Paardrijden na lange tijd en angst.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaa91

Paardrijden na lange tijd en angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 18:17

Zelf heb ik geen paard, Maar heb vroeger wel gereden.

Al heel lang zit ik met de gedachte om weer te beginnen maar angst om te vallen heeft de overhand.

Ik heb een jaar geleden ongeveer op het paard van een vriendin gereden, maar alleen langzaam/rustig en was behoorlijk spannend

War raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door Urielle op 17-09-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Dorine92

Re: Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:20

Een heel braaf bijrijdpaard zoeken. Zo weet je precies waar je voor betaalt en je rijdt veilig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:25

Zou op zoek gaan naar een manege waar ze begrip hebben voor je angst en daar een aantal privé lessen gaan volgen. Dan kunnen ze een braaf paard voor je uitkiezen en je desnoods aan de longe zetten. Op die manier kan je dan steeds een stapje verder.

Manegepaarden zijn wel wat gewend, bij een bijrijdpaard heb je kans dat die je in de maling gaat nemen en ik denk niet dat veel mensen het zien zitten om een hele angstige ruiter op hun paard te laten rijden.

Urielle

Re: Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:03

RT-D ---> RT-V

Leo3hoekje

Re: Paardrijden na lange tijd en angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:09

Ik ben sinds juli ook weer begonnen (bij een ruitervereniging) na 7 jaar niet te hebben gereden en ik heb ook last van angst. Vorige week sprong mijn paard weg omdat een aantal kleine jongens aan t voetballen waren naast de buitenbak. Ik heb het hele uur als een springplank (stijf en gespannen) op t paard gezeten. Vandaag had mijn instructeur bedacht dat we met een grote bal gingen oefenen dichtbij rijden en later ook voetballen met de paarden. Ik had aan hem aangegeven dat ik het eng vond en hij heeft me er stapje voor stapje door heen geloodst alhoewel hij net een stapje te ver ging en ik boos op hem werd, maar dat even terzijde. Ik denk dat als je over je angst heen wilt komen, omdat je toch wilt rijden, je een goede instructeur en een rustig paard nodig hebt, waarmee je oefeningen kunt doen om weer zelfvertrouwen en balans/spieronbouw te kweken. Ik denk zelf ook dat als ik weer een keer val dat t dan misschien wel over is, maar dat ga ik natuurlijk niet express doen ;) ik ben begonnen als kind en paardrijden was een soort van tweede natuur, dat is nu heel anders en ik voel me af en toe echt weer een beginner. Enige manier om van angst af te komen is door t te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:15

Eerst wat lessen nemen op een manege. Zoek een goede manege waarbij ze de tijd voor de ruiter nemen en leg uit wat je wil en waar je voorkomt. Je kunt dan kiezen voor een groepsles of een privéles. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Bij een priveles krijg je echt een-op-een begeleiding, maar dat houdt ook in dat ze je constant in de gaten houden. Bij een groepsles heb je de tijd en de ruimte om zelf wat te proberen :)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:32

Ik zou beginnen met lessen te nemen. Zo krijg je weer basis opgebouwd waardoor je daarna ook met meer zelfvertrouwen in het zadel zit.

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:20

Ik zou inderdaad ook kijken voor een goede manege. Probeer een plek te vinden waar ze begrip hebben voor je situatie en hier ook de aandacht aan kunnen besteden die je nodig hebt. Succes!

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 00:40

Ik zou een manege zoeken waar je je prettig bij voelt. Met instructie die je vertrouwt. Zo kan je lessen nemen en op je eigen tempo weer gaan rijden. Zo wordt het ook weer leuk en dat is natuurlijk wel de bedoeling :)

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:58

Misschien eerst een manege bezoeken en daar met de mensen praten. Als je je daar prettig voelt kun je misschien privelessen nemen. Uiteraard wel aangeven dat je erg angstig bent.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:26

Een vriendin van mij is ook een tijdje gestopt omdat ze hard was gevallen en daarna bang was om te rijden. Uiteindelijk heeft ze privélessen genomen op een beginnerspaard en eerst gewoon wat stappen en draven, toen steeds meer opgebouwd.

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:40

een braaf paard en een bodyprotector? :)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:05

Oeh vervelend! Ik zou doen hoe het goed voelt. Een vriendin van mij had dit ook en zij begon met paar privelessen op het braafste paard van manege die nooit iets zou doen, vaak een ouder paard. De instructrice zal je dan begeleiden en rustig maken. Je kan ook een verzorg pony zoeken zonder te rijden. Gewoon het gedrag leren kennen en lekker verzorgen! Als je weer de smaak te pakken hebt met rijden kan je wel op een ander paard of misschien op je verzorgpony. Als je goed leert rijden heb je ook meer zelfvertrouwen en zal je minder bang zijn te vallen aangezien je meer weet hoe je moet handelen in zo'n situatie en je beter begrijpt waarom je er af viel. Ik kan je ook vertellen dat het eerste jaar dat ik heb gereden ik er nooit af ben gevallen aangezien ik gewoon lesjes nam en voor de rest niks. pas toen ik ook buitenritten reed, ook wel is een sprongetje maakte en uitdaging zocht viel ik wel is. Daarvoor vond ik het ook altijd spannend om te vallen. Maar al is het gebeurt dan kan je er meestal later om lachen! Bouw het rustig op! Ik hoop dat het je gaat lukken! Succes

katnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:27

Je zou eventueel naar Pieter Frijters kunnen gaan. Hij is een van de beste coaches van Nederland en absoluut een expert op het gebied van het overwinnen van dit soort angsten. Zijn website is http://www.mindtuning.nl.

Succes ermee en groetjes,
Maurice

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:01

In jezelf geloven!
Niet nadenken over mogelijke gevolgen, gewoon doen!
Een band met een dier hebben is een van de mooiste dingen vind ik...
Je kan het!
groetjes

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:32

Weer even wennen door op een braaf paard te rijden lijkt me.
Bij een manege weten ze wel hoe elk paard daar is en welke het meest geschikt voor je is om weer op te beginnen. En dan kun je het beste even een tijdje privéles nemen.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:52

Ik zou beginnen met een braaf paard. Ik zou wel iets zoeken waarbij je op dat zelfde paard kan rijden niet dat je elke week op een ander paard gaat. Dan kan je vertrouwen en band opbouwen met dat Paard

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:59

katnl schreef:
Je zou eventueel naar Pieter Frijters kunnen gaan. Hij is een van de beste coaches van Nederland en absoluut een expert op het gebied van het overwinnen van dit soort angsten. Zijn website is http://www.mindtuning.nl.

Succes ermee en groetjes,
Maurice

Het klinkt wat ver gezocht misschien maar rijden met angst is geen ontspanning niet voor het paard en niet voor jou Wanneer je met een aantal van deze sessie s of vergelijkbaar bezig gaat zijn zal dit invloed hebben op de rest van je dagelijkse leven Je zult je veel vrijer voelen Zeker ook op en om het paard

Misschien ook een idee om eerst wat grondwerk/ freestyle werk te gaan doen alvorens weer te gaan rijden

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:12

Ik zou onder goede begeleiding privé les nemen op een braaf en rustig paard.
Voor een extra gevoel van veiligheid wellicht aan de longeerlijn en een bodyprotector aan.

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:47

Verschillende maneges bieden starterspakketten aan waabij je heel rustig weer kan opbouwen. Maar ook privélessen kunnen erg nuttig zijn. Ik denk ook, zoals eerder vermeld, dat manegepaarden het meest betrouwbaar en bomproof zijn.

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:45

Ik zou beginnen met veel werken met verschillende paarden, dus eerst poetsen, longeren, grondwerken en pas als je je daar helemaal prettig bij voelt beginnen met rijden. Eerst alleen stappen en vanuit daar opbouwen.