Ik ben een hele poos niet actief geweest op Bokt. Komend door drukte en een gecrashte pc haha.
Ik heb sinds een maand of 2 een nieuw bijrijpaard. Mijn vorige bijrijpaard (Sackim) kwam met een blessure te staan waardoor ze 24/7 op de wei terecht kwam. Daarvoor reed ik een ander paard, Euforia, (van dezelfde eigenaar als Sackim en toevallig de dochter van Sackim). Echter werd dit paard te gevaarlijk met het rijden en kwam ze in training te staan bij iemand.
Nu heb ik dus een ander bijrijpaard waar ik enorm blij mee ben! De eerste tijd zijn we gewoon lekker wezen rijden. Niks moeten, maar elkaar gewoon leren kennen en lekker door de bak slenteren. Hier en daar een sprongetje gewaagd. Nu zijn we wel op een punt waar ik het meer wil gaan oppakken. Echter liep ik al snel tegen puntjes aan. Slecht op 1 beendruk en flink vast aan de linker kant. Daarom werd het tijd voor een lesje!! Les genomen bij de eigenaar van Sackim en Euforia. Dit omdat ik veel lessen heb gehad van d'r toen ik haar paarden nog reed en deze manier van rijden beviel me enorm. Uitnodigen, geen reactie, vast houden/meer vragen, reactie, meteen belonen.
Ik stel voor: Balero, een 9 jarige tuiger die al heel wat mee gemaakt heeft. Zo heeft ie een paar jaar terug met een flinke blessure op het land gestaan waardoor de zenuwen en spieren in zijn nek zo beschadigd waren dat hij enorme zenuwpijnen had. Ook dit kan de reden zijn dat hij aan 1 kant enorm vast houd.
1: Balero en ik!

2: Instappen/losrijden.

3:

4: Hoe het draven vaak begint. Hier merk ik dat hij totaal niet los in zijn lijf is in het begin van de les.

5: Hier een fout van mijn kant. Ik hang teveel op links en vergeet rechts bijna helemaal.

6: Ik moest mijn teugels wat kort houden omdat Balero snel omhoog komt en ik dan de controle kwijt ben. Echter als Balero nu lekker zakt moet ik mee naar voren om hem die ruimte te geven. Helaas viel ie hier nog erg op de voorhand.

7: Ik kreeg de opdracht om wat tempo wisselingen te maken maar hem ondertussen wel mooi laag te laten lopen. Dit is nog een hele klus bij Balero. Ik ben wel blij met deze foto want er was hier goede reactie op me been en vind zijn achterhand er ook mooi onder treden vergeleken met de vorige foto.

8: Blij met dit beeld.

9: Sfeer plaatje.

10:

11: Ook trots op dit beeld.

12: Sfeer plaatje.

13: Stukje galop, Dit is nog met enorm veel spanning maar namate je langer galoppeerd vind ie zelf de ontspanning.

14: Ik vind dit een gave foto maar niet correct gereden.

15: En een, vind ik, mooie afsluiter.

Er zijn nog heel wat puntjes om aan te werken. We beginnen vanaf onderaan en hoop langzaam omhoog te klimmen met Balero. Uiteraard zal dit niet vanzelf gaan. We hebben oefeningen mee gekregen waarmee we hem losser in zijn lijf kunnen krijgen en hij ook links accepteert en we zo langzaam de echte recht gerichte oefeningen kunnen gaan doen.
Meteen een tip voor mezelf, ik ga me beugels langzaam stukjes lager doen. Ik ben iemand die eigenlijk altijd gesprongen heeft, hoog gezeten heeft dus. lager zitten is voor mij een uitdaging. Dit ook omdat ik verkorte spieren in me heupen heb en daardoor niet goed rechtop kan staan/lopen/paardrijden. Maar hier gaan we gewoon me oefenen!
Tips zijn meer dan welkom!! Ik leer graag en ben ook van het dingen uit proberen. Houd het wel graag netjes, het moet wel leuk blijven!
Maar probeer uit te leggen waarom ik bepaalde dingen doe. De hulpen zijn nu nog enorm goed te zien maar uiteindelijk moeten we naar het op pinken rijden natuurlijk, de weg er naar toe zal voor bijna iedereen anders gaan, op verschillende manieren.