steigeren bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bertbart

steigeren bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 14:14

hoi! ik heb een verzorg pony en als je met haar wil rijden gaat ze steigeren. ze kan wel steigeren op commando en blijkbaar komt het hierbij vandaan, maar hoe zorg je ervoor dat ze dit niet meer doet? ik weet het namelijk niet en ik hoop dat er wat mensen reageren met ervaring :) ook ben ik benieuwd waarom de pony het doet maar dat kunnen jullie niet weten dus ik hou het op het afleren :j

alvast bedankt!!
groetjes

Maartje1990

Re: steigeren bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:16

Is al gecontroleerd of ze geen last heeft van bijv. haar rug of haar zadel?

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 14:18

Maartje1990 schreef:
Is al gecontroleerd of ze geen last heeft van bijv. haar rug of haar zadel?

ja al gecontroleerd nog geen week geleden ook nog nagekeken door de veearts er was niks aan de hand hierdoor denken we ook dat het komt door het commando steigeren

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:20

Zijn de tanden al eens nagekeken?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:20

heb je les? Zo niet raad ik je aan om ervoor te zorgen dat je de juiste begeleiding hebt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:25

Het meest waarschijnlijke is dat de pony ergens last van heeft.
Meld het aan de eigenaar! Die kan de pony na (laten) kijken en je eventueel begeleiden met het rijden.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 14:28

jorretje schreef:
Het meest waarschijnlijke is dat de pony ergens last van heeft.
Meld het aan de eigenaar! Die kan de pony na (laten) kijken en je eventueel begeleiden met het rijden.

de veearts is nog geen week geleden geweest. toen was er niks aan de hand, en ze gedraagde zich al zo voor de veearts haar nakeek

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:39

Paarden die steigeren hoeven niet altijd ergens last van te hebben (lichamelijk gezien). Er zijn ook paarden die steigeren uit protest, omdat ze een oefening te lastig vinden of uit heetheid. Sommigen steigeren om onder het werk uit te komen.

Ga eens na wat je aan het doen bent vlak voor de pony gaat steigeren en probeer er zo een patroon in te ontdekken.
Het allerbeste wat je kunt doen is uiteraard les nemen met de pony zodat je instructeur je kan begeleiden en helpen met dit probleem.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:41

Is een risico als je leert steigeren op commando.
Mijn merrie deed het vaak uit protest. Die heb ik het min of meer afgeleerd door om te trekken. Ze doet het soms nog als ze niet van het erf wil, maar ik krijg haar hiermee wel terug naar de vooruit.
Waarschijnlijk heeft je pony door dat hij zo uit het werk kan komen. Dan zul je dus al een beetje overtuigingskracht nodig hebben om hem het tegendeel te bewijzen. Ik denk dat je beter hulp van een lesgever kunt vragen, want als jij angst hebt dan ga je het gedrag van je pony alleen maar bevestigen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:03

Heeft de DA ook röntgenfoto's gemaakt ? Denk toch dat je paard egens last van heeft.
Kan ook een maagzweer zijn , kunnen ze ook heel heftig op zijn. Is er al een fysio en zadelpasser bij geweest. Voordat je het paard doorpakt moet alles uitgesloten zijn, voor er ongelukken gebeuren.
Mijn paard steigerde door maagzweren trouwens.

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:59

gelijk afstraffen en goede begeleiding erbij zoeken..

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:07

Ik zou het commando steigeren gewoon niet meer vragen. Want zo leuk is het blijkbaar niet.zoals je hebt gemerkt kunnen onze paardenvrienden het ook heel goed tegen je gaan gebruiken.
Iedere keer dat de pony het wilt doen, gelijk uit balans halen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:09

Eerst er 100% zeker van zijn dat er lichamelijk niks mis zit. Als je zeker weet dat ik niks mis zit zou ik het toch heel snel afstraffen (en nee, dan bedoel ik niet mishandelen voor het verkeerd geïnterpreteerd wordt), dit is namelijk geen wenselijk gedrag. Gezien je leeftijd en ervaring zou ik toch aanraden dit samen met een instructrice te doen :)

Edit: Zorg dat je zwart wit bent in je communicatie. Steigeren moet alleen gebeuren als je erom vraagt. Daar buiten absoluut niet!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:17

Inderdaad kijken of er iets mis is lichamelijk, maar zo niet, voorwaarts rijden! Zodra je merkt dat ze vertraagd onder het zadel, zorg dat ze vooruit blijft gaan, desnoods met zweepje. Wees het voor. Waar je ook baat bij kan hebben is goed les, een kundige instructeur kan ook zien of je paard lichamelijk er fijn uit ziet onder t zadel of niet.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:23

Er van uit gaande dat het niks lichamelijks is en harnachement passend is. (Wat mij hier ook niet de situatie lijkt, maar dat valt natuurlijk zonder de pony te kennen niet te zeggen).

Vaak kan het steigeren voort komen uit het niet snel genoeg zijn in een ophouding maken en weer los laten. Als de pony gespannen is kan het zijn dat je juist vast gaat pakken (nemen)terwijl je eerder ''los'' moet laten (geven).

Goede instructie kan je vaak het beste begeleiden in het geven en nemen op de juiste momenten.
Soms kan het zijn dat je net wat meer druk moet uit oefenen maar doe je dit net te lang gaat het paard er tegenin. Dat moment moet je net leren voor te zijn.

Wanneer je merkt dat het paard omhoog wilt komen probeer voorwaarts te rijden.
Een paard wat omhoog komt denkt vaak terug en je wilt juist dat je paard vooruit denkt.