Werken met koeien in NL en Belgie dieronvriendelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Werken met koeien in NL en Belgie dieronvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:33

Om een zeer fraai fototopic niet te laten verzanden in een discussie over dieronvriendelijkheid van koeien werk in NL en Belgie (dus met strenge regels, zonder lasso's, poten samenbinden etc) hier een discussietopic.

Info en aanleiding tot dit topic is hier te vinden:
[WN-ITP] Working cowhorse les Oosterwolde

Veel plezier!
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-08-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aangepast

Thesserd

Re: Werken met koeien in NL en Belgie dieronvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:11

De vraag was dus in hoe verre het stressvol voor zo'n kalf is om opgejaagd te worden, puur als spel. En hoe men zou reageren als dit met een veulen (ipv kalf, vergelijkbaar misschien?) gedaan zou worden.

Kirr gaf het volgende antwoord:
Kirrr schreef:
Probleem is vooral dat deze discussie zich op dit moment (en ook al vroeger) op verschillende plaatsen aan het afspelen is.

Ik ben het zelf ook een beetje beu, ik probeer in zoveel mogelijk dingen een objectief inzicht te geven, voor zover dat objectief kan, aangezien ik er natuurlijk middenin zit. En dan begint 'iedereen' dingen te roepen die kant nog wal raken, die absurd zijn en helemaal niet gebeuren. Andere houden ervan om stukken te quoten die op die manier helemaal uit verband gerukt worden. De discussie vinden plaats op plaatsen waar mensen gewoon komen om foto's te laten zien. Overal wordt er gevraagd van er dan een legitiem discussie topic over te openen, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Wat ik eraan kwijt wil is dat hetgeen wat hier gedaan wordt met koeien nog steeds dagdagelijks gedaan wordt bij mensen die met koeien moeten werken. Zowel dichtbij als ver weg (denk aan USA).
Als mijn boermanbuur zijn koeien van zijn weide naar een andere weide wil, dan komt die me ook roepen om dit te paard te doen. Is dat stressvol voor die dieren.. volgens mij niet. Is er een verschil met een paard die je achter je hangt, dan een groepje boeren met stok en lawaai. In mijn ogen is er geen verschil.
Als er een koe uit een groep gedreven moet worden (bij ziekte, gewond, inentingen,...), hoe zie je dat praktisch gebeuren zonder paard op een weide van 2hectare?

Specifiek op deze foto's zie ik helemaal niks koe onvriendelijk, geen paniek, geen stress.
Ik weet niet hoeveel jullie over koeien weten, maar koeien kunnen niet goed tegen de stress en zoeken overal een uitweg als ze zich bedreigt voelen. Uiteindelijk draait het er bij elk onderdeel om dat de koe zich niet in paniek voelt, want dan ben je er als cutter,roper, teampenner,... helemaal niks mee.

Staan de koeien liever in het land dan te moeten werken met paarden, wrs wel. Maar ik ben er zeker van dat als een paard mag kiezen, die ook niet kiest om opgezadeld te worden. Maar zulke vergelijkingen mag je van 'bokt' niet maken. Nu ik begrijp niet waarom niet. Als werken met koeien mishandeling is, dan moet er eerst héél veel andere dingen afgeschaft worden.

Je kan je mening niet baseren op wat foto's of selectief gekozen filmpjes op internet.
Ik heb ook al wel op evenementen geweest waar er sprake was van mishandeling voor de koeien. Maar ik ben al op véél meer evenementen geweest waar er sprake was van paardenmishandeling. En die mishandeling stopt niet als het evenement gedaan is.
Slecht georganiseerde evenementen of gewoon pech geeft ineens een slechte naam aan de hele sport.
En dat is alleen maar zo omdat de wereld van de koeienevenementen veel kleiner is dan die van springen/dressuur/...

Dat die ruiters op tv aan hun paard hangen, zigzaggen door de mond voor elke sprong, dat is normaal. Vol lof voor de ruiter die de zoveelste gouden medaille gehaald heeft op 1 of ander groot evenement. Dat vind ik verschrikkelijk om te zien. Dieren die op topniveau op zulke manier moeten presteren. Het zal wel de enige manier zijn, aangezien iedereen dat als normaal beziet, want je kan het gaan bekijken op elke starthoek of zelfs op de lokale tv.
Maar koeienwerk zien we niet vaak, die ene keer daar 10jaar geleden, met die koe die haar poot brak, koeienwerk dat is dierenmishandeling.

Koeienwerk, ik ben er mijn hart verloren. Mensen mogen altijd mee naar trainingen om te kijken om zelf te beslissen of het mishandeling is of niet. Mensen mogen mij ook altijd via pb benaderen en onderbouwde vragen stellen. Ik heb er absoluut geen probleem mee om erover in discussie te gaan. Maar wel op een onderbouwde manier en niet zoals hieronder vermoedelijk weer gaat gebeuren. En dat mensen me gaan pakken op bepaalde verwoordingen etc.

Dus voor degene die nu nog altijd de antwoorden niet hebben die ze willen, open dan aub een discussietopic. Zodat dit niet zoveelste mooie fototopic is dat een eindeloze discussie wordt.

Hoewel ik het jammer vind dat je benoemt dat het in andere takken van sport ook mis gaat of nog erger mis gaat, begrijp ik je post verder wel.

Je zegt dat je geen stress ziet bij de koe/kalf. Maar zou een veulen dan gestresster zijn? Niet dat het met veulens moet gebeuren, maar is een kalf vergelijkbaar met een veulen? :+

Ik ben het persoonlijk met je eens dat het op andere vlakken inderdaad écht mis gaat en dat velen dat op een één of andere manier normaal vinden. Maar als je zo de foto's in dat topic bekijkt kreeg ik haast medelijden met het kalf, het ziet er niet leuk uit en daar komt denk ik bij sommigen de vraag vandaan: moet dat nou? :Y) Bij wijze van spreken, in een schaal van 1 tot 10, hoe erg is het voor een kalf om hier aan mee te moeten doen zeg maar. Dat is wat ik me af vraag. Maarja, dat zul jij ook niet kunnen zeggen.

Het is zeker niet zo dat ik het per definitie afkeur hoor, zo'n miep ben ik niet. Het is meer een kritisch denken en kritische vraag denk ik! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:20

Kalveren opdrijven geeft echt wel stress. Werk zelf dagelijks met kalveren. Denk wel dat het per ras verschilt en dan is het ras in het fototopic wel geschikt, dat zijn aardig "koele" koeien. Ik kan adh van de foto's niet zeggen dat ze gestresst er uit zien.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:36

Ik vind zulke dingen altijd lastig. Waar leg je de grens. Deze kalveren zijn op een gegeven moment wel gewend wat er gebeurd.
Kijk, als je niet wil dat een dier stress heeft, moet je ook niet gaan paardrijden. Dat doe je ook voor de lol, net als koeien drijven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:38

amoj schreef:
Ik vind zulke dingen altijd lastig. Waar leg je de grens. Deze kalveren zijn op een gegeven moment wel gewend wat er gebeurd.
Kijk, als je niet wil dat een dier stress heeft, moet je ook niet gaan paardrijden. Dat doe je ook voor de lol, net als koeien drijven.

Sja vind ik ook lastig.

En dat laatste is waar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:42

Denk dat het best mee valt. Als wij onze pinken of koeien naar een ander weiland drijven (te voet) is dat voor de nieuwkomers best even spannend. Maar de oudere dieren weten precies hoe of wat, die zijn er aan gewend en dan kun je ook niet aan ze zien dat ze gestresst zijn. Eerder blij dat ze naar een nieuwe wei mogen :-)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:46

Uit ervaring weet ik dat een kalf veel meer stress ervaart als het word opgejaagd door een wheeler als door een paard. Ik kan mijn kalfjes met behulp van een paard makkelijker en met minder stress terug in een ander weiland krijgen.

Dit soort spelletjes komen voort van het echte koeiendrijven. Natuurlijk komt er stress bij kijken maar dat moet zo min mogelijk zijn. Not zoal het bij dit ook zo min mogenlijk stress moet veroorzaken. De echte goede koeiendrijvers doen dit namenlijk binnen een paar seconden en sturen het kalf die kant op waar ze het willen hebben.

Mensen en dieren hebben soms stress het moet minimaal gehouden worden maar is het echt slecht? Kunnen wij zeggen hoe bang dat kalf nou echt is? Is hij wel echt bang of is het ook een beetje een spelletje voor hun?

De reden dat koeiendrijvers geen stress in hun kalf willen is omdat het vlees er slechter van word.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:49

Persoonlijk ken ik iemand die (niet in de benelux wonende trouwens)een grote groep kudden moet verweiden over een afstand van 100km.Dat word gedaan met ruiters en paarden.Daar is geen andere mogelijkheid als op deze manier ivm het landschap.Maar de koeien worden gedreven en niet op gejaagd.Daar zie ik het nut dus ook van in.

Maar om nu totaal nutteloos voor je eigen lol dieren in de stress te jagen.Dat vind ik zelfs eigenlijk wel dier onvriendelijk.Maar ik denk dat veel mensen alleen aan hun eigen plezier denken en waarschijnlijk niet eens stilstaan bij het feit dat dit niet zo diervriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:52

beatje schreef:
Persoonlijk ken ik iemand die (niet in de benelux wonende trouwens)een grote groep kudden moet verweiden over een afstand van 100km.Dat word gedaan met ruiters en paarden.Daar is geen andere mogelijkheid als op deze manier ivm het landschap.Maar de koeien worden gedreven en niet op gejaagd.Daar zie ik het nut dus ook van in.

Maar om nu totaal nutteloos voor je eigen lol dieren in de stress te jagen.Dat vind ik zelfs eigenlijk wel dier onvriendelijk.Maar ik denk dat veel mensen alleen aan hun eigen plezier denken en waarschijnlijk niet eens stilstaan bij het feit dat dit niet zo diervriendelijk is.

Jij rijdt ook geen paard dus? Want dat is ook voor je eigen lol een dier de stress in jagen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:54

@ amoj Maar er is wel een verschil tussen functioneel kalven drijven of kalven drijven als spel of sport vind ik :+ En dat is ook een beetje het pijnpuntje inderdaad zoals beatje zegt.

__Elizabeth, sja.. je weet het niet inderdaad. Daarom rijst de vraag ook bij mensen denk ik :+

Ik zou best naar zo'n wedstrijd willen kijken hoor, ik ben geen 'hater' of er op tegen, maar wel nieuwsgierig naar wat er in het hoofd van zo'n kalf om gaat :P

Misschien is het wel vergelijkbaar met paardrijden inderdaad. Misschien valt het wel mee, of niet en is paardrijden ook vet ernstig :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:08

amoj schreef:
beatje schreef:

Jij rijdt ook geen paard dus? Want dat is ook voor je eigen lol een dier de stress in jagen.

Ik weet niet of jij mijn paard kent,maar het heeft zelfs aan een officiele stress test mee gedaan .Ze ad geen stress :-) .
En ze zal best een keer schrikken maar dat doet ze op de wei waar ze 24/7 buiten leeft ook wel eens.

Een koe die verweid word heeft ook stress maar dat is even en eenmalig,dat vind ik anders dan een kalf wat meerdere keren gebruikt word voor je eigen plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:14

beatje schreef:
amoj schreef:

Ik weet niet of jij mijn paard kent,maar het heeft zelfs aan een officiele stress test mee gedaan .Ze ad geen stress :-) .
En ze zal best een keer schrikken maar dat doet ze op de wei waar ze 24/7 buiten leeft ook wel eens.

Een koe die verweid word heeft ook stress maar dat is even en eenmalig,dat vind ik anders dan een kalf wat meerdere keren gebruikt word voor je eigen plezier.[/quote]

Nee, ik ken jou paard niet. Maar ook jou paard is ooit vast ingereden, en ik weet niet of ze toen al meedeed aan die officiele stress test, maar ik geloof niet dat dat gebeurd is zonder dat ze stress had.

Ik gok dat deze kalveren er op een gegeven moment wel gewend aan raken en dat de stress dan zeer gering is. Een kalf wat in paniek/stress is, zal ook op alle manieren proberen weg te komen, dus op of onder of zelfs door de omheining.
Dat zie ik hier niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:59

Ik heb zelf ook een paar keer een koeienclinic gereden, ik geloof zeker dat het stress op kan leveren als ze het nog niet kennen. Maar de stiertjes (waar wij toen mee gereden hebben) kende het spelletje vrij snel waardoor ze naar mijn idee minder stress hadden omdat ze weten wat er te wachten staat? En na wat ik begreep bleek het na die tijd ook mooi (vetarm) vlees te zijn omdat ze zo actief waren. Wel kun je als boer van de stieren of als trainer een hele hoop doen. Wij mochten niet in een volle galop een groep stieren binnen vallen. Dat moest vanuit een rustig tempo gedaan worden. Paarden mogen niet bijten enz. Daarnaast zal het vast en zeker verschil maken of je hobbymatig aan het werk bent met koeien of dat er een wedstrijd element in zit. Ik vind het zeker niet altijd een fijn gezicht hoe ze behandeld worden, maar laten we wel wezen dat ligt niet alleen aan paardenmensen die graag een spelletje willen doen ;-)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:14

Idd zoals Mistral zegt, de koeien die het gewoon zijn ondervinden er niet zo veel stress van.. Nieuwe koeien daartegen.. En bij de meeste wedstrijden worden er dus ook nieuwe koeien gebruikt omdat dit het net moeilijk maakt.

Ik heb een wedstrijd al zien afgelast worden, 2 kalveren in shock en gestorven. Dat was wel echt uitzonderlijk, iedereen reed super voorzichtig. Zelfs als ze in stap benaderd werden stortte er wel eentje in elkaar, waarna de hele kudde er naartoe gedreven moest worden om ze terug bij haar positieven te halen. Na 3 runs was het dus afgelopen met de wedstrijd.

Je moet zoiezo rijden met respect voor de koeien, er niet vol op knallen met je paard, koeien niet aanraken met handen/voeten, niet bijten, .. anders resulteert dit in een warning en bij 2 warnings disqualificatie.

Maar idd, in volle wedstrijd kan dat al wel eens 'vergeten' worden. Het ís ook gewoon soms niet mooi om te zien, dat heb je bij alle wedstrijden op tijd. Paarden lopen dan niet mooi verzameld en worden heen en weer getrokken. Een ervaren paard heeft dat trekken niet zo nodig, die kan zelf al redelijk goed de koeien anticiperen. Wijzelf rijden onze Arany tussen de koeien ook altijd met een snaffletje ipv zijn gebruikelijke correctional in training, maar je ziet ook gewoon zware bitten ertussen hoor..

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:16

Misschien is het ook een kwestie van het opbouwen met die koeien, t is maar net hoe iedereen er zelf mee om gaat maar toen ik regelmatig op een ranch te vinden was waren er geen rare dingen te zien hoor met de koeien, die hadden een top leven daar ;)