Wat is nou goed? (vraag omtrent rustdagen geven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Wat is nou goed? (vraag omtrent rustdagen geven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:13

Hallo,
Ik ben vorige week begonnen met fulltime stage en mijn leven gaat er nu heel anders uitzien. Ik kan mijn paard nog maar 3x per week rijden, 2 dagen zal mijn moeder haar longeren, 2 dagen krijgt ze rust. Nu heb ik de optie om haar verdeelt over de week te rijden, dan maak ik het wel moeilijker voor mezelf omdat ik dan savonds moet gaan in het donker, of ik kan haar zaterdag, zondag en maandag rijden. Nu vertelde iemand mij eerder dat het juist goed is een halve week te trainen en een halve week te rusten, anderen zeggen weer dat je het juist moet verdelen. Wat is jullie mening en waarom?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:03

Als ik met Sam werk is hij 3 dagen in de week vrij (woe, vrij, zo). Reden is dat ik dan late diensten heb en 's zondags wil manlief ook wel eens wat anders zien en horen dan paarden, paarden, paarden :+ Moeders/ vaders neemt dan waar maar werken hem niet. Wel wandelen en tutten met hem.
Zelf vind ik het fijner om de vrije dagen te verdelen. Stel ik werk mijn paard 4 dagen achter elkaar waarna hij 3 dagen vrij is, ben ik vervolgens 2 van de 4 dagen bezig om hem weer terug los en actief in de achterhand te krijgen (hij heeft een krampbeen en zet zichzelf vrij snel vast) en hem weer uit te leggen dat toch echt weer even aan het werk moet. Met verdeelde vrije dagen hou ik hem soepeler en werkwilliger. Maar goed, dat zal bij andere paarden vast heel anders zijn.

Misschien is het een optie voor je om za, zo, ma te rijden en je moeder hem op di en vrij te laten longeren? Of misschien 1x longeren en 1x loswerken voor de afwisseling?

Veulen84

Re: Wat is nou goed? (vraag omtrent rustdagen geven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:50

Ik rij de laatste tijd in serie van dagen. Di, wo, do, vr. Zondag of buitenrit of longeren. Ik merk niet aan me paard dat ze minder goed gaat of dat ze er last van heeft.
Ze lopen wel nu de rest van de tijd op de wei. Zomaar een rustdag op stal is natuurlijk niet goed.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 22:00

Extra info is misschien wel handig:
We rijden geen wedstrijden, zou binnenkort wel eens een B proefje willen starten.
We hebben 2x per maand intensief les
Ze staat nooit op stal, alleen in de groep op de paddock en het weiland
Ze krijgt 1 schep sportsfit muesli per dag, als ze meerdere dagen op rust staat een halve schep.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:51

Twee dagen achter elkaar trainen is goed voor je ruitergevoel en jezelf. Drie dagen rijden en vier niet raak je er wat mij betreft echt te veel uit. Succes

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:00

Ik zou gewoon uitproberen wat voor jou t makkelijkste is (dus 3 dagen achter elkaar), mocht je merken dat je paard hier moeite mee heeft/het niet leuk vindt kun je t altijd nog aanpassen. Ik denk namelijk dat dit per paard verschillende is en niet zo zeer goed of niet goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:07

Zelf zou ik het over de week verdelen zodat je paard niet drie dagen zijn spieren gebruikt en dan vier dagen niet. Dit i.v.m risico op maandag ziekte alhoewel je moeder met longeren dat waarschijnlijk wel zal voorkomen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:09

Tjah ik verdeel mijn eigen sportdagen ook over de week. Puur omdat mijn spieren nog niet voldoende hersteld zijn als ik intensief heb gesport. Dus ik zou het verdelen.

Misschien kan je zaterdag en zondag rijden en 1 dag door de week s avonds. Is het toch net iets meer verdeeld.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:11

Ik laat mijn paard nooit meer dan 3 dagen achter elkaar lopen. Nu eigenlijk zelfs nooit meer dan 2 en daar doe hij het fijner op.
Spieren moeten ook kunnen rusten om te herstellen maar hebben wel regelmaat nodig in de beweging. 3 dagen rijden en 4 dagen rust of andersom zou ik dus niet zo snel doen.
Af en toe eens 2 dagen na elkaar rust is niets mis mee.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:14

Het hangt er dan van af of je intensief rijdt (grensverleggende training) of gewoon beweging geeft. Bij het eerste liever wel verdelen en rust ertussen. Je zou anders altijd 1e 2 dagen beetje rustig beweging geven en laatste dag intensiever en dan de rustdagen als je alleen 3 dagen achter elkaar kunt?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:17

We rijden dressuurmatig redelijk intensief, we hebben dus 2 wekelijks les en trainen wel voor steeds meer. Ik heb idd besloten de dagen te verdelen.
bedankt!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:29

Dat is dan wel het fijnste idd!