Balero mag aan de slag! #1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Balero mag aan de slag! #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:50

Hoi Bokkers!!

Ik ben een hele poos niet actief geweest op Bokt. Komend door drukte en een gecrashte pc haha.

Ik heb sinds een maand of 2 een nieuw bijrijpaard. Mijn vorige bijrijpaard (Sackim) kwam met een blessure te staan waardoor ze 24/7 op de wei terecht kwam. Daarvoor reed ik een ander paard, Euforia, (van dezelfde eigenaar als Sackim en toevallig de dochter van Sackim). Echter werd dit paard te gevaarlijk met het rijden en kwam ze in training te staan bij iemand.
Nu heb ik dus een ander bijrijpaard waar ik enorm blij mee ben! De eerste tijd zijn we gewoon lekker wezen rijden. Niks moeten, maar elkaar gewoon leren kennen en lekker door de bak slenteren. Hier en daar een sprongetje gewaagd. Nu zijn we wel op een punt waar ik het meer wil gaan oppakken. Echter liep ik al snel tegen puntjes aan. Slecht op 1 beendruk en flink vast aan de linker kant. Daarom werd het tijd voor een lesje!! Les genomen bij de eigenaar van Sackim en Euforia. Dit omdat ik veel lessen heb gehad van d'r toen ik haar paarden nog reed en deze manier van rijden beviel me enorm. Uitnodigen, geen reactie, vast houden/meer vragen, reactie, meteen belonen.

Ik stel voor: Balero, een 9 jarige tuiger die al heel wat mee gemaakt heeft. Zo heeft ie een paar jaar terug met een flinke blessure op het land gestaan waardoor de zenuwen en spieren in zijn nek zo beschadigd waren dat hij enorme zenuwpijnen had. Ook dit kan de reden zijn dat hij aan 1 kant enorm vast houd.

1: Balero en ik!
Afbeelding

2: Instappen/losrijden.
Afbeelding

3: Afbeelding

4: Hoe het draven vaak begint. Hier merk ik dat hij totaal niet los in zijn lijf is in het begin van de les.
Afbeelding

5: Hier een fout van mijn kant. Ik hang teveel op links en vergeet rechts bijna helemaal.
Afbeelding

6: Ik moest mijn teugels wat kort houden omdat Balero snel omhoog komt en ik dan de controle kwijt ben. Echter als Balero nu lekker zakt moet ik mee naar voren om hem die ruimte te geven. Helaas viel ie hier nog erg op de voorhand.
Afbeelding

7: Ik kreeg de opdracht om wat tempo wisselingen te maken maar hem ondertussen wel mooi laag te laten lopen. Dit is nog een hele klus bij Balero. Ik ben wel blij met deze foto want er was hier goede reactie op me been en vind zijn achterhand er ook mooi onder treden vergeleken met de vorige foto.
Afbeelding

8: Blij met dit beeld.
Afbeelding

9: Sfeer plaatje.
Afbeelding

10:
Afbeelding

11: Ook trots op dit beeld.
Afbeelding

12: Sfeer plaatje.
Afbeelding

13: Stukje galop, Dit is nog met enorm veel spanning maar namate je langer galoppeerd vind ie zelf de ontspanning.
Afbeelding

14: Ik vind dit een gave foto maar niet correct gereden.
Afbeelding

15: En een, vind ik, mooie afsluiter.
Afbeelding

Er zijn nog heel wat puntjes om aan te werken. We beginnen vanaf onderaan en hoop langzaam omhoog te klimmen met Balero. Uiteraard zal dit niet vanzelf gaan. We hebben oefeningen mee gekregen waarmee we hem losser in zijn lijf kunnen krijgen en hij ook links accepteert en we zo langzaam de echte recht gerichte oefeningen kunnen gaan doen.
Meteen een tip voor mezelf, ik ga me beugels langzaam stukjes lager doen. Ik ben iemand die eigenlijk altijd gesprongen heeft, hoog gezeten heeft dus. lager zitten is voor mij een uitdaging. Dit ook omdat ik verkorte spieren in me heupen heb en daardoor niet goed rechtop kan staan/lopen/paardrijden. Maar hier gaan we gewoon me oefenen!

Tips zijn meer dan welkom!! Ik leer graag en ben ook van het dingen uit proberen. Houd het wel graag netjes, het moet wel leuk blijven!
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 10-10-15 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Re: Balero mag aan de slag! #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:59

Leuk paard, lijkt me een enthousiast beestje.

Ik snap dat je nog veel moet leren. Maar je bent naar mijn idee erg bezig met de voorkant. Zoals je bijv op foto 3 kunt zien, ben je zijn hoofd naar beneden aan het vragen. En ben je erg streng met je binnenhand (te zien op bijna alle foto's. Breng er eerst maar eens een groot stuk ontspanning in. Lekker aan de contactteugel alle gangen oefenen. En je handen volgen zijn mond. Daar waar hij graag wil lopen, loopt hij. Daarna kan je hem uitnodigen om meer jouw hand te volgen naar het halsstrekken. Daar worden ze ook wat rustiger van in het koppie, en gaan ze hun lichaam beter van gebruiken. Van deze spanning moet je echt af.

Ook mag je van mij wat meer rechtop gaan zitten.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 12:09

Milkberry schreef:
Leuk paard, lijkt me een enthousiast beestje.

Ik snap dat je nog veel moet leren. Maar je bent naar mijn idee erg bezig met de voorkant. Zoals je bijv op foto 3 kunt zien, ben je zijn hoofd naar beneden aan het vragen. En ben je erg streng met je binnenhand (te zien op bijna alle foto's. Breng er eerst maar eens een groot stuk ontspanning in. Lekker aan de contactteugel alle gangen oefenen. En je handen volgen zijn mond. Daar waar hij graag wil lopen, loopt hij. Daarna kan je hem uitnodigen om meer jouw hand te volgen naar het halsstrekken. Daar worden ze ook wat rustiger van in het koppie, en gaan ze hun lichaam beter van gebruiken. Van deze spanning moet je echt af.

Ook mag je van mij wat meer rechtop gaan zitten.

Bedankt voor de tips.
Rechtop zitten is voor mij lastig (heb ik er even bij gezet) want heb verkorte spieren in mijn heupen.
We zijn inderdaad bezig met de voorkant, dit heeft ook zo zijn redenen. Ik ben eerste tijd niet met de voorkant bezig geweest en alleen lekker gereden maar meneer gaat echt niks opzoeken. Als je hem van voor zijn eigen gang laat gaan ziet hij te veel, is hij teveel bezig met alles en iedereen om hem heen en vind hij bijna alles eng. Daarbij is het natuurlijk een tuiger en heeft hij zijn bouw niet mee en is hoog lopen zijn veilige zone.
Ik ben inderdaad wat streng in me binnen hand. Dit zie ik ook duidelijk terug in de foto's. Echter zit meneer links vast en buigt hij links bijna niet en gaat hij als een plank door de bochten op links. Daarom probeer ik hem links wat meer te vragen. Ook de gene van wie ik les krijgt zegt dat ik wel ''dwingend'' mag rijden anders zijn we te lang bezig met eigenlijk niks. ''Halve'' hulpen werken niet bij hem want hij luistert dan voor geen kant.
Ik probeer mezelf niet meteen te verdedigen hoor :) Maar probeer uit te leggen waarom ik bepaalde dingen doe. De hulpen zijn nu nog enorm goed te zien maar uiteindelijk moeten we naar het op pinken rijden natuurlijk, de weg er naar toe zal voor bijna iedereen anders gaan, op verschillende manieren.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:10

Leuk paardje zeg!
Ook ik vind dat je wat teveel met de voorkant bezig bent. Het is belangrijk dat hij eerst lekker voorwaarts loopt zodat hij vanuit ontspanning kan zakken, dan andersom.

Zodra je zelf minder met de voorkant bezig gaat, ga je ook netter zitten, want je zit best wel voorover.
Succes met hem!

Edit: lees net je bovenstaande bericht. Dat van je spieren snap ik volkomen.
Ik snap ook dat je hem niet helemaal los moet gooien, maar probeer netjes voorwaarts te rijden met contact op de teugels, zonder dat je hem te veel vraagt aan de voorkant.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 12:18

Maanlicht schreef:
Leuk paardje zeg!
Ook ik vind dat je wat teveel met de voorkant bezig bent. Het is belangrijk dat hij eerst lekker voorwaarts loopt zodat hij vanuit ontspanning kan zakken, dan andersom.

Zodra je zelf minder met de voorkant bezig gaat, ga je ook netter zitten, want je zit best wel voorover.
Succes met hem!

Edit: lees net je bovenstaande bericht. Dat van je spieren snap ik volkomen.
Ik snap ook dat je hem niet helemaal los moet gooien, maar probeer netjes voorwaarts te rijden met contact op de teugels, zonder dat je hem te veel vraagt aan de voorkant.

Ik probeer als ik zelf rij om niet teveel aan de voorkant te zitten, maar uit zichzelf komt er niet veel dus nodig ik hem graag uit en reageerd ie goed op. Toch probeer ik het elke x weer uit zichzelf te laten komen maar als dat niet komt doe ik het

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:44

Je kunt om te beginnen je armen in de juiste positie houden zodat je zijn hoofd niet naar beneden dwingt. Je zegt: uit zichzelf komt het niet. Doe jij het dan wel goed? ;)
Hoe "vraag" je hem naar beneden?

Doordat jij compenseert met je binnenhand, lijkt het voor het plaatjes alsof hij beter de bocht om gaat. Longeer je ook? Denk dat er eerst meer lossigheid en balans in zijn lijf moet komen, voordat je uberhaubt kunt buigen om je binnenbeen.
Wel eens geprobeerd om met een chambon te gaan rijden? Voor veel paarden geeft dit net even het zetje om ontspannen over de rug te gaan lopen en te gaan halsstrekken.

Tact en losgelatenheid zijn de basis. Aanleuning komt daarna vanzelf. Geduld is een schone zaak. Dit proces zelf duurt al wel een jaar en jij bent pas 2 maanden bezig. Komt goed als je geduld hebt. Met dwingen kom je er sws nooit, tenzij je graag een paard met een holle rug wilt rijden ;)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:46

Ik ben ook geen expert, maar je moet voorwaarts neerwaarts denken. Zolang je paard niet aan het been is en dus niet mooi op tempo kun/mag je eigenlijk niks met de voorkant doen. Je moet je paard van achteren naar voren je hand in rijden. Dit kan niet als je paard niet actief loopt.

Nog een tipje, probeer op je handen te letten. Ik zie dat je de neiging hebt om je linkerhand hand naar je been toe te brengen.

Ik wens je heel veel succes met dit paardje!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:06

Ook ik heb het probleem van n paard dat de hand niet opzoekt. Is een tuiger x draver. Ik snap de neiging om het dan te vragen. En bij geen reactie het wat dwingender te vragen, maar dat is bij mijn paard niet de oplossing. Ze zakt dan uiteindelijk wel, maar blijft gespannen. Wat voor mij de oplossing nu is, is om na een rondje instappen met losse teugel, zelf het contact op te zoeken. Daarbij zorg ik dat het contact licht en verend blijft. Ik rijd dan veel rechte wendingen (als is bij e afwenden naar b maar dan op verschillende plekken in de bak). Ook overgangen om haar focus te krijgen. Na een tijdje probeer ik of ze m'n handen naar beneden wil volgen. Vaak lukt dat en zo niet wil de galop nog wel eens helpen om haar de ontspanning te laten vinden.
Misschien kan jij hier ook wat mee?
Verder vind ik je handen eigenlijk op iedere foto te laag. Dat je te ver naar voren zit (wat door een lichamelijk probleem komt las ik) lijkt je paard niet te hinderen. Tuurlijk geef ik ook weleens een kneepjes om duidelijker te maken wat ik van m'n paard wil, maar ik vind bij jou op sommige foto's je handen erg dwingend lijken. Kunnen moment opnames zijn natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je op zon moment je paard juist wat meer ruimte geeft aan de voorkant.
Verschil van begin van het rijden en het einde vind ik mooi om te zien, maar nog mooier als je m op de laatste foto wat meer ruimte zou geven ;) denk ik. Over het achterbenen gebruik zou ik me nu niet druk maken, dat ziet er prima uit. Eerst de ontspanning, dat hij z'n hoofd durft te laten zakken met contact.
Dit is allemaal goed bedoeld commentaar, het rijden ziet er niet slecht uit, maar zou op een iets andere manier er misschien nog beter uit kunnen zien en voelen voor jou.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:09

Als je hem aan de voorkant naar beneden vraagt, dan moet hij wel zakken om de pijn te ontwijken. Zet hem op de volte en probeer het binnen achterbeen te activeren. Binnenbeen eraan en opvangen met je buitenteugel. Laat de binnenteugel 'los.' Zodra hij zakt met zijn hoofd, je handen iets naar voren. (Niet losgooien of zelf nog meer naar voren gaan zitten)
Zie ook dat hij zijn mond op elke foto opendoet. Zou even kijken of hij dat doet als reactie op je strenge binnenhand.

Veel plezier met je bijrijdpaard en mooi setje dekje + peesjes :D

Forummer158

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:27

Probeer in de gaten te houden dat je de teugels op een goede lengte houd. Veel tempowisselingen rijden lekker actief aan het been maken. En van daaruit de ontspanning voor gaan zoeken.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:20

Ik had gelezen dat je ook veel moeite hebt met hem aan het been te krijgen? Ik heb zelf altijd tijdens mijn lessen geleerd dat je een paard eerst goed aan het been moet hebben voordat het kan gaan ontspannen. Mijn fjord wilde dit nooit doen, toen ze actiever werd, hoefde ik niks te vragen ze zocht zelf het contact op en ging ontspannen lopen in aanleuning.
Ik zou je willen aanraden om eerst aan je been hulpen te werken. En dan het spoortje af doen en echt helemaal aan het begin werken. Dus een keer gewoon been, dan wat harder en als dat niet werkt even corrigeren achter het been met de zweep. Als je dit consequent genoeg doet, merk je binnen 4 weken verschil.
Mijn fjord kon daardoor ineens zonder sporen of iets gewoon vlot lopen. Maar voordat zij ontspanning kon opzoeken en aan het been was, was ik wel een jaar lessen verder. En natuurlijk een bezoekje osteopaat omdat ze op een kant ook moeite had met de stelling aannemen.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:19

Leuk paardje heb je zeg!
Als hij niet goed op been reageert zou ik juist zelf eerst zonder sporen gaan rijden. Ben niet anti spoorgebruik dat bedoel ik niet. Maar laat hem eerst op je been reageren zonder aan de voorkant te zitten. Dan loopt hij voor je gevoel en het plaatje misschien niet mooi. Maar middels hij goed op je been is dan zou ik me pas druk maken over de voorkant.

Zie dat Madje ook al heeft gezegd. Maar lekker kilometers maken en dan komen jullie er wel! Alles op zijn tijd :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 06-11-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 16:22

Bedankt voor al jullie goede en bruikbare tips!!
Ik reageer even vanaf mijn telefoon dus hoor niks te vergeten.

Aan gelijke been hulp reageert ie goed. Alleen op 1 been reageerd ie nauwelijks tot niet.
Hoe vraag ik hem naar beneden, door me handen te sluiten en iets meer druk te zetten. Zodra hij dan wat zakt geef ik hem ruimte en ga ik mee met mijn handen.
Ik longeer ook ja. Met die hulp van fra en dit gaat goed.
Ik verwacht ook niet binnen nu en een paar maanden perfect te rijden. Lessen en geduld is zeker nodig en vind het mooi om te zien als we straks langzaam vooruit gaan.
Ik ga idd met me handen naar me knieen toe werken. Hier reageerd hij nu erg goed op waardoor ik niet continut hoef te vragen.
Ik rij dwingend maar namate de les vorderd ontspant hij zeker wel en word het dus minder dwingend. Hoe minder ik aan de voorkant zit hoe meer hij gaat klooien. Dit dan terwijl hij ondertussen wel goed aan het been is.
Zoals selina zegt, zo proberen wij dat ook maar omdat meneer niet reageerd op 1 been druk ging dat alleen maar tegen strijdig werken.
En hij heeft altijd wat zijn mond open. Ook als ik hem longeer zonder hulpteugel maar wel met hoofdstel in haha.

Ik ga lekker met hem oefenen en proberen wat minder dwingend te rijden met mijn binnenhand en me buiten hand er wat meer bij te nemen ipv te los gooien wat nu vaak gebeurd.

Kwestie van lekker veel oefenen en lessen :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:58

Dat het naar mate de les vordert lijkt alsof hij ontspant, komt omdat je hem nu leert wijken voor druk door je dwingende handbruik. Voorwaarts, neerwaarts, dan komt het mooie plaatje vanzelf.
Als je hier te lang mee door gaat krijg je een paard wat uit zichzelf met de neus op de borst gaat lopen om jouw contact te vermijden

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 17:05

Milkberry schreef:
Dat het naar mate de les vordert lijkt alsof hij ontspant, komt omdat je hem nu leert wijken voor druk door je dwingende handbruik. Voorwaarts, neerwaarts, dan komt het mooie plaatje vanzelf.
Als je hier te lang mee door gaat krijg je een paard wat uit zichzelf met de neus op de borst gaat lopen om jouw contact te vermijden

Op zijn borst gelopen heeft ienog nooit gedaan zelfs niet met nog hardere handgebruik.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:02

Ik weet trouwens niet of het kan hoor. Maar aangezien balero op een kant vast zit, kan het misschien ook slim zijn om een osteopaat langs te laten komen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met zijn geschiedenis mogelijk is.
Dat zou in ieder geval misschien ervoor kunnen zorgen dat hij makkelijker wordt om naar links stelling te lopen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 17:53

Madje1992 schreef:
Ik weet trouwens niet of het kan hoor. Maar aangezien balero op een kant vast zit, kan het misschien ook slim zijn om een osteopaat langs te laten komen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat met zijn geschiedenis mogelijk is.
Dat zou in ieder geval misschien ervoor kunnen zorgen dat hij makkelijker wordt om naar links stelling te lopen.

Bedankt voor de tip. Volgens mij komt er om de zoveel tijd een masseur langs en of de osteopaat komt weet ik eigenlijk niet. Zal eens vragen aan de eigenaar.