Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) , veel veiliger dan alleen een halster en ook wel zo prettig voor je paard omdat hij dus niet verschuift en tegen z'n ogen aan komt (ik zie dit echt regelmatig gebeuren bij mensen die met alleen een halster longeren!) Ik zou wel proberen er eentje van leer te kopen, die van nylon willen nog wel eens makkelijk verschuiven en minder mooi passen, maar zijn ook wel weer een stuk goedkoper. Een kaptoom is ook makkelijk om ze bitwijs te maken omdat je hem gewoon kunt combineren met een hoofdstel (eventueel zonder neusriem), je paardje kan dan al wel een bit in, maar je hoeft er nog niet aan te zitten omdat je longeert met de kaptoom, kan hij er al vast aan wennen zonder dat er iemand aan zit, wel zo fijn voor ze.
)
Citaat:Op 2001-09-12 10:19, schreef Jura:
Ik heb een kaptoom, maar ik vind het ondingen. Een halster blijft keurig zitten, maar die kaptoom gaat schuiven en in het oog zitten.
) maar met een kaptoom zijn ze gewoon beter te controleren. Een halster trek je ook zo over z'n hoofd als hij een beetje maf doet en dan loopt je paard los, met een kaptoom gebeurt dit veel minder snel.