Dakar Utopia (v. Cartano) clinic van Dennis Ausma

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Dakar Utopia (v. Cartano) clinic van Dennis Ausma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:20

Naam: Dakar Utopia
Leeftijd: 7 jaar
Geslacht: Ruin
Springgefokt KWPN
Vader: Cartano
Vaders moeder: Ircolando

Niveau: Z1+2 (205 en 218)
Bezig met:
-lengtebuiging
-stille aanleuning
-activiteit vanuit de achterhand

Problemen:
-lengtebuiging
-op het achterbeen
-mijn houding (naar beneden kijken en rechtop zitten)

Foto's staan niet op volgorde!

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

Anoniem

Re: Dakar Utopia (v. Cartano) clinic van Dennis Ausma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:11

Eindelijk tijd om te reageren. Maar ik ben benieuwd naar bewegende beelden, want ik vind m nog niet zo fijn in de aanleuning.Veel spanning en het ziet er strak uit. Het lijkt(maar dat kjan natuurlijk vertekenen) of je er ook aardig aan hangt om maar zo te zeggen. Je ziet het ook in het lang laag draven, hij drukt daar helemaal zijn achterhand eruit en valt op de voorhand.
Voordat ik mee tips geef, ben ik benieuwd wat je ervan vind :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:14

Hij loopt idd makkelijk op de voorhand, bij deze clinic had hij idd wel wat spanning, mede door het wisselen van bit. Zaterdag in de proeven liep hij wel weer fijner.

Hangen valt tegenwoordig mee, maar ik zit idd wat achterover vaak (ook gezien), hier werk ik aan en gaat al beter.

Gezien mijn beenbreuk in april heb ik links veel minder kracht. We zijn dus een beetje nog daarmee aan het oefenen.

Strak ben ik niet mee eens. Krijg juist altijd opmerkingen erover dat hij zo los in zijn lijf is en losjes loopt, bewegend materiaal heb ik wel, even opzoeken (was wel mijn Z debuut waarbij ik super zenuwachtig was) en ging nog niet vlekkeloos.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:16

Zowel paard als ik nog nooit in het Z gereden trouwens. Dus wil graag nog wat extra leren.

Zou wel graag tips willen hoe ik de lengtebuiging goed kan oefenen verder.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:49

Denk dat je lengtebuiging geen probleem meer is als hij daadwerkelijk over zijn rug gaat lopen.

Paard trekt zijn hals beetje terug zijn lichaam in en op de meeste foto's zie je een deuk achter het zadel (erg duidelijk op foto 8) wat betekend dat hij zijn achterbenen niet doorzet onder zijn lichaam, zijn buikspieren niet aanspant en zijn rug hol blijft. Omdat hij zijn rug niet opbolt kan hij ook geen echte buiging in zijn lichaam maken. (Dan klapt alleen de hals om of gaan zijn achterbenen in ander spoor)
Op foto 11 vind ik zijn hals houding beter (minder schilpad) maar daar begint hij te stuwen met achterbeen ipv dragend te blijven... maar dat is waarschijnlijk kwestie van kracht die nog niet voldoende ontwikkeld is.

Ik vind het trouwens super mooi paard ... en ben beetje bang dat je met veel "weg komt" omdat hij gewoon zelfs als je hem op 60% van zijn mogelijkheden rijdt het er nog steeds super uitziet.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:10

Probeer niet te veel aan de voorkant te zitten, maar laat hem zelf lopen. Let er inderdaad vooral op dat hij zijn buikspieren aan gaat spannen en zijn rug boller gaat zetten. Probeer de halshouding wat langer en lager te houden om hem zo echt over de rug te laten lopen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:43

Zie ik het nou goed dat hij zijn staart naar links draagt of lijkt dat nou zo in het filmpje?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:35

Klopt, al zijn hele leven maar dat heb ik na laten kijken (osteo/fysio) en er zit niets verkeerd... Heeft er verder ook geen last van.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:48

weer een vet leuke schimp!! Er komen steeds meer schimmels voorbij op bokt geloof ik. :+

Ben jij trouwens springruiter ook? Je zit lijk enorm op een springer (sorry als ik je beledigt heb)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:31

Haha nee klopt wel hoor.. Mijn interesse lag eigenlijk nooit zo bij de dressuur maar bij het springen/eventing.

Ben er thuis op gaan letten wat jullie hebben gezegd en moet zeggen dat er vooruitgang in zit :) Loopt ontspannender en de oefeningen gaan ook al beter.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:48

Wat een leuke schimmel, en idd, doordat hij mooi constant kn de aanleuning loopt ziet het er vriendelijk en ontspannen uit. Wat mij in je filmpje wel erg opviel was dat hij (behoorlijk) scheef loopt in met name de galop: de achterhand 'duikelt' op beide zijden naar binnen wat je iig goed kan zien als je vlak langs de camera rijdt. Dit hangt samen met eerdere opmerkingen dat hij meer de achterhand zou mogen gebruiken en ook van daaruit zich meer op zou mogen richten. Uiteindelijk is dan mijn tip gelegen in het versterken van de basis in rechtrichten: consequent gaan trainen door te rijden op de tweede hoefslag zonder steun aan de wand en oefeningen inbouwen als buitenstelling vragen en schouder voor op de volte: basis rechtrichtwerk, maar dan in galop! Ook veel tempowisselingen. Veel succes met je mooie schimpie!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:59

Oei.. let wel op je eigen houding!
je kijkt te veel naar je knappe paard en daardoor trek je je rug bol en zit je niet meer in het diepste punt van je zadel. schouders terug , laat zien wat je hebt zei mijn instructeur altijd.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:14

vladimir1979 schreef:
Wat een leuke schimmel, en idd, doordat hij mooi constant kn de aanleuning loopt ziet het er vriendelijk en ontspannen uit. Wat mij in je filmpje wel erg opviel was dat hij (behoorlijk) scheef loopt in met name de galop: de achterhand 'duikelt' op beide zijden naar binnen wat je iig goed kan zien als je vlak langs de camera rijdt. Dit hangt samen met eerdere opmerkingen dat hij meer de achterhand zou mogen gebruiken en ook van daaruit zich meer op zou mogen richten. Uiteindelijk is dan mijn tip gelegen in het versterken van de basis in rechtrichten: consequent gaan trainen door te rijden op de tweede hoefslag zonder steun aan de wand en oefeningen inbouwen als buitenstelling vragen en schouder voor op de volte: basis rechtrichtwerk, maar dan in galop! Ook veel tempowisselingen. Veel succes met je mooie schimpie!!

Dankjewel!

Dat scheef trekken is ene moment erger dan andere moment. dankje voor de tips, schouder voor op de volte is iets nieuws, ga ik mee aan de slag.

aerdenhout1 schreef:
Oei.. let wel op je eigen houding!
je kijkt te veel naar je knappe paard en daardoor trek je je rug bol en zit je niet meer in het diepste punt van je zadel. schouders terug , laat zien wat je hebt zei mijn instructeur altijd.

Ik had het zelf in de gaten ja :z Maar thanks!

harimas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:43

Wat ik laatst moest doen voor mijn zit/houding en contact met de mond. Een poos met je ogen dicht rijden, dit deed ik onder begeleiding in een binnenbak. Het heeft mij geholpen, misschien een idee voor jou

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:14

Deed ik ook weleens idd. Alleen ook weleens langs de weg gedaan. Dat was geen goed idee haha. Gelukkig is m'n paard wel mega braaf maar zal ik weer eens doen inderdaad.

Lisa_Phantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:03

Mooie schimmel! Ik denk dat de aanleuning nog de nodige aandacht nodig heeft, aangezien het lijkt dat hij in een niet nageeflijke knik beweegt. Hierdoor gebruikt hij zijn hals (en dus rug!) niet optimaal!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:22

Ik ben het met Vladimir eens, door in je losrijden al lengtebuiging mee te nemen om hem juist recht te stellen, krijg je een betere verdeling over vier benen. Hij is groot, beweegt groot en nu moet je hem gaan sluiten. Pak telkens kleine stukken mee waarbij je hem echt sluit, op het achterbeen zet voor een paar passen en dan weer vooruit. Dat hij er misschien van voren even uit de aanleuning komt, zou ik niet erg vinden. Het is even voor jezelf ook aftasten welke reactie je krijgt bij het even doorsluiten. Dan kan je daarna de aanleuning ook weer herstellen.
Heb je overwogen om hem op S&T te gaan rijden?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:17

1x op S&T gereden, maar dat vond hij echt naar.. ging alleen maar schudden, hangen, dan weer omhoog...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:04

Dat had ik de eerste keer ook met Um maar nu is hij eraan gewend.