Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise87

Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 13:45

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag mbt het gevoelige onderwerp "slofteugel". Ik heb zelf nog nooit een slofteugel gebruikt, maar kreeg het laatst aanbevolen van een collega ruiter vanwege de volgende reden:
Mijn Haflinger is met buitenritten over het algemeen heel braaf, behalve het laatste stuk op weg naar huis. Wanneer we richting huis gaan begint hij al harder te lopen, maar is aanvankelijk nog goed te begrenzen en reageert goed op mijn hulpen. Ik kan hem halt laten houden, stapje achteruit, volte rijden waar mogelijk, stap, draf etc, maar het laatste stuk zet hij het vaak op het galopperen zonder dat ik daar om vraag. Hij is enorm sterk en ik heb al van alles geprobeerd om dit te vermijden/ op te lossen. Hij bokt lichtjes en zet dan een, voor zijn doen, enorm snelle galop in. Dit kan zowel vanuit stap,draf als halt gebeuren. Uiteraard zeer onwenselijk, maar het lukt me niet om het te voorkomen en zelfs niet hem hieruit te krijgen zonder dat er een obstakel op zijn pad komt. Hij stopt wel uit zichzelf als we bvb bij een weg aankomen. Ik heb al het volgende geprobeerd: achterover zitten en me zwaar maken + teugels strak nemen, enkel op gewicht en achterover zitten zonder teveel aan de teugels te trekken, proberen hem op de volte te zetten (ook lastig gezien weinig ruimte op het pad), " zigzaggen", dwz om de beurt beetje rechts, beetje links sturen om tempo eruit te halen en op de heenweg zoveel galopperen als mogelijk om hem moe te maken. Niets van bovenstaande werkt. Zelfs niet een beetje.... Het feit dat ik nu op het laatste stuk naar huis zelf gespannen wordt (ik ben bang dat er misschien net kinderen op het pad zullen lopen, of oudere mensen, etc. Nog nooit gebeurd, maar het komt wel in mijn hoofd) maakt het alleen maar erger. Ik probeer uiteraard te ontspannen in mijn lichaam, maar dit lukt niet volledig omdat ik me zorgen maak over de veiligheid van vooral anderen. Misschien goed om te weten als achtergrond: tot voor enkele maanden terug (voordat ik hem kreeg) was hij heel dik en had een hele slechte conditie. Toen deed hij dit nog niet. Na kort galopperen was hij toen sowieso al uitgeput.

Nu mijn vraag: 1) hebben jullie ervaring met het inzetten van slofteugel om deze reden? Dwz proberen hem met te slofteugel in te houden? Zo ja, wat vinden jullie daarvan?
2) Hebben jullie nog andere tips die ik nog niet geprobeerd heb?

Groetjes,
Elise

Maartje1990

Re: Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:48

Ik ben geen voorstander van symptoombestrijding. Heb je geen instructeur die je kan helpen met dit probleem?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:49

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:50

Slof zou kunnen maar is echt een noodgreep wat mij betreft.

Doet hij het altijd op hetzelfde stuk? Dan daar niet langs naar huis. Je rondje eens andersom rijden en indien mogelijk afwisselend andere paden rijden zodat hij niet meer weet wanneer je naar huis gaat.

One rein stop aanleren zou het veiligste zijn voor jullie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:50

Wat doet hij als je ruim voor die tijd afstapt en ernaast gaat lopen?

Een slofteugel voor zulke situaties KAN een patroon doorbreken bij paarden die net even te sterk worden. Maar zoals jij het beschrijft niet. Zo'n buldozer buldozerd gewoon door en struikeld daarbij met een beetje pech

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:52

Gelazer is vaak dat je die eerste aanzet moet kunnen afkappen. Op een smal pad is een volte oid lastig. 2 teugels druk maakt dat je de gehele ruggegraad op 1 lijn zet (verzameling) en dat geeft juist ruimte om meer snelheid te maken en zich te verzetten, omdat hij zijn volledige kracht kan gebruiken. 1 teugel is om te stoppen en sturen. Leer hem dus consequent inbuigen op 1 teugel ongeacht de omstandigheden totdat het een reflex is waar jij weinig kracht voor nodig hebt. Slof kan ondertussen optie zijn, maar ivm eruit halen snelheid vastmaken aan de zijkant bij je singelstoten en niet tussen de voorbenen, want dan kruipt hij enkel achter het bit en heb je nog minder in te brengen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:56

Is het altijd het zelfde pad?
Misschien een optie op andere routes te rijden? Zodat de routine word doorbroken? Mijn vorige paard heeft het een ook een paar keer geprobeerd onderweg naar huis steeds harder te gaan lopen. Die heb ik daarna gewoon nog een extra rondje laten doen omdat hij niet mocht bepalen wanneer we naar huis gingen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:03

Om hem te stoppen met galopperen en bokken; one rein stop, maar dit moet je je paard (en jezelf) en leren.

Om het snel naar huis willen te stoppen; Nu is huis de 'sweet spot', dus wat je kan doen is buiten comfortabeler maken dan huis. Dus als je thuis komt niet afzadelen maar mooi aan het werk zetten. Mooi halfuurtje-uurtje oid dressuurmatig rijden, na een paar keer zal je al verschil merken omdat buiten rijden een fijnere plek is dan naar stal gaan.

Ik ben niet zon fan van slofteugel, je bereikt er niks mee op langer termijn. Om hem te stoppen van galopperen en bokken vind ik one rein stop een beter ding. Als je aan 2 teugels trekt hebben ze nog alle kans om te bokken en te rennen. Als je de one rein stop goed aanleert moeten ze buigen en kruisen met de achterbenen, waardoor ze geen kans hebben om tr bokken of te rennen. Zo heb ik een groen paard gestopt van rennend bokken ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:09

Degenen die de slof noemen als noodgreep, hoe zien jullie dat voor je? Als TS zonder vorderingen er nu op buitenrit een slof aanhangt en bij de terugweg laat inwerken zie ik dat niet zo gauw succesvol zijn.

edit: Ik zou beginnen met gewoon afstappen voor het naderen van het laatste stuk.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 20-09-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:09

Ik denk niet dat een slofteugel gaat helpen. Paarden kunnen zich hier erg sterk op maken. Ik zou gaan voor een ander bit bij het buitenrijden. Jouw hand bepaalt dan hoe scherp je zo'n bit maakt tijdens het rijden. Je kunt heel zacht zijn of juist even heel streng en daarna weer zacht.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:14

Ik heb met mijn oudje precies hetzelfde gehad. En ik heb het idd met een slof opgelost. Werkte perfect! Rest van de rit mooi losjes, maar zodra ze er echt tussenuit kneep even wat strakker en dan was het zonder gezeur zo weer klaar.
Dat liever dan ongelukken!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:14

Bij dit soort paarden, net als bij paarden die braaf zijn in de bak, maar waar buiten de rem bij zoek is, helpt een stevige correctie met een sterk bit vaak erg goed. Weer even leren dat ho ook ho is. Een ongebroken pelham met twee teugels zijn hiervoor fijne bitten. Op trensteugel te rijden als paardlief braaf is en een keer hard inkomen/ flinke ruk met de stangteugel als hij besluit jou ruiterinvloed te negeren en hij zichzelf en anderen daarmee in gevaar brengt. Vaak is het maar enkele keren nodig en kun je erna op een trens en zonder hulpteugels naar buiten.

De praktijk is trouwens net wat moeilijker en vooral genuanceerder, je hebt paarden die je op die manier ook uit de galop terug krijgt, en paarden waarbij je de correctie moet anticiperen en ze niet weg mogen zijn omdat het daarna geen zin meer heeft, ook geen sterk bit. Ik heb beide soorten onder het zadel gehad. Verder, het hoofd opzij trekken kan goed helpen, maar pas op dit te doen op een diehard, want de kans dat jullie beiden de grond op gaan omdat ze doorrennen met de neus bij jou knie is aanwezig.

Ten slotte is 'heb je les?' vaak een dooddoener in dit soort situaties. Die van mij was ook poeslief in de bak, dat veranderde snel toen hij hier opeens meerdere vrije kilometers voor de kiezen kreeg. Geen houden aan kreeg plotseling beeld. En omdat ik weiger die heerlijk harde galoppades aan de kant te laten liggen, was ik gedwongen buiten, dus daar waar het mis gaat, de rem te installeren. Bovenstaande techniek altijd icm met de stemhulp en nu krijg ik hem vanuit een rengalop ook terug op stem. Daar waar ik in de bak naar fijngevoeligheid streef, wil ik buiten gewoon controle, hij houdt van (snel) galopperen en ik ook, maar ik bepaal wanneer het stopt en anders straf punt uit.

Om de eventuele opmerkingen voor te zijn, zijn mond is boterzacht omdat noch ik noch hij moet trekken op buitenrit daar hij respect heeft. Ik denk dat als je ze constant in moet houden en moet trekken omdat er zonodig een zacht bit in moet, het de mond op den duur harder zal maken dan een kleine correctie periode met een scherp bit.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 20-09-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:15

Zodra je merkt dat hij harder gaat lopen op t stuk huiswaarts paard omdraaien en achterawaarts naar huis gaan? Ik ken een paard die ook ontzettend kon klieren buiten en na een paar keer een flink lang stuk achteruit was het wel afgelopen. Maargoed, dan moet het wel een paard zijn dat niet omhoogkomt (en achterover kan slaan). Slofteugel vind ik ook symptoombestrijding.

Zolang je de oplossing niet weet zou ik voorlopig afstappen op het moment dat hij heet wordt, want deze situatie is natuurlijk niet veilig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:29

Toevallig ben ik vandaag ook weer in het bos geweest, mijn paard is dan zeg maar 'erg enthousiast'. Voorheen gebruikte ik dan ook een slofteugel maar heb hem vandaag met een enkelgebroken pelham gereden en dat beviel uitstekend. Ik rij gewoon met losse teugel maar wanneer hij door zijn enthousiasme te sterk wordt en ik moet ingrijpen, dan heb ik wat.

Gewoon proberen TS wat bij jullie past want zo is het ook niks. Wanneer je deze middelen alleen gebruikt op buitenrit (en gewoon correct) is er niets aan de hand. De pelham is makkelijker 'te bedienen' dan een slof omdat je deze ongemerkt strak kunt trekken wanneer je niet gewend bent met dubbele teugel te rijden.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:40

Ik heb mijn paard vroeger ook wel met een slofteugel gereden om de zelfde reden dan jij. Het hielp heel goed moet ik zeggen, maar ik vond het een eng ding. Als hij niet op spanning staat, bungelt hij los tussen de voorbeen. Met een huppelend paard vond ik dat griezelig. Daarna ook met een pelham gereden. Ik rij altijd met een losse teugel, maar in geval van overenthousiasme had ik altijd een klein beetje extra, zeg maar.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:41

Ik zou het inderdaad gewoon proberen. Voor mij werkte het wel. Dan is het spelletje al snel niet leuk meer.
Ik zou abosoluut nooit afstappen! Je hebt dan nog minder te vertellen. Grote kans dat hij dan precies het zelfde doet. Dan kan je hem aan de hand niet houden en loopt/ galoppeerd hij los met alle mogelijke consequenties...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:41

20x het pad op en af raad ik je af.
Dan wordt het juist een spelletje en gaan ze totaal over de rats.

Heb je al eens geprobeerd zodra hij de benen neemt hem enorm vooruit te jagen, flink je benen er aan, en na een aantal meters de noodrem er op?
Dat haalt voor je paard vaak de lol er af.
Wat je ook kan doen, als hij het steeds ongeveer op hetzelfde punt doet, ruim van te voren afstijgen en het pad aan de hand lopen. Tig keer, tot jij het vertrouwen weer hebt dat hij het beter doet.
Sowieso is het belangrijk dat je je paard ten alle tijden kan stoppen.
Anders maken ze er een spelletje van, zeker Haflingers (ik spreek uit ervaring :P)
Weet de situatie van het pad niet , maar voordat je op het punt bent waar hij de benen neemt al zorgen dat je je teugels extra kort hebt zonder extra druk, dus je armen meer naar voren. En zodra hij de benen dan neemt je gewicht er in gooien en hem om trekken.
Vriendelijk? Nee. Maar wel effectief. Soms moet je een botte boer zijn bij een bot boeren paard.:)

En ja, zelf rustig en ontspannen blijven ondanks het risico en het enge plaatje in je hoofd.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:43

Ik moet jaren terug het bijrijd paard wat ik toen had van de eigenaresse buiten met een slofteugel rijden.ik Vond/vind het voor buiten een eng ding, had er verder ook helemaal geen ervaring in. Zou dat nu ook niet meer doen. Later bleek dat de eigenaresse (niet diegene waar ik hem voor bij reed) buiten altijd een ander bit in deed (geloof idd ook een pelham). Daar zou ik nu waarschijnlijk ook eerder voor kiezen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:53

BarbaLala schreef:
20x het pad op en af raad ik je af.
Dan wordt het juist een spelletje en gaan ze totaal over de rats.

Heb je al eens geprobeerd zodra hij de benen neemt hem enorm vooruit te jagen, flink je benen er aan, en na een aantal meters de noodrem er op?
Dat haalt voor je paard vaak de lol er af.
Wat je ook kan doen, als hij het steeds ongeveer op hetzelfde punt doet, ruim van te voren afstijgen en het pad aan de hand lopen. Tig keer, tot jij het vertrouwen weer hebt dat hij het beter doet.
Sowieso is het belangrijk dat je je paard ten alle tijden kan stoppen.
Anders maken ze er een spelletje van, zeker Haflingers (ik spreek uit ervaring :P)
Weet de situatie van het pad niet , maar voordat je op het punt bent waar hij de benen neemt al zorgen dat je je teugels extra kort hebt zonder extra druk, dus je armen meer naar voren. En zodra hij de benen dan neemt je gewicht er in gooien en hem om trekken.
Vriendelijk? Nee. Maar wel effectief. Soms moet je een botte boer zijn bij een bot boeren paard.:)

En ja, zelf rustig en ontspannen blijven ondanks het risico en het enge plaatje in je hoofd.

Wil je dat TS verongelukt? :') Ik snap wat je bedoelt, maar dit soort tips kunnen onwijs link zijn.
Overigens vind ik het ook wel een typische haflingerstreek, zo onwijs doorbuffelen. Vind de tip van Lara_silver niet verkeerd, je moet iets van een handrem hebben. Zelf denk ik dat hij gewoon door je slof heenbeukt, maar je kan het uiteraard eens proberen. Dit er vandoor schieten is inderdaad heel gevaarlijk TS, maar gelukkig heb je dat zelf al goed door. Symptoombestrijding.. tja, wat zal zijn achterliggende gedachte zijn dan? Hij wil gewoon naar huis, naar de wei/vriendjes/stal/vreten.. In mijn ogen gewoon geklo*t. Geef hem ook geen eten of iets dergelijks als je net weer op stal bent na de bosrit, dan worden ze vaak ook drammeriger, zeker een haf haha! Succes TS!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:06

willemieke schreef:
Ik zou abosoluut nooit afstappen! Je hebt dan nog minder te vertellen. Grote kans dat hij dan precies het zelfde doet. Dan kan je hem aan de hand niet houden en loopt/ galoppeerd hij los met alle mogelijke consequenties...

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Als hij wel ineens een sprint inzet en je houd hem niet. ... Dat vind ik eerlijk gezegd nog gevaarlijker aangezien je zegt dat hij wel voor obstakels/een weg stopt/afremd.

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een pelham en dan met twee teugels. Als je wel voor een slof gaat zou ik deze aan de zijkant vastmaken. En het rijden met twee teugels eerst in de bak oefenen. Want als je gelijk naar buiten gaat en het wordt menens en je moet dan nog eens je slof op maat krijgen en er gevoel voor krijgen... Dan lukt het vaak niet om snel genoeg te reageren omdat je bezig bent met de slof. (Tenminste dat had Ik een keer. Tegen de tijd dat ik mijn handen en teugels gesorteerd had ging de Fries al flink hard).
Wat dat betreft vind ik een pelham echt makkelijker en vaak ook vriendelijker. Is het paard braaf gewoon op de normale teugel rijden. Wordt hij sterk pak je de tweede teugel net een tikje bij naargelang hoeveel nodig Is.

Heel veel succes en ik hoop dat jullie snel weer veilig en leuk kunnen buiten rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:10

Het ligt aan het paard of afstappen handig is. Bij mijn paard komt een halstertouw recht in haar bakkes een stuk duidelijker over dan welke andere 'rem' dan ook O:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:11

Ik rij gewoon met het verbindingsstukje en één teugel. Veel makkelijker!

@Sizzle, of een hengstenketting onder de kin door.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:12

Mocht je voor de slofteugel gaan , dan raad ik wel les aan voordat je hem eraan hangt. Dan weet je goed hoe hij inwerkt en hoe je hem kan gebruiken.

Een slofteugel kan zeker werken. Ookal neem je de oorzaak niet weg, vind ik het wel veiliger dat je kan ingrijpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:19

Ook ik denk dat dit te verhelpen is door hem weer even goed ho is ho te leren. Of een sloteugel kan helpen, verschilt per paard. Sommigen rennen gewoon door als je de slof kort neemt, maar dan in een krulletje.

Ik zou er een scherp bit in doen en hem dan een keer op 1 teugel proberen te stoppen als hij doordendert. Gewoon echt omtrekken.

Als hij zich zó strak houdt dat dat niet eens lukt, dan een zweepje mee. Dan kan je hem bijvoorbeeld een tikje bij z'n neus geven waardoor hij even afgeleid wordt en je hem wel om kan trekken.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:24

Ik ga alleen met slof met mijn paard het bos in anders is het gewoon gevaarlijk zonder goede rem.

Ik zeg slof eraan en die keertje aantrekken als die zelf het tempo gaat bepalen.

Je kan ook een ander bit proberen omdat je niet gewend bent met slof te rijden.