Daroma (Wonderboy x Jetset-D) trainen voor Z1-debuut

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Daroma (Wonderboy x Jetset-D) trainen voor Z1-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:35

Ons laatste topic is alweer van een tijdje terug: [RT-HAW] Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours
ondertussen is er weer veel gebeurd. het rijden op wedstrijden ging gewoon echt niet lekker, laat ik het anders zeggen.. Het M2 was gewoon niet onze klasse :') .

Nu zijn we, samen met een nieuwe instructrice, aan het trainen voor ons Z1-debuut. Welke plaats zal vinden eind oktober a.s.
jeetje wat een verlichting zijn de Z1-proeven vergeleken met het M2, langere lijnen en meer tijd/rust tussen de onderdelen.
Wat natuurlijk niet betekend dat de oefeningen al vlekkeloos gaan. Ook rijden we sinds kort met S&T.

Omdat ik weet dat er meerdere zijn die het leuk vinden om onze vorderingen te zien, hier een aantal filmpjes van mijn les:

Voor de les rijd ik altijd lang en laag, daarna zijn we in de les met de verder warming-up verder gegaan. Hier wordt ze wat ronder gezet en doen we de basisdingen. Zoals vloeiendere overgangen en tempowisselingen, zonder dat Roma in haar aanleuning verandert. Daarnaast moet de overgang naar de galop vloeiender naar voren gereden worden, op de film zie je dat ze wat teveel "omhoog" springt i.p.v. mooi van achter naar voren.

Rechtsom wilt ze graag in de galop uitzwaaien, waardoor we haar (naast schouder voor) ook lichtjes met de achterhand naar binnen gebogen houden (en dus beter om mijn binnenbeen heen). Daarbij uitkijken dat ik niet teveel met mijn rechterhand doe.

De keertwendingen... Ik wist hoe ik ze moest rijden, maar niet goed hoe ik deze moest aanleren. Laat staan hoe een goeie keerwending eruit moest zien of moest voelen. Nu met mijn nieuwe instructie zijn we er flink mee aan de slag gegaan. Wat je op het filmpje ziet zijn nog geen goeie keerwendingen, maar we zijn er flink mee bezig. ik reed teveel met buitenhand en buitenbeen, terwijl ik juist meer binnenbeen en binnenhand erbij moet gaan nemen voor een betere verdeling van de hulpen. Hierdoor gaat ze steeds meer mooi om mijn binnenbeen heen buigen. Ze komt veel te rond, maar dat is iets om later op te pakken.

Daarna zie je stukjes galop - stap. Dit is de eerste keer dat ik dit met les erbij heb gepakt, daarvoor deed ik het voornamelijk op eigen houtje. Was erg verhelderend en we oefenen flink door!

A-X-C binnen komen in galop, X halthouden. Jeetje wat is dat moeilijk! Normaal gebruik ik de wending om te verzamelen, maar aangezien het vanuit de wending tot X 30 meter is, vind ik het nog erg moeilijk om Roma daar goed te verzamelen.
oefenen, oefenen, oefenen... Sinds de les rij ik heel veel galop oefeningen op de A-C lijn, waardoor het wel steeds makkelijker wordt.

Appuyeren. Net zoals de enkelvoudige wissels/galop - stap was dit de eerste keer dat ik de appuyementen mee had genomen tijdens de les. Viel mij niet tegen! Linksom doet ze makkelijker en rechtsom moet ze nog meer om mijn binnenbeen heen buigen (wat in andere oefeningen ook terugkomt). Schouderbinnenwaarts mag nog veel netter.

Maar ben zeker tevreden! We zijn lekker op weg en we trainen rustig verder :) .

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:41

Het is ook best veel info :P
heb alleen even door het laatste filmpje heen gezapt.. tip voor het appuyeren, verplaats je gewicht een beetje naar waar je naar toe gaat. succes!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:45

Wat een prachtige merrie! Her en der nog wat kleine (tact)foutjes maar ik vind dat jullie als combinatie ook een bepaalde 'rust' uitstralen, fijn om te zien. Komt wel goed in de Z1, succes!

DiscoDipp

Re: Daroma (Wonderboy x Jetset-D) trainen voor Z1-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:10

Mooi paardje heb je, ziet er netjes uit! Vind het alleen jammer dat je gelijk een S&T erin hangt.. Maar dat ben jij niet alleen dat vind ik over het algemeen gewoon jammer..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:25

@ kaaaren: is ook wel veel informatie haha. Had het er expres bijgezet zodat men kon zien wat we in de filmpjes deden, en dan je dan niet perse het hele filmpje hoeft te zien. Dankjewel voor de tip!

@ mayflower: dankjewel en we werken hard aan de taktfouten :D .

@ kozbi: en ik vind het jammer dat je iedereen die met S&T rijdt over 1 kam scheert. Ik heb niet zomaar en al helemaal niet gelijk een S&T erin gehangen. Dit was een weloverwogen keuze. En daarbij komt.. Dit hoofdstel is een verfijning van de hulpen. Verder bedankt voor je compliment! :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:37

Zou t veel knapper vinden als je met een trensje reed maar ieder zijn eigen keuze! :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:47

Kozbi schreef:
Zou t veel knapper vinden als je met een trensje reed maar ieder zijn eigen keuze! :D

Haha ja... Wat is knapper? Om speciaal met een trens te blijven rijden omdat het knapper zou zijn, is imo net zo'n verkeerde doelstelling als willen rijden met S&T omdat je Z1 gaat rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:48

Ik vind het een super leuk paard en heb ook fijne momenten van jou en je paard gezien, maar deze filmpjes vind ik zelf niet zo om heel eerlijk te zijn. Van galop naar halthouden is geen kunstje of iets dat je moet trainen. Het gaat vanzelf als je paard genoeg op achter is. Je kan zien dat jouw paard op de voorhand remt ipv op het achterbeen. Daarom moet jij er zo aan werken en vind je het lastig. Ik zou hem eerst sterker maken op achter. Schakelen in galop. Terug en weer weg, een paar pasjes, en weer terug. Uiteindelijk sluit je zo door naar halthouden, op je pinken.

Verder zou ik graag wat meer ruimte in de kaak zien. Ik vind haar net wat te opgekropt lopen en ze komt ook vrijwel de gehele tijd achter de loodlijn. Het lijkt zo of je haar bij elkaar rijdt en meer op het achterbeen, maar dat is helaas niet zo, je maakt haar alleen maar korter in de hals. Als je de hals wat meer uitlegt (hoeft echt niet lang laag oid, maar gewoon de neus eruit) zal het beeld al heel anders zijn. Maak je haar dan sterker van achteren, dan zal ook in de hoge lijn de neus eruit blijven. Nu heb je teveel in je handen.

Succes!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:10

Cardy schreef:
Kozbi schreef:

Haha ja... Wat is knapper? Om speciaal met een trens te blijven rijden omdat het knapper zou zijn, is imo net zo'n verkeerde doelstelling als willen rijden met S&T omdat je Z1 gaat rijden.

Jeetje wat heb jij een kort lontje, was helemaal niet beledigend bedoeld hoor maar goed laat maar zitten he :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 09:10

@ horseware: dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Met de nieuwe instructrice zijn we juist veel bezig op zit en niet op handen. Ik heb zeer licht contact aan de voorkant. Ik geef je gelijk dat ze nog meer met de neus eruit moet. Wat in bijna al mijn topics terugkomt is dat ik mijn handen tever naar achteren plaats, dit is zo lastig om af te leren. En dan heb ik ook nog eens een paard die zo makkelijk de hand volgt...

Overigens reed ik haar het eerst filmpje wel expres wat ronder, daarop volgende filmpjes mag ze zeker wat losser in de kaak worden.

Over het halthouden vanuit galop. Nee ik zie dit absoluut niet als een kunstje, wel moeten we de oefeningen mee pakken. Ik kan niet altijd maar galop oefeningen doen en dan nooit galop - halt meenemen. Het is een graadmeter om te zien wat er mis gaat en waaraan we moeten werken. De oefeningen zie ik ook zeker niet als kunstje.

Ontzettend bedankt en altijd verfrissend als een ander mee kijkt die ons niet kent :D .

@ kozbi: ik heb geen kort lontje hoor haha, denk dat het meer aan jezelf ligt hoe je mijn berichten interpreteert. Enige wat ik aangeef is dat jou vooroordelen niet juist zijn ;) . En gebruik daarbij 2 uiterste (jou voorkeur en jou vooroordeel) die ik beide geen goeie uitgangspunt vind voor of je wel of niet met S&T zou moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:38

Heb nu een aantal topics van jullie als combinatie voorbij zien komen en vind Daroma echt een fijn paard! Leuk om jullie vorderingen te zien. Omdat dit HAW is: persoonlijk zou ik graag zien dat de handrem er wat af gaat zodat de merrie wat meer ruimte krijgt van voor. Heel veel succes in Z1! +:)+

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:24

Ik vind het over het algemeen heel rustig en gecontroleerd ogen. Dat je instructrice je meer op de zit laat rijden is daarnaast alleen maar positief. Een super beeld, maar ik vraag me een paar dingen af die je zouden kunnen helpen -

Ze oog heel gecontroleerd, maar omdat ze zó gecontroleerd loopt lijkt ze haast sloom. Het is juist om traag te beginnen met nieuwe dingen en dat later meer op snelheid te doen, maar zoals eerder gezegd is valt ze nogal wat op de voorhand. Ik gok dat jij niet degene bent die haar zo tegenhoudt en dat ze dit zelf doet. Hoe goed is ze aan de beenhulpen? Is het 1. Lichtjes aanleggen been, 2. Zij vertrekt? Want vooral in stap zie ik een beetje een vertraagde reactie. Niet veel, maar het is er. Als ze netjes op haar achterhand zou lopen, zou ze eerst met haar achterbeen afzetten en (bij gebrek aan een betere beschrijving, maar dit is hoe het voelt :')) WOOSH, met energie naar voren stappen. Het lijkt een veel te "basis" oefening voor jullie, en dat is het inderdaad, maar de simpelste oefeningen kunnen zoveel doen om je te doen beteren. Leg eerst je been aan, span je onderbeen op, vertrekt ze dan nog niet, verhoog de druk van je benen dan telkens weer tot ze met kracht vooruit gaat. Niét tot ze met kracht vooruitstápt, maar stop pas als ze met kracht vooruitgaat, maakt niet uit in welke gang ze dan zit. Het is een simpele oefening en je kan hem in iedere gang oefenen, maar door ze echt leren met kracht van de achterhand te vertrekken, verbeteren de gangen erna ook. Probeer niet te "fancy" te gaan in achterhandoefeningen - hou het simpel en denk aan het moment waarop je start. Je start is een weerspiegeling van de rest.

En ja, overgangen, maar denk eraan dat zij iets trager loopt en je dus meer ruimte hebt voor meer overgangen. Ga waar je ook wilt (al is het op de diagonaal, de lange zijde of kriskras door de bak) je overgangen doen. Hou je prioriteit wel in je hoofd - om netjes op de achterhand te kunnen vertragen moet je paard eerst vooruit kunnen op de achterhand, en enorm. Eens de vooruit met kracht van de motor erin zit, kan je die kracht gebruiken om te remmen. Maak je niet te veel zorgen over het remmen, maak je zorgen over de voorwaartse overgangen.

Ik heb geprobeerd het een beetje op een rijtje te zetten, maar er mist altijd wel wat in een getypte uitleg. Dit zijn simpelweg de oefeningen waarvan ik weet dat ze 110 % werken, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:17

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 18:01

@ Picasso: Dankjewel! Alles behalve de handrem zit erop, dat kan ik je verzekeren :) . We hebben een zeer lichte aanleuning en rijd met een zachte hand. Wel houdt ik mijn onderarmen soms te ver naar achteren (dus elleboog teveel naar achteren).

@ Skyefate: Ik had vanmorgen voordat ik ging rijden al even je berichtje doorgenomen en ik snap zeker wat je probeert te zeggen. Traag vind ik haar niet, ze zou wel een sneller achterbeen mogen gaan krijgen. Maar dit heeft tijd nodig.

Ze reageert snel op mijn hulpen, is ook erg gevoelig. Maar soms, zeker als het moeilijker wordt voor haar, dan reageert ze toch minder "elektrisch" op mijn benen. Dus ben er vandaag gelijk meer mee aan de slag gegaan. Verzamelen, ontspannen en wil ik weer naar voren? Hulp zo klein mogelijk geven en bij geen snel genoeg reactie hulp snel vergroten waardoor ze wel meteen reageert vanuit het achterbeen. Dit ging fijn!

Overigens als ik haar terug rijdt dan doe ik dit op zit, en sluit lichtjes aan de voorkant. Doe sowieso weinig met mijn handen op dat vlak.
Je had het ook over dat ze te traag wordt bij de keertwendingen, dit komt dus ook doordat ik teveel mijn bekken kantel. Ik geef dan teveel zithulpen.

Dankjewel voor de tips! En we gaan het zeker meenemen in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:28

Hoi Cardy. Kijk die clinic nog eens terug, ik vond haar daar het fijnste lopen: meer van achter naar voor. Echter, het is allemaal zo lastig oordelen vanachter de computer en niet in het echie! Ben er van overtuigd dat je echt een fijn paard onder je achterste hebt en er ver mee kan komen. Zet 'm op! Ik vind het leuk om jullie zo af en toe terug te zien hier op Bokt, dus laat de topics maar komen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:29

Ps. O ja: die keertwendingen: als je die eens eerst wat groter stapt en dan naar kleiner toe gaat werken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:46

Vind het ook erg leuk om topics te plaatsen. Tips en kritiek vind ik ook niet erg, daarom zet ik het ook bij HAW. Gelukkig weet ik waar we staan en snap inderdaad dat het lastig is om vanuit filmmateriaal tips te geven.

De clinic op de masterclass is bijna niet te vergelijken met nu. Daar reden we eigenlijk alleen rechtuit om "mooi te wezen" haha. Van achter naar voor rijden we altijd, het probleem dat terug blijft komen is dat ze sterker moet worden. Maar het is allemaal ook zo snel gegaan! Vorig jaar reden we nog L1 en sprong ze achter nog om (overkruisd) als ik een volte te scherp reed in galop. Laat staat een middengroep.

Ben zo trots op deze merrie en hoe we haar opleiden. :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:14

Ben het met Picasso eens. Het beeld van de clinic is veel mooier en rustiger dan dat het nu oogt. Vind het ook vreemd dat je zegt dat je meer met je zit werkt. Terwijl er op een aantal momenten in de filmpjes duidelijk te zien is dat je met je handen doorwerkt. Zou terug gaan naar het beeld van de clinic en dat verder uitbouwen naar wat er in een proef wordt gevraagd, met die ontspanning van de clinic. Denk dat je dan een mooier beeld krijgt, dan dat het nu is. En dat als je hem/haar zo in de proeven aan het lopen krijgt. Je vele malen hoger zult gaan scoren dan op deze manier.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 11:19

Bedankt voor je reactie. Heb nog even wat pb berichten gehad met Picasso, en wat ik daar ook al aangaf.. Ja ik werk met mijn zit, heb een lichte aanleuning en werk niet scherp door met mijn handen. Dat zou ik niet eens kunnen doen, want bij maar iets meer druk aan de voorkant loopt ze al snel als een zeepaardje.

De clinic is niet te vergelijken met het echte rijden, omdat we daar verder niks vroegen aan het paard. Enige waar we aan hebben gewerkt is dat ik mijn onderarmen verder naar voren mag brengen. Terugwerken doen we niet.

Ben zelf erg tevreden over het beeld en de stijgende lijn waarin we zitten. :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:58

Ik ga mee met commentaar hierboven.clinic filmpje vond ik haar fijner. Kan je zeggen dat het niet vergelijkbaar is kwa rijden maar ze was daar wel fijner door haar lijf en regelmatig. Ik vind het er wat moeizaam uitzien en sommige stukken vind ik haar niet regelmatig. Hakkelend... Ze doet wel heel hard haar best voor je

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:57

En toch zou je eens een tijdje op de manier van de clinic door moeten gaan. Dan gaat het er allemaal veel fijner uit zien.

Volgens mij ben je altijd echt aan het rijden, ook in een clinic. Anders heeft het ook geen zin om aan zoiets mee te doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:12

Ze doet zeker haar best! Hele fijne merrie met veel go haha. De stukjes die ik nu heb laten zien in deze video's zijn onderdelen die nieuw zijn. Wat het dus niet geheel onbegrijpelijk maakt dat de puntjes nog op de i gezet moet worden.

Tijdens de clinic waren we alleen rechtuit aan het rijden, dus dat vind ik niet te vergelijken met filmpjes van deze les waarbij je moeilijke onderdelen ziet. Het kan nooit in 1x helemaal goed zijn, daarvoor trainen we en hebben we les.

Constant vergelijken met een clinic heeft voor mij geen meerwaarde. En wat ik al zei: grootste probleem is dat ik mijn onderarmen teveel naar achteren plaats, wat overigens niet betekent dat ik op kracht rijd.

Ik vind het erg leuk om onze vorderingen te laten zien, maar soms vind ik het erg jammer dat het soms bijna een discussie wordt. Sta overigens echt open voor tips, maar krijg soms wel erg het idee dat we afgebrand worden. Wordt hier soms afgedaan alsof het echt heel slecht gaat allemaal. En dat is het enige waar ik het totaal niet mee eens ben. Elke keer krijg ik, voor mijn gevoel, alleen negativiteit te horen. Werkt niet echt motiverend om weer een topic te openen. Wil overigens geen oehws en aahws hoor hihi absoluut niet. We werken er hard aan om ons steeds meer te verbeteren en ben daar trots op, wat overigens niet betekent dat het perfect gaat. Zo was ik in mijn vorige topic nog teveel bezig met lengte in mijn armen, waardoor ze er niet doorheen liep. Nu pak ik dat meer erbij, maar moet daar consequenter zijn qua mijn armhouding.

We zijn iig lekker aan het trainen en ik neem zeker de tips mee die hier genoemd worden. Dankjulliewel allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:17

Lekker bij RITP plaatsen, heb je minder kans op gezeur en gezever! Je weet ondertussen hoe ik erover denk; zolang jij fijne punten rijdt en paard en jij zijn happy, gaat er vast iets helemaal goed! Lekker blijven posten Cardy! +:)+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:20

Ik ga met Picasso en wytske mee car, rijdt roma zoals je bij rien moest en train kilometers en kilometers dat dat je uitgangspunt wordt en bevestigd is, vandaaruit in de houding en verbinding je oefeningen rijden, dan heb je een superbeeld!
Wat ik nu zie is dat er teveel gebeurd in de oefeningen, en moet teveel en dat is te zien, en de bedoeling is dat het als vanzelf gaat, das mooier om naar te kijken, maar 100 x moeilijker om uit te voeren

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:26

Cardy schreef:
En wat ik al zei: grootste probleem is dat ik mijn onderarmen teveel naar achteren plaats, wat overigens niet betekent dat ik op kracht rijd.

En hier was je in de clinic bij Rien mee bezig. Dus dat betekend dat je daar dus mee verder aan de slag zou moeten gaan. Zeg dit absoluut niet met de bedoeling om je af te branden. Zitten absoluut ook leuke stukjes in je filmpjes. Maar als je dit voor elkaar hebt, gaan je oefeningen ook beter en ziet het er alleen maar mooier uit.'
En ja, ik weet hoe moeilijk het is om je fouten te veranderen in iets wat goed is. Maar hé, van je fouten leer je alleen maar.