tips voor galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje23

tips voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:43

Hoi Iedereen,

Eind vorig jaar ben ik gaan leren rijden. Ben 40+:-) Helaas ging het afgelopen zomer niet zo heel goed met me qua gezondheid en heb ik een wat langere pauze in moeten lassen maar gelukkig sinds kort rijd ik weer. Ik heb priveles.
Afgelopen keer hebben we voor het eerst de galop geprobeerd en dat ging niet helemaal lekker. Alle kanten ging ik op en ik kon me nog maar net in het zadel houden. Ik heb geen idee wat ik eigenlijk moet doen en laat het maar gebeuren maar vanavond heb ik weer les en ben toch wel wat gespannen merk ik.
Ik denk dat ik bang ben om te vallen en hoop van jullie nog wat tips te kunnen krijgen waar ik op kan letten of wat ik kan doen tijdens de galop (als het me lukt dan :) ).

Alvast bedankt!

Starbreeze

Re: tips voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:58

Galop zit eigenlijk makkelijker dan draf :)
Probeer jezelf lang te maken en op je billen te gaan zitten. Succes en veel plezier!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:58

Tip 1. Blijf luisteren naar je instructeur, als t goed is, is dat n ervaren persoon voor beginners lessen. Als hij/zij zegt "doe je handen omlaag" probeer dat dan ook echt te doen. Ze/hij zegt t niet om je te plagen maar om je balans te hervinden.
Hebben jullie bandjes aan t zadel? (Voorkant?) pak dat dan vast.
Tip 2: vergeet niet te genieten, je doet dit voor je lol, niet voor je verdriet.
Houd je ons op de hoogte?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:59

Mss kun je eens vragen of je zitles kunt krijgen. Paard aan de longe, zodat jij je alleen maar hoeft te focussen op je eigen houding. Persoonlijk vind ik het fijn om te oefenen met de ogen dicht, dan kun je je echt concentreren op je zit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:06

Zitles aan de longe is wel een goede tip.
Zo hoeft je niet en het paard voorwaards te rijden, te sturen en dan ook nog je eigen houding in de gaten proberen te houden.

Ontspannen zitten, zak aardappelen effect zeg maar werkt het beste.
Als je aanspant dan druk je jezelf uit het zadel en ga je stuiteren.

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:08

Dat blijven luisteren is inderdaad erg moeilijk. Ik hoorde het helemaal niet meer en dacht alleen: ooooooohhhhh dit gaat niet goed! Die snelheid en dan glijd je alle kanten nog op. Ik vind het echt moeilijk maar geniet absoluut; ben een gezegend mens dat ik uberhaupt nog mag leren paardrijden.
Ik laat absoluut weten hoe het ging :))

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:09

Het verschilt enorm per paard hoe de galop is. Sommigen gooien hoog op, en anderen zijn vlakker en makkelijker uit te zitten. Vraag anders om een paard met een vlakke galop. En vraag op welke hand het lekkerst gaat. Paarden hebben altijd een voorkeur, en die zit het soepelst.
Op een volte vind ik zelf niet makkelijker om te leren. Maar misschien is het beter om eerst een stabielere zit te krijgen, en dan pas galop te doen zodra je weer genoeg vertrouwen hebt. Als je een tikje ouder bent kost het gewoon wat langer voordat je weer genoeg spieren en balans hebt op gebouwd. ;) Ik heb heel lang gewoon lekker gedraafd en conditie opgebouwd.

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:11

Ik zou zeker aan je instructrice aangeven dat je het spannend vind. Dan kan ze je er extra bij helpen en je hierin ondersteunen.
Verder prober er geen groot ding van te maken. Als je het eenmaal doorhebt is het echt makkelijker en fijner dan draven.
Je kan het beste iets overdreven achterover gaan zitten, niet gaan klemmen om je paard en je benen lang maken. Als je op deze manier meegaat met de beweging van je paard moet het vast goedkomen!

Zitles is inderdaad ook een goede zoals eerder genoemd.
Succes vanavond!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:17

Hoi het is vooral heel belangrijk om de ontspanning te vinden je slap te maken maar wel een beetje naar achter dan zal je merken dat je beter plakt.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:23

Wat leuk zeg! Beter laat dan nooit +:)+ .... Veel oefenen dan komt vanzelf t gevoel. Ik hielt in het begin wel eens stiekem t zadel vast; en inderdaad zitten als een zak aardappelen, ontspannen en voel de bewegingen van t paard. Heel veel succes.

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 17:24

Dank jullie wel voor alle adviezen!! Ik ga het vanavond met haar bespreken; ook om het misschien nog wat langer uit te stellen en eerst voor nu nog beter te leren draven en wat meer vertrouwen te krijgen, ook in mezelf. Dat klemmen met je benen gaat bijna automatisch omdat je lichaam gelijk reageert om maar niet te vallen en dat is dus als beginner heel lastig om erin te krijgen. Uiteraard ga ik het vanavond wel weer proberen te oefenen. Heb er wel hartstikke veel lol in en dat is het belangrijkste!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:26

En dan na afloop met z'n allen n biertje. Have fun!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:33

Probeer de galop op verschillende paarden, dan krijg je meer gevoel voor wat er nou eigenlijk onder je gebeurt in die gang.

Een paard wat hoog opgooit kan heel imposant voelen, maar als je weet te ontspannen zit het eigenlijk nog best lekker! Een vlakke galop vind ik persoonlijk niet per se makkelijker.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:55

Probeer vooral te ontspannen. Laat je gevoel de vrije loop en beweeg mee met de bewegingen van het paard. Niet met je benen gaan klemmen oid, dan ga je je alleen maar verhouden in je lichaam. Benen lang maken en gaan. Succes! :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:29

Het lijkt mijn verhaal wel.Galop is toch een probleem.Bij mijn vorige manege is daar niet goed aandacht aan gegeven.Ik hobbelde ook alle kanten op.Nu een andere manege en het eerste wat er gezegd werd was dat er aan mijn zit gewerkt moet worden en nu gaat het al veel beter.Je wordt dan ook minder angstig.En ik heb al 8 jaar les.Ik ben geen talent maar ga met heel veel plezier naar de les(mijn man noemt mij weleens voor de grap geen Anky maar manky) :)

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:12

Nou, het ging heel goed! Wel niet de galop gedaan maar wel heel snel gedraafd en met het evenwicht ging het al veel beter. Dit ga ik nog maar een tijdje volhouden zo en dan komt het er vanzelf van. Gewoon veel oefenen de komende tijd. Nogmaals bedankt voor alle tips!!De instructrice vond het er goed uitzien; veel ontspannender dan vorige week dus ik ben blij:-)

rien10 schreef:
En dan na afloop met z'n allen n biertje. Have fun!

Na afloop lekker genoten nog van een kopje koffie (en okay een punt kwarktaart met slagroom :P ) bij de Ikea; je moet het leven natuurlijk wel vieren na zoiets moois!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:13

Top!!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:17

Neckrope bij het paard om doen. Daar kan je lekker aan 'hangen' voor je eigen stabiliteit zonder dat je aan de teugels hangt ;)

Kleine tip. Misschien net het gene wat je t door helpt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:49

Nou heel goed als je tijden een snelle draf al beter kan ontspannen zal je vanzelf voelen hoe je je zelf soepeler kan maken op de bewegingen. Ik vind snel draven lastiger als galloperen. Ik hebt ooit op een draver in de verlichte zittussen de galloperende paarden in de duinen gereden. toen heb ik mn vering uitgevonden

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:33

Tip: beugels een gaatje korter dan normaal. Dan heb je een stevigere zit. En voor de rest gewoon ontspannen blijven zitten :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:40

Juist NIET de beugels korter doen. Dan duw je je zelf uit het zadel terwijl je jezelf moet proberen lang te maken en op je kont moet leren zitten.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:35

Ze is inmiddels vijf maanden verder, zal vast wel goed gekomen zijn ;)

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:01

Hoi allemaal, bedankt nog voor alle tips; wie weet voor de toekomst want voor nu ben ik (tijdelijk) gestopt met rijden maar wie weet vind ik een manege waar ik me meer op mijn gemak voel. De druk en daarmee ook mijn angst om te vallen tijdens de galop werd helaas te groot dus voelde het rijden niet meer als een ontspannende hobby:-(

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:28

Jammer hoor, dat er zoveel druk was. Galop is geen must, en inderdaad; rijden moet ontspannen blijven. Je moet je prettig blijven voelen, anders gaat de lol eraf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:32

Welke omgeving zoek je iets?