Sorry voor het lange verhaal haha,
Ik zit met een probleem

vanaf 15/06/14 deed ik wel is rijden met neckrope, mijn paardje deed dit dan ook altijd super.
Overgangen, sturen, achterwaards,springen ze kon en deed het allemaal met plezier. ze genoot van het rijden zonder bit (ze was van een sloompie paardje opeens super voorwaards).
Jammer genoeg een paar maanden geleden begon ze opeens terug te vallen in haar oude gewoonte.
vroeger in het manege werk was het een staker waarschijnlijk teveel verschillende hulpen gehad "beestje heeft een geschiedenis", stond in het manege werk van jongs af aan. met beginner liep ze haar rondje, zet je er een ruiter op die wat van haar vroeg, stak ze net haar middel vinger niet op en kon je uit gaan van bokken/spinnen.
Met gewoon rijden (lees dressuur, waar we het beide niet op hebben) doet ze dit echt nauwlijks meer en wil ze werken voor me, wat in haar geval een wonder is.
nu ging ik een tijd geleden met neckrop rijden en zadel, dit ging goed en na 20 minuten sloeg ze opeens om. Bokken staken weer haar oude gewoontes ( 1x gebeten naar me teen). Ik heb geprobeert door te zetten maar ze hield niet op dus het hoofdstel maar gehaald om toch even het respect terug te halen, slecht afstappen is natuurlijk in mijn ogen te dom om te doen, dan heeft ze misschien wel haar zin.
Dit was in een andere bak dan waar we normaal neckrope rijden met zadel, dus ik ging denken misschien ligt het daar aan. Zadel is ondertussen aangepast en in deze bak niet meer met neckrope gereden.
de normale bak waar we het altijd deden tijd daarna weer geprobeert, dit ging redelijk dus goed afgesloten en afgestapt, keer daarna weer bokken.
dus ik dacht ik laat het even met rust, doen we het een tijdje niet meer.
nu een week geleden weer geprobeert.
Het ging als volgt.
rij halster om en zonder zadel even lekker lol met je knol draf, galop etc.
Ging perfect wat was ze voorwaards!
dus teugels van halster af neckrope om, halster om laten. waardoor je dus toch stuurt met je neckrope.
Ging goed !
Oké volgende stap, halster af.
Ging voor wel 10 minuten goed, opeens uit het niets draaid ze om als een blad aan een boom...
Bokken weer willen staken, geprobeert rustig op te lossen, werkte niet. Geprobeert wat dwingender op te lossen ook geen resultaat.
dus halster weer om en ja hoor ze gedroeg zich weer voorbeeldig.
Iemand dit ook meegemaakt ? Is er iemand bekent met dit probleem ?
Hoe hebben julie dit opgelost ?
komt het omdat ze dan misschien opeens te veel vrijheid heeft dus geen respect meer ?
We doen ook grond werk en dit gaat weer super, ze luisterd goed en heeft respect. (jambette, rondje op commando, lachen, buigen, stilstaan en weer naar me toe komen)
Ik ben heel benieuwd naar de reacties, je mening word gewaardeert zolang het netjes blijft tegen elkaar