Paard valt stil zodra lezer begint te lezen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Paard valt stil zodra lezer begint te lezen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 19:34

Het gebeurt me bij ongeveer iedere proef dat, zodra mijn lezer begint te lezen, mijn paard niet meer vooruit te branden is. Ik rij rustig los, niet te lang, puur de basis, en dan is hij uitstekend aan het been. In de proef moet ik echt iedere stap drijven, anders doet-ie het echt niet. Het zal écht wel aan mij liggen, maar wat doe ik dan fout?

MelanieB

Re: Paard valt stil zodra lezer begint te lezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:37

Waarom niet eens 1 vd proeven uit je hoofd? Dan weet je of het echt daar aan ligt...

Ik heb er hier een die in losrijd gedeelte wel graag wilt sjouwen en lopen, maar zodra ie alleen in de ring is vind ie t wel prima. Buiten gaat wel beter dan ziet ie alles nog en loopt ie veel beter dan indoor.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:40

inderdaad een keer uit je hoofd proberen
doe ik namelijk ook die van mij maakt zo veel spanning zodra ze gaan lezen
nu doe ik al een heel tijd geen lezer meer en gaat al vele beter

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:43

Uit je hoofd leren en iemand achter de hand houden die toch kan gaan lezen als je proef vergeet (mijn grootste angst, haha)

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:44

Wat oefenen zonder lezer en dan zelfde proefje herhalen met lezer. Dan kan je erachter komen of het echt aan de aanwezigheid van de lezer ligt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:46

De proef uit je hoofd leren vind ik symptoombestrijding. Je paard is in de ring gewoon niet meer aan je been, dat probleem moet je aanpakken. Zweepje er bij (weet niet om welke klasse het gaat?) en direct reactie op je been vragen. Als je dat een of twee proeven consequent doet ben je er zo door. Succes!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 19:49

L2...
Maar ik vind het zo apart dat hij bij het losrijden super loopt: veel impuls, constant, niets in m'n handen etc. Zelfs in het voorbakje niets aan de hand totdat....

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:51

Andere lezer proberen .. bij paard van mijn schoonzusje moest ik niks zeggen als hij bij mij in de buurt kwam tijdens de proef anders was hij weg.. in de wei en op stal nooit last van gehad

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 19:53

shirleyp schreef:
De proef uit je hoofd leren vind ik symptoombestrijding. Je paard is in de ring gewoon niet meer aan je been, dat probleem moet je aanpakken. Zweepje er bij (weet niet om welke klasse het gaat?) en direct reactie op je been vragen. Als je dat een of twee proeven consequent doet ben je er zo door. Succes!

Ik ga morgen iig m'n zweep eens gebruiken (doe ik nu niet, ik heb 'm alleen erbij) :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:55

En als je thuis oefent met de voorlezer, gebeurt het dan ook?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:55

L2, mooi! Kun je het nog oplossen voor je zweepje aan de kant moet :D Veel ruiters gaan (onbewust) anders rijden in de ring en durven het paard niet direct te corrigeren. Als je dan tien proeven heb gereden en iedere keer net niet helemaal zo scherp bent geweest als je in je training en in de losrijring wel bent heeft een paard snel door dat er andere regels gelden tussen de witte bordjes :)

Ik vind het erg herkenbaar, wil in een proef toch graag goed rijden en geen fouten of grote verstoringen laten zien, dus ben ik minder snel in mijn correcties...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:57

Geef je zelf tijdens de proef niet heel veel spanning over dat je tijdens het losrijden niet hebt?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:01

Ik gok dat jij je adem inhoud zodra de proef start. Daardoor geef je veel spanning af en dan stopt hij terecht met lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:05

Ik denk dat je zelf onbewust toch meer spanning opbouwt dan je denkt.

Andersom ken ik iemand wiens merrie al begon te stuiteren zodra het woord 'changement' of 'wissel' werd genoemd tijdens het voorlezen van een Z2 proef. Dan was ze gewoon niet meer te houden. Uiteindelijk hebben ze dat woord een tijdje verwisseld voor 'aardbei' en toen ging het even goed, tot ze na een aantal weken door had dat 'aardbei' ook changement betekende. Op die manier hebben ze de hele fruitmand gehad. Geen idee wat ze nu voor woord gebruiken :')
Moraal: ik denk dus dat in sommige gevallen een paard wel meedenkt en kan gaan anticiperen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:08

Cayenne schreef:
Ik denk dat je zelf onbewust toch meer spanning opbouwt dan je denkt.

Andersom ken ik iemand wiens merrie al begon te stuiteren zodra het woord 'changement' of 'wissel' werd genoemd tijdens het voorlezen van een Z2 proef. Dan was ze gewoon niet meer te houden. Uiteindelijk hebben ze dat woord een tijdje verwisseld voor 'aardbei' en toen ging het even goed, tot ze na een aantal weken door had dat 'aardbei' ook changement betekende. Op die manier hebben ze de hele fruitmand gehad. Geen idee wat ze nu voor woord gebruiken :')
Moraal: ik denk dus dat in sommige gevallen een paard wel meedenkt en kan gaan anticiperen.

_/-\o_ "Op x een aardbei" :')

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:26

R12312 schreef:
Ik gok dat jij je adem inhoud zodra de proef start. Daardoor geef je veel spanning af en dan stopt hij terecht met lopen.

Dat trek ik niet, zes minuten m'n adem inhouden
Maar zonder gekheid: in principe ben ik aardig relaxed, misschien zelfs té?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:28

shirleyp schreef:
L2, mooi! Kun je het nog oplossen voor je zweepje aan de kant moet :D Veel ruiters gaan (onbewust) anders rijden in de ring en durven het paard niet direct te corrigeren. Als je dan tien proeven heb gereden en iedere keer net niet helemaal zo scherp bent geweest als je in je training en in de losrijring wel bent heeft een paard snel door dat er andere regels gelden tussen de witte bordjes :)

Ik vind het erg herkenbaar, wil in een proef toch graag goed rijden en geen fouten of grote verstoringen laten zien, dus ben ik minder snel in mijn correcties...

Hier kan ik me aardig goed in vinden. Per se op de letter, ook als het niet lekker gaat, etc.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:30

dorothea schreef:
R12312 schreef:

Dat trek ik niet, zes minuten m'n adem inhouden
Maar zonder gekheid: in principe ben ik aardig relaxed, misschien zelfs té?

Dat denken heel veel mensen, dat ze relaxed zijn. Maar blijkbaar stop jij volledig met rijden en dat kan vaak komen door de wijze van ademhalen.

Hoe dan ook, de fout ligt ergens bij jezelf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:51

Ik denk dat het meer ligt aan dat jij aanspant wanneer je binnen rijd, of dat je paard een beetje overdonderd is van een lege ring.
Ik zou eens thuis gaan rijden met iemand die voorleest, of op het losrijterrein al laten voorlezen en al lezend de ring in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:52

Brabant10 schreef:
Uit je hoofd leren en iemand achter de hand houden die toch kan gaan lezen als je proef vergeet (mijn grootste angst, haha)

Dat mag niet :n als je uit het hoofd doet moet je het daarbij houden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:59

Yvank_ schreef:
Brabant10 schreef:

Klopt.
Dat mag idd niet.

Maar uit je hoofd leren is echt de beste optie.
Nu moet ik wel zeggen, in de B en L1 zijn de proeven uit het hoofd goed te doen, L2 vond ik echt een drama om te onthouden rare proeven, M1 is wel weer goed te doen.

Ik rij persoonlijk ook beter en netter als ik uit mijn hoofd rij.
Kan zo 10 punten verschil in mijn proef zitten als ik laat voorlezen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:11

Yvank_ schreef:
Brabant10 schreef:

Dan iemand heel zacht laten lezen... En harder als je een seintje geeft dat je t kwijt bent.
Gewoon ff: wat!? Roepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:03

Ze kan beter aan haar eigen spanning werken, kans dat het paard werkelijk op de voorlezer reageert lijkt me zeer klein en is ook simpel te controleren want dan doet hij het thuis ook.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:59

Ik neem aan dat iedereen toch wel iets spanning heeft? Ik sta echt niet stijf van de zenuwen, zoals ik al schreef...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:00

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar zou het kunnen dat zodra de voorlezer begint jij je aandacht van je paard naar de voorlezer verplaatst?