Sinds kort heb ik er een bijrijdpony bij, waar ik super blij mee ben omdat ik al een tijdje op zoek was. De merrie is al 22 jaar oud en nog steeds vol energie. Toen ik haar voor het eerst zag had ik dit ook totaal niet verwacht. Het rijden kan ze ook nog makkelijk aan. Ze is een echte uitdaging.

Ik heb er nu een paar keer op gereden en ze is vaak tegen de teugel of sterrenkijken. Ze steekt dan echt haar neus recht vooruit. Dit zorgt voor veel spanning en ik probeer dan zo ontspannen mogelijk te zijn, maar toch lukt dat het niet helemaal.
De eigenaresse zegt dat ze dat wel vaker doet, maar als je haar op je zit rijdt ook gewoon netjes nageeflijk kan laten lopen.
Misschien is het een kwestie van wennen, maar toch krijg ik het gevoel dat er iets mis is. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zijn, veel overgangen en figuren te rijden en soms geeft ze wel na, maar zodra ik wat meer druk op de teugels zet gaat ze weer omhoog en komt er weer meer spanning. Verder is ze ook heel erg voorwaarts en soms moet ik echt even stevig aan de rem trekken, dit veroorzaakt natuurlijk ook meer spanning.
Wat kan ik dan het beste doen? Of is er een kans dat het zadel niet goed ligt? Of te oud? (Ze kan het nog wel makkelijk aan.)
De eigenaresse zei dat we misschien wel een martingaal konden proberen, maar ik los het liever op zonder bijzetteugels.
Zij rijdt haar 1/2 keer per week en ik ga ze waarschijnlijk dan 1/2 keer extra rijden. Ze heeft namelijk de laatste tijd niet super veel beweging gehad. Als ze nu meer ritme en beweging krijgt, zal het dan misschien minder worden?
Btw. Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrens met bolletje.
Hopelijk hebben jullie advies, maar houd het vriendelijk svp