hij dus nog niet van mij was):

Afbeelding

Hier net weer rustig aan het stappen etc:
Afbeelding

Paar weken geleden aan het wandelen:
Afbeelding

Ik ben super blij dat ik uberhaupt weer met hem aan de gang kan! En dat witte... Dat lijkt maar zo :')

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:57

Wouw wat een mooie witte kleur heeft hij!!
na een halfjaar stil staan doet hij het aardig netjes!!

Voor mijn idee mag je wel iets langer zitten (kwa beugellengte)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:11

Ik zou eigenlijk proberen om hem meer op lengte te rijden, lang en laag maar wel rond en bij elkaar houden (dus niet stofzuigen/uit elkaar laten vallen zoals de meeste lang en laag rijden := )