Don Zhivago.. up's & down's..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Don Zhivago.. up's & down's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 13:35

Sommige van jullie kennen mijn knappe maatje Zhivago wel..
[img]/https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11751799_909039655857005_838566447838225073_n.jpg?[img]

Voorheen vrij actief op bokt met foto's en filmpjes.. helaas de laatste jaren iets minder fanatiek omdat hij verschillende blessures heeft.

De afgelopen jaren hebben we flink lopen tobben. Zhivago en ik starten Z1+5 alleen van starten was er de afgelopen 2 jaar niet echt veel van gekomen. (3-4 keer mochten wij in de ring verschijnen)

Toen hebben we het roer omgegooid. Hij is vaste klant in DAP Bodegraven en we hebben hem meerdere keren opgelapt. Zhivago heeft een lichte vorm van HKO in beide voorbenen.. en beginnende artrose in zijn hals. Dit alles is stabiel.
Alleen de HKO speelt steeds op in zijn weke delen. hiervoor wordt hij behandeld.

Sinds kort krijgt hij Cranio Sacraal behandelingen van U-P Horsebalance en daar doet hij het onwijs goed op!!
Qua training zijn we weer helemaal terug gegaan naar de basis.
1e stap is recht richten en meer impuls krijgen.. (daar zijn we nu mee bezig)
2e stap is sterker en sneller maken op het achterbeen.

Recht richten ben ik nu al een tijdje mee bezig, maar de afgelopen dagen is zowel bij Zhiv als bij mij het kwartje gevallen.. Hij loopt steeds meer op 2 teugels dus we gaan door naar stap 2.

eerst even een filmpje van vandaag.

[/stap 2 is sneller en sterker maken op het achterbeen.. en ik wil meer buiging in het spronggewricht..
MAAR..
dit alles wil ik wel zonder de fijne aanleuning te verliezen en zonder dat hij weer vast gaat pakken.
Ik moet hem dus met kleine stapjes hier in door gaan pakken.. (en aangezien ik heeeel erg voorzichtig ben nemen we hier ook de tijd voor)
Ik heb zelf uiteraard wel ideeen om dit te doen, maar aangezien er genoeg kennis zit op bokt ben ik opzoek naar nog meer makkelijke/handige trucjes .

Bedankt alvast....
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 06-09-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 13:37

Als het goed is zou het nu moeten werken

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:48

Bij mij werkt het niet ;(

Don_Zhivago

Re: Don Zhivago.. up's & down's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 13:53

Potverdikkies :(

Ik heb nu even visite...
Zal straks even verder knutselen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:05

Op mobiel doet tie het wel.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:25

Ja nu wel!
Alleen je foto niet, ik ga nu je filmpje kijken!

----

Wat is het toch n heerlijk dier!
Het ziet er echt fijn uit!
Bij mij werkt het door veel tempo wisselingen te rijden en dan korte en vaak.
En ook nog steeds voltes openen en sluiten.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:12

Draf ziet er goed uit,erg ruim! Verder veel tempowisselingen rijden. Vooral in galop oogt hij erg traag. Verder zou hij meer mogen buigen op de volte en meer mogen zakken in de galop.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:20

Bedankt voor de tips dames.

Vaak schakelen en korte stukjes is ook mijn manier, alleen moet ik dan rustig uitbouwen want anders pakt hij weer vast en drukt hij z'n rug weg ben ik bang.

@ poown: dank je wel.
Galop mag indd wat vlotter, dit is te verzameld zag ik bij terug kijken ook ;)
Buigen op te volte doe ik bewust niet.
Omdat ik hem eerst goed op 2 teugels wil hebben. Buig ik hem teveel naar rechts, dan pak hij links weer vast en drukt hij z'n schouder weg.

Zakken in galop, bedoel je dan van achter meer zakken, dus meer berg op?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:01

Nee omdat je terug wil naar de basis van voor meer zakken. Meer over de rug galloperen met een actief achterbeen. Hij mag zn eigen wat boller op de rug gaan maken in de galop meer stretchen zodat hij losser wordt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:06

Daarna kun je hem kleine stukjes op gaan pakken. Met een actief achterbeen de lossigheid bewaren. En hij mag meer met de neus eruit bovenin maar kan me voorstellen dat hij dan misschien te sterk wordt. Moet hij eerst losser zijn en zn eigen meer op het achterbeen dragen. Binnen hoefslag rijden is ook iets wat wij altijd met jonge paarden doen om ze op eigen benen te laten lopen en aan 2 teugels.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:25

Oké, thnx.
Ga hem morgen ronder in te zetten in de galop en wat meer over de rug.
Binnen hoefslag pakte in indd al mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:33

Zie zelf liever iets meer met neus eruit. Helemaal gezien zijn hals 'probleem' ook al is het stabiel. Er lijkt wel wat irritatie vanuit je paard te zitten, gezien de drukke zwiepende staart terwijl de oefening niet moeilijk is. Verder vind ik het een mooi sprekend paard. Je rijdt zelf best oké al had ik je qua zit iets meer op het paard gezien, nu zit je erboven door je actieve manier van lichtrijden. Wat doet het met jullie als jij eens wat minder actief jezelf opdrukt vanuit de beugels?

Denk wel dat er zeker nog ruimte is om te groeien en dat jullie nog zeker veel winst kunnen behalen!!! Potentie zat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 22:09

Dank je wel.

Kleiner lichtrijden, mee eens. Maar dat is echt verdomd moeilijk op hem. Klein paardje maar loopt behoorlijk groot/ruim. Je wordt echt uit het zadel gezwiept. Maar ik ga er op letten.
Staart zwiepen doet hij denk ik op mijn beenhulp, ondanks dat dat steeds minder wordt (de beenhulp, hij wordt scherper) hij is jaren flegamtiek geweest. De laatste jaren is dit enorm verbeterd.

Neusje er meer uit wil ik wel naar toe trainen, alleen wordt hij dan net weer sterker waardoor hij zijn linker kant weer makkelijker vast kan zetten, waardoor hij zijn rug ook minder kan gebruiken en dan zijn we weer terug bij Af. Maar dat is wel iets waar ik naartoe wil.
Bij het lang laten na het rijden (uitdraven) kan ik hem wel heel fijn uitschuiven.
Kleine stukjes kan ik wel wat meer gaan meepakken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:00

Nou je weet in ieder geval hoe het voelt en wat jullie knelpunten zijn. Dan ben je al heel goed op weg! Heel benieuwd hoe dit er over 4 maand uitziet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 08:04

Dank je. ;)

Als ik het onthou zal ik over een paar maanden weer een keer een filmpje maken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:03

komt helemaal goed met jullie! probeer tussendoor ook echt je been eraf te halen, hoe moeilijk ook heb ook zo een beweger en genoeg lucht aan de voorkant zodat ie in de ronde lijn over de rug wel ook bergop kan komen in de galop. probeer de galop wat meer te laten rollen met meer sprong waardoor die ook beter zijn lijf gaat gebruiken.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 00:10

Ik zie je paard voornamelijk geïrriteerd raken op je binnenspoor. Dat zie je terug in hh houding en zijn staart. Wat gebeurd er als je minder doet?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:05

Kan aan mij liggen omdat ik de enige ben die het opmerkt, maar ik vind hem in draf behoorlijk over tempo lopen. Ik zou hem graag een tikkeltje terug in tempo zien, maar met dezelfde activiteit. Vind het zo gehaast ogen nu, ook door inderdaad het lichtrijden wat is benoemd en het constante drijven oogt het een beetje chaotisch naar mijn gevoel.

Voor de rest super dat jullie weer lekker kunnen trainen nu en alles stabiel is :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:48

Ik vind dit nog geen fijn beeld als ik eerlijk ben.
Actief is iets anders als snelheid. Dit paard loopt over zijn tempo heen en wilt als ik het goed bekijk zijn rechterachterbeen liever buiten de massa plaatsen. In mijn ogen is hij dan ook niet recht.
Ik vind het wel heel goed van je dat je helemaal overnieuw begint met hem. Maar juist het tempo lager en daarin actie vragen maakt hem actiever ipv snelheid vragen. Dan rijd je hem van het achterbeen af.

Ik had met mijn paard precies hetzelfde ik maakte snelheid. Terwijl het al een paard is wat al behoorlijk aan de maat is en ook nog is ruim in zijn gangen. Ik reed hem letterlijk stuk doordat ik hem over zijn tempo liet lopen kwam hij steeds meer op de voorhand met verschillende blessures als gevolg. Tot mijn instructrice die ik daarna nam zei dat ik hem voor mijn gevoel als pony moet laten lopen. Kan hij dit goed, dan kan ik weer uitbreiden naar het ruime gevoel. Doordat ik hiernaar toe reed, kreeg ik de actie en gedragenheid met gevolg dat hij dus ook meer buiging in de gewrichten in zijn achterhand kreeg.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:16

Mee eens.
Zhivago is jaren lang super flegmatiek geweest. Daardoor is mijn valkuil soms dat ik hem indd boven zijn tempo rijd. Ga er meer proberen op te letten.
Rechts achter is indd ook iets waar we aan trainen... Rechts goed ondertreden vind hij lastig.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:33

Ik heb al meerdere keren foto's en filmpjes gezien van jullie. Vind jullie echt een hele leuke combinatie. Mis in je filmpje hierboven eigenlijk net die swung.
Wat je zelf zegt met tempowisselingen vind ik heel goed. Weet van mijn paard dat hij zich ook snel(ler) ging vastpakken met die wisselingen. Ik heb ze daarom ook echt heel klein gemaakt. Dus goed zitten en meer met je kuit langzaamaan sneller naar voren werken. Hele kleine stukjes en daarna veel volledig ontspannen. Ga vooral zo door! Nogmaals, vind jullie een leuke combinatie.