Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DW_Dressage

Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:18

Ik heb het volgende probleem, er zijn twee jonge paarden die beide geen druk accepteren in de mond of op de neus (met een bitlooshoofdstel)
Het probleem begint al bij het sturen van een volte of het van hand veranderen, de meest simpele en rustige oefeningen dus. Lichte druk op het bit wordt al niet geaccepteerd, net zoals lichte druk om de neus bij een bitlooshoofdstel, dit is het geval bij beide paarden.

Ik heb ervaring met het beleren van paarden, tuurlijk is het sturen bij elk paard in het begin een struikelpuntje, maar deze beide paarden zijn al een tijdje bekend met longeren e.d. (Ook longeren is dus een struikelpunt met bit)

De paarden zijn 4 en 5. Ze stammen beide af van Alicante. Ze zijn inmiddels ongeveer een half jaar bekend met zadel e.d.

Ze zijn beide ook makkelijk voorwaarts te rijden, dus het is niet dat ze terughoudend zijn.

Ook zijn ze beide bij de tandarts na gekeken en is alles in orde.
Wie o wie kan mij verder helpen?

_Natasja_

Re: Paard neemt geen druk op neus en in mond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:20

In hoeverre verdragen ze verder druk en aanrakingen op het hoofd?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:22

Aanrakingen in het algemeen is niks mee aan de hand. Ze zijn beide vrij koel.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:36

Druk van een stalhalster of touwhalster verdragen ze ook goed?

Kun je ze daarmee aan de hand goed "sturen"?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:41

Twee paarden is wel heel toevallig. Hoe zit het met de grondbasis voor wijken voor druk? Ik denk dat daar een hapering zit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:41

Ongebroken appelbit (bustrens of D-trensversie) al geprobeerd?
of een ongebroken bustrens met zeem eromheen genaaid?

Ligt het meest rustig, druk wordt goed verdeeld en wordt vaak heel goed aangenomen
door paarden met problemen met druk/onrustige mond/slechte aanleuning.

Afbeelding

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:21

Knevel trens kan ook tijdelijk voor jonge paarden een oplossing zijn als je het in bitten zoekt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:12

Geen druk uitoefenen, vragen = uitnodigen, wachten op het minste geringste antwoord belonen en stoppen.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:08

Bij beide paarden een kneveltrens in gehad en ze blijven er beide het zelfde op reageren. Appelbit ga ik eerdaags proberen!

Aan de hand sturen is geen probleem, het is écht onder het zadel of aan de longe...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:52

Ik ga er echt van uit dat het probleem ook bij het grondwerk al heel duidelijk zichtbaar zal zijn.
De fout moet je niet bij het paard zoeken en zeker ook niet bij het soort bit dat je gebruikt, het enige wat je zou moeten doen is, het paard leren nageven op druk, want als dat er niet is zal echt alles onmogelijk zijn.
Uiteraard eerst nageven en dan ook wijken voor druk, en dit op heel veel verschillende plaatsen, je moet het hoofd naar links kunnen stellen en weer recht en weer naar links en dan bv naar rechts en zo verder.
De voorhand één pas opzij, dus de voorbenen kruisen, ook de achterhand opzij, benen kruisen opletten dat dit in voorwaartse richting gebeurd.
Niks moeilijk aan maar is een leerproces.
Deel alles op in kleine en haalbare onderdeeltjes, maar het makkelijk voor het paard, creeer het Woouwww gevoel bij het paard, beloon onmiddelijk bij de kleinste poging tot medewerking.
Je zegt dat je ervaring zat hebt, wel bestudeer jezelf nog eens heel goed, want de fout moet je dus echt bij jezelf zoeken, pas dan kan je tot een oplossing komen.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:08

Begin met grondwerk, wijken voor druk op de neus en druk op een touwhalster. Op die druk moeten ze naar achteren gaan, doe dit in fases (fase 1, druk op de haren, fase 2, druk op de huid, 3, druk op spier, en 4 druk op bot). Denk je dat hij erover aan het nadenken is, hou je dezelfde fase aan. Gaat hij niet, opbouwen. Als hij een stapje naar achteren zet, gelijk druk eraf. Voor paarden is dit, rust, een beloning. Bij druk op het halster pak je de knoop onderaan het halster. Dit doe je ook in fases.

Verder ben ik het eens met @aeolusnr1, dus wijken op druk bij de voorhand en achterhand. Zonder deze basis is het logisch dat ze niet reageren op de druk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:17

Hoe uit zich dat "niet accepteren" van het bit?

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:18

Babootje schreef:
Hoe uit zich dat "niet accepteren" van het bit?

Goede vraag. Kruipen ze erachter of krijg je echt heel heftige reacties zoals hoofdschudden e.d.?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:31

Ik denk dat het probleem niet bij de paarden ligt maar bij de ruiter,
Waarom gebruik je druk, miss moet je eens kijken wat het paard doet als je samenwerkt en dingen vraagt in plaats van met druk te werken,
De dieren zijn beide nog erg jong dus ook nog aan het wisselen en groeien enz,
Dus wat wil je met druk bereiken eigenlijk??
Een jong dier rij je met lange lossen teugel en ga je leren op je zit te rijden en niet op het hoofd met druk, zeker nooit op het bit druk zetten en al helemaal niet op beide teugels , dat is het slechtste wat je kun doen als ruiter , [waar in mijn idee het paard helemaal nog niet aan toe is met 4 jaar]

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:37

Er zijn 1.000en paarden die die druk wel gewoon accepteren. Ook al is dat niet wat jij als ideaal hebt midgie. :)

Maar ik ben wel met je eens dat ik denk dat het probleem bij de ruiter ligt.

(Ik vind namelijk dat je altijd een mate van druk zet op het paard. Wat voor hulpen/materialen of gebrek aan materialen je ook gebruikt)

driverlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:47

Wat je misschien kan proberen is om ze eerst op je zit te gaan leren rijden. als ze dat eenmaal kunnen kun je dit misschien op gaan bouwen naar een beetje druk door ze te sturen met je zit een daarbij een klein beetje druk te geven. Ieder paard is anders en ook ieder paard moet je op een andere manier trainen misschien dat dit voor hun werkt. Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb kunnen helpen :) ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:36

_Natasja_ schreef:
Er zijn 1.000en paarden die die druk wel gewoon accepteren. Ook al is dat niet wat jij als ideaal hebt midgie. :)

(Ik vind namelijk dat je altijd een mate van druk zet op het paard. Wat voor hulpen/materialen of gebrek aan materialen je ook gebruikt)

Je hebt druk en druk, zeker zijn er duizenden paarden die wel druk accepteren, maar of dat goed is is een tweede, helaas accepteren die paarden die druk, maar als er dan een paard voorbij komt die zegt dit wil ik niet en er tegen in gaat dan word het een probleem paard,
En eerlijk is eerlijk , er worden dus te veel paardne met te veel druk gereden omdat het paard het accepteert niet om dat hij et zo leuk vind, maar om dat hij geen andere keus heeft, want als hij zijn eigen mening zegt word dat in gesnoerd door hulpmiddelen , scherpere bitten, hardere handen enz enz
Je kan heel goed samen werken met je paard zonder druk,

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:57

Ik moest je tekst een paar keer lezen voor ik hem begreep. (Gebrek aan leestekens etc. ;) )

Maar je hebt inderdaad diverse soorten van druk. En ook vaak te veel druk op de verkeerde plaats.
Maar die discussie lijkt me niet op zijn plaats in dit topic. :)

Wel ben ik benieuwd of TS al iets heeft geprobeerd qua tips?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:28

Bedankt allemaal. Heb een kneveltrensje in op het moment en dat gaat goed! Het is niet mijn bedoeling om perse op druk te rijden, maar gewoon je hand eraan. Dus gewoon contact met de mond. Maar zoals ik zei gaat het een stuk beter met het kneveltrensje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:09

DW_Dressage schreef:
Bedankt allemaal. Heb een kneveltrensje in op het moment en dat gaat goed! Het is niet mijn bedoeling om perse op druk te rijden, maar gewoon je hand eraan. Dus gewoon contact met de mond. Maar zoals ik zei gaat het een stuk beter met het kneveltrensje.

Ik was er even benieuwd naar hoe "het geen druk accepteren" zich bij jou dan uitte.
Wij rijden ons jonkie nu ook met een kneveltrensje. Hij was anders slecht te sturen :D :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:28

Hier een paard met hetzelfde probleem. Ze accepteert geen kaptoom , tenzij ik die heel los om haar hoofd doe.
Iets wat aangesloten zit om haar hoofd resulteert in een ingeslikte bezemsteel.
Grondwerk is bijna niet te doen , maar rijdend met een loszittende sidepull gaat prima. Helaas zijn mijn rijkusten niet zo goed , en had ik haar graag meer grondwerk aangeboden. Dat doe ik inmiddels met een touwhalster , en dat lijkt te werken....

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:44

Hoihoi!

Ik ben opzoek naar een ongebroken appelbit, bus of D, zoals jouw afbeelding in dit bericht.weet je misschien waar ik die kan vinden?

Gr levita

listiglistje schreef:
Ongebroken appelbit (bustrens of D-trensversie) al geprobeerd?
of een ongebroken bustrens met zeem eromheen genaaid?

Ligt het meest rustig, druk wordt goed verdeeld en wordt vaak heel goed aangenomen
door paarden met problemen met druk/onrustige mond/slechte aanleuning.

[ Afbeelding ]

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:51

Mik heb ooit een appelbit gekocht...ik dacht ik proef even, maar smaakt niet naar appel :+ }:0 ...maar it vind ik niks sympathiek, in tegendeel zelfs al die ribbels..paard vond het afschuwelijk, dus wie er een wil, pb maar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:54

Levita30 schreef:
Hoihoi!

Ik ben opzoek naar een ongebroken appelbit, bus of D, zoals jouw afbeelding in dit bericht.weet je misschien waar ik die kan vinden?

Gr levita

Ongebroken bus: Agradi.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:21

_Natasja_ schreef:

Hoe dan ook, de basis van wijken voor druk dient aangeleerd te worden zonder bit. Er zijn ook veel paarden waarbij hun hoofdschudden de oorzaak vindt in het te snel druk zetten tijdens het leerproces of te veel druk zetten of het te lang vast houden van de druk.
Om de basis van wijken voor de druk op het hoofd er in te zetten moet je echt weten met wat je bezig bent. En niet maar wat zitten trekken. Je moet goed weten wanneer precies je de druk moet lossen anders is de kans dat je vervelende dingen aanleert aanwezig.
Als het paard niet kan wijken voor druk op een gewoon halster, is het absoluut nog niet de tijd om een bit in te doen.
Maar ik ben blij dat je wel ziet dat het probleem bij de ruiter ligt.