Dressuur tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xnatascha

Dressuur tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:33

Hee, ik ben Natascha. Ik rijd nu zo ongeveer 1,5 jaar bij mensen uit het dorp die een paard bij huis hebben. Het oude paard is verkocht wegens omstandigheden en sinds kort staat er een ander paard. Dit paard rijd ik een paar keer in de week en nu mag ik er ook knhs wedstrijden mee starten. Paco is een super paard hij kan fantastisch springen. Om te kunnen springen bij knhs wedstrijden moet je eerst in de dressuur een winstpunt halen. Ik heb wel een klein probleem. Het lukt mij niet goed om Paco aan de teugel te laten lopen en dit is wel van belang bij een dressuur proef. Heeft iemand misschien tips om dit te verbeteren? Alvast heel erg bedankt :)

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:40

Hoi Natascha,

Ik denk dat wij niet van achter ons beeld kunnen bekijken wat er fout is.
Dressuur is wel de basis en het is dus wel belangrijk dat als je ooit een wintstpunt haalt, en dus gaat springen. je de dressuur wel bijhoud. Als je de dressuur beter onder de knie hebt zul jij ook gemakkelijker een springparcours kunnen rond springen.

Ik denk dat als jij misschien bij een klein concoursje start, je de figuren netjes rijd, stelling hebt en een fijn tempo hebt je misschien wel een wintstpuntje kunt halen.

Ik kan je niet verder helpen over hoe jij je paard aan de teugel rijd. Maar vooral niet gaan trekken en wel rustig blijven. Eventueel zou je misschien een paar dressuur lesjes kunnen nemen?

Groetjes,
Anouk

xChanelx

Re: Dressuur tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:49

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande post.
Onthoud goed dat "aan de teugel" niet alleen een hoofdhouding is. Het is een soort cadeautje. Als jij je paard goed rijdt en hij heeft geen lichamelijke ongemakken, dan zal hij ontspannen en de nageeflijkheid/aan de teugel aanbieden.

Ik weet verder weinig van wedstrijden, maar ik gok dat de jury een combinatie waarbij het paard niet (helemaal) nageeflijkheid loopt, maar de ruiter wel een stille zit en zachte hand heeft, figuren netjes rijdt en tempo behoudt liever ziet dan een combinatie die met zagen, trekken en worstelingen door een proef heen komt, maar waar het paard wel "afbuigt" (in de krul loopt/ gedwongen buigt).

Verder kan instructie nooit kwaad. Een goede instructeur zal je leren je paard correct te rijden en hierdoor zul je je doel zeker bereiken.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:57

Draai het om, ga eerst met dressuurwedstrijden aan de slag en dan pas met springen, dressuur is nu eenmaal de basis van het springen. Tempocontrole, afstanden en netjes aan de hulpen staan zijn belangrijker in een parcours dan dat een paard een goede sprong maakt.
1 hindernis is vaak nog een makkie, maar een heel parcours is andere koek. ;)

Dus dressuurles nemen, en dan pas gaan springen. Dat komt vanzelf als je de rest op orde hebt.

xnatascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:02

Heel erg bedankt. Hij gaat binnenkort misschien ook mee naar de manege waar ik rijd en ik denk dat dat heel goed voor ons zou zijn. Dressuur is inderdaad de basis van het springen en daarom wou ik jullie graag om tips vragen. Heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door xnatascha op 11-10-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:10

Les nemen is de belangrijkste tip en eigenlijk kun jij dit niet missen.

Belangrijk is voorwaarts. Als je paard niet voorwaarts is zal die nooit nagefelijk lopen. Veel overgangen, schijnovergangen. Met naar voren rijden wel toestaan in je hand, maar wel contact houden met je teugels. Probeer op beide teugels evenveel contact te houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:12

Ik denk dat je hier van achter een computer weinig aan tips hebt.
Lessen bij de manege zijn heel goed zijn en ook leuk natuurlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:15

Alle vragen over aan de teugel gaan worden hier gesteld:
[RT-V] [centraal] Aan de teugel

Ik denk dat je hier ook al een heleboel leesvoer vindt. Mocht je nog aanvullend advies willen, dan kun je in dat topic je vragen stellen.