Paard "steekt" voorbenen uit OHZ

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard "steekt" voorbenen uit OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:22

Een beetje moeilijk uit te leggen :+
Mijn merrie doet al een hele tijd iets vreemds in stap. Ipv haar voorbenen te buigen tijdens het stappen houdt ze deze strak recht en gooit ze ze dan naar voren. Dit doet ze alleen als ze aan het werk moet en ik haar oppak. Het lijkt alsof ze haar lijf ergens vastzet. Gewoon met losse teugel of buiten doet ze dit nooit. iemand die dit herkent? weet niet hoe ik de zoekfunctie hiervoor moet gebruiken.

Ter info: Osteopaat is een maandje geleden geweest, zadelmaker is 3 maanden geleden geweest. Ze staat 24/7 buiten met inloop.

Elisa2

Re: Paard "steekt" voorbenen uit OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:48

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:50

Doet de mijne ook wel eens op de moeilijke kant als ik hem wel inbuigen (in stap) Bij mijn paard is het inderdaad een vorm van teugelkreupel zijn. Paard heeft KS

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:55

Elisa2 schreef:
Lijkt op een vorm van teugelkreupelheid, komt waarschijnlijk omdat ze haar rug vast zet.

http://correctedressuur.webklik.nl/page/teugelkreupel

Hmm ga het zo even goed lezen.
Ik vraag haar niet met veel druk, rij sindskort bitloos en ik neem eigenlijk alleen de teugels op maat waardoor zij dan zelf zo begint te lopen. Ik laat haar los en wil vooral dat ze mijn hand volgt juist dus zich niet opkropt. Ik ben heel benieuwd waarom ze op dit moment haar rug wegdrukt...

Vrijdag heb ik les dan ga ik het ook even overleggen, ze is namelijk ook osteopaat. Ze doet het niet altijd, bij mij merk ik het heel soms als ze wat meer stresserig is. Maar gister ging een vriendin erop en toen deed ze het heel overdreven, en toen viel het me ook op hoe erg het op dat moment was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:57

Heb je een filmpje?

Klinkt voor mij als het niet afwikkelen van de voet en dus op problemen in de ondervoet.
Maar ik kan helemaal mis zitten uiteraard...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:58

NatasjavE schreef:
Heb je een filmpje?

Klinkt voor mij als het niet afwikkelen van de voet en dus op problemen in de ondervoet.

Ik laat iemand binnenkort is filmen, kijken of ze het dan ook doet, want het is niet altijd. Ze heeft wel een beetje platvoeten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:00

NatasjavE schreef:
Heb je een filmpje?

Dan zou ze het in vrijheid ook moeten doen toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:03

Elisa2 schreef:
NatasjavE schreef:
Heb je een filmpje?

Dan zou ze het in vrijheid ook moeten doen toch?

Kan zijn dat ze bij belasting er meer last van heeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:04

Kan het zijn dat jij zelf met het oppakken anders (krampachtiger) gaat zitten? Dat je dan op andere punten / plekken in het zadel zit?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:16

Rocamor schreef:
Kan het zijn dat jij zelf met het oppakken anders (krampachtiger) gaat zitten? Dat je dan op andere punten / plekken in het zadel zit?

Aanleuning is wel altijd een issue geweest. We hebben heel lang gesukkelt. Toen we haar kochten was ze vastgereden (al heel jong d M sport in), dus toen zijn we lekker naar buiten gegaan. Toch vond ze het bit echt niet meer leuk, en das niet meer helemaal goed gekomen. Na lang alleen buitenrijden en wat grondwerk ging het een stuk beter. Na een nieuw op maat gemaakt zadel, overgang op bitloos etc zijn we een heel end verder. Dit blijft ze weleens doen (bij mij minimaal) maar bij een vriendin dus extreem.

Bitloos loopt ze nu zo: (alleen geen stap):

https://www.youtube.com/watch?v=Zp1HfXKb414

Er is nog veel aan op te merken (vooral ook aan mijn rijstijl) maar ik ben niet hardhandig en het is in ontspanning

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:21

Staat ze nu op ijzers?
Is ze wel eens op de foto geweest?
Heb je haar als eens een keer los laten masseren?

Het beeld vind ik niet eens zo verkeerd.. maar in het eerste stukje draf (linksom) wat onregelmatigheid.
Het kan zij dat er een (balans)spiertje niet helemaal los is.. vooral bij paarden die (opnieuw) hun balans moeten zoeken speelt dit wel een op ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-08-15 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:21

In draf niets aan te zien voor mij :) (wat op problemen in de voet zou kunnen wijzen)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:23

Bij de mijne kan je het vergelijken met een soort spaanse pas die hij dan zet. Bij de mijne is er niets mis met de benen/voeten, wel met de rug en (ont)spanning

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:26

Collie2008 schreef:
Bij de mijne kan je het vergelijken met een soort spaanse pas die hij dan zet. Bij de mijne is er niets mis met de benen/voeten, wel met de rug en (ont)spanning

Precies, alleen dan niet zo hoog de lucht in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:27

inderdaad, ze doen denk ik precies hetzelfde zo te horen. Mijne alleen als ik linksom in wil buigen in stap (als ik hem dus net teveel vraag en teveel druk aan de voorkant heb)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:27

Casarell schreef:
Staat ze nu op ijzers?
Is ze wel eens op de foto geweest?
Heb je haar als eens een keer los laten masseren?

Het beeld vind ik niet eens zo verkeerd.. maar in het eerste stukje draf (linksom) wat onregelmatigheid.
Het kan zij dat er een (balans)spiertje niet helemaal los is.. vooral bij paarden die (opnieuw) hun balans moeten zoeken speelt dit wel een op ;)

Voor we haar kochten was ze een jaar ervoor röntgenologisch goedgekeurd, daar hebben we alles van. Daarna niet meer op de foto gezet. Niet gemasseerd, wel maandje geleden een osteopathie behandeling gehad.
Ze staat voor op ijzers!

Edit: ik zie idd wat je bedoelt, die onregelmatigheid, maar dat is wel momentopname, dat herken ik niet bij haar (ik laat me regelmatig filmen)
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 26-08-15 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:28

Moos99 schreef:
Collie2008 schreef:

Precies, alleen dan niet zo hoog de lucht in.

Wat voor rug problemen heeft jouw paard als ik vragen mag?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:34

Mijne heeft Kissing Spines in de rug. Klinisch geeft hij niet veel klachten, maar op de röntgen is het goed te zien. Daarnaast is z'n bekken iets scheef (waarschijnlijk door een flinke klap) en dus de bespiering ook scheef (naast de natuurlijke scheefheid) en dus niet optimaal vanwege het ruggebruik van de KS.

paard is dus vrij star, stijf in z'n lijf en verzuurt snel. Dus veel loswerken, ruggebruik trainen en rechtrichten.

Paard is regelmatig door een Osteo behandeld, maar die lostte vooral de verzuurde spieren op (waarmee hij zichzelf vastzette) waardoor juist de flexibiliteit in de rug weer klachten gaf door de KS.

Ingewikkeld allemaal, maar zoals het er nu naar uit ziet prima te trainen

Dubbele longe werk en rechtrichten doet hier veel goeds voor het lijf en dus de hele beweging

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:37

Een paard wat ik rij doet het ook af en toe, hij doet het als hij zich te lang maakt naar voren ipv naar beneden en dus op de voorhand valt. Als ik de balans meer naar achter verleg loopt hij weer normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:49

Een steekloop noemen ze dat. Kan idd komen door problemen in het onderbeen of hoef. Hoeft overigens niet perse, maar je zou voor de zekerheid eens een kreupelheidsonderzoek kunnen laten doen door de da.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:46

Het is inderdaad wel een beetje moeilijk zo Moos99...
Je hebt een vraag over de stap en je plaatst een video van de draf.
De draf is relatief goed, een klein pasje onregelmatig, zoals al opgemerkt.
Werk aan het hals strekken.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:11

Simpelman schreef:
Het is inderdaad wel een beetje moeilijk zo Moos99...
Je hebt een vraag over de stap en je plaatst een video van de draf.
De draf is relatief goed, een klein pasje onregelmatig, zoals al opgemerkt.
Werk aan het hals strekken.

De video was een extraatje, over het algemeen lopen van haar. Ik heb niet een topic geopend met een video van draf en galop om de stap te laten beoordelen, dat is in dit geval op basis van mijn omschrijving :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:55

Moos99 schreef:
Voor we haar kochten was ze een jaar ervoor röntgenologisch goedgekeurd, daar hebben we alles van. Daarna niet meer op de foto gezet. Niet gemasseerd, wel maandje geleden een osteopathie behandeling gehad.
Ze staat voor op ijzers!

Een jaar ervoor röntgen gekeurd... altijd overdoen...
Het gebeurt echt ontzettend vaak dat ze er foto's van een compleet ander paard bij doen.
Zal niet zeggen dat het zo is. Maar ik kan niet zeggen dat jouw paard helemaal zuiver loopt, kan prima hoor voor wat je (zo van het filmpje) met haar doet. Bedoel alleen te zeggen dat je er niet te veel op moet vertrouwen.

Als ik je zo hoor, doet het alleen wanneer je de teugels oppakt. Dan denk ik aan een blokkade in de rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:11

Mwah 9 vd 10 is een rijtechnisch probleem..goede instructeur lijkt me een betere investering van je geld.