tong uit de mond bij paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

tong uit de mond bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 15:02

Hallo,

ik heb een vraagje,
net als vele Bokkers zit ik inmiddels op de bank met eurosport aan. in Aken zijn de springruiters inmiddels aan hun strijd begonnen.

maar nu heb ik al meerdere paarden met de tong buitenboord zien rond lopen.
Waarom doen ze dit?

ik heb het ooit mee gemaakt bij een pony, deze had haar tong dan weer eens over het bit heen gekregen. Na dat ze een passend bit had gekregen was dit over.

Maar ik mag toch eigenlijk hopen dat dit niet het geval is op dit niveau.

Happy16

Re: tong uit de mond bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:05

Ik zag het ook inderdaad, vooral bij één heel de tijd, ook toen het parcour klaar was.
Misschien spanning?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:08

Spanning, kan...
Pijn kan ook...
En ik zeg dan niet, dat het komt door getrek of gesleur... Maar wel, dat als een bit niet bij het paard hoort, dit ook pijn kan geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

Spanning, verkeerd type bit, proberen om onder de druk van het bit weg te komen, scheefheid. Zijn nogal wat verschillende oorzaken. In het springen zie ik het inderdaad ook vaker, in de dressuur wordt het dacht ik ook afgestraft in de punten.

Mijn ervaring is dat het bij 'gewone' paarde vaak te maken heeft met scheefheid, namate het paard tijden het rijden rechter wordt, zie je de tong ook naar binnen gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:12

laatste reden is.. het kan ook nog zijn dat je een complete randdebiel onder het zadel heb..

ik ken twee paarden die op de wei en/of op stal ook gewoon de lap vlees buitenboord hebben..

dit is wel de minst voorkomende reden overigens.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:14

elenaMM77 schreef:
laatste reden is.. het kan ook nog zijn dat je een complete randdebiel onder het zadel heb..

ik ken twee paarden die op de wei en/of op stal ook gewoon de lap vlees buitenboord hebben..

_/-\o_

Nee alles is al gezegd :) het kan zijn dat deze dieren weten dat er op wedstrijd vaak fanatieker gereden wordt om bv fouten te corrigeren (daarvoor moet dat thuis niet per se gedaan worden) en dat ze het uit 'zelfbescherming' doen. Maar een verkeerd bit, tandproblemen, spanning, scheefheid, randdebiel.. kan allemaal

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 15:17

Bedankt voor jullie reacties.
Het viel me op en vond het niet echt een fijn beeld geven.
En dan niet per definitie dat de ruiters iets fout doen. Maar kan me eerlijk gezegd niet voor stellen dat het prettig is voor de paarden.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:17

Inderdaad haha.

Die springpaarden zijn zoo ongelooflijk heet en die willen zo graag. De ruiters moeten ze wel remmen om niet door de sprong te gaan, paard trekt daar flink tegenin en doet zijn tong naar buiten uit protest.

GP paarden hebben echt wel een passend bit hoor, maak je niet druk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 15:24

Amaranth7 schreef:
GP paarden hebben echt wel een passend bit hoor, maak je niet druk.

Daar was ik ook niet zo heel bang voor. Ook GP ruiters zijn maar mensen, en kunnen ook fouten maken. Maar hun hebben vaak wel een heel team omzich heen die met hun mee kijken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:29

Tja, het blijft topsport - met mooi en lelijk.
Het zou niet verkeerd zijn als jury/organisatie hier ook kritisch naar gaat kijken, maar ja...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:31

senna21 schreef:
Tja, het blijft topsport - met mooi en lelijk.
Het zou niet verkeerd zijn als jury/organisatie hier ook kritisch naar gaat kijken, maar ja...

Eens inderdaad. Vraag is of het welzijn van deze dieren dan wel voorop staat(lijkt me niet prettig met zoveel spanning). En als dat komt omdat ze zo heet moeten zijn, dan vraag ik me af of het niveau dan niet te hoog is. Maar dat is maar een gedachtespinseltje.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:34

Er is nog een reden dat paarden de tong naar buiten gooien. Bitloos rijden! Gebeurd in de springsport vrij veel. TS ik weet over welk paard je het hebt ik zit ook te kijken maar kon niet zien wat voor hoofdstel het was. Heeft iemand een close up?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 15:46

Natalie36 schreef:
Er is nog een reden dat paarden de tong naar buiten gooien. Bitloos rijden! Gebeurd in de springsport vrij veel. TS ik weet over welk paard je het hebt ik zit ook te kijken maar kon niet zien wat voor hoofdstel het was. Heeft iemand een close up?

Het viel me niet specifiek bij 1 paard op, heb het bij meerdere gezien. 1tje deed het wel heel duidelijk de hele rit.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:51

ehh, ik heb zo'n kalf wat met zijn tong naar buiten loopt.
Het begon met lippen "aflikken", gevolgd door uitsteken. hoe harder ik hem aan het werk zet, hoe minder tong ik voel, en in de spiegels zie.

Zal niet perfect rijden ( dat weet ik zeker ;-) ), kom heus wel eens te streng door met mijn hand ( ook dat weet ik, en probeer daar echt aan te werken, maar paardrijden is gewoon best moeilijk) meerdere bitjes geprobeerd, maakt allemaal niet uit. Zet mijn instructrice erop, doet ie het nog...
Rij bitloos ---> doet ie het niet. Dan blijft het momenteel nog bij lippen aflikken.

Niet fijn! geen mooi gezicht! rij nu een jaar of 2 zo rond ( en heb maar geaccepteerd dat ie dat doet )
ik zie wat mogelijkheden voorbij komen, zoals scheefheid...dat kan ik wel uitsluiten. Spanning, het is een schrikachtig-zenuwachtig beestje, luistert wel, maar je voelt spanning die ik met geconcentreerd aan het werk zetten, omlaag haal, geeft ie zich ook goed aan over, maar dat tongetje blijft.
Lastig.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:01

WD-V > RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:11

Natalie36 schreef:

Ik vind met een scherpe hackamore nou niet bepaald vallen onder bitloos rijden zoals de bokkers m bedoelen ;)

Amarath, klopt passend bit zal t niet snel aan liggen, wel een scherp bit met een dichtgesnoerde mond. En dan hebi k t over springen he.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:21

elenaMM77 schreef:

Ik denk dat ik zo'n randdebiel had :')
Dier had altijd de tong eruit, ook als ik met een los teugeltje buiten reed of zelfs als het gewoon een halster om had en ik wandelde ermee naar de wei oid. Hij had hem er ook uit als hij bijvoorbeeld een appel of boterham had gehad trouwens. Ding hing er altijd naast.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:27

Hwaar kan je dit live volgen?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:33

Zo hadden wij een paard die als het moeilijker werd in de teugels ging hangen en dan haar tong liet hangen. Ik heb trouwens ook paarden het zien doen zodra ze zich ontspanden al zal dat in een springwedstrijd niet het geval zijn :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:38

Een kennis van me heeft ook zo'n paard wiens tong altijd uitsteekt, zelfs als ze bitloos of met neckrope e.d. rijdt :')

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:39

Kan verschillende oorzaken hebben inderdaad. Aanleuning is er ook één van (had ik geloof ik nog niet voorbij zien komen). Ik weet wel dat het een ontzettend moeilijk probleem is om op te lossen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:43

Kan ook geen tanden hebben? Weliswaar niet veel voorkomend maar dat is ook een oorzaak :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:46

Nee, in de GP zal het vast goed geregeld zijn............. :')

Heb je die blauwe tongen gezien? Zielig........ ;(

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:49

Dimple schreef:
Nee, in de GP zal het vast goed geregeld zijn............. :')

Heb je die blauwe tongen gezien? Zielig........ ;(

Ga maar eens met een los teugeltje door een GP springparcours, hoop dat je nog leeft als je rond raakt.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:01

En daar gaan we weer.... De dressuur gehad en nu piepen over het springen