Kyra weer aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiLoves

Kyra weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:54

Hallo allemaal! :D

Vandaag is mijn zusje mee naar stal geweest om foto's van mij en Kyra te maken. Ik heb nieuwe rijlaarzen (Petrie Melbourne! <3 ) en een nieuwe frontriem gewonnen via fb die ik ook graag wou showen :D
Verder ben ik een beetje bang om het hier te plaatsen omdat er een hooop te verbeteren valt. Ten eerste, het zadel wat ik alweer te ver naar voren heb gelegd.. Dit weet ik en hoef ik dus ook eigenlijk geen commentaar op. Verder ben ik een half jaar uit 'the running' geweest qua paardrijden en sporten enzo wegens een rugblessure wat uitstraalde naar mijn benen. Ik ben nu sinds juni/juli weer rustig begonnen met rijden. Voor deze blessure zat ik altijd erg netjes rechtop en viel nooit naar voren, maar door de pijn die ik toen heb gehad, probeerde ik mezelf te ontzien door naar voren te leunen/vallen. Helaas merk ik, dat ik het nog steeds doe terwijl de pijn nu toch echt heel minimaal is en het eigenlijk niet nodig meer is. Ik vind dit erg rot, maar als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag! Verder is ze ook enorm aangekomen, de tijd dat ik niet kon rijden maar ze begint nu eindelijk af te vallen.

Nou, genoeg gepraat: hier de foto's!

1. Eerst eventjes opwarmen natuurlijk
Afbeelding

2. Die benen... Blijven een probleem
Afbeelding

3. Hier zie je dat voorover zitten, al zit ik ook wel erg verkrampt
Afbeelding

4. Sta-momentje maar hier loopt ze wel echt geweldig!
Afbeelding

5. Beetje diep, maar dat beengebruik <3
Afbeelding

6. Als ik hier nou eens voor me uitkeek.. |o
Afbeelding

7. <3 , maar die benen weer..
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Hier valt ze wat uit elkaar aan de voorkant, beengebruik van dr is wel goed!
Afbeelding

10. Braaf paard!!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en ik hoor graag tips! :D

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:00

Het zadel ligt inderdaad té ver naar voren, dat is het enigste wat mij opviel. Verder geen commetaar over je rijhouding, want ben slecht in tips geven

Leuk beestje verder !

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:01

Wat een leukerd :)

Even een paar opmerkingen:
- je zadel moet inderdaad een behoorlijk stuk naar achteren. Persoonlijk maak ik er altijd een gewoonte van om met mijn hand de schouder te volgen (moet je echt even met je vingers in de huid drukken om het bot te volgen) en dan het zadel daar ongeveer 3 vingers achter leggen. Dan ligt hij goed.
- probeer je spoorgebruik te minderen. Persoonlijk zou ik ze afdoen en als ze niet actief genoeg is, activeer haar dan met je been en zweep. Maak haar weer ''scherp'' op het been
- dat je wat voorover zit is geen ramp, maar probeer jezelf er wel aan te herinneren dat je je nergens vastzet en wel al je spieren ontspant

Fijn beeld verder :D

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:08

Bedankt allebei! :)
Ik zal gaan letten op mijn spoorgebruik en natuurlijk op dat zadel :o

Geryon

Re: Kyra weer aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 04:45

Die goede beenzetting die jij mist is omdat ze niet altijd even lekker door het lijf loopt. Ik denk dat langer rijden in een lage halshouding (maar wel het neusje eruit en actief!) goed zal zijn voor je paard. En dan vooral zoals foto 9, lekker ontspannen, ruimte om dat achterbeen goed onder te brengen. Maat dan dus lager. Het aangespannen, wat jij daar mist, komt later pas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 05:13

Vervelend dat er zo'n reflex van naar voren / in elkaar kruipen in is geslopen. Daarmee druk je je paard ook erg op de voorhand. Imo komt je beengebruik ook vanuit een verkeerde bekkenpositie. Probeer met rijden eens om voor je wegstapt net achter je zitbeenknobbels te zitten. (kun je voelen als je met je handen onder je billen op een harde stoel van voor naar achteren te schommelen, mocht je niet zeker weten waar ze zitten). En concentreer je of je bekken goed geplaatst blijft. Je benen en bovenlichaam zijn verlengingen van dat bekken, via het veermechanisme in je ruggegraat, veren die mee naar beneden (benen) en boven (bovenlichaam).
Zelf heb ik voor mijn zit (ik zat ook zo door hernia 's) veel gehad aan centered riding. Gewoon een workshop deed al heel veel voor mij.

Isabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:51

Doordat je je zadel zover naar voren hebt liggen loopt je paard ook weer meer op de voorhand denk ik. Ik vind je paard verder wel goed lopen. Je houding moet je nog wel aan werken maar heb het idee dat je daar wel goed mee bezig bent!

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:55

Een hele leuke pony! En je nieuwe frontriem en laarzen zijn ook erg mooi!

Je geeft aan dat je liever geen opmerkingen krijgt over het zadel, maar juist doordat je het zadel zo hebt gelegd ga je eerder verkrampt zitten.
Je hebt zelf een rugblessure gehad en ik neem aan dat je weet hoeveel pijn dat doet.
Als je je zadel zo blijft leggen, is het mogelijk dat je pony ook pijn in zijn rug krijgt!

Kortom, ik zou wat nieuwe foto's maken met het zadel op de juiste plek en de foto's vergelijken.
Dan zal je zien dat je meer rechtop zal zitten. :j

Veel rijplezier met je knappe poown /3 !

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:56

Fabj3 schreef:
Een hele leuke pony! En je nieuwe frontriem en laarzen zijn ook erg mooi!

Je geeft aan dat je liever geen opmerkingen krijgt over het zadel, maar juist doordat je het zadel zo hebt gelegd ga je eerder verkrampt zitten.
Je hebt zelf een rugblessure gehad en ik neem aan dat je weet hoeveel pijn dat doet.
Als je je zadel zo blijft leggen, is het mogelijk dat je pony ook pijn in zijn rug krijgt!

Kortom, ik zou wat nieuwe foto's maken met het zadel op de juiste plek en de foto's vergelijken.
Dan zal je zien dat je meer rechtop zal zitten. :j

Veel rijplezier met je knappe poown /3 !

Heel erg bedankt :) Ik ga er nu echt op letten ja.. Omdat ze zo'n tijd dik is geweest, schoof de singel vanzelf naar vlak achter haar oksel en dus begon ik de singel ook maar gewoon daar vast te maken en tja, dan gaat zat zadel ook naar voren.. Nu is het niet meer nodig en daar moet ik op letten :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:22

Dat is bekende plek voor mij! :D

Inderdaad het zadel is een puntje waar je op moet letten. Je zegt dat de singel naar voren schuift (wat best vaak gebeurt overigens bij ronde en stevigere pony's/paarden), is t dan geen optie om een banaan singel te proberen (of anders anatomische singel)? Je hebt singels die geschikt zijn voor paarden waar de singel plek ver naar voren ligt en denk dat dit ook wel een goede optie kan zijn voor jou en jouw pony!

Denk dat als t zadel beter ligt, jij ook beter kan zitten en minder in elkaar duikt en voor over zit.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:32

Leuk paardje!
Zoals je zelf ook al aangeeft inderdaad het zadel, misschien toch eens naar laten kijken, dat zal al een boel schelen.
En voor je zit is het misschien een idee een paar zitlesjes aan de longe te doen, of gewoon een paar lessen zonder zadel? Dan ga je in mijn ervaring vanzelf meer rechtop zitten. :)

Marcella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:33

Ten eerste mooie frontriem en laarzen!
Hier boven zijn al veel fijne tips gegeven en volgens mij ben je al weer op een goede weg :)
Probeer ook wat meer voor je te kijken, op de grond is niet zoveel leuks te zien ;)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:57

Quir schreef:

Inderdaad het zadel is een puntje waar je op moet letten. Je zegt dat de singel naar voren schuift (wat best vaak gebeurt overigens bij ronde en stevigere pony's/paarden), is t dan geen optie om een banaan singel te proberen (of anders anatomische singel)? Je hebt singels die geschikt zijn voor paarden waar de singel plek ver naar voren ligt en denk dat dit ook wel een goede optie kan zijn voor jou en jouw pony!

Denk dat als t zadel beter ligt, jij ook beter kan zitten en minder in elkaar duikt en voor over zit.

Is op King stables in Nuenen :D
Anatomische/banaansingel al een keer geprobeert.. Hielp niks en veroorzaakte wondjes -O-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:00

NikkiLoves schreef:
Quir schreef:

Is op King stables in Nuenen :D
Anatomische/banaansingel al een keer geprobeert.. Hielp niks en veroorzaakte wondjes -O-

Ja, inderdaad! Herkende t meteen. Fijne stalling!

Hmm dat is dan inderdaad ook geen optie.