Parcoursje met Donn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Parcoursje met Donn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:21

Daar zijn we weer :D

Na een paar topics over oefenparcoursen, vond ik het tijd om nu weer een topic te plaatsen over het springen thuis.

Donn en ik zijn nogsteeds vooral op oefenparcours aan het gaan, omdat we simpelweg nog niet klaar zijn voor een bb parcours. De mensen die eerdere topics van ons hebben gezien zullen het inmiddels wel weten, maar Donnie is (nogsteeds) onwijs onzeker op (nieuwe) hindernissen. Thuis heeft hij inmiddels niet meer geweigerd, maar op vreemd terrein vind hij nogsteeds doodeng. Hij weigert steeds minder, maar zijn tempo is vaak niet om over naar huis te schrijven.

Daar ligt dus ook ons eerste 'probleem', tempocontrole. En doordat die controle dus (op ander terrein vooral) nog ontbreekt, zijn de afstanden niet altijd even best.

Maar, thuis heb ik hier veel, heel veel op geoefend, en dit gaat inmiddels al een stuk beter dan het gescheur in het begin! Af en toe komt zijn angst weer even naar boven en trekt hij ineens erg op de hindernis aan waardoor we wat te dicht komen, maar dat vind ik minder erg dan dat hij (veel) te vroeg afgaat.

Dus, eigen commentaar;
-Tempo
-Afstanden
-Bochten beter uitrijden
-Recht op de hindernis aansturen
-Hakken boven de sprong nog iets meer uitdrukken

Nou, volgens mij is dat wel genoeg informatie voor nu. Dan nu het filmpje:

(Licht is in het begin heel slecht, later in het filmpje is dit beter)

Ik vind het zelf wel leuk om te zien hoe de dingen die 'mis' gaan later in het filmpje beter gaan. (bocht uitrijden, recht op hindernis aan...)

Ik hoop dat jullie weer goede en hulpzame tips voor ons hebben, brand los!

haffylover

Re: Parcoursje met Donn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:31

misschien kun je eens oefenen met galop balken als je dresuurmatig traint zodat je verantwoord kan gaan oefen met schakelen. Naar voren rijden en terug rijden. Mijn haflinger had dat kwa tempo ook in het begin dat die steeds niet uitkwam. Kwestie van dressuurmatig trainen 2 balken op een bepaalde galop afstand en dan schakelen 1 pas meer rijden en zelfs 1 pas minder proberen.
en met lage sprongen je paard zijn eigen fouten op eigen benen laten oplossen. Dat heeft de mijn heel goed geholpen. Eerst loste ik het voor haar op maar toen heb het soms gewoon echt aan haar gelaten en met gevolg dat ze soms met de neus in de boter viel.

Je kan beter 10 keer iets simpels doen dat ze daar zelfverzekerder van wordt en dan opbouwen door steeds een stapje moeilijker te maken. Maar denk ook dat die onzekerheid voorkomt uit de ruiter want wellicht blijf jij in je achterhoofd houden van stel hij stopt en dan rij je toch anders onbewust en het paard merkt dit.
Soms zie ik ook op heet filmpje dat lijkt alsof jij met je lichaam je paard over de hindernis duwt...
verder veel succes leuke combinatie krijg je een leuk paardje van

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:59

haffylover schreef:
misschien kun je eens oefenen met galop balken als je dresuurmatig traint zodat je verantwoord kan gaan oefen met schakelen. Naar voren rijden en terug rijden. Mijn haflinger had dat kwa tempo ook in het begin dat die steeds niet uitkwam. Kwestie van dressuurmatig trainen 2 balken op een bepaalde galop afstand en dan schakelen 1 pas meer rijden en zelfs 1 pas minder proberen.
en met lage sprongen je paard zijn eigen fouten op eigen benen laten oplossen. Dat heeft de mijn heel goed geholpen. Eerst loste ik het voor haar op maar toen heb het soms gewoon echt aan haar gelaten en met gevolg dat ze soms met de neus in de boter viel.

Je kan beter 10 keer iets simpels doen dat ze daar zelfverzekerder van wordt en dan opbouwen door steeds een stapje moeilijker te maken. Maar denk ook dat die onzekerheid voorkomt uit de ruiter want wellicht blijf jij in je achterhoofd houden van stel hij stopt en dan rij je toch anders onbewust en het paard merkt dit.
Soms zie ik ook op heet filmpje dat lijkt alsof jij met je lichaam je paard over de hindernis duwt...
verder veel succes leuke combinatie krijg je een leuk paardje van

Dat oefen ik inderdaad vaak zo :j ik spring ook niet vaak zo 'hoog' hoor, controle is voor mij belangrijker.

Alleen dat van die onzekerheid klopt niet :n ik denk nooit dat hij misschien zal stoppen, als ik dat zou doen zou dit paard niet eens over een balkje lopen, hij durft niet alleen.
Onzekerheid bij de ruiter is het echt niet, ik snap dat je dat denkt, zou ik waarschijnlijk ook denken als ik jou was, maar dat is niet aan de orde (helaas).

Wat bedoel je precies met over de hindernis duwen?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:07

Je beweegt mee met de houding van je paard tijdens galop draf enzo en sommige ruiters hebben dat ze onbewust met hun zit mee duwen voor de afzet. Vaak bij paarden die wel eens neigen om te weigeren gaan ruiters onbewust een beetje meer mee duwen met hun zit in de hoop zo het afzet moment te timen. Nou ben alleen maar blij overigens dat niet aan onzekerheid ligt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 04:33

Wat is het toch een leuke springer die Donn! Wat mij opvalt, is dat je iets druk bent op de sprong, probeer dus iets rustiger mee te gaan. Het aanrijden en bochten zijn echt nog wel een puntje, maar dat is iets waar jij zelf elke sprong aan moet denken. In het filmpje vergeet je het gewoon vaak, want probeer je het niet eens. :P Is wel belangrijk voor de afstanden en de controle, en dus voor onzekere Donn zelf.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 06:49

Bedankt! Ik denk dat jullie ongeveer hetzelfde bedoelen qua dat drukken, dat zie ik nu zelf ook. Ik zal er op gaan letten :j
Rustiger meegaan ben ik het ook mee eens, dat vind ik inderdaad moeilijk. Zal daar ook op gaan letten :)
Aanrijden klopt ook helemaal :+ niet mijn sterkste punt! Ik heb deze week priveles dus zal mijn instructrice vragen daarmee aan de slag te gaan :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:57

In jou geval zou ik gaan werken aan de stukken voor en na de sprong, netjes in mooie lijn aanrijden, en na de sprong netjes afwerken door de lijn uit te rijden en tempo terug te nemen. Als je op nieuwe sprongen netjes aanrijdt, is de kans op uitbreken/weigeren al eeb stuk kleiner.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 09:08

Ik ga er aan werken, dankje!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 21:02

Niemand meer commentaar/tips?

Overigens vandaag naar een oefenparcours geweest, hij heeft geen enkele keer geweigerd, mede dankzij jullie commentaar. Bedankt!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:01

Wat kan jouw paard leuk springen zeg, sympathiek dier!

Ik denk ook dat je met dressuur goed kan oefenen met tempocontrole. Je kan ook is tijdens dressuur twee balkjes op binnenhoefslag leggen op zo'n 16 meter van elkaar. Probeer in galop telkens een ander aantal galopsprongen tussen de balken te doen. De ene keer een galopssprong minder de andere keer een galopssprong meer. Let hierbij op dat je rust en ontspanning bewaart.

Daarnaast ben je de laatste meters voor de sprong erg onrustig. Probeer gewoon rustig te blijven zitten en je handen en lichaam stil te houden. De hindernis komt vanzelf naar jou toe.

Ook zie ik dat de lijn naar de geel/blauw gestreepte stijlsprong niet klopt. Je springt telkens rakelings langs de staander. Probeer de lijn meer van buiten naar binnen te rijden. Je went nu te vroeg af waardoor je paard steeds meer 'richting het hek' en dus meer richting de linkerstaander gaat springen/lopen. Wendt later af zodat je rechter voor de sprong komt en meer over het midden kan springen.

Verder mag je trots zijn dat het steeds beter gaat, ga zo door!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 14:44

Dankje voor de uitgebreide reactie :)

Dressuurmatig 'springen' doe ik twee keer per week, inderdaad met balken op de grond. Dit gaat inmiddels heel goed en kan al leuk schakelen :j
Het recht aansturen vind ik nog moeilijk, hier zal ik meer op gaan letten en oefenen :)
Ik ga ook proberen stiller te zitten.

Dankje! Ben ook onwijs blij met dit paard :)