5 Jarige merrie voor het eerst tussen de witte hekjes!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

5 Jarige merrie voor het eerst tussen de witte hekjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 14:09

Een jaar geleden ben ik begonnen met het beleren van dit leuke paard van een kennis.

:list:
* 5 jaar
* Koffievos
* Ingeschreven bij KWPN ( Hackney x KWPN)
* Makari Jetsetter x Manno
* ca. 1m66 (schat ik zo, niet gemeten).

(Voor wie het leuk vind en beetje aanvullende informatie)
Haar eigenaar heeft haar als 3 jarige merrie (ik geloof van de fokker ) gekocht.
Nog onbeleerd. De eigenaren rijden aangespannen, dus die hebben haar vor de kar beleerd.
Toen zij 4 was hebben ze gevraagd of ik haar evt. onder het zadel wou gaan oppakken en zo het geschiedde..

Ik moet zeggen dat het echt een top merrie is, ze heeft vanaf begin er vrij weinig om gegeven.
Alleen de galop is een beetje een lastig punt geweest, en nog steeds wel een punt waar aan gewerkt moet worden.
Ze reageerde gelukig al heel goed op de stem dus dit heeft het inrijden wel een stuk makkelijker gemaakt.

Nadat ik een keer of 12 met haar gereden heb (waarvan 1 keer op ander terrein) ben ik een aantal maanden naar het buitenland geweest, toen heeft zij 6 maanden alleen 1 (soms 2 ) keer per week voor de kar gelopen, niet ohz.

Nu ben ik een tijdje terug en ben ik de afgelopen weken haar weer op gaan pakken.

Dit ging eigenlijk zo goed dat ik afgelopen vrijdag met haar voor het eerst oefendressuur heb gestart.
Niet voor de punten maar meer als oefening op ander terrein.

Aangezien dit pas de 3e keer op ander terrein was voor haar was het nog maar de vraag of ze binnen de hekjes zou blijven en langs het jury hokje zou willen.

Tijdens het los rijden was er natuurlijk wel wat spanning maar toch wel een paar fijne stukken erbij.
Voor de kar loopt zij heel erg in haar eigen opgerichte houding wat ze onder het zadel ook erg doet wanneer zij gespannen raakt. Vandaar dat ik haar vaak net niet wat meer op lengte kon brengen maar in training werken we hier hard aan.

1. Hier mag ze in de kaak iets meer loslaten waardoor ze nu nog iets achter de loodlijn kruipt.
Zelf moet ik mijn handen rechtop houden, en voor mij uit kijken en opletten dat ik niet voorover duik.
Afbeelding

2. Hier (denk ik) dat ik net een ophouding maakte aangezien ik over het algemeen mijn hand wel meer naar voren houd. Ik moet er wel op letten dat ik meer mijn buik aanspan en mijn rug niet hol ga maken.
Afbeelding

3. Hier zou ze er net wat meer doorheen mogen en wederom wat meer op lengte (best lastig met de spanning van een andere omgeving) Zelf moet ik wel weer erop letten dat ik rechtop blijf zitten en mijn handen rechtop houd.
Afbeelding

4. Ik vind dit wel een erg mooie foto, alsnog mag er hier nog meer ontspanning en lengte, maar hier komt wel mooi de achterhand eronder en laat ze mooi los over de rug.
Afbeelding

5. Zelf vooruit kijken en hand handen rechtop blijven houden. 8)7
Afbeelding

6. Hier komt ze net wat achter de loodlijn, en loopt ze denk ik net wat te voorwaarts, wel vind ik dit iets ontspannener ogen en vind ik mijn houding hier beter.
Afbeelding

7. Genoeg actie in die achterbenen (ja doorzitten is best een ''dingetje'' :') ) Zelf moet ik mijn ellebogen meer aangesloten houden en handen niet naar binnen draaien..
Afbeelding

8. <3 knappe merrie
Afbeelding

9. Hier opvangen na wat na een stukje middendraf, helaas wat gespannen en niet helemaal mooi over de rug.. Handen moet ik rechtop en gelijk blijven houden, verder vind ik mijn houding opzich hier redelijk.
Afbeelding

10. Tjah de galop daar moeten we echt nog even aan werken dit gaat nog wat ongecontroleerd.. :roll:
Afbeelding

11. Deze foto vind ik opzocht een prettig beeld geven ookal is het een beetje moeilijk te beoordelen.
Afbeelding

12. Halthouden en groeten :wave:
Afbeelding

Met deze proef was ik heel tevreden, galop veel punten op verloren maar dat had ik ook wel verwacht.
Verder nog wel spanning momentjes maar een mooie ervaring en voor de eerste keer 170 punten ben k opzich te vreden mee. Na te gaan dat we pas sinds een paar weken weer aan het trainen zijn...

De 2e proef zat er een heg langs de ring eerst kwam er al een motor achter waardoor ze gespannen raakte toen durfde ze de hoek niet meer in waardoor ze wat omhoog kwam en in de achteruit ging. Toen ik haar weer vooruit kreeg moest ik de proef beginnen.
Dat was me een erg gespannnen proef dus heb er maar een leer momentje van gemaakt, haar afentoe een paar keer gecorrigeerd.

Ik denk dat het voor ons beide een goede en leerzame ervaring is geweest. We weten waar we aan moeten werken en ze gedraagd zich top op ander terrein dus ik ben dk tevreden :D

13. Dinnetjes <3
Afbeelding

14. Even de proeven bespreken :)
Afbeelding

15. <3
Afbeelding

Tips en opbouwend commentaar is welkom. :)

YvonneAmigo

Re: 5 Jarige merrie voor het eerst tussen de witte hekjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:30

Mooi paard! Mooie ruime en krachtige passen!
Heb wel het idee bij de foto's dat je wat meer haar rug en achterhand erbij mag pakken.
Maar ik neem aan dat jou instructeur daar ook wel samen met jou aan werkt?
Ze is nog jong natuurlijk maar ziet er al netjes uit!!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:55

Jullie zijn een leuke combinatie en het rijden ziet er erg fijn uit! :j

Je geeft zelf al veel verbeterpuntjes aan, maar probeer er zeker op te letten dat je je hoofd recht houdt en niet de hele tijd naar je paard loopt te kijken :o Ook zou ik haar persoonlijk nog wat meer door de rug willen zien lopen, op sommige foto's oogt ze wat gespannen.
En in galop, tja, op je kont gaan zitten en veel oefenen ;)

Over het algemeen vind ik het echt geen verkeerd beeld hoor, je lijkt zelf ook goed te weten waar nog aan gewerkt moet worden :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:57

Volgens mij herken ik de Boleemhoeve in Zevenaar :D .

Leuk paard, mag meer lengte krijgen in de hals en het lijf (vooral met het losrijden), waardoor de rug en achterhand meer mee gaat werken. Maar met stress van een jong paard op een vreemde plaats is dit meer een aandachtspunt dan commentaar. Voor jezelf let op je houding, rechtop zitten, handen niet te dicht bij je lichaam en over het paard heen kijken, daar help je je paard meer mee dan dat je wellicht denkt. Veel plezier met dit beestje!

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:03

Heel leuk dier!
Voordat ik je verhaaltje gelezen had, dacht ik al dat er tuigerbloed in zat.
Snel even teruggelezen en ja hoor hackney x kwpn tuigpaard.

Heel erg leuk, ikzelf zit in de tuigpaardensport ik rijdt zowel onder zadel met ze als voor de kar (wij hebben ook een Manno), heb er zelf ook nog aangedacht een tuigpaard te kopen voor in de dressuur, maar het is toch een gewoon KWPN rijpaard geworden.

Heel leuk om te zien! Inderdaad wat meer proberen lengte te krijgen en lekker over de rug te laten lopen, wat natuurlijk een hele uitdaging is met zo'n paard met veel front, weet er alles van :9 . Komt vast goed. Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:23

Leuke foto's. En voor dat ze zo kort onder het zadel is, ziet het er absoluut niet verkeerd uit. Lekker doortrainen. Dan gaat ze op een gegeven moment vanzelf haar rug ontspannen en kun jij ook beter doorzitten. Galop vind ik zo vanaf de foto helemaal nog niet verkeerd voor dit moment. Die gaat ook wel goed komen als ze meer balans onder het zadel heeft. En daardoor durft te ontspannen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 15:32

Bedankt voor jullie reacties :)

Het is inderdaad op de boleemhoeve.
Wat jullie inderdaad zeggen de meer ontspanning en daardoor lengte/ruggebruik gaan we aan werken ! :)

Wat natuurlijk op de foto niet te zien is, is dat ze in de galop nog als een racemonster door de bak gaat, maar ik wilde eerst bereiken dat ze bleef doorgaloperen dus vandaar dat we eerst een hoger tempo hebben gebruikt maar nu de galop er in zit is het tijd om die te gaan controleren :D :o

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:39

Leuk paard en volgens mij wel kwaliteit voor meer!

Zou alleen beginnen met lager in te stellen,ondanks het een hittepit lijkt te zijn. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:49

abbycootje schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

Wat natuurlijk op de foto niet te zien is, is dat ze in de galop nog als een racemonster door de bak gaat, maar ik wilde eerst bereiken dat ze bleef doorgaloperen dus vandaar dat we eerst een hoger tempo hebben gebruikt maar nu de galop er in zit is het tijd om die te gaan controleren :D :o

Dat heeft vooral met dat de balans in de galop onder het zadel nog niet goed is. Om dat dan te compenseren, gaan ze vrij hard. Komt wel goed, gewoon lekker doorgaan.
Wat ik bij de meeste jonge paarden doe met dit galop probleem is het volgende. Ik ga dan wat vaker galoperen, maar dan steeds korte stukjes. Dus bv. een volte in galop en dan weer terug naar draf. Of een korte zijde in galop en dan weer terug.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:24

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:30

Ik vind dat je goed naar je eigen foto's kijkt en dat ook durft uit te spreken.
Daar hou ik wel van, dus ik ga jullie zeker volgen want voor nu ziet het er al leuk uit !

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:02

Gaaf beest!
Achter het zadel zou hij nog wat meer zijn rug mogen gaan gebruiken ( achterhand dus) Maar wauw wat een gaaf beest <3
En mooie knotjes ;)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:29

Ik vind het ook een prachtig beest en een leuke combinatie, spanning is logisch dat komt wel goed. De foto met de middendraf vind ik je handen erg terugwerken let daarop dat je naar voor probeert te houden. Heel veel plezier nog samen!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:40

Bedankt voor jullie reacties! we gaan zeker ons best doen :D

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:18

Leuke combinatie hoor! Ik heb zelf ook een aantal tuigers gereden die ook voor de wagen werden gereden. Dat maakt het soms wel lastig. Bij ons werd ook voor de wagen de galop geoefend, dat maakt dat ze hier wat meer ervaren in worden. Probeer er voor te zorgen dat je bij het aanspringen niet naar voren duikt en je hand meegeeft, dan vallen ze er zo in en is het moeilijk om de controle terug te halen. En inderdaad veel korte stukjes (ook voor de wagen, als dat vertrouwd is). Veel plezier samen.