Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kirrr schreef:Probleem is vooral dat deze discussie zich op dit moment (en ook al vroeger) op verschillende plaatsen aan het afspelen is.
Ik ben het zelf ook een beetje beu, ik probeer in zoveel mogelijk dingen een objectief inzicht te geven, voor zover dat objectief kan, aangezien ik er natuurlijk middenin zit. En dan begint 'iedereen' dingen te roepen die kant nog wal raken, die absurd zijn en helemaal niet gebeuren. Andere houden ervan om stukken te quoten die op die manier helemaal uit verband gerukt worden. De discussie vinden plaats op plaatsen waar mensen gewoon komen om foto's te laten zien. Overal wordt er gevraagd van er dan een legitiem discussie topic over te openen, maar dat heb ik nog niet gevonden.
Wat ik eraan kwijt wil is dat hetgeen wat hier gedaan wordt met koeien nog steeds dagdagelijks gedaan wordt bij mensen die met koeien moeten werken. Zowel dichtbij als ver weg (denk aan USA).
Als mijn boermanbuur zijn koeien van zijn weide naar een andere weide wil, dan komt die me ook roepen om dit te paard te doen. Is dat stressvol voor die dieren.. volgens mij niet. Is er een verschil met een paard die je achter je hangt, dan een groepje boeren met stok en lawaai. In mijn ogen is er geen verschil.
Als er een koe uit een groep gedreven moet worden (bij ziekte, gewond, inentingen,...), hoe zie je dat praktisch gebeuren zonder paard op een weide van 2hectare?
Specifiek op deze foto's zie ik helemaal niks koe onvriendelijk, geen paniek, geen stress.
Ik weet niet hoeveel jullie over koeien weten, maar koeien kunnen niet goed tegen de stress en zoeken overal een uitweg als ze zich bedreigt voelen. Uiteindelijk draait het er bij elk onderdeel om dat de koe zich niet in paniek voelt, want dan ben je er als cutter,roper, teampenner,... helemaal niks mee.
Staan de koeien liever in het land dan te moeten werken met paarden, wrs wel. Maar ik ben er zeker van dat als een paard mag kiezen, die ook niet kiest om opgezadeld te worden. Maar zulke vergelijkingen mag je van 'bokt' niet maken. Nu ik begrijp niet waarom niet. Als werken met koeien mishandeling is, dan moet er eerst héél veel andere dingen afgeschaft worden.
Je kan je mening niet baseren op wat foto's of selectief gekozen filmpjes op internet.
Ik heb ook al wel op evenementen geweest waar er sprake was van mishandeling voor de koeien. Maar ik ben al op véél meer evenementen geweest waar er sprake was van paardenmishandeling. En die mishandeling stopt niet als het evenement gedaan is.
Slecht georganiseerde evenementen of gewoon pech geeft ineens een slechte naam aan de hele sport.
En dat is alleen maar zo omdat de wereld van de koeienevenementen veel kleiner is dan die van springen/dressuur/...
Dat die ruiters op tv aan hun paard hangen, zigzaggen door de mond voor elke sprong, dat is normaal. Vol lof voor de ruiter die de zoveelste gouden medaille gehaald heeft op 1 of ander groot evenement. Dat vind ik verschrikkelijk om te zien. Dieren die op topniveau op zulke manier moeten presteren. Het zal wel de enige manier zijn, aangezien iedereen dat als normaal beziet, want je kan het gaan bekijken op elke starthoek of zelfs op de lokale tv.
Maar koeienwerk zien we niet vaak, die ene keer daar 10jaar geleden, met die koe die haar poot brak, koeienwerk dat is dierenmishandeling.
Koeienwerk, ik ben er mijn hart verloren. Mensen mogen altijd mee naar trainingen om te kijken om zelf te beslissen of het mishandeling is of niet. Mensen mogen mij ook altijd via pb benaderen en onderbouwde vragen stellen. Ik heb er absoluut geen probleem mee om erover in discussie te gaan. Maar wel op een onderbouwde manier en niet zoals hieronder vermoedelijk weer gaat gebeuren. En dat mensen me gaan pakken op bepaalde verwoordingen etc.
Dus voor degene die nu nog altijd de antwoorden niet hebben die ze willen, open dan aub een discussietopic. Zodat dit niet zoveelste mooie fototopic is dat een eindeloze discussie wordt.
amoj schreef:Ik vind zulke dingen altijd lastig. Waar leg je de grens. Deze kalveren zijn op een gegeven moment wel gewend wat er gebeurd.
Kijk, als je niet wil dat een dier stress heeft, moet je ook niet gaan paardrijden. Dat doe je ook voor de lol, net als koeien drijven.
beatje schreef:Persoonlijk ken ik iemand die (niet in de benelux wonende trouwens)een grote groep kudden moet verweiden over een afstand van 100km.Dat word gedaan met ruiters en paarden.Daar is geen andere mogelijkheid als op deze manier ivm het landschap.Maar de koeien worden gedreven en niet op gejaagd.Daar zie ik het nut dus ook van in.
Maar om nu totaal nutteloos voor je eigen lol dieren in de stress te jagen.Dat vind ik zelfs eigenlijk wel dier onvriendelijk.Maar ik denk dat veel mensen alleen aan hun eigen plezier denken en waarschijnlijk niet eens stilstaan bij het feit dat dit niet zo diervriendelijk is.
amoj schreef:beatje schreef:Persoonlijk ken ik iemand die (niet in de benelux wonende trouwens)een grote groep kudden moet verweiden over een afstand van 100km.Dat word gedaan met ruiters en paarden.Daar is geen andere mogelijkheid als op deze manier ivm het landschap.Maar de koeien worden gedreven en niet op gejaagd.Daar zie ik het nut dus ook van in.
Maar om nu totaal nutteloos voor je eigen lol dieren in de stress te jagen.Dat vind ik zelfs eigenlijk wel dier onvriendelijk.Maar ik denk dat veel mensen alleen aan hun eigen plezier denken en waarschijnlijk niet eens stilstaan bij het feit dat dit niet zo diervriendelijk is.
Jij rijdt ook geen paard dus? Want dat is ook voor je eigen lol een dier de stress in jagen.
beatje schreef:amoj schreef:
Persoonlijk ken ik iemand die (niet in de benelux wonende trouwens)een grote groep kudden moet verweiden over een afstand van 100km.Dat word gedaan met ruiters en paarden.Daar is geen andere mogelijkheid als op deze manier ivm het landschap.Maar de koeien worden gedreven en niet op gejaagd.Daar zie ik het nut dus ook van in.
Jij rijdt ook geen paard dus? Want dat is ook voor je eigen lol een dier de stress in jagen.