twee uiterste versies

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

twee uiterste versies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 10:32

Brand maar los!

Ik sta op een stal equitation naturel. Alles word gereden met touwhalsters met losklapperende teugels of alleen op nekrope, ook in de manege lessen. ( vaak wel met zweep )
Ik rij als enige met hoofdstel met neusriem en bit, met contact op mijn teugels ( zonder sporen zonder zweep )

Nu werd er op de facebookpagina van mijn stal onder staande foto gedeeld:

Afbeelding

Wat vinden jullie hier nou van? De dressuurruiter vind ik in deze mate erg extreem. Er zijn genoeg dressuurruiters die ook vriendelijk rijden. Als ik dan naar de nekrope ruiter kijk,,, vind ik het fijn om te zien dat ruiter en paard tevreden zijn. Maar hoe ze op mijn stal dagen lang zo rondrijden, zie ik paarden die giganties op de voorhand/schouders vallen en ruiters die dan mee naar voren duikelen. ook mist de energie van achteruit... ( nou zullen erook ruiters zijn die dat wel voorelkaar hebben, maar bij mij op stal ben ik ze niet tegen gekomen, en draaid alles om het welzijn en de band met je paard. )

Wat vinden jullie van deze foto en het contrast tussen de rijstylen?

Simpelman

Re: twee uiterste versies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:43

Het is heel leuk om te proberen te rijden zonder de gebruikelijke hulpmiddelen.
Je leert leert er beter van communiceren met je paard, je leert dat het geen behaarde bromfiets is maar een levend wezen dat een eigen wil heeft en daardoor kan mee of tegenwerken.
De kunst is om hem mee te laten werken zonder dwang en zonder bit mis je tenminste die mogelijkheid van dwang aan de voorkant.
Je wordt gedwongen een andere weg vinden en dat is goed.

Voor het paard is het gereden worden zonder begrenzing voor niet goed, ze gaan daardoor meestal met een holle rug lopen en kunnen niet meer soepel veren in hun lichaam waardoor ze overmatige slijtage krijgen aan hun gewrichtsvlakken en pezen en banden.

Wanneer iemand eenmaal zonder hoofdstel zijn paard kan besturen is het dus goed om daarna verder te gaan met een bit om daarmee het paard te helpen in een juiste houding te gaan bewegen onder het ruitergewicht.

Het is de verkeerd begrepen rijkunst die maakt dat veel mensen denken dat een bit een wreed hulpmiddel is.
Een bit, juist gebruikt, is in werkelijkheid een fijnzinnig hulpmiddel om de communicatie te vergemakkelijken.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:57

Vind het niet kunnen dat de stal deze foto plaatst terwijl jij daar staat.
Dressuurpaard vind ik ook extreem afgebeeld :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:05

Zo af en toe met neckrope rijden is hartstikke goed, maar veel paarden kunnen dat niet aan omdat ze dan finaal op de voorhand knallen.

Een voorbeeld uit eigen huis, pony is een dartmoor van 4 jaar en een half jaar ohz.
Afbeelding

Met minimaal teugel contact (uitstappen)
Afbeelding

Je kan je voorstellen dat plaatje 1 niet echt bevorderlijk is voor de rug als je dat altijd doet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:16

Bij plaatje 1 zie ik een bolle rug en een ruime gang en bij plaatje 2 een hoofd achter de teugel en een weggedrukte rug...maar misschien vertekent het tegenlicht?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:24

Zoals het paard loopt op het eerste plaatje is nmi JUIST hoe een paard zou moeten lopen. Ontspannen met een bolle rug.
Tweede plaatje loopt hij achter de LL

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:30

In princiepe vind ik het niet erg dat ze dit op Facebook plaatsen, maar het roept wel verwarring bij me op. Ik bedoel, ze acepteren mij, ik mag gewoon in de lessen meerijden al rij ik anders, en ik krijg ook heus wel tips waar ik wel wat aan heb. maar waar het bij mij fout gaat, is gegaan is het volgende:

voorwaartse fries wilt graag lopen. vanaf de zijlijn word er dan geroepen dat ze zachter moet. ik rij terug op mn zit. zachter. nog zachter. paard gaat sloffen. rug word hol, en hoofd komt gigantisch omhoog. dan word er geroepen: probeer der hoofd te laten zakken. ik: hoe? ja handen wijd zetten en teugels langer. Als mijn paard sloft, met een holle rug kan ik mijn teugels geven maar ze volgd dan echt mijn hand niet! laat ik mijn teugels echt helemaal lang, los klapperen zeg maar, dan zakt paard welliswaar met der neus tot het zand. nog altijd sloffend, en ondertussen geheel op de voorhand. En dan roepen ze vanaf de zijlijn: juist, het paard moet eerst leren zijn hoofd te laten zakken!

Afgelopen weken heb ik veel alleen gereden, teugels opmaat en veel tempowisselingen schijnovergangen in stap, voltes openen en sluiten en eindelijk neemt ze mijn hand weer aan. Maar ik blijf nu de valkuil houden dat ik veel te makkelijk mijn hand open gooi en der los laat vanvoren. Echt omhoog rijden zeg maar, dat lukt me nu dus niet meer. Gewoon omdat ik niet meer snap waarmee ik bezig ben. Komende 2 weken ben ik op vakantie in nederland ( ik woon in frankrijk) en ga ik op mijn oude manege zoveel mogelijk les nemen, zodat iniedergeval ik weer op mijn punten word gewezen. dan ga ik daarna in Frankrijk, een privéles nemen en eens goed uitleggen wat ik niet meer snap, en wat ik van deze foto vind. En hoe lastig ik het nu vind dat mijn paard dus zo makkelijk op de voorhand valt doordat ik haar zo loslaat van voren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:42

Simpelman schreef:
Het is heel leuk om te proberen te rijden zonder de gebruikelijke hulpmiddelen.
Je leert leert er beter van communiceren met je paard, je leert dat het geen behaarde bromfiets is maar een levend wezen dat een eigen wil heeft en daardoor kan mee of tegenwerken.
De kunst is om hem mee te laten werken zonder dwang en zonder bit mis je tenminste die mogelijkheid van dwang aan de voorkant.
Je wordt gedwongen een andere weg vinden en dat is goed.

Voor het paard is het gereden worden zonder begrenzing voor niet goed, ze gaan daardoor meestal met een holle rug lopen en kunnen niet meer soepel veren in hun lichaam waardoor ze overmatige slijtage krijgen aan hun gewrichtsvlakken en pezen en banden.

Wanneer iemand eenmaal zonder hoofdstel zijn paard kan besturen is het dus goed om daarna verder te gaan met een bit om daarmee het paard te helpen in een juiste houding te gaan bewegen onder het ruitergewicht.

Het is de verkeerd begrepen rijkunst die maakt dat veel mensen denken dat een bit een wreed hulpmiddel is.
Een bit, juist gebruikt, is in werkelijkheid een fijnzinnig hulpmiddel om de communicatie te vergemakkelijken.

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:39

Debby614 schreef:
In princiepe vind ik het niet erg dat ze dit op Facebook plaatsen, maar het roept wel verwarring bij me op. Ik bedoel, ze acepteren mij, ik mag gewoon in de lessen meerijden al rij ik anders, en ik krijg ook heus wel tips waar ik wel wat aan heb. maar waar het bij mij fout gaat, is gegaan is het volgende:

voorwaartse fries wilt graag lopen. vanaf de zijlijn word er dan geroepen dat ze zachter moet. ik rij terug op mn zit. zachter. nog zachter. paard gaat sloffen. rug word hol, en hoofd komt gigantisch omhoog. dan word er geroepen: probeer der hoofd te laten zakken. ik: hoe? ja handen wijd zetten en teugels langer. Als mijn paard sloft, met een holle rug kan ik mijn teugels geven maar ze volgd dan echt mijn hand niet! laat ik mijn teugels echt helemaal lang, los klapperen zeg maar, dan zakt paard welliswaar met der neus tot het zand. nog altijd sloffend, en ondertussen geheel op de voorhand. En dan roepen ze vanaf de zijlijn: juist, het paard moet eerst leren zijn hoofd te laten zakken!

Afgelopen weken heb ik veel alleen gereden, teugels opmaat en veel tempowisselingen schijnovergangen in stap, voltes openen en sluiten en eindelijk neemt ze mijn hand weer aan. Maar ik blijf nu de valkuil houden dat ik veel te makkelijk mijn hand open gooi en der los laat vanvoren. Echt omhoog rijden zeg maar, dat lukt me nu dus niet meer. Gewoon omdat ik niet meer snap waarmee ik bezig ben. Komende 2 weken ben ik op vakantie in nederland ( ik woon in frankrijk) en ga ik op mijn oude manege zoveel mogelijk les nemen, zodat iniedergeval ik weer op mijn punten word gewezen. dan ga ik daarna in Frankrijk, een privéles nemen en eens goed uitleggen wat ik niet meer snap, en wat ik van deze foto vind. En hoe lastig ik het nu vind dat mijn paard dus zo makkelijk op de voorhand valt doordat ik haar zo loslaat van voren.

Het is per paard verschillend. Ik rijd een paard die zich heel erg vast zet in de hals, kaak en rug. Dan focus ik erop dat hij zijn hals laat vallen en ontspant, ook al is ie dan wat op de voorhand of slofferig, doel is eerst ontspanning, dan de rest. Maar als jij een paard hebt die normaal al ontspanning en correcte nageeflijkheid vraagt in een hogere hoofd-halshouding, is dat ook prima. Je kunt dan wel spelen met halslengten, maar lang laag is dan niet perse je uitvalsbasis.
Dus blijf vooral trouw aan wat jouw paard nodig heeft, niet wat er van omstanders verwacht wordt.

kusdeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:30

Ik denk dat dit plaatje wat ze op fb hebben geplaatst. Heel erg vertekend naar wat de realiteit is eigenlijk. Want er rijden genoeg dressuur ruiters die wel normaal kunnen rijden en die op een normale manier hun paard aan het been krijgen en het paard nageeflijk kunnen rijden.

Het andere plaatje, zie je al duidelijk dat het paard op de voorhand loopt. Dat is ook 1 ding wat natuurlijk zeker niet de bedoeling is. Ik ben er dan ook zeker niet op tegen dat je niet zo mag rijden. Maar ik vind wel dat je het moet kunnen. Je paard loopt tenslotte wel zonder hoofdstel op het plaatje en alleen een neckrope.

Zelf had ik naar een andere stal gezocht waar ze dit niet rijden. Maar dat is denk mijn mening!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:40

Het plaatje gaat juist over de "middenweg" door de extremen aan beide kanten te laten zien naar mijn mening. Het "dressuurpaard" wordt strak gehouden, het "nh" paard sloft wat rond op de voorhand. Beide extremen zeggen tegen elkaar dat wat de ander doet helemaal verkeerd is, het laat de vooroordelen zien die beide extremen hebben over elkaar.

Denk dus dat de TS dit niet als "aanval" op haar manier moet zien, maar juist als een beide is ok, zoek de middenweg.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:04

Nu heb ik verder weinig nuttigs te zeggen hier, maar wel vraag ik mij af hoe het voor jou voelt. Om als niet natural ruiter op een dergelijke stal te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:59

Ik heb jaren op een kleine 'natural' manege gereden. Ben daar toen terecht gekomen, omdat ik dacht dat dat vriendelijker was, maar ik ben daar wel van terug gekomen.

Ik rijd nu al weer een tijd op een dressuurmanege, maar wel een waar de paarden veel buiten staan. Geen spijt van gekregen, want de paarden ogen een stuk gezonder en meer tevreden hier. Minder blessures en minder weggedrukte ruggen dan op de 'natural' manege.

Verder zie ik het plaatje net als Bowen: niet als aanval op jou als dressuurruiter, maar een oproep om van beide kanten niet te oordelen.

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:03

Rijden ze bij die stal trouwens wel met zadel? Want langdurig zonder kan erg slecht zijn voor de rug.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:03

Geen enkel uiterste is goed. Niemand doet het perfect en iedereen is aan het leren, maar kan me voorstellen dat alle hulp vanaf de bakrand je onzeker maakt. Heb je zelf instructie? Zoniet, zoek een lesgever waar je je prettig bij voelt en die je vooruit helpt. Die kan je ook vertellen wat bij jou en je paard past en geeft je een houvast.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:43

Ik zou kiezen voor the best of both worlds..
Ik vind het belangrijk om een paard de basis van de dressuur goed aan te leren en in mijn ogen kun je een paard makkelijker duidelijk maken wat je verwacht en wilt, door fysiek contact via een bit. Ik rijd het liefst zonder zweep maar als blijkt dat een paard bv niet goed aan het been is of een andere manier van correctie nodig heeft pak ik hem er wel bij om te corrigeren. Met sporen rijd ik niet. Als de basis er goed inzit, zou ik persoonlijk de band nog meer gaan versterken door natural te gaan rijden. Een paard moet veel meer voelen en luisteren naar de hulpen van de ruiter. Die worden nu dus uitvergroot. en de ruiter moet volledig vertrouwen hebben en duidelijk zijn. Ik denk dat dit de bang heel erg versterkt.

Overigens vraag ik me af of ALLEEN dressuur via bit etc goed is. Hetzelfde geldt voor het rijden op een natuurlijke manier, met touwhalsters etc.
Gewoon een mooie combinatie zou ik ervan maken. Lessen gewoon met bit en hoofdstel. en verder zelf bouwen aan je band samen in alle vrijheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:54

Nog een reactie op de foto: het enige "foute" wat ik kan vinden op plaatje 1: dier loopt iets op de voorhand en de ruiter is vrij groot.
Als het dier een half jaar onder het zadel is, moet je van punt een maar geen ;) "halszaak" maken.
Een te grote ( = zware) ruiter is beslist bezwaarlijk, maar bij kleinere ponies niet altijd aan te ontkomen. Goed gebruik van de ""bolle"" rug en ondertredende achterhand zijn dan extra belangrijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:00

Janneke2 schreef:
Nog een reactie op de foto: het enige "foute" wat ik kan vinden op plaatje 1: dier loopt iets op de voorhand en de ruiter is vrij groot.
Als het dier een half jaar onder het zadel is, moet je van punt een maar geen ;) "halszaak" maken.
Een te grote ( = zware) ruiter is beslist bezwaarlijk, maar bij kleinere ponies niet altijd aan te ontkomen. Goed gebruik van de ""bolle"" rug en ondertredende achterhand zijn dan extra belangrijk.

Meisje rijdt die pony ook niet meer. :) Er is een kleinere ruiter. Ze heeft hem opgeleid. Maar ze reed dus voornamelijk met als doel goed ruggebruik dmv ontspanning zonder dwang en met plezier.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 01:01

Ik denk dat je een paard goed en slecht kan behandelen. Goed en slecht kan rijden. Happy en unhappy kan maken, ongeacht welke "stijl" je rijd. Ik denk ook dat wanneer het welzijn van het paard bij de ruiter voorop staat, hij het paard goed aanvoelt en de communicatie goed is, dat dit bijdraagt aan een fijne samenwerking waar het paard zich ook goed bij voelt.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:10

Elke combinatie kan goed zijn als de ruiter het goed aanpakt. Er zijn dresuurruiters die erg netjes rijden en zoals op het plaatje in je OP. Sommige ruiters vinden dat bitloos perfect is en rijden hun paard soms wel beter dan een dressuurruiter, maar ook hier heb je slechte ruiters tussen zitten. Helaas blijf je altijd slechts ruiters houden in elke discipline..