Zonderzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Zonderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 15:55

Ik twijfel de laatste tijd aan mijn zadel. In afwachting van een bezoekje van de zadelmaker gaat het werk gewoon door. De laatste tijd ben ik veel bezig geweest in stap, onder het zadel, met stelling en buiging, voltes openen en sluiten, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen en tempowisselingen. ( lange zijde zo snel mogelijk stappen, korte zijde zolangzaam mogelijk stappen.)

Ik weet dat de meningen over zonder zadel rijden verdeeld zijn. Zou het een probleem geven als ik komende weken naast longeer en grondwerk 2 a 3 keer per week een half uurtje zonder zadel in stap wat werk verricht? Dan een halsstrekkend drafje om het afte sluiten.

Of doe ik hier meer slecht mee dan goed?
Maakt het dan nog uit of ik een dekje met longeer singel om doe voor haar rug?

Daniellniewo

Re: Zonderzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:01

Naar mijn mening is er niks mis met zonder zadel rijden, zolang je zelf de gangen goed uit kunt zitten en niet zit te bonken op de rug natuurlijk. Verder is zonder zadel rijden sowieso beter dan doorrijden met een verkeerd liggend zadel lijkt me.

Gewoon doen dus! En een dekje met longeersingel kan handig zijn ja..

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 16:04

Dan komt het helemaal goed! inderdaad, het zadel, is nog niet slecht, maar ik twijfel gewoon. en twijfel is wel slecht, dus het zadel ligt geolied en al lekker in de kast. Dan tover ik een dik dek tevoorschijn en gaan we zonder zadel verder! Bedankt :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:14

Zonder zadel vind ik juist prettiger dan met zadel! ik rijd wel met barebackpad omdat ik met regelmaat zonder zadel rijd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:16

Een (goedpassend) zadel verdeeld de druk over de rug van het paard.
Rij je zonder zadel, komt je zwaartepunt op 1 plek te liggen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 17:47

Het is ook zeker niet de bedoeling om de rest van mn leven zonder zadel te rijden hoor, alleen even als noodoplossing voor wat stapwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:52

Ess_Ramona schreef:
Een (goedpassend) zadel verdeeld de druk over de rug van het paard.
Rij je zonder zadel, komt je zwaartepunt op 1 plek te liggen.

En daardoor sloop je de rug van je paard op langer termijn, of je nou goed alles uit kan zitten of niet.
Het zadel zorgt er voor dat de spieren en zenuwen vrij blijven, die knel je af als je zonder zadel gaat rijden. Nou is zonder altijd beter dan een zadel waarmee je al helemaal je paard z'n rug sloopt, maar zeker niet te vaak (intensief) doen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:52

HAR > RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:10

Doen zou ik zeggen.
Uiteraard maakt dat voor het paard niet zo heel veel uit, voor jou zelf zal je dadelijk wel merken dat het moeilijker zit, dat je sneller moe zal worden, dat het soms ook sneller pijn zal doen, dat je soms ook sneller je eigen balans soms zal verliezen, ...... Maar al die dingen samen is een goede oefening hé, doen dus.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:53

ah zojuist bericht gehad dat de zadelmaker 11 september al kan komen, dus het zal maar 2 of 3 keer zonder zadel worden :) bedankt allemaal

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:59

t ging zo goed dat we ook een drafje hebben gemaakt ! Ze reageerde vet goed op het "zonderzadel hobbelende mens " op der rug! Afbeelding
Afbeelding

Iemand222

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:04

Ik zeg gewoon doen ik doe het ook en ik rijd ook gewoon met zadel het kan prima :j :j :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:10

Mooi om te zien dat je echt ZIT. Je creert een groot zitvlak door de kanteling van je bekken en ik zie dat je echt om t paard heen zit. Die paar keer dat je nog zonder zadel rijdt kunnen m.i. echt t geen kwaad.

(Ondanks dat dit geen HAW s heb ik toch nog een kleine tip voor je. Als je je enkels ontspant (dus je tenen naar beneden laat hangen) verzacht je ook de spier aan de binnenkant/achterkant van je bovenbenen. Daardoor kom je nog zachter op je paard te zitten en is t nog makkelijker om samen met je paard te basculeren. Je kunt met zitten dan echt een worden in beweging. De moeite waard om even te proberen en ik ben benieuwd of je het verschil voelt. )

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:17

oh vet bedankt voor de tip! Altijd handig, ik ben niet zo'n zonderzadel rij expert, ik zit altijd met mijn gat op een luxe Kent en Masters dressuurzadel :P bovenbeen spieren voelde ik zelf ook aangespannen zijn, en kon ze maar niet onstpannen! Ik ben zeker benieuwd of ik daar verschil in ga voelen ja! Hang ik niet te veel achterover?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:25

Ik vind je niet zo zeer achterover zitten, maar eerder in elkaar. Probeer rechtop op je paard te zitten door je rug te strekken, schouders naar achteren en handen minder breed te zetten (nergens voor nodig :p)
Ik zie dat je je been net zo probeert te houden als met een zadel. Voor iemand die weinig zonder zadel zit adviseer je ik om je benen te laten hangen. het lijkt nu alsof je je tenen optrekt, maar daardoor ook je knieën optrekt.

Ik vind het heerlijk om zonder zadel/ met barebackpad te rijden. Is onwijs goed voor je houding en je voelt je paard nog beter onder je. (Ik kan lichtrijden zonder beugels zonder mijn knieën te klemmen. komt ook tengunste van je houding wanneer je met je zadel rijd)

Zo bedoel ik ongeveer met je benen:
Afbeelding
Zo rijd ik veel rond. Door je voet te laten handen kan je je benen beter ontspannen. hakken uitdrukken komt vanzelf wanneer je ontspannen genoeg op je paard zit (inmiddels ben ik er ook mee bezig mijn tenen naar voren en hakken uit te drukken :+ )

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:28

oh wow dat ziet er goed uit! daar ben ik wel jaloers op! Dus ik moet echt aan mijn voeten en tenen werken! Bedankt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:32

Je hoeft er niet presee aan te werken, maar het helpt wel enorm om je benen te laten hangen.

Wat mij enorm heeft geholpen is én het zonder zadel rijden én centered riding lessen (die ik ook op de barebackpad rijd/reed). Ik ben van mening dat je wat je met zadel kan ook zonder zadel kan (wat betreft dressuur), gabasseerd op houding van de ruiter en de effecten die dit heeft op het paard :)

Al heb ik sinds kort ook een Kent en Masters hoor. Geweldig zadel!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:39

Ik ben echt niet net zo handig zonder zadel als met, meer omdat ik het spannend vind zonder zadel denk ik. Paard heeft een redelijk lange weke rug, dus extreem veel zonder zadel rijden ga ik met haar niet doen, maar voor mij zou dat heeel goed zijn denk ik!
Ja, ik ben ook echt verlieft op mijn Kent en Masters!