201 punten in de B met Elfina

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

201 punten in de B met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:47

Dat het een onderlinge was zet ik lekker niet in de titel :+
Ik heb wel het gevoel dat er redelijk fair gejureerd is, maar het blijft moeilijk om mezelf op die manier te beoordelen.

Omdat ik wel onwijs trots ben op hoe het op dit moment gaat, waag ik me ook eens aan een topic op HAW, aangezien ik ook vind dat je nooit uitgeleerd bent.

Elfina is een 6-jarige KWPN merrie (Zuidenwind x Special D) die graag in haar eigen houding loopt. We liepen ontzettend lang tegen het probleem aan dat ze maar weinig lengte in de hals wilde krijgen en haar rug niet kon/wilde ontspannen. Inmiddels gaat dit echter een stuk beter en begint ze nu ook langzaam meer kracht te krijgen en van achteruit wat meer te dragen.

Mijn houding is op dit moment het grootste werkpunt. Ik kan echt wel huilen om mijn eigen houding. Ik ben er ontzettend bewust mee bezig en heb ook eigenlijk altijd wel iemand die me er op blijft wijzen tijdens het rijden, maar het blijft moeilijk! Ik moet rechterop gaan zitten, mijn benen lang maken, mijn hakken uitdrukken, mijn tenen naar binnen, mijn benen stiller, mijn handen rechterop, mijn armen meer ontspannen, mijn handen stiller en ik moet meer naar voren kijken in plaats van naar mijn mooie meisje. Ik ben me dus ontzettend bewust van mijn houding en ik krijg hier genoeg hulp bij, dus alhoewel ik opensta voor tips hierover, zijn die redelijk overbodig denk ik.

Op het moment hebben we 8 winstpunten in de B en hoop ik aanstaande weekend weer een paar puntjes te scoren. We hebben 1 keer in de week een groepsles en 1 keer in de 2 weken privéles.

Ik heb voor jullie mijn proef laten filmen tijdens de onderlinge, waar ik dus 201 punten heb gereden. Voor de liefhebbers heb ik ook enige printscreens genomen, alhoewel die niet van de allerbeste kwaliteit zijn...

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Ik vraag me overigens af waarom de kwaliteit van de video zo slecht is, maar dat probeer ik nog even uit te zoeken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithGigi

Re: 201 punten in de B met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:55

Ten eerste, leuke combi! :D
Wat ik nog mis bij jullie is regelmaat en stabiliteit. Zowel in de gangen, de hoofdhouding van het paard in en jouw houding.
En van je houding zeg je inderdaad zelf al. Probeer je onderrug en benen te ontspannen en je handen meer te dragen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:57

Ik heb niet het hele filmpje bekeken, maar heb wel een aantal puntjes voor jou.
Probeer niet voorover te vallen, je mag je hakken iets meer uitdrukken, je onderbenen stil houden (je spoort nu aan om de pas, ik denk niey dat dat helemaal de bedoeling is?) en handen stil houden.

Je proefje heb je netjes gereden en ik wens je veel succes :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:58

JudArthos schreef:
Ten eerste, leuke combi! :D
Wat ik nog mis bij jullie is regelmaat en stabiliteit. Zowel in de gangen, de hoofdhouding van het paard in en jouw houding.
En van je houding zeg je inderdaad zelf al. Probeer je onderrug en benen te ontspannen en je handen meer te dragen.

Dankjewel! :)

Dat van regelmaat en stabiliteit klopt inderdaad! Dat is veel erger geweest, vooral de hoofdhouding van Elfina was echt rampzalig. Ik ben al heel blij dat ze inmiddels snapt dat ze 'in' mijn hand kan/moet lopen, maar op dat vlak hebben we zeker nog veel te leren haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:04

Mooi paard, tips, maak je beugels nog wat langer. Ik heb de indruk dat ze haar rug wel eens wat vast kan zetten omdat jij met het lichtrijden behoorlijk achterin het zadel land.Op sommige stukjes kun je dat ook zien want op het moment dat jij gaat zitten komt haar hoofd wat naar boven. Vind je vriendelijk rijden maar het mag wel iets actiever , succes verder.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:13

Leuke combinatie zijn jullie!

Wat ik het meeste mis bij jullie is de activiteit. Hij mag echt een stuk voorwaartser. probeer hem lekker actief te maken met (schijn)overgangen. En probeer hem niet elke pas aan te sporen. (ik weet het, dat is lastig. ik zit zelf met hetzelfde probleem :P ) Voorwaarts is denk ik echt het grootste punt bij Jullie.

De hoofdhouding mag ook nog constanter, ik heb het idee dat dat wel een beetje door jouw handen komt. probeer ze goed stil te houden. En zelf mag je ook meer rechtop op je paard gaan zitten. Succes!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:22

Bedankt voor de tips! Normaal gesproken is ze wel vrij actief en voorwaarts, maar de combinatie lang inrijden en warm weer (is het te zien aan mijn hoofd :')) verminderde dat toch wel behoorlijk. Neemt niet weg dat we dat in het vervolg mee kunnen nemen natuurlijk!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:23

Wat een knapperd! Netjes, 201 punten :)

Wat me opviel was dat je met doorzitten een beetje leek te stuiteren, je moet je buikspieren aanspannen. (Makkelijker gezegd dan gedaan haha, bij mij werkte zitlessen daarvoor) en probeer je ellebogen naast je lichaam te houden.

Succes met je laatste puntjes :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:26

Selina schreef:
Wat een knapperd! Netjes, 201 punten :)

Wat me opviel was dat je met doorzitten een beetje leek te stuiteren, je moet je buikspieren aanspannen. (Makkelijker gezegd dan gedaan haha, bij mij werkte zitlessen daarvoor) en probeer je ellebogen naast je lichaam te houden.

Succes met je laatste puntjes :)

Doorzitten is bij mij echt een ramp inderdaad. Geen ontspanning van mijn kant, geen ontspanning van haar kant en dat verergert elkaar alleen maar. De ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar daar valt enige verbetering zeker nog te halen!

Bedankt voor je tips! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:03

Jij stuitert omdat zij niet haar rug ontspant, vicieuze cirkel. Daarom zelf zitles nemen en je beugels langer maken, zie mijn vorige post.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:39

bigone schreef:
Jij stuitert omdat zij niet haar rug ontspant, vicieuze cirkel. Daarom zelf zitles nemen en je beugels langer maken, zie mijn vorige post.

Klopt, maar zij kan haar rug ook moeilijk ontspannen als ik niet ontspannen zit. Ik zal mijn beugels eens een gaatje langer maken! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:02

Moderatoropmerking:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! +:)+

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:07

Coby schreef:
En in dit topic even dikke complimenten voor de wijze hoe jullie ermee omgaan. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. Super! +:)+

Wat fijn dat er vanuit het team vanuit Bokt zo wordt gereageerd! Wat mij betreft ook voor jou/jullie een compliment! :D

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:32

Allereerst vind ik dat je paard erg netjes loopt, ziet er ontspannen en vriendelijk uit. Waar jij je meer van bewust moet maken is dat je niet elke pas aan moet hoeven drijven. Drijf je aan, reageert ze daar niet op? Corrigeer. Probeer haar niet vooruit te schoppen. Daarnaast wat je zegt, benen stil en handen stil. Iedere drafpas die zij zet, geef jij haar een rukje in haar mond.
Toch fijn dat je een topic opent voor tips, daaruit blijkt dat je zeker wel wilt verbeteren en je paard voorop stelt +:)+

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:38

Rohol schreef:
Allereerst vind ik dat je paard erg netjes loopt, ziet er ontspannen en vriendelijk uit. Waar jij je meer van bewust moet maken is dat je niet elke pas aan moet hoeven drijven. Drijf je aan, reageert ze daar niet op? Corrigeer. Probeer haar niet vooruit te schoppen. Daarnaast wat je zegt, benen stil en handen stil. Iedere drafpas die zij zet, geef jij haar een rukje in haar mond.
Toch fijn dat je een topic opent voor tips, daaruit blijkt dat je zeker wel wilt verbeteren en je paard voorop stelt +:)+

Dankjewel! :) Het bewustzijn is er inmiddels, nu nog uitvoeren in de praktijk :+ Mijn handen vind ik op dit moment ook het grootste werkpunt, aangezien ik haar daarmee het meeste mee dwars zit, denk ik. Bedankt voor je feedback! :D

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:44

Coby schreef:

Precies dit! Dit was hetgene waarvoor ik bang was zulke topics op bokt te openen!! _/-\o_

Maar even on topic, voor een B proef ziet het er erg netjes uit. Goed op de bordjes gereden en over het algemeen geeft het een erg vriendelijk beeld.
Probeer je handen nog wel wat stiller te houden en als je paard tegendruk geeft dit niet op te lossen met druk afwisselend op links en rechts, maar met een zachte hand. Natuurlijk weet ik niet hoe jou paard hierop reageert maar dit zou het minder zichtbaar maken.. Edit: vooral op het filmpje om 1:16 viel het me op

Ga zo door! +:)+

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:56

louka69 schreef:
Precies dit! Dit was hetgene waarvoor ik bang was zulke topics op bokt te openen!! _/-\o_

Maar even on topic, voor een B proef ziet het er erg netjes uit. Goed op de bordjes gereden en over het algemeen geeft het een erg vriendelijk beeld.
Probeer je handen nog wel wat stiller te houden en als je paard tegendruk geeft dit niet op te lossen met druk afwisselend op links en rechts, maar met een zachte hand. Natuurlijk weet ik niet hoe jou paard hierop reageert maar dit zou het minder zichtbaar maken.. Edit: vooral op het filmpje om 1:16 viel het me op

Ga zo door! +:)+

Ik ben ook blij dat de sfeer zo goed blijft binnen dit topic. Des te meer reden voor mij om nog eens een topic te openen op HAW!

Dankjewel voor je complimenten (en ook voor je tips trouwens!).
Het is niet eens zo dat ik bewust bezig ben met het afwisselen van mijn druk/zagen, maar zeker zo in het filmpje is mij dat ook erg opgevallen. Ik moet mijn handen echt een stuk stiller houden, waardoor ik de druk mooi op 2 kanten kan houden en dat daardoor de aanleuning ook een stuk stiller wordt.

Blijft lastig, dat paardrijden :Y)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:48

Om te beginnen: een superleuk paard en ik denk dat er meer in zit dan je er nu nog uit haalt.
Verder rijd je ook vriendelijk en ziet het er best ontspannen uit.

Maarrr.. :')
-ik hoop nu niet dat ik met mijn 'strengheid' de sfeer verpest- maar het is om je te helpen.

Je doel; met het neusje eruit rijden is aardig geslaagd. Echter is de aanleuning nog erg onstabiel. Je ziet vooral in draf telkens het neusje van links naar rechts bewegen. Ik kan zelf niet zien, en ga ook niet oordelen of dat jij iets in je handen doet waardoor dit ontstaat. Maar probeer dit in de gaten te houden.
Dit probleem komt denk ik ook voort uit het feit dat ze nog heel erg terughoudend loopt en niet op haar eigen benen.

Het paard is nog redelijk jong, probeer wat meer voorwaartse drive erin te krijgen door veel te schakelen en iets meer naar voren te rijden. Ook van de bakrand afrijden (2e hoefslag) wil wel eens helpen om het paard op eigen benen te laten lopen.
Ik las al dat je, je bewust bent van je been die je bijna elke pas geeft. Probeer dit echt in de praktijk toe te passen. Als jij zelf consequent kunt zijn in je beenhulpen denk ik dat het snel effect zal helpen. Want ik zie geen niet-ijverig paard maar echt wel een beetje een paard die zin heeft om te lopen, dus probeer dit te stimuleren. +:)+

De galop vind ik overigens qua aanleuning al veel netter, maar ook daar denk ik NAAR VOREN RIJDEN. :D

Overigens als je paard ook voorwaartse en op haar eigen benen gaat lopen en hierin ontspant dan denk ik ook dat het doorzitten beter zal gaan.

Veel succes verder, het gaat vast wel goed komen

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:20

Allereerst: inderdaad netjes gereden, vriendelijk, en je geeft zelf al een heel aantal duidelijke werkpunten aan.

Ik ga met mijn voorgangers mee in het verhaal dat je paardje meer voorwaarts mag. Het is al heel fijn dat ze zelf meer in aanleuning gaat lopen en ook de hals durft te laten vallen, maar jullie zitten elkaar inderdaad nog een beetje in de weg.

Het lijkt op de filmpjes alsof jij met je knieën in het zadel knijpt. Dit zie je met name terug in jouw eigen bewegende onderbenen in draf, maar ook dat je wat teveel achterop de lepel van je zadel gaat zitten en dat jou paardje juist niet zo voorwaarts is en de rug niet loslaat. In galop zit je keurig stil, misschien wel iets te stil, dit kan ook duiden op knijpende knieën.

Ik ben mij er 100% van bewust dat dit een vicueuze cirkel is, als jou paard ontspant kan jijzelf ook ontspannen en knijp je minder met je knieën. Maar ik denk dat het eenvoudiger is met jezelf te beginnen dan om eerst je paard te vertellen dat zij anders moet reageren.

Als je je knieën namelijk teveel aanknijpt, dan komt je onderbeen "los"van zijn steunpunt, de beugel. Dus druk je je hakken niet meer uit (dat kan dan namelijk niet meer) en krijg je wiebelbenen. Ook zorgt het ervoor dat je achterin je zadel gaat zitten, want met staan ben je dan in balans, je draait dan om je knie heen en landt dus achterin het zadel.

Verder voelt het voor een paard minder aangenaam dat jij knijpt, waardoor menig paard langzamer gaat lopen en als jij dan ook nog onbewust elke stap drijft krijg je een wat trager paard. Verder, als dat knijpen niet lekker voelt zal paardlief de rug minder gemakkelijk ontspannen, wat weer zorgt voor die wisselende hoofd hals houding.

Nou wil ik niet zeggen dat álles komt omdat jij "mega" knijpt. Ik denk dat je maar een beetje knijpt in je knieën, maar dat paardlief daar gewoon gevoelig voor is. En vast niet alles is opgelost zodra jij meer loslaat, maar ik denk wel dat het je een eind op weg helpt. Ik denk dat je paard er losser en meer voorwaarts van wordt als jij bewust te knieën loslaat van het zadel en meer gaat veren in je enkels. En dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar probeer met regelmaat even een rondje te stappen en dan je knieën zo'n 10 cm van het zadel los te maken. Ontspan je bovenbenen bewust even en rijdt dan weer verder.

Het overall beeld is gewoon keurig! succes!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:49

Mooi ontspannen beeld nog iets regelmatige proef en de punten komen wel binnen vraag me alleen af of je beugels niet een gaatje langer moeten je been ligt aardig hoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:06

Eens met de voorgaande tips. Het ziet er vriendelijk en prettig uit, maar er mag wat meer pit in. Desalniettemin: een fijne proef om naar te kijken en zeker voor het B helemaal in orde. Ik snap hoe je aan de 201 punten komt en ik ben enorm blij dat een jury dit zo heeft beloond. Tuurlijk zou je wat voorwaartser mogen rijden en mag het qua aanleuning stabieler, maar dit is in mijn optiek wel hoe je je jonge paard voorstelt in het B. Complimenten!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 16:33

Bedankt voor jullie complimenten, maar ook bedankt voor jullie tips! :)

Queelens, het is zeker niet zo dat je het topic verpest hoor :p De onstabiele aanleuning komt wel degelijk vanuit mijn handen en dat is (vind ik) ook 1 van mijn grootste werkpunten. Hoewel ik weet dat ik haar geen pijn doe, omdat ik erg voorzichtig en zacht ben in mijn hand, vind ik het beeld ook niet prettig. Maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om daar bewust over na te denken :o

Sjouk_L, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Met deze visie heb ik het nog nooit bekeken, maar als ik het zo lees klinkt het best wel logisch. Ik heb vanavond les en dan zal ik eens proberen er bewust bij na te denken.

Yfkelover, ik heb nu al meerdere keren in dit topic gehoord dat jullie mijn beugels wat kort vinden zitten dus ik zal ze eens een gaatje langer maken. Ik heb zelf dat gevoel niet en ik ben bang dat het heel erg moet wennen :+ Maar wellicht zien jullie meer dan dat ik kan voelen!

Mylittlejoy, fijn dat jij je ook kunt vinden in de punten. Dan weet ik ook dat we op de goede weg zijn!

Wat ik misschien nog even erbij moet vertellen is dat ik zelf in de proef vaak vergeet wat meer te rijden. Ik ben wat afwachtend en ik pak haar misschien niet genoeg aan, waardoor het beeld wat flauwtjes wordt. Ook dat is inderdaad een werkpunt! :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:59

Als eerst, wat heb jij een leuk paard onder je kont! En als tweede ik vind het een super mooie proef maaar haha, ik wil ook geen sfeer verpesten maar ik had je geen 201 punten gegeven.

Ik heb het er ook mee eens dat je aanleuning wat wankelig is, voor het halsstrekken zie je haar hoofd duidelijk rechts, links gaan. Ook met halsstrekken mag ze meer grond nemen en meer omlaag komen. Maar waar ik me het meest aan gestoord heb ik dat drijven van jou hahaha schoo dat paard eens onder zijn kont joh! Je hebt zo'n mooi beest en dan ziet het er heel raar uit als je haar bijna letterlijk naar voren moet stampen.. Tis gewoon super jammer. Verder geef je al de punten aan waar je hard mee bezig bent denk ik dus ik zeg, zeker zo door gaan en super veel succes :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 17:03

Kozbi schreef:
Als eerst, wat heb jij een leuk paard onder je kont! En als tweede ik vind het een super mooie proef maaar haha, ik wil ook geen sfeer verpesten maar ik had je geen 201 punten gegeven.

Ik heb het er ook mee eens dat je aanleuning wat wankelig is, voor het halsstrekken zie je haar hoofd duidelijk rechts, links gaan. Ook met halsstrekken mag ze meer grond nemen en meer omlaag komen. Maar waar ik me het meest aan gestoord heb ik dat drijven van jou hahaha schoo dat paard eens onder zijn kont joh! Je hebt zo'n mooi beest en dan ziet het er heel raar uit als je haar bijna letterlijk naar voren moet stampen.. Tis gewoon super jammer. Verder geef je al de punten aan waar je hard mee bezig bent denk ik dus ik zeg, zeker zo door gaan en super veel succes :D

Het probleem is dus dat ze prima zichzelf red als ik niet aandrijf, maar dat het gewoon mijn automatisme is :') Dus ik moet gewoon mijn benen stilhouden, ongeacht het tempo waar zij op loopt. Want zelfs als ze voorwaartser loopt doe ik het nog :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:06

Hahahha jouw autisme! Nouu dan is het al iets anders toch! Iedereen heeft wel zo'n tik :') ik kijk altijd naar beneden ook zoiets! Gewoon zo door gaan meid, jullie komen er wel :D