Hmpf... Linker onderbeen steekt naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Hmpf... Linker onderbeen steekt naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:02

Ik ga er doorgaans nogal prat op dat ik recht en midden boven m'n paard zit :o Als ik zie dat sommige ruiters bijna naast de ruggengraat van hun paard zitten snap ik echt niet dat ze dat zelf niet in de gaten hebben...
Nu merkte de instructrice laatst op dat ik m'n onderbenen naar voren steek. Na van hand veranderen kwam ze tot de conclusie dat het alleen om m'n linkerbeen gaat.
Even zelf opgelet en ja verdorie |o ze heeft natuurlijk gelijk. Rechts zit als het ware om de romp van m'n paard gevouwen en links bungelt er maar een beetje bij. En steekt dus naar voren. Niet veel, maar toch.
Het ligt natuurlijk niet aan paard of zadel, want ik rij verschillende (manegeles, vrijwel elke week een ander, en bijrijdpaard).
Maar wat nu? Waar komt het vandaan (ik ben soms wel wat strak in de onderrug) en hoe los ik het op? Steeds maar blijven corrigeren? Het lijkt wel of de boodschappen die ik naar m'n linkerbeen stuur, niet aankomen... :\
Ik doe - soms - aan yoga en hoelahoepen en ben daarmee op beide kanten even soepel (of niet soepel, maar net hoe je het bekijkt).
Tips?
_/-\o_

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:10

Ik zou een zitlesje voorstellen!! Lekker je beugels en teugels los, aan de longe en zitten maar! ;)

Aantal dingen die mij helpen met mn houding verbeteren: stap 1: Navel intrekken, billen billen aanspannen en dan zachtjes uitblazen alsof je een veertje wegblaast. Dan activeer je de juiste zitspieren.

Een stukje draven in verlichte zit, activeert je stabiliteit. Een stukje stappen met je ogen dicht activeert het voelen van je paard, een stuk rijden zonder beugels, zorgt voor lengte in je benen.

Als laatste een stuk stappen en draven staand in je beugels, dus niet in verlichte zit maar echt staand, zordt voor evenwicht en dat je je hakken beter laat zakken.

Wat ik aan de longe wel eens deed is met mn linker hand mn rechter voet aantikken en vice versa. Erg moeilijk XD.

Let wel op dat je paard dit allemaal goed meot vinden hoor hahahaa! Dus braaf paard is een must ;)

josien_m_

Re: Hmpf... Linker onderbeen steekt naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:22

Ben je iemand die vanuit je verstand leeft, of vanuit je gevoel?
Kun je je benen goed, evengoed? voelen als je staat en je aandacht langzaam vanuit je heupen naar beneden laat zakken? Je zegt al dat je eigen signaal naar je been blijkbaar niet aankomt. Zit er ergens een blokkade, letterlijk of gevoelsmatig misschien? Aandacht geven aan die plek kan je verder helpen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:25

Als je zitlessen overweegt kan ik de Hippocampus in Soerendonk van harte aanbevelen, verder zou ik het eigenlijk niet goed weten. Is je ezel wel recht? :P

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:27

Bedankt alvast! :)
Nicolle, leuke tips zitten er bij! Daar kan ik wel wat mee. Ik heb meerdere keren zitles gehad ivm deelname aan de regiofinale van de zitcompetitie. Dat is wel alweer een tijd geleden trouwens. Kreeg toen oa de tip om m'n been van achter naar voren in het zweetblad te leggen, zodat de binnenkant van m'n bovenbeen + knie er echt goed in terecht komen. Dit doe ik tijdens het rijden ook regelmatig opnieuw.

Josien: gevoel, absoluut. Maar ik merk geen verschil, ook niet met andere bezigheden, hoewel: ik probeerde afgelopen weekend te skateboarden :') en omdat ik rechts ben, zou ik met links op het board moeten staan en met rechts afzetten. Voelde me toen wel wiebelig en onzeker op dat linkerbeen. Dus gauw omgewisseld en toen ging het meteen beter. Maar met yoga oid, kan ik niet zeggen dat de oefeningen 'de ene kant op' beter gaan dan de andere kant op, om het zo te zeggen.
Maar wel iets om eens aandacht aan te besteden. Benieuwd of ik wat ontdek!

Azmay, haha nee die is inderdaad niet helemaal recht :+ Maar ik geef meteen toe dat ik er weinig aan werk, ben de laatste tijd vooral met hem buiten en focus op langere stukken draven achter elkaar, om hem een beetje fit te houden :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:37

Ben je wel eens bij een goede chiropractor geweest? Ik stak altijd mijn rechterbeen af, helemaal tijdens het springen. Toen ik bij een chiropractor was voor m'n rug, constateerde hij dat m'n bekken niet recht stond. Daardoor was mijn re heup wat hoger dan links en kwam mijn rechterbeen dus meer naär buiten :). Gekraakt en opgelost :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:51

Oeh, nee nog nooit geweest! Is dat met een keer kraken dan voorgoed opgelost?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:53

Ik moest een keer of 3 terug in een jaar tijd maar was wel opgelost ja :).
Nu lig ik al een tijd zo goed als plat ivm zwangerschap die niet probleemloos is, dus gok dat ik volgend jaar weer wat sessies nodig heb.

Ligt je zadel trouwens wel recht op je paard? Soms scheelt dat ook meer dan je denkt namelijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:56