Houding in galop verbeteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Houding in galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:23

De laatste jaren heb ik nogal aangemodderd qua rijden met bijrijdpaarden en geen les gehad.
Na een tijdje was ik dit beu en heb ik een lesgever + paard gevonden, helemaal geweldig natuurlijk. Nu is zijn paard niet de gemakkelijkste en straft me af voor mijn fouten *\o/*
Ik rijd er nu toch al enkele maanden, rijd het paard ook door de week zonder les en heb nog een 3 tal andere paarden die ik zeer regelmatig rijd.

Nu was mijn houding na die jaren zonder les een kleine ramp maar er is nu vooruitgang te zien, rijd regelmatig zonder beugels maar ik blijf maar aanmodderen met mijn houding in galop. Op de rechterhand weinig problemen, het kan beter maar geen ramp.
Op de linkerhand is dit wel een ramp, het lukt mij niet om op mijn binnenzitbeen knobbel te gaan zitten, ik zit helemaal verdraaid en zodus op mijn buitenzitknobbel, paard valt helemaal naar binnen => houding nog erger, ... Hoe meer ik erop let, hoe erger ik ga zitten..
Ik doe dit helaas op elk paard en vooral deze van mijn lesgever is het ergst. Ook zonder beugels doe ik dit, maar minder. Ik trek vooral mijn binnenbeen zo op, soms bijna over de kniewrong 8)7

Zijn er bokkers die oefeningen weten met of zonder paard om mijn scheve verkrampte houding te verbeteren?

Miekje23

Re: Houding in galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:35

zitlessen misschien? tijdelijke optie

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:47

Misschien kan je een paar zitlessen nemen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:06

Ik vraag het me af. Heeft er wel eens een fysiotherapeut, vriendje of moeder naar jouw rug gekeken? Ik denk namelijk dat die misschien wel scheef of getordeerd is. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar zou wel een verklaring zijn waarom jij niet kunt zitten zoals jij denkt dat het moet. Stel dat dat zo zou zijn dan weet je meteen dat je doelen bij moet stellen en uitvinden wat voor jou dan "goed" is. En dat kun je dan weer doen samen met je instructiemens of iemand die zitles geeft...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:12

Zitlessen zijn nog niet zo populair hier in de buurt, maar kan eens rondkijken :)
Wat doen ze dan zo anders tijdens zo'n les?

ik ga om de paar maanden naar een ostheopaat al zo'n 8 jaar.. ik heb als kind een soort van whiplash gehad waardoor mijn rug en nek wel komt vast te zitten maar ik ben nog nooit zo hard belemmerd in het rijden zoals nu. Ik ga verder ook hardlopen om mijn rug sterker te maken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:19

Er is zo achter de computer zonder beeld materiaal niet veel van te zeggen, maar wat altijd een leuke en leerzame oefening is, is om één arm recht omhoog te strekken in de galop.
Meestal doe je dan je binnen arm omhoog, maar is ook wel leuk om ze om de beurt te proberen en eens te voelen wat er dan gebeurt en of je verschil voelt.
Verder helpt het vaak ook al iets om voor je idee meer recht door te blijven rijden dan echt in de linker of rechter galop te "zitten".

Als je iemand voor zitlessen zoekt, kan je ook kijken naar een centered riding instructeur.
Die geeft ook een soort zitlessen, maar werkt daar naartoe door vooral de ruiter bewust te maken van wat je moet doen en vooral, hoe!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:50

Als je rug snel vast zit kun je ook eens kijken bij een chiropractor. Heeft mij ook enorm geholpen toen mijn rug en nek in de kreukels lagen.