Haflinger met vervelende trucjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise87

Haflinger met vervelende trucjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 21:10

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over mijn lease Haflinger. Ik rij hem op een veldje in een nabijgelegen park met dressuurbordjes omdat er geen rijbak beschikbaar is en ik niet in de wei met hem mag rijden. Nu heeft hij een nieuw vervelend trucje geleerd, nl opeens tussen de bordjes door hard "de bak" uitrennen. Hij doet dit alleen in draf (maar zodra hij het trucje uitvoert gaat hij meestal in galop, niet altijd) en enkel op de linkerhand. Hij gaat dan enkele meters richting huis. Daarna krijg ik hem wel weer teruggestuurd, maar hij blijft het trucje constant herhalen. Ik heb al van alles geprobeerd: met mijn houding+teugel blokkeren, hem op de volte zetten, hem een tik met de zweep geven, maar hoe meer ik doe hoe meer plezier hij erin lijkt te krijgen en hoe "stouter" hij wordt. Het wordt ook steeds erger. Ik heb hem twee keer in de wei gereden waar zijn pony maatje staat. Dan doet hij het niet en is hij de braafheid zelfe! Hier mag ik echter niet meer met hem rijden. Ik heb hem 1 keer in een nabijgelegen weiland gereden en dan doet hij wel weer hetzelfde trucje, ook enkel op de linkerhand. Hij hinnikt dan ook constant naar zijn paardenmaatje. Bij een tik bokt hij en galoppeert hard de wei door. Zonder enig effect want bij het volgende rondje op de linkerhand doet hij het weer. Altijd op dezelfde plek: tussen H en E. In het park altijd tussen A en F. Ik dacht eerst dat het kwam omdat de bodem op die plekken zachter is en hij verder weg zakt, dat vindt hij natuurlijk vervelend, maar op de rechterhand doet hij het niet.

Iemand tips? Heel graag, want het wordt ondertussen behoorlijk frustrerend :(

aeolusnr1

Re: Haflinger met vervelende trucjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:34

Geen enkel paard haalt zomaar eens vervelende trucjes uit, zoek dus niet de fout bij het paard maar zoek de fout bij jezelf.
Bij de manier waarop jij leiding geeft, de manier waarop jij sturing geeft, de manier van corrigeren en zeker ook de manier van belonen.
Het lijkt er nu sterk op dat jij nu dit paard dit soort gedrag aan het aanleren bent, ik weet het wel je doet dit niet met opzet natuurlijk, maar het is wel echt zo.
Neem dus les van een goede instructie, dat zal zeker helpen.

Elise87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 23:46

Dat begrijp ik heel goed en ik merk ook wel dat mijn correcties het alleen maar erger maken, maar ik weet niet meer wat ik dan wel moet doen. Les met hem is erg moeilijk omdat ik alleen in het park kan rijden en dus moeilijk een lestijd etc af kan spreken omdat zodra het regent/er teveel mensen zijn etc. je niet kan rijden....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:58

De pony wil naar zijn vriendje. Probeer hem voor te zijn door net voor de plek waar hij vaak uitbreekt iets van hem te vragen. Een overgang of afwenden. Kortom aan het werk zetten zodat hij het uitbreken vergeet omdat hij met zijn hoofd bij het werk moet zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 03:59

Hij vind het rijden in de bak gewoon niets ( ook dat hoort soms bij maflingers), mijn oudje deed dat vroeger ook....

Deirdremijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:52

Je schrijft dat het je lease pony is, misschien een idee om eens naar de eigenaar te gaan met deze vraag? Het is lastig om zo schrijvende een antwoord te geven, zelf zien en voelen is makkelijker! Er kunnen namelijk veel oorzaken zijn (verkeerde instructies, scheef paard, geen respect voor ruiter etc)
Wat ook een idee is om eens aan de hand er voor te gaan zorgen dat hij doet wat jij wilt, zo zal hij onder het zadel ook beter gaan luisteren. Dus aan de hand stappen, stilstaan als jij stil staat, achteruit lopen etc.
Verder zou ik als ik jou was iemand eens mee nemen om zijn vervelend gedrag te laten zien. Iemand anders heeft er altijd weer een andere kijk op!

Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:00

Je weet de plek al waar hij het doet dus wees hem voor en zet hem aan het werk voordat met jou aan de haal gaat.
Waarom kun je in de regen geen les rijden dan, je smelt toch niet omdat je nat word?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:03

Omdat ze in een park moet rijden, waarschijnlijk op gras... Staat gewoon in haar bericht

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:04

En als je nou eens de héle bak gebruikt, overal oefeningen doet, BEHALVE bij E en H?
Gaat 'ie dan op andere plekken verzinnen om er uit te floepen? Als dat zo is, zou ik idd denken dat hij het expres doet - uit ongehoorzaamheid en niet uit onvermogen omdat hij bijv pijn heeft bij op de linkerhand rijden.
En longeer je hem ook? Hoe doet hij dan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:54

Polly schreef:
Omdat ze in een park moet rijden, waarschijnlijk op gras... Staat gewoon in haar bericht

Ja dus? Met een beetje regen kun je gewoon rijden op gras hoor. Desnoods draai stiften in de ijzers als je denkt dat hij uit zal glijden.
Zonder ijzers hebben ze met een beetje nattig nog steeds prima grip. Ze springt toch geen spring parcours? Ze probeert gewoon een beetje rond te rijden.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:07

Maar je rijdt wel het gras in het park aan gort.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:37

Ik denk idd dat je daarna wel uitgereden bent in het park, ze mag vast niet voor niks niet op de wei.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:47

Probeer toch eens les of begeleiding te krijgen. Je pony schijnt aan zijn maatje te kleven en dat komt heel veel voor en het is heel lastig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:14

om heel eerlijk te zijn, ik zou de hele lease heroverwegen..

als er geen bak is, geen weiland waar je in mag rijden en geen behoorlijke buitenrij mogelijkheden waar je dressuur kunt oefenen (ik oefen regelmatig dingen in het bos.. je hebt echt geen letters nodig om een bocht te maken met stelling en buiging.. en bospaden draaien net zoveel als andere paden..

wijken gaat prima op een wijd pad.. schouder binnen en buiten kun je ook prima oefenen, zonodig gebruik makend van een bocht voor de stelling..

maar als je echt op een park bent aangewezen als enige rijmogelijkheid, dan zou ik daar toch niet voor gaan betalen als lease rijpony (raar dat iemand er ook geld voor vraagt als de mogelijkheden zo beperkt zijn).

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:06

Inderdaad wat MamaMiesje zegt! Probeer eens overal te rijden behalve daar waar het dan elke keer gebeurd, als je hem ergens anders de hele tijd bezighoud en veel overgangen/figuren rijd en dan 1 keertje weer langs die plek, misschien is hij dan nog wel veel te veel gefocust op alle oefeningen en 'vergeet' hij stout te doen

Elise87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:28

Bedankt voor alle reacties! Een aantal lijken zeer nuttig. Les in het park bij regen is inderdaad geen optie omdat de bodem dan simpelweg te drassig wordt en de pony veel te ver wegzakt. Ik had namelijk wel graag les op hem gehad,ook in de regen, maar helaas...

Bij buitenritten gedraagt hij zich over het algemeen wel heel goed. Soms is het lastig om hem terug uit de galop te krijgen op weg naar huis, maar dat gaat steeds beter. Ook dribbelt hij het laatste stuk soms (en hinnikt dan naar zijn maatje). Deze dingen gaan beetje bij beetje steeds beter. Aan de hand is hij heel braaf! Toen ik hem net kreeg als leasepony schuurde hij veel en at onderweg omdat hij bij zijn oude verzorgster alles mocht. Dat doet hij nu niet meer. Hij is in de meeste opzichten dus juist braver geworden. Het is echt alleen als ik probeer dressuur met hem te rijden dat hij echt vervelend doet en ik dus kennelijk niet goed weet hoe hiermee om te gaan. Dit wordt juist steeds erger zoals ik al zei.
De volgende tips vond ik erg goed en ga ik zeker proberen: 1) overal rijden behalve langs die plek en kijken of hij dan een andere plek zoekt om andere oorzaken dan "stout" doen uit te sluiten en hem af te lijden. 2) iemand mee laten kijken (dat heb ik al geregeld voor aankomende zaterdag :)).
Hopelijk kan ik in het voorjaar, als het tenminste een droge lente wordt, alsnog les met hem nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:42

Probeer is buiten de bordjes om te rijden ipv 'in' de bak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:47

Heb je geen fiets bij de stal? Of kun je daar oude fiets neerzetten?
Instructrice mee op de fiets en rijden maar. Zo kun je ook les krijgen terwijl je dan niet aangewezen bent op een bak of het park.

Elise87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:32

Voor degene die nog benieuwd zijn: uiteindelijk heb ik toch voor les gekozen. Dit is 1 uur rijden heen en 1 uur terug, maar het leek me wel verstandig. Al bij de eerste les de oorzaak van het probleem kunnen vaststellen met de instructrice. De pony loopt kennelijk scheef. Dusdanig dat bochten, en zeker voltes, op de linkerhand erg moeilijk voor hem zijn. Dit is inderdaad precies wanneer hij dit doet. We zijn hem nu recht aan het richten en losser aan het maken. Doordat ik nu minder gefrustreerd raak omdat ik begrijp waar het vandaan komt zijn de uurtjes rijden in de bak ook meer ontspannen waardoor het nu al wat beter gaat.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:43

Zou het zo kunnen zijn dat je haar links net wat meer blokkeert dan rechts? ik heb namelijk een soort gelijk probleem en dan voornamelijk op voltes en in de bochten. dit komt omdat mijn heup links best wel vast zit. Wat ik moet doen is iedere pas rijden en blijven rijden, en in de bochten als het ware uitstappen. (grof weg uitgelegd, ik open mijn binnenbeen (haal ik van haar af) en sluit mn rechter been (leg ik aan) zo gaat m'n torso al wat meer mee naar binnen en blokkeer ik haar zodat ze niet kan uitbreken. En verder alles naar voor toe oplossen wil ze in galop? prima vraag er maar een schepje boven op? wil ze naar link? bouw er een figuur van. Voor haar uit blijven denken en haar niet d'r gang laten gaan. Zo is het mij uitgelegd. Het is heel lastig en heel zwaar maar ik denk dat als je een goeie instructie komt dat al een heel eind komt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:32

heel fijn om te horen Elise.. je zult merken nu de spanning er wat af is.. je hele kleine veranderingen als een genot gaat beschouwen.. dat hij niet binnen 6 maanden grandprix loopt is totaal niet belangrijk, belangrijker is als hij ineens een keer soepel door de bocht gaat, ook al is dan de volgende bocht misschien weer wat minder.. dat kleine puntje winst, die zijn dan zo fijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 05:38

Goed om te lezen, nog veel plezier met hem en succes met rechtrichten!

jodyvdb1910

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:58

mischien moet je de teugels wat korter pakken dan kun je hem beter sturen want dat moet ik ook doen bij een pony bij mij op de manege want die vind het ook leuk om telkens van de hoefslag af te gaan en sprongen om te duwen. of je moet hem gewoon telkens z'n gang laten gaan en niks zeggen dan gaathij het mischien niet meer leuk vinden om te doen :)