Kramp in zijkant kuiten tijdens het paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Kramp in zijkant kuiten tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:59

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:
Ik heb vaak tijdens het paardrijden dat ik kramp krijg in mijn kuiten. Aan de buitenkant (zijkant) van beide benen. Mijn beugels zitten al vrij lang. Langer gaat bijna niet omdat ik wel iets te korte agilespezen heb (rechts is geopereerd en links is net aan). Ik heb hier ongeveer een jaar last van. Ik heb er last van op de manegepaarden waar ik op rijd maar ook op mijn verzorgpaardje. Heel af en toe heb ik ook een rare pijn in mijn rechterknie. Dit gebeurt zelden. Ik vraag mij af of hier nog meer mensen last van hebben en wat diegene eraan gedaan hebben? Moet ik bijvoorbeeld andere soort stijgbeugels nemen of.. ??

:wave:

Musiess

Re: Kramp in zijkant kuiten tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:04

Druk he je hakken te ver uit? Trek je ze te ver op? Draai je je onderbeen naar buiten?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:13

Ik druk mn hakken uit zoals het hoort volgens mij. Ik krijg daar nooit commentaar op tijdens wedstrijden en van mijn instructeur ook niet . Mijn tenen staan wel ietsjes naar buiten, komt het misschien daardoor?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:48

Heb je misschien een foto waarop duidelijk te zien is hoe jij je hakken uitdrukt.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:43

je laarzen te strak? ik heb het ook een periode gehad, kwam m'n laarzen wel in en uit maar toch kramp tijdens het rijden, laten oprekken en nergens meer last van :)

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:13

oh ik heb hier ook last van, ik volg.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:16

Zitten er in de beugels rechte of schuine beugelblokjes? En zijn het rechte beugels of zit er verschil tussen de rechter- en linkerstijgbeugel. Als deze schuin zijn kan dat rek geven op de spieren en pezen daar waar jij de kramp aangeeft.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:21

Mijn agilespezen zijn ook te kort. Ik ben nu juist bezig om mijn hakken mooi uit te drukken en om mijn tenen (voor zo ver het gaat) netjes naar binnen te draaien. Dan krijg ik ook kramp maar dat is denk ik goede kramp... :)

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:23

Ik heb daar ook een lange tijd last van gehad, bij mij heeft toen les van mijn instructrice heel erg geholpen. Ik zat vanuit mijn heup/bekken niet goed als compensatie voor mijn rug en spande daardoor verkeerde spieren aan in mijn been en dus ook kuit. Misschien dat een zitles kan helpen? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:32

Probeer eens om niet je hakken uit te drukken, maar je benen vanuit je heupen langer te maken. Met je kuit die je vooral niets. richt je tenen op zodat de voet plat is. Op die hoogte moeten je beugels hangen, voeten er in en niks meer mee doen.
Op deze manier zit je goed, kun je niet lopen zwabberen met je benen en hoef je geen spieren in je onderbenen te gebruiken, ergo geen zere spieren meer.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:26

Artimes schreef:
je laarzen te strak? ik heb het ook een periode gehad, kwam m'n laarzen wel in en uit maar toch kramp tijdens het rijden, laten oprekken en nergens meer last van :)

Mn laarzen beginnen (helaas) juist te los worden :(

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:32

FriesWytske schreef:
Heb je misschien een foto waarop duidelijk te zien is hoe jij je hakken uitdrukt.

Afbeelding
Heb even niet zo snel een andere!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:33

Ik had er ook altijd last van. Met schuine beugelblokjes veel minder! Misschien dat eens proberen?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:35

evelien11 schreef:
Zitten er in de beugels rechte of schuine beugelblokjes? En zijn het rechte beugels of zit er verschil tussen de rechter- en linkerstijgbeugel. Als deze schuin zijn kan dat rek geven op de spieren en pezen daar waar jij de kramp aangeeft.

Op de manege zijn het volgens mij allemaal rechte beugels met rechte blokjes. Bij mijn verzorgpaard ook rechte beugels en blokjes. Heb het ook niet bij elk paard maar wel bij de meeste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:04

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:11

Rare klachten ik zou denken dat er misschien iets te strak zit. bv je laarzen, sokken, rijbroek?
Of je spant je kuitspieren juist heel erg waardoor ze wat overbelast zijn, waardoor je ook meer/sneller kramp krijgt tijdens sporten. Heb je het ook als je iets anders intensief doet?
Drink je voldoende?
Mocht het dit niet zijn dan ligt het misschien aan de beugels. Zelf heb ik beugels met een lichte vering en een wat breder voetbed. Maar de schuine helpen misschien beter omdat je dan een kant ontlast. (Weet even niet of dit de binnen of buitenkant is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:17

misschien magnesium tekort

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:09

Picasso schreef:
http://www.horze.nl/stijgbeugels/spreng ... 16125.html

Is dit iets voor je? Ik zweer erbij!

Jaa ik zag ze indd ook al. Vind ze alleen wel erg duur omdat ik sinds gisteren helaas moest stoppen met mijn bijrijdpaardje dus rijd nu nog maar 1 keer per week. Ik zag ook zoiets van eigen merk epplejeck maar die zullen vast niet zo goed zijn als deze..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:12

MaNdiii schreef:
Rare klachten ik zou denken dat er misschien iets te strak zit. bv je laarzen, sokken, rijbroek?
Of je spant je kuitspieren juist heel erg waardoor ze wat overbelast zijn, waardoor je ook meer/sneller kramp krijgt tijdens sporten. Heb je het ook als je iets anders intensief doet?
Drink je voldoende?
Mocht het dit niet zijn dan ligt het misschien aan de beugels. Zelf heb ik beugels met een lichte vering en een wat breder voetbed. Maar de schuine helpen misschien beter omdat je dan een kant ontlast. (Weet even niet of dit de binnen of buitenkant is)

Zijn indd rare klachten en ik weet ook echt niet hoe het komt..
mijn laarzen worden steeds losser, mijn sokken en broek zit gewoon zoals het hoort zitten.
Ik heb het niet als ik iets anders intensief doe en ik drink heel veel water per dag dus dat zal het ook niet zijn.

Wat voor beugels heb jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:07

xxxmh schreef:
Picasso schreef:
http://www.horze.nl/stijgbeugels/spreng ... 16125.html

Is dit iets voor je? Ik zweer erbij!

Jaa ik zag ze indd ook al. Vind ze alleen wel erg duur omdat ik sinds gisteren helaas moest stoppen met mijn bijrijdpaardje dus rijd nu nog maar 1 keer per week. Ik zag ook zoiets van eigen merk epplejeck maar die zullen vast niet zo goed zijn als deze..

Ja ze zijn inderdaad wel wat prijzig, maar misschien zijn de beugels van Epplejeck dan wel een fijn alternatief? Weet niet wat voor prijskaartje daaraan hangt hoor, maar misschien proberen waard. Ik heb minder last van m'n knieën als ik met dit soort beugels rijd. Succes! :)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:17

Ik zou voor die verende beugels ook eerst kijken of je ze van iemand kunt lenen om een week te proberen oid. Ik heb zelf m'n knie helemaal in puin gehad en krijg juist last met die beugels. Ik was blij dat ik ze toen niet gekocht had, maar geleend.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:24

Ik heb precies het zelfde!
En mijn houding lijkt ook erg veel op die van jou :P

Ik zou als ik de foto zo zie, proberen om je beugels een gaatje langer te maken.
Ik zit ook graag net te kort, en dan word het probleem er neit beter op.

Verder heb ik, nu ik rechte beugels heb, er wel minder last van!
Dus dat is een aanrader :j

Waar het probleem echt weg komt weet ik niet
En ook niemand die mij dit heeft kunnen vertellen.
Maar deze twee tips werken bij mij super :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 23:10

Pfoee.. vanavond weer erge last van kramp gehad. Beugels gaatje langer gedaan en toen werd de kramp wel minder maar was niet weg. Kan ze ook niet veel langer doen want anders zijn ze echt te lang.

Zouden die speciale stijgbeugels voor knie en spierklachten helpen of van die schuine blokjes of misschien a symmetrische beugels. Ik weet ook niet bij wie ik dat kan lenen om te proberen..

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:47