Bright Moon(v. 00seven) opnieuw klaarmaken voor het Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Bright Moon(v. 00seven) opnieuw klaarmaken voor het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:05

Hallo allemaal,

Al lange tijd heb ik niks geplaatst aan foto's op bokt, nu was laatst Tyrza (passorapard) bij mij geweest om foto's te maken en ik vond ze zo goed gelukt dat ik ze graag met jullie wil delen. Bij deze een klein beetje achtergrond informatie over Moon en mij.

Moon is een 9 jarige merrie van 00seven x Balzflug, we hebben haar vanaf dat ze 2 jaar oud is en ik heb haar geheel zelf opgeleid. We zijn al een tijdje Z2 startgerechtigd maar door omstandigheden ben ik het afgelopen jaar nog niet op wedstrijd geweest. Moon is momenteel drachtig van de prachtige hengst Ferguson en verwacht April volgend jaar haar eerste veulen.

Moon is een merrie die snel heet wordt en hierdoor niet gemakkelijk is met rijden, wij beide zijn nu vooral bezig met het vinden van de juiste ontspanning maar ook tegelijkertijd een goede aanspanning houden en werken hard aan het maken van mooie overgangen, Moon gaat hierbij snel spannen.

Kijk en geniet van deze prachtige foto's!

1. Appuyeren

Afbeelding

2. Mooi beeld vind ik zelf

Afbeelding

3. Hier mag ik zelf iets meer rechtop blijven zitten, wel blij met haar achterbeen

Afbeelding

4.

Afbeelding

5. Stukje contra, dit moeten wij oefenen van mijn instructeur omdat ze hierin erg gespannen raakt en dit is een voorbereiding op de eenvoudige wissel.

Afbeelding

6. Achterbeen mag iets scherper ondertreden, wel blij met het beeld

Afbeelding

7. En lekker uitgalloperen, beloning hoort daarbij

Afbeelding

8. En als laatste haar mooie hoofdje :)

Afbeelding

Nou dit was het dan :)

donsje

Re: Bright Moon(v. 00seven) opnieuw klaarmaken voor het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:22

Mooi beeld, zou wat meer buiging in het appuyement willen zien maar dat gaat lastiger worden als je paard gaat uitdijen natuurlijk;) ik zie dat je vrij veel stang gebruikt (niet negatief of onvriendelijk hoor!!) pas op dat je haar daarmee niet gaat blokkeren in haar beweging.

probeer in training het strekken wat minder en meer achter te activeren. Ze heeft nu een prachtig achterbeen maar een wat strakke rug en hals. Iets ronder zetten en minder van voor en meer van achter. Is veel krachtwerk maar anders gaat ze zometeen echt in 2 lopen.

zijn maar tips voor kleine puntjes hoor! Ziet er verder goed uit:) mooi paard ook!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:22

Correctie; prachtig voorbeen:)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:32

@donsje, meer buiging in het appuyement is momenteel ook ons werkpunt eigenlijk de overall buiging in het lichaam heeft ze al lange tijd wat moeite mee. Het feit dat ze een wat strakke rug heeft komt deels door haar bouw en deels door het feit dat wij tijd terug rugproblemen hebben gehad en ze hierdoor moeite heeft in bepaalde oefeningen met de ontspanning wat bij haar snel een strakke rug geeft maar hier zijn we al hard mee aan het werk. Vooral opnieuw op krachten komen is voor mevrouw nu het belangrijkste maar dat kost nou eenmaal wat meer tijd Bedankt verder voor de tips!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:43

Ziet er idd best netjes uit .... alleen vind ik de buiging van haar hals ook net als de rest iets te weinig. Je legt het zelf al heel goed uit over hoe en wat. Puntje om aan te werken dus.
Ook vind ik dat je veel druk lijkt te hebben op de stang teugel. Zie ook een paar keer haar lip/mond iets open. Het lijkt wel alsof haar mond te "vol" is. De bitten te dik bedoel ik daarmee. Ik herken dit nl van mijn eigen paard. Ik heb toen een dunnere trens en stang gekocht en toen was het meteen over. Het is natuurlijk ook nog al wat dat er in hangt. Men denkt vaak dat dun ook scherpere is maar de hand van de ruiter/amazone is bepalend.

Ik wens je in elk geval veel succes als je weer gaat starten. Komt vast goed ....
Ze heeft wel een fijn achterbeen op een aantal foto's.

Kortom ... starten maar !!!

Ik hoop op een mooi veulen voor je.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:57

@herman97. Dunnere stang en trens is niet te vinden ik heb namelijk heel bewust gezocht naar de dunste trens en dunste stang die goed anatomisch gevormd waren voor haar mond en heb hier dus erg veel aandacht aan besteed dat deze goed passend voor haar zijn.
Dat ze haar lip wat optrekt is volgensmij ook enkel in de laatste foto te zien de rest van de foto's heeft ze een mooi schuim mondje. Ook let ik altijd heel erg op mijn stang gebruik en weet dat ik contact heb maar hem niet steak hou verder of er veel druk op heb staan. Zodra ik bij Moon teveel op druk ga rijden komt er direct veel stress in haar lijf en dat is juist wat we niet willen hebben. Wel weet ik dat als ik mijn stang teugel los zou laten de stang te onrustig wordt in haar mond en ze daar juist teveel spanning van gaat krijgen vandaar dat deze dus gewoon op een mooi contact zit en zeker niet op teveel druk.

Bedankt iedereen verder voor de tips, we zijn er nog lang niet en Moon is helaas niet de makkelijkste (heel snel gespannen en in de stress) maar we beginnen elkaar eindelijk goed te begrijpen

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:07

Ik kan idd niet op de foto zien hoe dik een stang of trens is. Fijn dat je zo serieus bezig bent met je paard en de training. Dit zie je nog al eens anders.
Nogmaals ... succes.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:07

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:17

Ik zou graag je handen meer rechtop zien en je ellebogen langs je lichaam. Dat maakt het plaatje net wat meer af, want het ziet er goed uit. ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:42

Ik vind ook dat die mond er vol lijkt.
Verder vind ik jou niet vriendelijk ogen met de sporen. Op veel foto's prik je in de buik en hier en daar heb je ontzettend je tenen naar buiten wijzen.

Ook zie ik zijn hoofdje net liever wat voor de loodlijn.

Hij loopt wel mooi dragend van achter!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:18

Mooi paard!
Zijn al genoeg tips gegeven, maar het valt mij op dat je bijna op elke foto links in je heup inknikt.
Je linkerschouder is bijna overal ook lager dan rechts.
Ook als je rechtdoor gaat.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 08:15

@Def, dit heeft te maken met het feit dat ik mijn rug heb gebroken gehad en deze ingezakt is naar links, ondanks veel fysiotherapie enz is dit helaas niet meer recht te krijgen en dit slaat dus door naar mijn heup en schouder. Hier is helaas niks aan te doen verder.

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:32

Leuk paard! Idd wat veel stanggebruik maar dat kan een momentopname zijn. Veel succes verder!

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:09

Ik zie dit topic voorbij komen, en wist dat er commentaar zou zijn op je stang gebruik.

Laat ik eerst even zeggen dat ik dat totaal niet vind ik zie enkel een stang wat op contact gereden wordt (misschien op foto 4 iets te stak), wat veel vervelender voor een paard is, is een losse stang. Een losse stang klappert en beweegt veel meer in de paarden mond dan een stang die op contact staat.
wat evt. wel zou kunnen zijn is dat de boog van je stang te hoog is en ze daarom soms haar mond een stukje open doet, ik dacht namelijk zelf ook dat anatomisch beter was maar dat is niet altijd zo.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:47

@Jovibo. Bedankt voor je reactie, een ding is zowieso zeker als ik een los contact heb op mijn stang teugel is mijn merrie heel erg onrustig en juist snel te gevoelig in haar mond vandaar dat ik dus ook altijd op contact rij met mijn stangteugel, ik ben ook van mening dat ik hem niet te strak heb maar gewoon eraan hou dit zijn twee totaal verschillende dingen. Opzich zit er in deze stang niet zo'n hele hoge boog, enkel een wat naar voren geplaatste boog, ik heb alle mogelijke modellen toendertijd geprobeerd en merkte gewoon aan mijn merrie dat ze deze het fijnste vind en er het meest ontspannen mee was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:55

Misschien is het een optie om haar weer op trens te gaan rijden, dan is het aandachtspuntje stang icm haar stress weg. Volgens mij heb je er voldoende verstand van om een paard zelfs bitloos door de Z te rijden.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:47

@ bigone, ik rij haar in de training altijd op trens, enkel nu met de foto's heb ik haar stang en trens ingedaan maar normale training rijden wij op trens. Stang en trens heeft ze alleen wel altijd net wat meer respect voor en reageert ze dus veel beter op de kleinste hulpen, dit is bij trens nog wel eens anders hier breekt ze soms echt doorheen en gezien mijn merrie zich erg sterk kan maken is soms de stang en trens wel fijn.

Maar ik denk dat ik de stang en trens eens in de 2 a 3 weken in heb.