Slechte stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalala12468

Slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 23:46

Hallo bokkers!

Mijn paard heeft erg veel moeite met tactmatig stappen, halverwege de training of in de proef is dit het ergst, dan is het meer een zuivere telgang.
Het betreft een grote 10 jarige ruin. Aan de hand en los valt het nog mee. We hebben een wel goed passend zadel.

Nu lopen we vooral op wedstrijd hier heel erg mee vast. We hebben wekelijks les maar onze instructrice weet niet wat we eraan kunnen doen of waar het aan ligt.
Wanneer hij lateraal begint te stappen gaan we in een andere gang verder of met zijgangen bezig in de stap, maar ik denk niet dat dit het probleem op kan lossen.

Het is geen gevolg van spanning en aan de lange teugel doet hij het ook.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Of is het meer een kwestie van trainen en hoe zou ik dit kunnen trainen?

Alvast heel erg bedankt!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:56

wat voor paard heb je

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 03:12

Tip
je zou kunnen proberen veel balken te stappen, kracht, balans en ritme trainen.
ook kan het helpen om met muziek te rijden om ritme te houden. Dat geeft vaak verbetering

bruintje123

Re: Slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 03:15

Soms komt het ook als mensen teveel doen in de stap. Te ruim willen laten stappen, te nageeflijk.
En eigenlijk met zit, been of hand teveel aan het rommelen zijn en zou per ongeluk zelf het paard uit het ritme halen.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:01

Het is een Belgisch warmbloed.

De tip van de balkjes ga ik mee bezig. Ik merk ook wanneer hij door de plassen (natte bak door de regen) moet stappen hij heel goed tactmatig gaat stappen. En de muziek ga ik ook zeker uittesten, ik rijd sowieso al graag met muziek dus dat komt wel goed uit.

En het teveel doen kan ik me ook wel iets bij voorstellen, maar bijvoorbeeld bij het uitstappen stapt hij ook bijna in tweetact. En daarnaast heb ik het idee dat wanneer we een overgang terug maken naar de stap hij zelf dit ritme aanneemt. Ik weet niet helemaal waarmee ik hem in de weg zou kunnen zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:13

Lang en laag stappen.. op een volte van ongeveer 15 m.. en voorwaarts vragen, maar zelf stil zitten..
Wil hij aandraven of zijn hoofd omhoog doen, gelijk begrenzen en weer lang en laag vragen.
Balkjes kunnen hierbij helpen.

Het is de kunst om te zorgen dat hij de rug los durft te laten..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:07

Heel veel balken stappen, tot je er helemaal zat van bent. En inderdaad niet rechtuit stappen, in een gebogen houding is het bijna onmogelijk te telgangen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:41

Een goede osteopaat zou je/jouw paard kunnen helpen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:49

Mijn vorig leasepaard had dat probleem omdat ze zo groot was. Ik weet niet hoe lang je paard al zadelmak is? Hoe sterker mijn paard werd, hoe makkelijker ze zichzelf kon dragen en hoe minder gedribbel en meer tact je kreeg.
Mijn huidig leasepaard begon helemaal te dribbelen als het hem te druk in zijn hoofd werd. Met hem was, en nog steeds is, het belangrijk hem echt te laten ontspannen. Lang en laag dus, zoals al eerder wordt gezegd. Maar als je zegt dat hij ontspannen is zal het probleem denk ik(!) eerder in het verhaal van mijn eerste leasepaard zitten.
Ga vooral niet lopen rommelen. Zorg dat je zelf in balans zit en je paard de tijd geeft die ontspanning en het ritme te vinden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:50

Vaak gaan ze eerst overhaast stappen voor ze lateraal gaan. Misschien helpt het om de rust in het stappen te houden. Zodra hij overhaast gaat stappen, terug naar een rustige stap(niet getrokken want dan word het alleen maar erger) en dan weer hand ontspannen en in die rustige stap doorgaan.
Heb zelf zo een paard gereden. De kunst was om de rust erin te houden. Zeker als ik dan ging verzitten oid dan ging hij snel lateraal lopen en met name met uitstappen. Als ik dan lange teugel gaf, dan ging hij sneller stappen en hup lateraal.