ondertussen is er weer veel gebeurd. het rijden op wedstrijden ging gewoon echt niet lekker, laat ik het anders zeggen.. Het M2 was gewoon niet onze klasse

Nu zijn we, samen met een nieuwe instructrice, aan het trainen voor ons Z1-debuut. Welke plaats zal vinden eind oktober a.s.
jeetje wat een verlichting zijn de Z1-proeven vergeleken met het M2, langere lijnen en meer tijd/rust tussen de onderdelen.
Wat natuurlijk niet betekend dat de oefeningen al vlekkeloos gaan. Ook rijden we sinds kort met S&T.
Omdat ik weet dat er meerdere zijn die het leuk vinden om onze vorderingen te zien, hier een aantal filmpjes van mijn les:
Voor de les rijd ik altijd lang en laag, daarna zijn we in de les met de verder warming-up verder gegaan. Hier wordt ze wat ronder gezet en doen we de basisdingen. Zoals vloeiendere overgangen en tempowisselingen, zonder dat Roma in haar aanleuning verandert. Daarnaast moet de overgang naar de galop vloeiender naar voren gereden worden, op de film zie je dat ze wat teveel "omhoog" springt i.p.v. mooi van achter naar voren.
Rechtsom wilt ze graag in de galop uitzwaaien, waardoor we haar (naast schouder voor) ook lichtjes met de achterhand naar binnen gebogen houden (en dus beter om mijn binnenbeen heen). Daarbij uitkijken dat ik niet teveel met mijn rechterhand doe.
De keertwendingen... Ik wist hoe ik ze moest rijden, maar niet goed hoe ik deze moest aanleren. Laat staan hoe een goeie keerwending eruit moest zien of moest voelen. Nu met mijn nieuwe instructie zijn we er flink mee aan de slag gegaan. Wat je op het filmpje ziet zijn nog geen goeie keerwendingen, maar we zijn er flink mee bezig. ik reed teveel met buitenhand en buitenbeen, terwijl ik juist meer binnenbeen en binnenhand erbij moet gaan nemen voor een betere verdeling van de hulpen. Hierdoor gaat ze steeds meer mooi om mijn binnenbeen heen buigen. Ze komt veel te rond, maar dat is iets om later op te pakken.
Daarna zie je stukjes galop - stap. Dit is de eerste keer dat ik dit met les erbij heb gepakt, daarvoor deed ik het voornamelijk op eigen houtje. Was erg verhelderend en we oefenen flink door!
A-X-C binnen komen in galop, X halthouden. Jeetje wat is dat moeilijk! Normaal gebruik ik de wending om te verzamelen, maar aangezien het vanuit de wending tot X 30 meter is, vind ik het nog erg moeilijk om Roma daar goed te verzamelen.
oefenen, oefenen, oefenen... Sinds de les rij ik heel veel galop oefeningen op de A-C lijn, waardoor het wel steeds makkelijker wordt.
Appuyeren. Net zoals de enkelvoudige wissels/galop - stap was dit de eerste keer dat ik de appuyementen mee had genomen tijdens de les. Viel mij niet tegen! Linksom doet ze makkelijker en rechtsom moet ze nog meer om mijn binnenbeen heen buigen (wat in andere oefeningen ook terugkomt). Schouderbinnenwaarts mag nog veel netter.
Maar ben zeker tevreden! We zijn lekker op weg en we trainen rustig verder