Rijden op je zit.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xjessiesl

Rijden op je zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 21:42

Hallo allemaal,

Ik heb gister een lesje gehad van een stalgenootje. Het ging om het rijden op je zit, dus zonder aan de teugels te komen. In principe zou dat normaal op voorbereiding zijn van het tuigloos rijden. Nu heb ik daar eindelijk nooit zo over nagedacht, het tuigloos rijden. Na dit lesje had ik echt het gevoel dat we beiden veel meer ontspannen waren. Normaal ben je maar bezig met het aan de teugel rijden etc. Het is echter de eerste keer dat ik volledig op mijn zit ben gaan rijden. Nou moet ik eerlijk zeggen is Wizard niet makkelijk met het van de hoefslag afkrijgen. In het begin ging het dus ook totaal niet we vlogen alle kanten op, om het zo uit te drukken. Later ging het stukken beter.

Nou om terug te komen op het onderwerp, ik zou mezelf hier graag op focussen. Weet iemand een lesgever, die hier in verdiept is? Het gaat om de provincie Gelderlanf. In de buurt van Angeren en Nijmegen. Hoor het graag, alle andere informatie is ook welkom.

Zijn er bokkers met ervaring? En wat vinden jullie er van?

Boeken met info zijn ook welkom.

Hopelijk is het duidelijk uitgelegt wist niet zo goed hoe ik het duidelijk kon uitleggen haha.

Groeten.

Anniek22

Re: Rijden op je zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:56

Misschien moet je zoeken naar een lesgever die focust op centered riding? krijg van meerdere mensen priveles en mensen die bezig zijn met centered riding letten daar veel op. Niet zo op aan de teugel, want dan komt de achterhand er meestal niet zo goed onder. ze letten gewoon op het hele plaatje en vooral op de ruiter ;-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:16

Parelli freestyle rijden is ook voornamelijk op zit, in ieder geval zit als fase 1. Als ik me niet vergis zien ze bij parelli dit niet alleen als voorbereiding op tuigloos rijden, maar ook als voorbereiding op rijden met tuig, omdat het dan ook belangrijk is dat je paard op je zit etc reageert zodat je je hulpen voor belangrijkere dingen/verfijning kunt gebruiken. Oid haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:19

Rijden op je zit is niet een voorbereiding op teugelloos rijden, dat is iets wat bij je basis hoort. Hoe verder je komt, hoe meer je op zithulpen hoort te gaan doen.

Edit: te snel verstuurd. In principe zou ook een gewone instructrice je hier mee verder moeten kunnen helpen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:22

Maar waarom hoor je vaak dat er bij dressuurruiters dat ze niks doen? Ze rijden op hun zit.. En ja, de paarden zijn wel heel gevoelig natuurlijk maar het bezit hebben van een goede zit (klopt die zin??) is wel heel handig en fijn ;) dus ik geef je het advies om les te nemen..

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:30

Bedankt voor de reacties! Ga er eens naar kijken. Ik heb overigens gewoon les, van een dressuur ruiter. Traint ook op een hoog niveau. Ze begrijpt mij en het paard heel goed.

Ik heb het in het topic niet heel goed neergezet zie ik.. Maar graag richting het rijden met een neckrope en dus heel erg focussen op het sturen zonder teugel of bit.

Merkte overigens ook meteen, dat zijn achterhand er meer en beter onder kwam.

Met de lessen focus ik me ook al ontzettend op mijn zit, echter heb ik niet veel ervaring met het rijden met een neckrope, hier zul je lijkt mij toch andere dingen bij moeten leren.

Dus nog meer focussen op mijn zit lijkt mij handig, ook het focussen op het neckrope rijden.

WiancaR, ja dat snap ik. Maar ik zou dan graag meer richting het hoofdstelloos willen laat maar zeggen. Natuurlijk, is het heel belangrijk in de basis. Maar ik zou dan graag richting een neckrope gaan. Niet voor altijd, maar voor aflossing. Dus iemand die zich hier in verdiept. Heb het verkeerd getypt in het topic.
Laatst bijgewerkt door xjessiesl op 16-08-15 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:33

Anniek22 schreef:
Maar waarom hoor je vaak dat er bij dressuurruiters dat ze niks doen? Ze rijden op hun zit.. En ja, de paarden zijn wel heel gevoelig natuurlijk maar het bezit hebben van een goede zit (klopt die zin??) is wel heel handig en fijn ;) dus ik geef je het advies om les te nemen..

Als antwoord op je eerste vraag: als je dat in jouw omgeving veel hoort dan worden mijn inziens die ruiters zeer slecht onderwezen...
Zeker naarmate je meer verschillende oefeningen en mate van verzameling aan je paard vraagt hoe meer je dat op je zit/ vanuit je lijf doet. Ik probeer dat de meiden die ik lesgeef ongeacht hun niveau direct mee te geven. Zodra ze bewust zijn van de impact van de bewegingen van hun lijf op de bewegingen van hun paard willen ze er stuk voor stuk enorm hun best voor doen om dat ook te kunnen, makkelijk is het zeker niet om zo subtiel te leren rijden. Denk dat het daar vaak al misgaat: een instructeur die er niet genoeg vanaf weet of het niet goed over weet te brengen hoe fijn het is als je die techniek beheerst. Een veel gebruikte uitspraak van mij is deze : een paard voelt een vliegje al landen op z'n vacht het is dus absoluut niet nodig om grof te doen en voelt wel degelijk dat je het verschil in spieren die je wel of niet aanspand of buigt!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:47

Elke goede lesgever gaat uit van rijden op de zit. Als je een lesgever hebt die daar niets mee doet is het geen goede lesgever. Teugels zijn alleen maar een ondersteuning van de zit/houding.

Voorbereiding voor de neckrope heeft weinig zin als je niet eerst goed op je zit kan rijden. Daarna kan je de neckrope er ook bij om doen en bv het paard leren achteruit te gaan en te sturen op die neckrope, waarbij je je zit als ondersteuning kan gebruiken en als dat niet werkt alsnog je teugels. Eigenlijk zit het hem dus meer in een uitleg aan het paard dat de neckrope ook wat betekend. Dus achteruit en voorhand bewegen voornamelijk(voor de achterhand gebruik je je been/houding).

Ga niet te snel over op neckrope rijden, je kan namelijk erg veel gratis krijgen en dat kan grote problemen opleveren op een later moment.
Zorg dat je de gangen beheerst zonder aan de teugels te hoeven komen, vooral de rem! Dus ook de overtreffende trap van de rem, achteruit. Zorg dat je de voorhand en de achterhand geisoleerd van elkaar beheerst, ook weer zonder de teugels te gebruiken. Als je dat allemaal kan op een hele lichte vraag(dit is erg belangrijk, moet je "zwaarder" vragen ben je niet klaar voor de neckrope), echt bevestigt hebt kan je de neckrope uit gaan leggen erbij.
De neckrope is namelijk een (dun) veiligheidslijntje voor eigenlijk met niks rijden, dus puur en alleen op je zit. Verwacht alleen niet dat je paard automatisch begrijpt wat die druk daar betekend. En verwacht ook niet dat als jij zo nu en dan nog even stevig je been moet gebruiken de neckrope gaat werken. Het is de kers op de taart!

In de overgangfase kan je een stick gebruiken om mee te rijden, om het paard te laten buigen en sturen, maar daarvoor is het erg handig (vrij essentieel) dat je eerst de driving game uitlegt en dat zou ik lekker op de grond doen in eerste instantie. Dat natuurlijk samen met de friendly game, want je wil niet dat je paard zich het apezuur schrikt van die stick, zeker bij het hoofd in de buurt.

Om een lang verhaal kort te maken, zorg voor een erg sterk fundament, met niks rijden of met neckrope rijden is natuurlijk hartstikke gaaf, maar het is eigenlijk zo gaaf omdat het een test van je skills is. Sla dus geen stapjes over, ren jezelf niet voorbij. Alleen als je paard op de lichtste aanwijzingen reageert is dit een goed plan. Nogmaals, het is de kers op de taart, vergeet de taart niet!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:53

Wow Bowen super bedankt voor de lange uitleg! Het hoeft van mij echt niet snel, heb alle tijd. Vandaar de reden dat ik zoek naar een goede lesgeefster/een boek met informatie. Nogmaals bedankt! Op internet is natuurlijk ook genoeg te vinden. Maar ik dacht misschien weet bokt nog een goede lesgeefster die in dat vak thuis hoort.

Het dressuur rijden blijf ik gewoon doen bij die andere lesgeefster die ik nu heb. Met haar ben ik al ontzettend vooruit gekomen, met mijn zit. Ook het stalgenootje heeft me heel erg geholpen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:11

xjessiesl schreef:
Wow Bowen super bedankt voor de lange uitleg! Het hoeft van mij echt niet snel, heb alle tijd. Vandaar de reden dat ik zoek naar een goede lesgeefster/een boek met informatie. Nogmaals bedankt! Op internet is natuurlijk ook genoeg te vinden. Maar ik dacht misschien weet bokt nog een goede lesgeefster die in dat vak thuis hoort.

Het dressuur rijden blijf ik gewoon doen bij die andere lesgeefster die ik nu heb. Met haar ben ik al ontzettend vooruit gekomen, met mijn zit. Ook het stalgenootje heeft me heel erg geholpen!

Je kan evt wat meer freestyle rijden, dat dwingt je wat meer om op je zit te rijden. Dan kan je testen hoe vaak je toch nog je teugels op moet pakken om te begeleiden.
Gewoon hetzelfde wat je altijd doet, alleen dan met een los teugeltje dus.

De "trusting hand" is wel een goede. Je hebt een losse teugel, in 1 hand, die leg je neer op je paard, net voor de schoft. Moet je corrigeren met de teugel dan doe je dat, maar je hand gaat gelijk weer terug naar die plek(echt direct na elke correctie, vandaar de term "trusting hand", vertrouw erop dat je paard het doet). Begin dan eens met testen hoe vaak je hand van je paard af moet komen in een rondje hoefslag. Gaat dat goed in stap, komt je hand er niet meer vanaf, probeer het dan eens in draf. Zelfde met stoppen, check hoe vaak je hand van het paard af moet komen als je wil stoppen. Neem bv de letters in de bak, kies er steeds 1tje uit waarbij je gaat stoppen, hoe vaak lukt dat echt bij de letter zonder dat je je teugel moet gebruiken?
Gaat dat goed kijk dan eens of je van hand kan wisselen zonder die teugel te gebruiken, zonder dat je hand van het paard afkomt, of loop eens over de middellijn in de bak, hoe vaak moet je toch nog je hand van het paard afhalen om je paard op die lijn te houden? Kan je achteruit zonder de teugels te gebruiken, waarbij je een afstand daarvoor neemt, in het begin eens 1 stap, maar daarna bv tussen 2 letters.
Gaat dat allemaal goed probeer het dan eens in galop.

Zo ga je steeds verder, hoe vaak moet je hand van het paard afkomen om een volte te kunnen rijden? Een figure 8, kan je een klaver 4 rijden (zet eens 4 pionnen rond de x en gebruik die als middelpunt voor een klaver 4 (cloverleaf, zo heet die pattern bij parelli als je erop wil zoeken) ). Kan je bv een "L" vorm neerleggen met balken en daar achteruit doorheen zonder de teugels te gebruiken (tip, de kunst hiervan zit in het beheersen van de achterhand).
Zo kan je er een soort van spelletje van maken. Zie het niet als fout als je toch die teugel even op moet pakken, maar werk naar dat zo min mogelijk nodig hebben.
Het helpt vaak als je gebruik maakt van focuspunten, de letters in de bak, wat pionnetjes die je neerzet, balkjes die je neerlegt.

Kijk ook naar je paard, loopt die lekker ontspannen zo, lekker laag, lekker over de rug, dat maakt het gelijk een hele goede opwarming voordat je met contact gaat rijden en meer gaat vragen van dat lijf.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:18

Toch ben ik wel verbaasd door dit soort berichten. Rijden op je zit is zoals je hoort te rijden, dat is inderdaad je basis. Dat is wat je hoort te leren tijdens je les. Daar hoef je niet speciaal een andere stroming voor te volgen. Dit hoort gewoon in elke discipline van het paardrijden voorop te staan.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:59

Sleeper. Daarom zeg ik net dat ik het verkeerd omschreven heb in het topic zelf, moest nog iets toegevoegd worden. Staat overigens gewoon tussen de berichten zelf. Het gaat om het rijden op je zit, dat leer ik heus in mijn lessen en dat is ook echt wel mijn basis. Maar het gaat hier in de richting van het tuigloos rijden, het rijden met een neckrope dus ;)

Waar het dus op neerkomt, ik rijd altijd op mijn zit dat is logisch. Maar nooit zonder dat ik aan de teugels kom, dat hebben we nu dus gedaan. Dit spreekt mij heel erg aan. Gewoon voor de afwisseling.

Nogmaals,heb het totaal verkeerd geschreven in mijn topic.

Heb waarschijnlijk te snel getypt waardoor er een stuk is weggevallen/vergeten.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:05

Kijk eens naar Akasha Rijkunst, echt op je zit en fijne instructeurs! :)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:05

Bowen schreef:
xjessiesl schreef:

Je kan evt wat meer freestyle rijden, dat dwingt je wat meer om op je zit te rijden. Dan kan je testen hoe vaak je toch nog je teugels op moet pakken om te begeleiden.
Gewoon hetzelfde wat je altijd doet, alleen dan met een los teugeltje dus.

De "trusting hand" is wel een goede. Je hebt een losse teugel, in 1 hand, die leg je neer op je paard, net voor de schoft. Moet je corrigeren met de teugel dan doe je dat, maar je hand gaat gelijk weer terug naar die plek(echt direct na elke correctie, vandaar de term "trusting hand", vertrouw erop dat je paard het doet). Begin dan eens met testen hoe vaak je hand van je paard af moet komen in een rondje hoefslag. Gaat dat goed in stap, komt je hand er niet meer vanaf, probeer het dan eens in draf. Zelfde met stoppen, check hoe vaak je hand van het paard af moet komen als je wil stoppen. Neem bv de letters in de bak, kies er steeds 1tje uit waarbij je gaat stoppen, hoe vaak lukt dat echt bij de letter zonder dat je je teugel moet gebruiken?
Gaat dat goed kijk dan eens of je van hand kan wisselen zonder die teugel te gebruiken, zonder dat je hand van het paard afkomt, of loop eens over de middellijn in de bak, hoe vaak moet je toch nog je hand van het paard afhalen om je paard op die lijn te houden? Kan je achteruit zonder de teugels te gebruiken, waarbij je een afstand daarvoor neemt, in het begin eens 1 stap, maar daarna bv tussen 2 letters.
Gaat dat allemaal goed probeer het dan eens in galop.

Zo ga je steeds verder, hoe vaak moet je hand van het paard afkomen om een volte te kunnen rijden? Een figure 8, kan je een klaver 4 rijden (zet eens 4 pionnen rond de x en gebruik die als middelpunt voor een klaver 4 (cloverleaf, zo heet die pattern bij parelli als je erop wil zoeken) ). Kan je bv een "L" vorm neerleggen met balken en daar achteruit doorheen zonder de teugels te gebruiken (tip, de kunst hiervan zit in het beheersen van de achterhand).
Zo kan je er een soort van spelletje van maken. Zie het niet als fout als je toch die teugel even op moet pakken, maar werk naar dat zo min mogelijk nodig hebben.
Het helpt vaak als je gebruik maakt van focuspunten, de letters in de bak, wat pionnetjes die je neerzet, balkjes die je neerlegt.

Kijk ook naar je paard, loopt die lekker ontspannen zo, lekker laag, lekker over de rug, dat maakt het gelijk een hele goede opwarming voordat je met contact gaat rijden en meer gaat vragen van dat lijf.

Bedankt, vind echt dat u het heel fijn uitlegt heeft! Ik ga er eens op zoeken en het proberen. Hier heb ik wat aan.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:06

JenW schreef:
Kijk eens naar Akasha Rijkunst, echt op je zit en fijne instructeurs! :)
Bedankt, ik ga kijken!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:13

In het begin van dit topic heeft iemand al Centered Riding genoemd
Hier kun je zoeken op Centered Riding instructeurs in Nl, er zit vast ook wel iemand bij jou in de buurt.

Ik ben het met anderen in dit topic eens dat rijden op je zit bij de basis hoort maar bij een CR instructeur weet je zeker dat hier aandacht aan besteed wordt.
Van CR instructeurs wordt wel eens gezegd dat ze alleen maar op de ruiter letten en niet op het paard. Ik vind zelf de combinatie belangrijk, en veel van mijn collega's ook. Wat ik wel zie is dat je als ruiter je houding/zit/intentie/ademhaling verandert je paard vanzelf mee veranderd.
Een belangrijke aanwijzing bij Centered Riding is kijken met je navel. Als je dat doet draaien je armen en benen eigenlijk vanzelf in de juiste houding mee. En als je echt kunt rijden op je zit heb je inderdaad geen hoofdstel meer nodig.

Met Google kun je makkelijk meer informatie over Centered Riding vinden, op mijn eigen site heb ik ook een pagina waar de basisprincipes van CR uitgelegd worden. Scheelt hier weer typen.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:45

jetm schreef:
In het begin van dit topic heeft iemand al Centered Riding genoemd
Hier kun je zoeken op Centered Riding instructeurs in Nl, er zit vast ook wel iemand bij jou in de buurt.

Ik ben het met anderen in dit topic eens dat rijden op je zit bij de basis hoort maar bij een CR instructeur weet je zeker dat hier aandacht aan besteed wordt.
Van CR instructeurs wordt wel eens gezegd dat ze alleen maar op de ruiter letten en niet op het paard. Ik vind zelf de combinatie belangrijk, en veel van mijn collega's ook. Wat ik wel zie is dat je als ruiter je houding/zit/intentie/ademhaling verandert je paard vanzelf mee veranderd.
Een belangrijke aanwijzing bij Centered Riding is kijken met je navel. Als je dat doet draaien je armen en benen eigenlijk vanzelf in de juiste houding mee. En als je echt kunt rijden op je zit heb je inderdaad geen hoofdstel meer nodig.

Met Google kun je makkelijk meer informatie over Centered Riding vinden, op mijn eigen site heb ik ook een pagina waar de basisprincipes van CR uitgelegd worden. Scheelt hier weer typen.

Ik ben het ook eens hoor, dat het de basis is. Word ook aandacht aanbesteed in de les. Had het in het topic alleen verkeerd uitgelegd. Bedankt, ik ga eens kijken!