Debby614 schreef:In princiepe vind ik het niet erg dat ze dit op Facebook plaatsen, maar het roept wel verwarring bij me op. Ik bedoel, ze acepteren mij, ik mag gewoon in de lessen meerijden al rij ik anders, en ik krijg ook heus wel tips waar ik wel wat aan heb. maar waar het bij mij fout gaat, is gegaan is het volgende:
voorwaartse fries wilt graag lopen. vanaf de zijlijn word er dan geroepen dat ze zachter moet. ik rij terug op mn zit. zachter. nog zachter. paard gaat sloffen. rug word hol, en hoofd komt gigantisch omhoog. dan word er geroepen: probeer der hoofd te laten zakken. ik: hoe? ja handen wijd zetten en teugels langer. Als mijn paard sloft, met een holle rug kan ik mijn teugels geven maar ze volgd dan echt mijn hand niet! laat ik mijn teugels echt helemaal lang, los klapperen zeg maar, dan zakt paard welliswaar met der neus tot het zand. nog altijd sloffend, en ondertussen geheel op de voorhand. En dan roepen ze vanaf de zijlijn: juist, het paard moet eerst leren zijn hoofd te laten zakken!
Afgelopen weken heb ik veel alleen gereden, teugels opmaat en veel tempowisselingen schijnovergangen in stap, voltes openen en sluiten en eindelijk neemt ze mijn hand weer aan. Maar ik blijf nu de valkuil houden dat ik veel te makkelijk mijn hand open gooi en der los laat vanvoren. Echt omhoog rijden zeg maar, dat lukt me nu dus niet meer. Gewoon omdat ik niet meer snap waarmee ik bezig ben. Komende 2 weken ben ik op vakantie in nederland ( ik woon in frankrijk) en ga ik op mijn oude manege zoveel mogelijk les nemen, zodat iniedergeval ik weer op mijn punten word gewezen. dan ga ik daarna in Frankrijk, een privéles nemen en eens goed uitleggen wat ik niet meer snap, en wat ik van deze foto vind. En hoe lastig ik het nu vind dat mijn paard dus zo makkelijk op de voorhand valt doordat ik haar zo loslaat van voren.
Het is per paard verschillend. Ik rijd een paard die zich heel erg vast zet in de hals, kaak en rug. Dan focus ik erop dat hij zijn hals laat vallen en ontspant, ook al is ie dan wat op de voorhand of slofferig, doel is eerst ontspanning, dan de rest. Maar als jij een paard hebt die normaal al ontspanning en correcte nageeflijkheid vraagt in een hogere hoofd-halshouding, is dat ook prima. Je kunt dan wel spelen met halslengten, maar lang laag is dan niet perse je uitvalsbasis.
Dus blijf vooral trouw aan wat jouw paard nodig heeft, niet wat er van omstanders verwacht wordt.