Ramzes tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Ramzes tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:58

Hallo :D

Ik heb elke week les met Ramzes, een paard van mijn lesgever. Hij is rond de 20 jaar oud. Je zal zien dat hij, naar mijn mening, enorm dik is. Het is al erger geweest... Zelfs toen hij jonger was en 2x per dag werd gereden, stond hij al enorm vet. Hij staat meestal op de al-vrij-kort-afgegeten-weien, zodat hij niet teveel meer bijkomt en hij krijgt ook voldoende beweging. Zelf kan ik er dus niet veel aan doen, aangezien het dus niet mijn paard is.

En nu dus de les.
Ik heb van februari tot juni niet kunnen rijden door een schouderoperatie. Ik ben dan terug wekelijks les beginnen nemen met Ramzes. Het heeft enige tijd geduurd voor ik terug alle oefeningen kon, maar het gaat steeds beter.

Dit is een video van 2013 om even een vergelijking te geven ;)

Op 2 jaar tijd heb ik ups en downs gehad. Het is een paard dat enorm profiteert van z'n ruiter als hij kan. Dus de moment dat ik mijn buitenteugel iets te ver naar voren gaf in een wending, ging hij volledig de bocht uit en kreeg ik hem niet meer rechtgesteld... Dit zorgde dus vaak voor frustraties. In het begin heb ik vaak met een slof gereden (tegen mijn principes in) omdat het echt niet lukte. Nu ben ik gelukkig van die slof af en kan ik heb ik vaak amper gewicht in mijn handen, dus het gaat goed vooruit. Soms gaat hij wel nog hangen op mijn handen en weet ik dat niet goed op te lossen. Ook zet hij z'n kont naar binnen in galop zonder dat ik daarom vraag, zoals te zien in het 2e filmpje. Ik zal proberen van komende les (woensdag) ook een filmpje te uploaden in de reacties hieronder, maar dan met de camera ipv met de gsm.

Zo, tips en commentaar zijn welkom! :)

Deze zijn dan van deze week (sorry voor de slechte kwaliteit, als iemand een betere manier weet om een filmpje vanop een iphone in betere kwaliteit te uploaden, laat maar weten!! :D)
1.
Ik merk dat ik zelf ook mijn benen niet kan stilhouden, dat is erg lastig, want zo lijkt het of ik hem bij elke pas benen geef.

2.

Bedankt voor het kijken!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Ramzes tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:17

Hij is idd aan de stevig kant. :+

Vind jou benen idd storen, zou dan de sporen af doen en met zweepje rijden tot je je benen stil kan houden want het lijkt nu idd als of je elke pas drijft.

Ook vind ik hem in de galop niet actief genoeg. Ik zou hem meer naar voren rijden en ook in de galop tempowisselingen en schijnovergangen rijden.

Zie dat je veel gewoon de hoefslag volgt, rij je ook figuren? Ik zou lekker veel voltes gaan rijden, vergroten/verkleinen en ook je tempo steeds afwisselen. Wordt hij actiever van en beter aan het been.

Verder zit je er netjes op hoor. :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:35

Oké, ik zal de sporen al achterwege laten volgende les. Ik gebruikte ze voornamelijk omdat hij in het begin moeite heeft met het reageren op mijn been en dan tik ik hem eens aan met m'n sporen zodat hij weet dat hij moet luisteren en ik niet moet blijven benen geven, want dan begint hij natuurlijk wel te profiteren en gaat hij gewoon nog langzamer lopen.
Aan de galop probeer ik te werken! Ik vind ook dat die actiever mag, maar mijn lesgeefster denkt daar anders over. Onlangs zei ze "Hij is een groot paard, dus kan minder snelle passen nemen als een klein paard" Ergens heeft ze gelijk, maar dat betekent niet dat hij moet slenteren ;)
De filmpjes zijn wat tegen het einde van de les genomen, dan zijn het vooral zijgangen en oefeningen. De eerste helft van de les zijn het veel figuren: voltes, korte wendingen... De tempowisselingen zitten er inderdaad zoals je zegt niet zoveel in, ik zal die proberen zelf wat aan de les toe te voegen.
Het is een goede lesgever om de basis bij te leren, haar paarden kennen echt veel, maar verder leer ik er niet veel. Ze onthoudt ook jammer genoeg niet welke ruiter welke oefeningen al kan, maar ik vind voorlopig geen andere lesgever die met eigen paarden lesgeeft en vind hem voor de rest wel een fijn paard om mee te rijden, dus houd ik het even zo :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:45

En ik zou wel op zoek gaan naar een andere instructeur...zo te horen ben je hier niet zo blij mee.

En je kan je paard aan je been maken zonder sporen. Gewoon een zweepje meenemen. Been = reactie. Geen reactie, stevig been. Geen reactie tikje achter je been.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:48

Ik ben het met Bellatrix eens, hij is nog niet actief genoeg... Ik zou veel tempowisselingen gaan maken! Ook denk ik echt dat hij heel erg moet afvallen, want ik vind het er een beetje uitzien dat die buik hem in de weg zit... Helaas kan jij hier niet veel mee. Ook denk ik dat je eerst moet leren je benen stil te houden en daarna pas weer de sporen om doen. Anders gaat hij zich ook niks meer aantrekken van de sporen.
Ik vind het wel echt een leuk paardje om te zien :)
Heel veel succes! :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:52

Oké! De sporen doe ik al uit volgende keer! Bedankt al voor de reacties! :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:04

Je zit er keurig op qua houding. Het paard zelf is erg onregelmatig voor en achter.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:19

Vind het paard ook niet onregelmatig, maar wel korte pasjes maken. Wat doet hij als je flink naar voren rijdt? Hij loopt nu erg 'traag'. Veel voltes maken, elke keer oefeningen om hem alert te maken en actief te houden.
Hij mag inderdaad wat vetjes kwijt maar denk dat je met de juiste instructie hem kwa rijden al veel beter kan gaan trainen dan dit.
Je houding is wel erg netjes!
Succes :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:22

Ik denk dat dit paard vast zit in de gehele bovenlijn en dat hij daarom geen grotere passen kan maken.
Hij blijft ook hele tijd dezelfde houding houden.

mijn advies zou zijn om dit paardje eens goed na te laten kijken. En op dieet maar dat weet je zelf ook wel,

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:42

Het ziet er allemaal vrij ontspannen uit, het is alleen jammer dat ik de impuls, rechtgerichtheid mis.

Hoe lang les je al bij deze instructeur?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:46

Vind het paard pijnlijk lopen. Voorzichtig, en s soms onregelmatig.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 20:06

Ik heb nu al 3 jaar les van deze instructrice. Paard is al nagekeken door zowel osteopaat (komt geregeld op bezoek) als dierenarts. Ze zeggen beiden dat er fysiek niets mis is met hem, maar dat hij vooral te dik is, waardoor hij korte passen neemt en het lijkt of hij mankt. Hij is ook al iets ouder en stijver. Vooral op het filmpje van 2 jaar geleden is dat te zien. Hij loopt nu iets vlotter, maar ik merkte ook pas dat het nog niet vlot genoeg toen ik de filmpjes zelf zag. Instructrice let enkel op het recht lopen van het paard, bijvoorbeeld het eerst rechtzetten na een wending vooraleer te beginnen wijken... Dat is erg belangrijk, maar er zijn nog belangrijke dingen zoals vermeld: tempo, impuls. En daarover krijg ik tijdens mijn les geen feedback, wat enorm jammer is. Dat is de reden dat ik af en toe een les film, zelf bekijk en dan op bokt gooi ;)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 20:14

Nee, ik ben pas 3 jaar geleden gestart met paardrijden. Naast Ramzes heb ik een half pension paard, Special, waarmee ik op de LRV (België) rijd. Dus ik krijg ook nog wekelijks les met Special, maar dan op de training van de LRV, bij een andere instructeur. Ik probeer zoveel mogelijk nuttige zaken van die lessen te gebruiken bij Ramzes, maar ik moet wel steeds blijven doen wat de instructrice zegt. Ik kan niet op eigen houtje beginnen rijden tijdens een les :+

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:15

Tafelpoten schreef:
Het ziet er allemaal vrij ontspannen uit, het is alleen jammer dat ik de impuls, rechtgerichtheid mis.

En waar zie jij ontspanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:21

Oef, ik zou dit paard eens op de foto zetten, hij loopt echt niet goed hoor. Ziet eruit als een paard met artrose over meerdere benen. Ik zie ze wel eens vaker zo lopen. Ook zet ie rechtsom het achterbeen heel zwaar onder de massa, dat is sowieso niet goed. In galop zet ie m buiten de massa.
Verder loopt ie voor ook niet lekker.

Ik zou er niet meer op stappen, maar eisen dat er foto's gemaakt worden, of stoppen met rijden. Want het paard loopt echt niet fijn.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:23

Ufurio4e schreef:
Tafelpoten schreef:

En waar zie jij ontspanning?

zie jij dan een vreselijk gespannen paard? Ik zie een paard dat op zn gemakje rond tuft.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:27

En waar zie jij ontspanning?[/quote]

zie jij dan een vreselijk gespannen paard? Ik zie een paard dat op zn gemakje rond tuft.[/quote]

hij loopt alles behalve soepel door zijn lijf dus nee er is geen ontspanning

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:29

Dat is niet de verantwoordelijkheid van de TS.. Zeker na slechts 3 jaar enkel wat rond hobbelen kan en hoeft zij dit niet op te merken. Zeker niet als dit altijd op hetzelfde paard is geweest, zij is dit paard nu dusdanig gewend.

Met ontspannen bedoelde ik dat de ruiter het paard niet dusver in de weg zit dat het paard met de kop in de lucht paradeert.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:32

Hoihoi!
Ik vind dat je echt supergoed vooruit bent gegaan sinds 2013 (sowieso gezien het feit dat je 3 jaar rijdt!)
Erg jammer voor je dat je dingen als impuls etc. niet hoort van je instructrice, je zou dan nog met grotere sprongen vooruit gaan. Ook is het jammer dat je de meeste feedback die gegeven wordt (te dik, onregelmatigheid) zelf niet echt op kunt lossen, maar dat dit bij de eigenaresse ligt. Wat natuurlijk erg moeilijk is om voor te leggen, laat staan op te lossen.

Wel is het heel fijn voor je dat je echt merkt dat hij beter is gaan lopen voor jou gevoel.
Je zit is inderdaad erg netjes! Als je je beenhouding moeilijk vindt kun je eens vragen of je zonder beugels mag rijden. Je oefent dan goed het knijpen met de benen ipv tikken en kunt zo beter zelfstandig zitten. (vind je dit moeilijk, neem dan een zitles met het paard, aan de longe en met een touwtje erbij)

Verdere tips zijn naar mijn mening al gegeven, al mag dat wel iets opbouwender.
Ga zo door!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:36

Trouwens! Als je het moeilijk vindt dat het paard de kont naar binnen draait in de galop kun je misschien op een kleine volte aanspringen en dan naar een grote volte toe wijken. Belangrijk is dat je niet te veel stelling neemt en het paard geen verzet toont (dus ook geen staart gezwaai, etc.).
Als dit steeds beter gaat ook eens terug naar de kleine volte.
Ook kan het helpen om als je rechtsom galoppeert, stelling links neemt. (korte stukjes) Om hem op deze manier losser te krijgen. Natuurlijk moet je er zeker van zijn dat het geen pijn is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:18

Oei, daar zou ik niet meer op gaan zitten. Paard loopt duidelijk behoorlijk onregelmatig :(