Paard springt ongevraagd over?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goriginal

Paard springt ongevraagd over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:32

Hallo,

Ik loop met het rijden tegen een probleempje aan: Het paard springt op de rechterhand in gallop over, zonder dat ik dat vraag. Dit doet hij op de rechte stukken. Links doet hij dit niet. Zelf zat ik te denken aan dat hij die kant gewoon erg moeilijk vind en voorkeur heeft aan de andere gallop. Maar heeft iemand hier tips voor? Verder zijn we nog niet zo heel erg lang een combinatie, maar dit doet hij ook bij andere mensen die er op rijden.

Iemand een idee?

Mvg,

Moonlight17

Re: Paard springt ongevraagd over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:37

Even je instructeur vragen die kan het het best zien natuurlijk.

Mijn eerste gedachte is dat je je paard niet recht houdt en hierdoor het paard voor zijn gemak maar omspringt. Hou je hem wel recht en maak je hem daardoor sterker aan zijn rechterkant, zal hij steeds minder omgaan springen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:42

Hoi,
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Vaak is het onvoldoende balans, misschien dat je zelf ook uit balans gaat zitten of te gespannen (helemaal als je weet dat ie dit doet). Probeer zelf goed te werken aan balans en ontspanning. Ook kan het helpen wat stelling te houden, evt. licht schouder voor. Soms kan he helpen juist meer los te laten, lange teugel met licht contact zodat hij goed zelf zijn balans kan zoeken en vinden.

Maar...het kan ook zijn dat hij wat vast zit in zijn lijf. Een keer checken door een dierfysiotherapeut is aan te raden, en hier ook aan werken aan de hand, longe en in stap en draf onder het zadel. Als hij goed los is dan wordt het vaak ook beter.

Wat zegt je instructeur?

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:11

Een paard bij ons op stal deed dat ook heel vaak en heeft het lang volgehouden :j
Het kan heel goed dat je paard die kant moeilijk(er) vind dan de andere kant en daarbij geen goede balans nog heeft gevonden. Heb jij en je paard geleerd hoe je moet overspringen in de galop naar beide kanten? Anders kan je hem, nadat hij is overgesprongen naar de andere galop, meteen de hulpen geven voor de correcte galop. Niet eerst naar draf gaan en dan weer aangelopperen (tenzij je de hulpen niet weet) hij geeft zelf namelijk aan dat hij best een wisseltje erin kan gooien...
Wanneer hij in de juiste galop zit kan je ook meer stelling nemen naar binnen, dit wilt heel goed helpen. Tevens kan je ook op een volte rijden en als dit goed gaat steeds grotere rondjes rijden waar je ook een klein stukje rechtdoor gaat en zo maar verder.

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 12:29

Ik hou hem expres met wat stelling naar binnen, helaas lijkt hem dit niet veel uit te maken. Verder gaat hij eerst een beetje 'hupsen' voordat hij wil overspringen. Als hij dit doet wil ik hem vooruit rijden, maar dan springt hij over. En ik leg niet mijn binnenbeen naar achter ofzo..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:40

goriginal schreef:
Ik hou hem expres met wat stelling naar binnen, helaas lijkt hem dit niet veel uit te maken. Verder gaat hij eerst een beetje 'hupsen' voordat hij wil overspringen. Als hij dit doet wil ik hem vooruit rijden, maar dan springt hij over. En ik leg niet mijn binnenbeen naar achter ofzo..

juist geen stelling naar binnen vragen, kan hij lekker over de buitenschouder vallen en zo omspringen!

Korte rechte lijntjes gaan rijden, van E naar B van A naar E van C naar B, K naar X enz. verzin wat...
Daarbij rechthouden op 2 teugels, maar zelf enigzins op je binnenzitbeenknobbel blijven zitten en blijven drijven met je binnenbeen!

Is vaak toch een balansprobleem, door stelling te vragen, haal je hem nog meer uit balans.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:44

goriginal schreef:

Een blijvende volte rijden is dan op dit moment dan een goed idee. Zoals ik lees probeer je hem pas voorwaarts te maken wanneer hij begint te hupsen voor de wissel, misschien een idee om hem al vanaf het begin voorwaarts te maken in de galop.
Je kan beginnen met voltes rijden (de ene keer een grote dan weer een kleine om hem oplettend te houden) en daar al tempo wisselingen maken. Dus bij de grote volte een midden galop en een kleine volte een wat meer verzamelde galop. Wanneer dat goed uitpakt kan je rechte stukken proberen maar ik denk dat het beter is als je de eerste paar keer alleen op de volte blijft. Dit hoeft ook niet lang te zijn, als je paard namelijk al aangeeft het moeilijk te vinden doe je maar 3 rondjes en zo opbouwend. Binnen been er licht aanhouden kan ook nog wel helpen in de volte :j
Wanneer hij trouwens overspringt meteen corrigeren!

En met extra stelling vragen natuurlijk niet helemaal naar binnen trekken. Over de schouder vallen kan je vermijden door je benen en je teugels er juist aan te houden. En zoals je al aangeeft doet hij dit alleen op de rechte stukken dus die zal ik in het begin even vermijden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:13

Waarom gaat hij hupsen? Is dat in de bocht of na die tijd?
En wat gebeurt er als je ipv vooruit te willen rijden gewoon stil blijft zitten en goed voor je uit kijkt?

Inderdaad niet te veel stelling nemen, soms helpt t zelfs om juist voor je idee wat contra te vragen.

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 13:20

Eerst loopt hij gewoon actief, maar als hij wil gaan overspringen neemt hij tempo terug en gaat hij heel 'opwaarts' galoperen. Als hij dit doet probeer ik hem weer naar voren te rijden. Hij doet dit niet in de bocht, maar op de lange zijde. Als ik het goed begrijp moet ik juist geen binnenstelling vragen maar hem gewoon rechthouden, en niet te veel lange zijdes nog pakken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:26

goriginal schreef:
Eerst loopt hij gewoon actief, maar als hij wil gaan overspringen neemt hij tempo terug en gaat hij heel 'opwaarts' galoperen. Als hij dit doet probeer ik hem weer naar voren te rijden. Hij doet dit niet in de bocht, maar op de lange zijde. Als ik het goed begrijp moet ik juist geen binnenstelling vragen maar hem gewoon rechthouden, en niet te veel lange zijdes nog pakken?

juist...korte rechte lijntjes, geen stelling en aan je been houden (zie mijn eerdere post)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:32

Balans probleem, ga eerst werken aan balans in stap en draf, probeer ook niet je paard recht te rijden voor je hem hebt rechtgericht,
Rechtuit rijden is erg lastig voor een paard wat niet in balans is en een ruiter die niet weet een paard terug onder zich te zetten,
Dus werk veel op de voltes , als je perse rechtuit wil galopperen doe dat dan in het bos en laat het paard zijn eigen balans zoeken in de bak is het een ander verhaal, dus neem les van iemand die jou echt kan vertellen wat recht is

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:44

Dit heeft mijn paard ook wel eens gedaan. Achteraf gezien vroeg ik teveel van hem en paste het zadel niet. Nu een passend zadel, weer bij de basis begonnen (dus paard weer volledig voorwaarts neerwaarts bevestigen). Nu kan hij zijn rug goed gebruiken en zijn zijn spieren in de bovenlijn in staat lang te worden. Hij kan nu 'stofzuigen' in alle drie de gangen. En hij heeft niet meer omgesprongen.

In het Rijkunst topic in Discussies staan super veel tips hoe je dit aan kunt pakken.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 03-10-15 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:44

Inderdaad: het kan een balans-probleempje zijn, maar het kan ook zijn dat jij onbewust een verandering teweeg brengt. Ook (en dat zou ik zelf eerst uitsluiten, omdat het al langere tijd is) zou het een lichamelijk ongemak kunnen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:48

Is zijn lichaam na gekeken?
Hoe longeer je? Heeft hij dan het probleem ook?
Zit jijzelf recht op je paard?
Hoelang zijn jullie hier mee bezig?

Alle paarden hebben een makkelijke én n moeilijke kant.
Veel paarden hebben moeite met kracht en balans. Helemaal als er n ruiter op zit.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:21

Herkenbaar probleem, ken een paard dat dit ook doet. Lijkt me een kwestie van onbalans. Wat bij mij helpt is om te zorgen dat je t gewicht goed op het binnenbeen houdt. Verder zijn hierboven ook goede tips gegeven