Bambolina schreef:Ik zie in je profiel dat je 12 bent en 1x per week in de manege les rijdt. Dit is geen antwoord op je vraag, maar is het dan wel slim en veilig om een pony in te rijden, of heb je er professionele begeleiding bij? Hoop ook niet dat jij zelf het zadel aan moet schaffen?
Ja ik heb 2 x per week begeleiding en sowieso is er altijd een vriendin bij die het nummer van mijn ouders, de begeleider en de eigenaar van de pony heeft, en die vriendin heeft ook veel ervaring met inrijden, maar zij is veel te groot
mairead schreef:Inderdaad; heb je begeleiding?
Inrijden kan een gevaarlijk klusje zijn. Ook moet het goed gebeuren, want alles wat je fout doet, maak je niet zomaar even ongedaan. Paard (en ook ruiter) kunnen er een behoorlijk trauma aan over houden als er iets verkeerd gaat!
Ik snap best dat het voor een B- of C-pony niet meevalt om een passend ruitertje te vinden, dan kom je al gauw op een kind uit. Als er altijd iemand bij is die weet wat hij/zij doet, is dat ook geen probleem.
Verder; heb je je wel eens verdiept in zadelmaten? De zitting wordt in inches gemeten en wat je nodig hebt, is afhankelijk van de grootte van de ruiter.
Verder heb je (bij boomzadels) een boommaat en dit is het belangrijkste voor de pony. De boommaat geeft de breedte van het zadel weer. Verder valt elk merk anders. Heeft de pony een hele hoge (of juist bijna geen) schoft, dan moet je ook daar op letten bij de pasvorm van een zadel.
Een zadel kan je eigenlijk niet zomaar ongezien (van internet) kopen. Het is verstandig om altijd te laten passen (door een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft!).
Nu is het zo dat een jong paard/paard wat ingereden wordt, heel veel gaat veranderen in zijn lijf: het krijgt bijvoorbeeld meer bespiering. Een jong paard groeit daarnaast ook nog gewoon door. Ze groeien dus zo uit hun zadel. Daarom is het verstandig om niet meteen een heel duur zadel aan te schaffen.
Als het mogelijk is qua pasvorm, is een Wintec (of elk ander verstelbaar kunststof zadel) misschien een optie: hierbij kan het kopijzer van de boom worden vervangen, waardoor je de boom telkens iets aan kunt passen.
Boomloos is idd ook een optie, maar ook hier moet je weten wat je doet, aangezien je ook bij zon zadel de pommel en de inlages zult moeten aanpassen op je paard. Het is overigens een fabeltje dat boomloos altijd past!
Wat betreft hoofdstel zal een Pony maat wel goed zijn. Wil je met bit of bitloos beginnen? Een bit moet namelijk ook de juiste maat hebben. Laat iemand met verstand van zaken een passend bit uitzoeken!!!
Heel erg bedankt voor de info
Zoals ik hier boven al zeg heb ik ervaren begeleiding erbij, die heel goed weten wat ze doen! nogmaals bedankt!