Fries leren balkjes lopen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Fries leren balkjes lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:02

Vorig jaar ben ik begonnen met het beleren van een super leuke fries. Alles hebben we langzaam opgebouwd en we werken nu steeds iets intensiever.
Graag wil ik de trainingen afwisselen en ben ik al een heel aantal keer ben ik bezig geweest met balkjes lopen en daar heeft ze de grootste moeite mee, zowel aan de longe als onder het zadel.
Als de balken plat op de grond liggen gaat het nog wel maar zodra ze ook maar iets van de grond komen tik ze er tegen aan, staat ze er boven op of loopt ze er dwars door heen.
Het lijkt soms ook alsof ze totaal niet het besef heeft dat er iets op de grond ligt.

Hebben hier meer mensen ervaring mee? Hoe leer je dat ze hun benen moeten optillen?

zebra89

Re: Fries leren balkjes lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:03

Met hoeveel balkjes werk je?

Ik ben destijds met mijn fries begonnen met 1 balkje, of 2 maar adn met veel ruimte ertussen (bijv. op de 12 en de 3 van de klok op de volte!)
Verder veel lengte geven boven de balk zodat hij goed kan kijken. En idd eerst aan een longe beginnen is een goed idee.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:05

dat heb ik met appaloosa die ik rij ook als de balken op de grond liggen en na aantal keer erover heen gaat het prima maar al maak ik echt een laag hindernisje stoot ie hem telkens om maar al maak ik de hindernis wat hoger (20 cm) dan opeens niet meer

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:12

Ben nog niet verder gekomen dan 2 achter elkaar. Of 2 op de volte - op 9 en 3.
En ik ben er aan het begin gewoon mee aan de hand begonnen, echt de tijd voor gegeven om te laten wennen dat er een balk ligt en dat ze mij gewoon volgt in stap erover etc. en dat gaat ook goed. Maar zodra het dus iets van de grond af komt (leg hem op het randje van het hout dat het zand tegen houd in de bak) dan knalt ze er door heen of er boven op.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:15

MaudiW schreef:
Ben nog niet verder gekomen dan 2 achter elkaar. Of 2 op de volte - op 9 en 3.
En ik ben er aan het begin gewoon mee aan de hand begonnen, echt de tijd voor gegeven om te laten wennen dat er een balk ligt en dat ze mij gewoon volgt in stap erover etc. en dat gaat ook goed. Maar zodra het dus iets van de grond af komt (leg hem op het randje van het hout dat het zand tegen houd in de bak) dan knalt ze er door heen of er boven op.

het handigste is ook om 3 achter elkaar aan doen moeten ze 3 keer hun benen optillen en na een tijdje snappen ze het wel en dan doe ik dan voor de hindernis dan nog 2 balkjes moet ie 2 balkjes lopen en daarna het sprongetje maken dan tilt ie zijn voeten al op namelijk.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:53

ik weet niet hoe hoog je je balkjes hebt liggen maar leg ze eens nog iets hoger. Je paard zal merken dat hij echt struikelt en misschien komt er daarna echt een hopje!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:54

Heel veel doen! Dat is het enige wat je kunt doen. Succes :D

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 01:02

Heb je ze wel op de goede afstand liggen? Vaak tikken ze aan omdat de afstand niet klopt. Denk eraan dat 1 drafpas 1.25m is en een galopsprong 3,5m bij een paard.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:59

Het gaat mij niet eens om dat ze gaat springen, maar dat ik uiteindelijk gewoon onder het zadel en aan de longe cavaletties kan lopen om zo mijn training te kunnen afwisselen.

Bij 1 balk tikt ze hem al aan of eraf dus daar heb ik nog niet met de afstand te maken. En ze is maar 1,57,5 dus best klein, lastig om in te schatten of ik afmeting van een paard dan moet aanhouden.

Marrie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:58

Ik ben nu zelf een merrietje aan het inrijden (oke geen fries maar een Shire maar ik denk dat het in principe hetzelfde werkt)
Ik heb gewoon op een dag toen ze heel braaf was 3 balkjes neergelegd met daartussen steeds 3 stappen ruimte. Heb haar ervoor gezet en gewacht tot ze er aan ging snuffelen en rustig werd. Toen heb ik haar aangespoord en ging ze er met gemak in stap overheen en daarna in draf. En toen heb ik de balkjes steeds dichter bij elkaar gelegd tot ze op de juiste afstand lagen. Ik heb nog niet in galop geprobeerd omdat ze snel haar evenwicht kwijt is in galop dus dan zijn balkjes nog iets te hoog gegrepen