tips gevraagd met fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

tips gevraagd met fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:54

Hoi
Ik rij sinds kort een fries
Ik krijg over 3 weken les

Even uitleg waar ik tegen aan loop

Friese merrie van 19

Ik rij deze fries sinds kort
De rechterhand is haar moeilijke kant en gaat dan met haar kont naar buiten lopen ik ga dan veel slangevoltes rijden en voltes en amdere figuren.

De galop vind zij ook erg moeilijk. op de rechterhand ga ik meestal op de volte maar dan springt zij over in de linkergalop
ook heeft zij best een hoog tempo ook met aanspringen

Op de linkerhand springt zij vaak verkeerd aan en gaat ze ook best hard.

Ze liep hiervoor niet veel onder het zadel maar voor de kar dus het is begrijpelijk
Maar heeft iemand tips

Michelletjuh

Re: tips gevraagd met fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:17

Ik heb nu zelf ook een fries onder zadel en die was ook groen met dezelfde puntjes die jij nu aangeeft.
Paard snapt het nog niet en moet zijn balans nog zoeken. Ik ben daarmee begonnen door tempocontrole uit te oefenen. Dit consequent doen, dan gaat ze straks met aanspringen al rustiger en kun je haar ook fijner door figuren heen rijden. Ze moet leren wachten op jouw hulpen en tegelijkertijd voorwaarts(actief) blijven.
Voor die kont naar buiten.. Probeer eens vierkanten te gaan rijden, waarbij je de schouders moet sturen en dus voor de achterhand kan zetten. Hier worden ze al gauw rechter van.

De galop kun je denk ik beter even met rust laten voor je de draf fijn voor elkaar hebt. Als je draf beter voor elkaar hebt gaat de galop ook al makkelijker. Als je wel de galop meepakt zou ik veel recht toe recht aan doen, zodat ze eerst daar balans in kan zoeken en je daar je tempocontrole in kan oefenen.

Met les kom je vast al snel verder! Dit zijn tips en oefeningen die ik gebruikt heb in mijn lessen in het begin. Veel succes!!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:23

Michelletjuh schreef:
Ik heb nu zelf ook een fries onder zadel en die was ook groen met dezelfde puntjes die jij nu aangeeft.
Paard snapt het nog niet en moet zijn balans nog zoeken. Ik ben daarmee begonnen door tempocontrole uit te oefenen. Dit consequent doen, dan gaat ze straks met aanspringen al rustiger en kun je haar ook fijner door figuren heen rijden. Ze moet leren wachten op jouw hulpen en tegelijkertijd voorwaarts(actief) blijven.
Voor die kont naar buiten.. Probeer eens vierkanten te gaan rijden, waarbij je de schouders moet sturen en dus voor de achterhand kan zetten. Hier worden ze al gauw rechter van.

De galop kun je denk ik beter even met rust laten voor je de draf fijn voor elkaar hebt. Als je draf beter voor elkaar hebt gaat de galop ook al makkelijker. Als je wel de galop meepakt zou ik veel recht toe recht aan doen, zodat ze eerst daar balans in kan zoeken en je daar je tempocontrole in kan oefenen.

Met les kom je vast al snel verder! Dit zijn tips en oefeningen die ik gebruikt heb in mijn lessen in het begin. Veel succes!!

Dankjewel voor je tips
Ga ik mee aan de gang

Ze regeert wel goed op been en op stem de draf zit goed aleen soms als ze iets moeilijk vind gaat ze hard
De galop laat ik even achterwegen tot ze sterker is en meer balans heeft dabkjewel voor je tips