Nu heb ik lang problemen gehad met mijn zit en houding. Als ik voor mijn gevoel recht en netjes zat (zoals op de foto), had ik een holle rug. Daarbij liet ik mezelf makkelijk naar voren vallen/trekken, mijn schouders vielen naar voren en mijn armen werden steeds verder naar voren getrokken. Galopperen of doorzitten in draf was al helemaal een ramp, mijn benen trok ik op en ik drukte mijn hakken niet goed uit. Ik zat gespannen en vooral niet comfortabel.

Ik ben altijd heel bewust bezig geweest met mijn houding en wou graag verbeteren. Maar hoe? Want ik zat goed op mijn zitbeenknobbels, ik voelde ze als ik reed en voelde evenveel druk op beide punten.
Nu heb ik een keer een centered riding les gevolgd die me erg heeft geholpen. Ik moest mijn benen uit de beugels halen en naar voren leggen, helemaal langs de hals. Daarna mijn benen weer in de beugels doen maar mijn heupen gekanteld laten alsof mijn benen nog naar voren lagen. Wat een openbaring! Het zat zo lekker, alle puzzelstukjes vielen op zijn plek. Mijn rug was ontspannen (boller), ik kon mijn schouders makkelijker ontspannen houden, mijn ellebogen makkelijker bij me houden, ik werd minder snel uit evenwicht gehaald waardoor ik minder naar voren viel, mijn benen kon ik meer ontspannen laten hangen en ik kon mijn hakken beter uitdrukken zonder ze met spanning naar beneden te duwen. Het reed zo anders (ik had ook flink spierpijn daarna
) en ik zat echt stevig.Maar nu komt het rare. Als ik zo goed zit (ontspannen, prettig, juiste houding, bekken gekanteld), dan voel ik mijn zitbeenknobbels veel minder. Ze steken iets meer naar voren dan precies naar beneden.
Aan mijn houding blijf ik natuurlijk nog werken, ik ben nog lang niet tevreden en val snel weer in mijn oude gewoontes. Maar het gevoel hoe het anders kon was al een hele belevenis!
Mijn punt van dit verhaal (respect als je het allemaal gelezen hebt) is dat ik het advies om je zitbeenknobbels te voelen niet zulk goed advies vind. Want elk lichaam zit anders in elkaar en werkt anders. En dan heb ik het niet alleen over advies wat bokkers geven, maar ook over lessen die ik heb gehad van instructeurs. Als ik kijk naar foto's van mensen op wedstrijd (ook hoog niveau) zitten ze soms met zo'n holle rug! Ik krijg er bijna pijn van als ik er naar kijk. Dat kan toch niet goed zijn? Is het voor sommige ruiters niet beter om het bekken te kantelen om een rechtere (bolle) rug te krijgen? Ik hoor graag de meningen van anderen want ik ben geen expert. Ook wil ik mensen die moeite hebben een goede houding te vinden steunen en zeggen: Geef niet op en kijk verder dan de standaard adviezen, paardrijden hoort niet oncomfortabel te zijn.