Na heel wat zoeken toch mijn vraag hier. Wellicht ook interessant voor anderen.
Ik ben onlangs begonnen met mijn jonge paard, ik heb les en alles pakt tot nu toe positief uit.
Altijd al ben ik erg geïnteresseerd in de theorie van het rijden, het paard een de ruiter. En om mijzelf te verbeteren film ik het rijden, mijn foute punten zelf ontdekken en zien hoe mijn paard onder mij loopt.
Een hele tijd geleden heb ik iets gelezen over het stuwend achter een, met plaatjes erbij. Maar nergens voor mij duidelijk hoe ik in mijn filmpjes en foto's Het stuwend achterbeen kan herkennen.
Is er iemand of misschien meerdere personen, die heel simpel kunnen vertellen hoe je nu het stuwend makkelijk en goed kan herkennen? (Qua tekeningen op internet heel duidelijk, maar toch anders als je een filmpje bekijkt. Want wat wordt precies bedoeld met het achterburen achter het lichaam, dus niet stuwend?)
Supervixen
Geplaatst: 18-08-15 13:53
Het achterburen achter het lichaam????
betadine
Geplaatst: 18-08-15 14:00
Je voelt het meestal. Uit zich in een voorwaartse drang zonder verzameling of correct ruggebruik. Vaak ook zogenaamde sterkere paarden. Hangen op het bit en stuwen maar. Naar mijn ervaring zijn stuwers doorgaans goed vooruit en moeilijk te verzamelen. Bekijk het als een karretje voortduwen. Dan maak je eigenlijk een stuwende beweging. Stuwende paarden gaan dus gemakkelijker op het bit hangen om nog harder te kunnen stuwen. Het zit ook niet comfortabel.
Als ze veel vaart nodig hebben om actief achter te worden, dat is een teken van stuwen
mrie
Geplaatst: 18-08-15 14:18
Paarden die op het bit hangen worden niet goed op de achterhand gereden de motor is zeg maar niet aan. De achterbenen moeten er onder en goed gebruikt worden om juist van het bit af te komen.
Vaart zegt ook niet zoveel over stuwen of dragen. Het ruggebruik zegt daar wel wat over. Om goed te dragen en stuwen moet die rug bewegen. Je voelt dan deining.
Sorry.de theorie/ werking van het stuwend achterbeen ken ik wel, voel ik ook.
Waar het mij om gaat is echter dat er word verteld dat een stuwend achterbeen niet achter het paard komt, maar een achter een komt met de afzet toch altijd achter het paard? En dit is wat ik niet begrijp.
Daar zegje nu wat en begin ik te twijfelen. Ik ga er thuis eens voor zitten en kijken of ik dat artikel terug kan vinden! Maar volgens mij heb je inderdaad gelijk en bedoel ik het dragende been om het nog verwarrender te maken
Roodvos
Geplaatst: 18-08-15 15:57
Trek een denkbeeldige loodlijn van de zitbeenknobbel van het paard naar de grond. De loodlijn beweegt met het paard mee naar voren.
De bewegingsafloop van het achterbeen kent een stuwende en dragende fase. In de stuwende fase is de voet van het achterbeen achter deze loodlijn, in de dragende fase voor de loodlijn (onder het lichaam dus). Bij een dragend achterbeen is de tijdsduur van de dragende fase groter dan de stuwende fase.
Je moet hier een oog voor ontwikkelen door heel veel naar paarden te kijken.
Simpelman
Geplaatst: 18-08-15 16:14
Maar het is niet de plaatsing van het achterbeen dat "het echte verschil" uitmaakt. Het zijn de vermeerderde buiging in de knieën, het bekken en het relatief opwelven van de rug die maken dat er gewichtsverplaatsing dus vermeerderd dragen van de achterhand plaats kan hebben. De meeste paarden lopen met "rechte" knieën e holle rug net als wij wanneer we wandelen en hoever dat achterbeen ook onder gezet wordt er veranderd nagenoeg niets aan de belasting van het achterbeen.
Bedankt! En dames excuses voor het fijne eerste bericht van mij in dit forum. Het kwartje viel laat, maar bedankt voor de oplettendheid. Mijn collega's konden er wel om lachen toen ik mijn handen voor mijn gezicht sloeg en hardop zei: oh wat stom!
Gelukkig dat het uiteindelijk toch nog wel duidelijk is