Pluk aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Pluk aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:43

Sinds een half jaartje mag ik de prachtige 'oude' man Pluk bijrijden. Pluk is alweer 18 jaar en nog lekker fit.

In het half jaar zijn we uiteraard veel gegroeid, maar hebben we nog geen lessen kunnen volgen, omdat onze instructrice met babyverlof was <3 Echter mogen we er zondag voor het eerst weer voor en voordien wilde ik graag nog wat foto's hebben, zodat ik zelf ook kon zien wat mijn verbeterpunten zijn. Echter zijn daar ook een paar hele leuke plaatjes uit gekomen die ik graag even wil laten zien en is er een filmpje gemaakt, die uiteraard erg confronterend is.

Commentaar mag natuurlijk gegeven worden en nee, het ziet er nog lang niet zo goed uit. Zo mag ik hem misschien toch wat meer bij elkaar pakken, actiever sowieso en moet ik zelf gewoon weer meer aan mijn houding gaan sleutelen. Hou het lief, ik doe ook maar mijn best :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, meneer is extreem gevoelig voor vliegjes, die bijten heel hard namelijk. :Y)
Afbeelding

FriesWytske

Re: Pluk aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:47

Leuk paard.

Wat me al op de foto's opvalt is de lengte van jouw beugels. Deze lijken veel te lang, waardoor jij er geen steun aan hebt. Op het filmpje vind ik dat hij voorwaartser mag gaan in de draf. Ook vind ik hem daar zo nu en dan onregelmatig. Dit zie je vooral in het begin, als hij erg onrustig met zijn hoofd is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:51

Met de beugels heb ik inderdaad wat ruzie, want 1 korter zit voor mijn gevoel te kort en heb ik veel moeite om te blijven zitten met bijv. galop. Kan het nog wel eens proberen, maar zit voor mijn gevoel echt niet lekker..

Onregelmatig klopt, maar hij kan zich echt aanstellen wat vliegjes betreft. Zodra hij ook maar iets voelt schud hij zijn hoofd, haha.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:01

Ik zie dat je een wat minder goede balans hebt, denk dat dit ook komt doordat je weinig steun hebt in je zadel. Klopt dit?
In het lichtrijden werk je zijn gang (onbewust) tegen omdat je net achter de beweging blijft.

Volgensmij heb je er wel plezier in, en dat is natuurlijk ook heel belangrijk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:10

Ik vind dit een van de fijnere plaatjes op bokt! Zou alleen zeker nog wachten met het meer bij elkaar pakken. Dan gaat ie zeker niet goed meer over de rug lopen. Want nu mag dat al wat meer. Een fractie lager zou denk ik beter zijn!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:21

De balans klopt wel. Het zadel is stiekem net iets te klein voor mij en ik ben altijd de wat hangerige paarden e.d. gewend en daardoor ga je stiekem wat meer op de teugels vertrouwen, heel stom. Bij deze hoeft dat niet, wel leuk een keer een paardje die alles een beetje zelf doet, maar daardoor moet ik wel mijn balans weer wat opnieuw vinden. Maar daar wordt al hard aan gewerkt. Ben zeker benieuwd hoe de les gaat zondag, want met Pluk heb ik nog geen lessen gehad :D

@Geryon. Thanks! :D Ziet er misschien toch niet zo slecht uit als ik denk. Maar het wordt wel tijd dat we wat harder aan het werk moeten en dan met name ik :+

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:31

Vriendelijk beeld en mooie combinatie maar ik zou toch eens kijken voor een maatje groter qua zadel. Elke keer als je gaat zitten drukt hij zijn rug weg omdat je teveel op de lepel terecht komt. Daar komt ook die lichte onregelmatigheid vandaan. Verder zijn jullie een hele leuke combi :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:23

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:54

leuke combi, op het filmpje valt mij vooral op dat je onderbeen naar voren gaat en los is maar als ik kijk hoe ver je uit het zadel kan komen lijkt mij de maat van de beugels wel goed. als je onderbeen verder naar achter ligt, dwing je jezelf meer op de goede plek in je zadel, denk dat juist wat zitlessen jullie een eind de goede kant op helpen.
Verder mag het wat actiever ( bedoel dan het paard:P ) veel overgangen, verder ben je naar mijn idee goed bezig ziet er vriendelijk en ontspannen uit.. ga zo door

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:01

Daar heb je helemaal gelijk in robbie. Daar heeft mijn instructrice ook heel erg op gehamerd in de les. Had het van mezelf niet door, maar ik moest inderdaad om mijn onderbeen denken. Deze strek ik te gemakkelijk als het moeilijk wordt. Vreemd genoeg links geen last van. Gewoon mijn benen er aan houden ipv weg te steken.

En actiever mag hij zeker. Dit was echt op het eind toen ik al even 2 rondjes gestapt had en gevraagd had of ze toch nog even een filmpje wou maken, gezien dat kon met mijn camera, hahaha. Neemt niet weg dat hij gewoon fijn moet lopen :P

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:27

Ik vind het er helemaal niet zo slecht uit zien!!

Ik kan het verkeerd hebben maar het lijkt als of je extra gaat staan en je weer iets in het zadel laat ploffen in draf. Probeer wat meer met de beweging van je paard te voelen en je daarvoor uit het zadel laat komen en er weer zacht in komt. Hierdoor lijkt het beeld alweer een stuk fijner. Ik denk als jij je benen wat meer kan ontspannen, door met de beweging mee te gaan, in draf dat je onderbenen ook minder ver naar voren komen.

In de galop zou je nog iets meer op je kont kunnen gaan zitten. Denk dat je kont een zak aardappelen is die aan het zadel blijft zitten. Dit werkt vreemd genoeg voor mij ;)

Je paard zou wel wat actiever mogen lopen. Ik denk dat je dit kunt bereiken door veel overgangen te rijden en ook binnen de gangen te schakelen. Zodat je paard wat meer op jou moet letten en wat meer drang naar voren krijgt.

Ik vind je hals houding zo eerst wel goed hoor! Als je paard van achter actiever word dan komt ie van voren wel steeds mooier. Maar ik zie ze liever lekker op eigen benen lopen en wat langer in de hals dan al die mensen die hun paarden tegenwoordig zo vast houden en kort in de hals hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 15:33

Ik houd er inderdaad niet van om zo in die bek te trekken. Kom wel vaker iets strenger in als hij zijn rug weg wil drukken als hij teveel teugelvrijheid krijgt :') Instructrice zegt wel eens dat ik té soft ben (en dat zal ook niet fijn zijn voor een paard).

ik zal er vanavond eens aan denken om iets meer met de beweging mee te gaan. Heb zelf niet het idee dat ik weer neerplof. Misschien dat er vanavond iemand nog weer een stukje wil filmen :)