Springen, paard (15) en ruiter geen ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mnique

Springen, paard (15) en ruiter geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 15:02

Hallo allemaal!

Sinds zo'n 2 jaar heb ik een 'semi eigen' paard, we rijden vooralsnog alleen dressuurmatig/recreatief. Nu zit ik erover te denken om daarnaast wat te gaan springen maar zowel het paard als ik hebben daar geen ervaring mee. Meer dan balkjes draven en een keer over een kruisje of boomstammetje in het bos hebben we niet gedaan.

Zou het dan leuk vinden om uiteindelijk een simpel parcoursje rond te kunnen springen en ik vraag me af of dat realistisch is gezien het feit dat we hier dus beide geen ervaring in hebben, niet echt een top combi lijkt me zo. Ook gezien de leeftijd van t paard, 15 jaar.
Die paar keer dat ik een simpel sprongetje heb gemaakt weigert hij niet, lijkt het wel leuk te vinden maar dressuurmatig ben ik hem dan wel meteen kwijt.

Uiteraard zou ik de hulp van mijn instructrice inschakelen en ook bij de rijvereniging organiseren ze aventoe een springles maar ben los daarvan even benieuwd naar meningen en liever zelfs nog ervaringen.

Groetjes!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:17

Ik zie geen problemen als je gewoon les neemt. Zo oud is het paard ook nog niet.

Ik zou wel even checken of de eigenaar het er ook mee eens is

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:21

Gewoon doen hoor :)
Je paard lijkt het leuk te vinden en leeftijd speelt geen rol! Daarbij hoeven jullie ook niet in een keer de 1.60 te halen, dus dat scheelt. Je bouwt het wel op. Je moet het toch doen, anders krijg je geen ervaring. En het is echt geen schande als je niet zo hoog wilt/durft. Je moet jezelf comfortabel voelen! Succes.

pien_2010

Re: Springen, paard (15) en ruiter geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:27

Tuurlijk is dat realistisch. Als je iemand kent die je echt kan leren springen is wel fijn want dat is echt een hele andere tak van sport en je bent nog zo jong dat het leuk is om dat gelijk goed te leren.
Ik verwacht dat je na een paar lesjes al snel een eenvoudig parcoursje kunt springen, en dat is voor jou en het paard gewoon erg leuk.
Dus als het mag van de eigenaar, gewoon doen en van genieten. Je paard kan het en jij ook..

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:40

Natuurlijk, gewoon doen (Als het mag van eeigenaresse natuurlijk).Toen ik nog springles had, was het eigenlijk zelden heel hoog en ging het vooral om het kunnen controleren en netjes rond kunnen rijden. Denk dat jullie er veel plezier aan kunnen beleven en veel kunnen leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:26

Kan prima, ik ben vorig jaar op drie maanden van 40 naar de meter gegaan als bange dressuurmuts. Gewoon beginnen en zien waar het schip strandt.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 09:08

Bedankt voor de (positieve) reacties! Fijn te lezen dat jullie hier geen probleem in zien en sommige zelf ook goede ervaringen hebben. Ik twijfelde echt maar dan ga ik er idd gewoon mee beginnen en zie wel hoe t loopt.
Ik heb morgen les dus dan zal ik eens bespreken hoe ik t het beste aan kan pakken. Mijn instructrice heeft vroeger tm het z gesprongen dus kan me hier denk ik goed in begeleiden.
Wat de eigenaar betreft, hij vindt alles goed zo lang ik maar serieus rijd en zorg dat zijn paard er goed bij staat.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:47

Veel plezier alvast!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:55

Ik ga met de rest mee!
Wat je wel is kan doen is kijken of je een keer een wat meer ervaren springpaard mag lenen, gewoon om is te ervaren hoe het is op een paard waar alle knopjes al op zitten. Dat kan je dan weer meenemen in de lessen op 'jouw' paard.

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:40

Kan absoluut geen kwaad! Heb ik destijds met mijn 18 jarige verzorgpaard ook gedaan.. Hij pakte het nog snel op ook. Gewoon lekker lessen en oefenen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:48

Als je dit graag wil doen, zou ik zeggen doen.
Maar niet op eigen houtje, wel met les.
succes.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 14:38

Wauw met een 18-jarige nog, leuk om te horen! De tip om een keer bij iemand een meer ervaren paard te "lenen" is wel een goed idee. Daar weet ik denk ik ook wel iemand voor...

Woensdag heb ik nog een onderling dressuur wedstrijdje dus plan ik de week daarna ons eerste echte springlesje in en dan maar eens kijken waar het schip strand!