Paard springt met voorbeen verkeerd aan in linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Paard springt met voorbeen verkeerd aan in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:05

Hallo iedereen,

Ik heb nu sinds 2 jaar een tinkertje waar ik vooral veel buitenritjes mee maak. Hij vindt bakwerk (met de vele bochten) erg moeilijk. ik heb vooral getraind op het sterker maken van de achterhand door veel heuvels te rijden. Eerst lukte hem de galop in de bak niet. Nu kan hij rustig galopperen op de volte op de rechterhand.
Linksom is zijn moeilijke kant. Hij valt erg naar binnen op deze hand.
Eerst spring hij altijd met linksachter verkeerd aan in de linkergalop maar van voor wel goed. Nu springt hij linksom van achter wel goed aan, maar van voren niet.
Ik heb al geprobeerd vanuit de volte aan te springen; maar ook dan blijft hij dit doen.

Wie heeft er nog tips? Heeft dit te maken met het feit dat ik het rechterachterbeen dan nog sterker moet trainen? (pakt hij het eerste gewicht op bij aanspringen in de linkergalop).
Wat zijn dan goede oefeningen? Beetje leren wijken of zo? (het blijft natuurlijk wel een tinker)

Heel erg bedankt voor het meedenken *\o/* *\o/*

PS: Hij wordt 2 keer per jaar behandeld door de osteo. Rug is in het verleden op de foto gezet en goed/geen afwijkingen.

Lara_Silver

Re: Paard springt met voorbeen verkeerd aan in linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:08

Vanuit contrastelling laten aanspringen, daarmee vergroot je de ruimte van het binnenbeen om als eerste naar voren te grijpen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:47

Jep, er zijn er meer die daar moeite mee hebben. Hij is vast ook een beetje scheef. Veel oefenen, veel bochtenwerk, rechtrichten, en inderdaad in de bocht inspringen met veel stelling naar buiten. En onwijs belonen als het goed is!! Eigenlijk zou je zodra het goed is, uit je dak moeten gaan met belonen, en stoppen. ;)
Tip: rijd hem eerst lekker in, doe leuke dingen en bewaar deze galop voor het laatste beetje, en eraf zodra het goed is. Uitstappen kun je ook aan de hand doen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:53

Hij is idd scheef. Dat is ook de reden dat hij naar binnen valt linksom. Hij is erg rechtsgebogen.
Buitenstelling ga ik eens proberen.
Belonen doen we sowieso voldoende. Probleem is echter dat het tot nu toe niet gelukt is hem linksom correct te laten aanspringen.
uitstappen doen we meestal buiten; lekker een blokje om.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:55

Als je paard lichamelijk in orde is, denk ik dat het probleem bij balans/rechtrichten ligt....
Zoals hiervoor gezegd, goed rechtrichten, veel bochtenwerk, voorkomen dat hij over de schouder valt, overgangen rijden en als hij verkeerd aanspringt, gewoon opnieuw aanspringen en herhalen, herhalen, herhalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:06

Beide handen overdreven naar buiten, in dit geval dus rechts, zetten. (Wel zonder dat de binnenhand over de hals gaat). Daarmee komt het gewicht meer op het buitenbeen, en krijgt het binnenbeen meer vrijheid, zonder dat je daarbij verkeerde stelling aanneemt.

Ook wel belangrijk is het kruis aantrekken als hulp en onthouden dat galop een andere gang is, niet persee een snellere. Probeer dus niet je paard hárder te laten gaan.
Aanspringen vanuit stap, desnoods via twee, drie passen draf, kan ook helpen en en ander goed onder controle te doen.

Aan de hand over laten stappen links en rechts maakt het paard bewuster van zijn benen en gewicht overbrengen naar een bepaalde kant, voordat je dit vanuit het zadel gaat doen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 13:23

ik dacht juist dat je overdreven veel binnenstelling moest pakken als de galop moeite kost??? Of is dit met moeite vanuit het achterbeen??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:25

Met overdreven veel binnenstelling belast je ongewild meer de binnenbenen, waardoor het aanspringen moeilijk en vaak rommelig word. Ongeveer net zo nutteloos als heel hard laten draven en dan in de galop laten vallen zoals je ze wel eens ziet doen met jonge paarden.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:37

Lusitana schreef:
Aan de hand over laten stappen links en rechts maakt het paard bewuster van zijn benen en gewicht overbrengen naar een bepaalde kant, voordat je dit vanuit het zadel gaat doen.

:j dit heeft bij mijn tinker ook heel erg geholpen. Dit overbrengen van gewicht deed hij naar links toe vrij makkelijk, naar rechts hebben we echt op geoefend vanaf de grond en dit merk je terug in het zadel

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 15:09

Oke, ik ga in ieder geval buitenstelling proberen.
Wat bedoel je met overstappen? Overkruis laten stappen voor??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:12

Als je twee handen naar rechts brengt (dus naar buiten als het om de linker galop gaat), is het gewicht wel naar de buitenschouder, maar er is dan nog steeds binnenstelling...

Overstappen is meer of minder zijwaarts laten gaan waardoor ze de benen kruisen. Hoe meer ze kruisen hoe beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:18

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:35

Oefen je dit ook weleens met longeren? Naast dat het een goede training kan zien zie je dan zelf eens vanaf de grond hoe hij precies aanspringt.