Jong paard wil niet alleen buitenrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Jong paard wil niet alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:22

Hoi!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb namelijk een probleem met mijn verzorgpaard. Het is een jonge arabofries en een fantastisch paard. Maar, in het bos durft ze niet "alleen" te lopen.
Zolang ik er naast loop is niks eng en wandelt ze overal zo langs. Ook als ik er op zit, met mijn vader er op de fiets naast/voor gaat het helemaal prima. Maar zodra ik zelf een stukje wil rijden, staakt ze.

Ze is dan niet zozeer gestressed. Je zou bij wijze van spreken de teugel los kunnen gooien en achterstevoren in het zadel gaan zitten, dan nog blijft ze rustig staan. Maar je krijgt dr gewoon met geen mogelijkheid vooruit. En zodra ik dan afstap loopt ze als een hondje achter me aan.

Het wordt inmiddels toch wel een beetje vervelend, na vier keer afstappen tijdens een uurtje bos, en mijn vader af en toe over het zandpad op de fiets (omdat er boompjes tussen het fietspad en ruiterpad zaten...) Ik wil toch wel graag gewoon alleen met haar in het bos kunnen rijden. Dus ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Ik zat zelf te denken aan misschien wat grondwerk, maar dan sta je er ook naast, dus ik weet niet of dat echt gaat helpen... Of is het gewoon een kwestie van volhouden?

butengeweun

Re: Jong paard wil niet alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:25

rustig gaan uitbreiden, dus je pa eerst een klein stukje verder van je af en ze is natuurlijk de beste, geweldigste, superste paard als ze maar 1 pas verzet. Dan wel gelijk je pa weer voorop en zo naar 2 passen ect uit gaan breiden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:26

Heb je niet iemand met ander paard waarmee je op buitenrit kan? Dan kan je soms even voorop en als het dan eng is haalt het andere paard je weer in en kan ze weer even volgen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:27

je zegt het zelf al, het is een jong paard.
Lekker met andere paarden naar buiten gaan zodat ze eraan kan wennen.
Natuurlijk is het fijn als je alleen naar buiten kan, maar in dit geval moet je kijken naar wat er voor je paard belangrijk is, en dat is eerst het vertrouwen opbouwen om buiten te rijden en pas daarna alleen naar buiten gaan.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 06-08-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:29

Dat had het paard van mijn schoonzus ook, die vond het buitenrijden prima als er iemand mee liep, reed, of fietste. Maar als hij alleen moest met mijn schoonzus op zijn rug, dan was hij niet zo'n held. Maar dat heeft gewoon gedaan! En al doende leert men. Het heeft even geduurd, maar nu kan ze prima alleen met hem naar buiten! :) Gewoon door te doen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:40

Ok, en als ik eerst met een ander paard erbij ga rijden, dan wordt ze daar niet juist nog afhankelijker van? Daar ben ik wat bang voor namelijk...

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:44

Die van mij deed het ook heel erg en maakte er aardig wat uren naast. Terug naar huis lopen was makkelijker voor haar, want ze wilde erg graag haar eten hebben. Dus liep er op de heen weg naast en terug erop tot dat het beter ging en toen steeds meer erop net zolang tot ik vanaf stal kon weg rijden.

Inmiddels rijden We alleen zo weg, maar nu het volgende punt. Er ging altijd iemand mee, omdat ik niet zonder kon nu kan het
wel en gaat er bijna nooit iemand mee want ze hebben geen zin/druk/slecht weer/te warm noem het maar op dus soms zou ik terug willen naar het punt dat ze niet alleen kon := Vind het gezelliger

Edit: met ander paard erbij kan ook geen kwaad. Probeer haar voorop te laten rijden dan moet ze op eigen benen lopen maar heeft ze wel een maatje die haar misschien wat meer vertrouwen geeft. En op de enge stukken kan het andere paard haar begeleiden en laten zien dat het niet eng is.
Laatst bijgewerkt door muzzy17 op 06-08-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:45

Nee hoeft niet, je begint erachter, daarna naast elkaar en dan zo telkens een stukje verder ervoor gaan rijden.

Als je dan voorop rijd en en er is iets waardoor ze niet verder durft kan je rustig met het andere paard laten zien dat het niet eng is. Maar je moet dan wel een super paardje hebben wat meegaat. Die kalm blijft als die van jou lastiger doet en ook rustig even een minutje of meer achter jou kan wachten om te kijken of je er toch als eerste langs kan

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:46

Ik denk dat je paard eerst gewoon vertrouwen op moet doen buiten.. dus door middel van samen buiten te wandelen of samen met iemand anders te gaan.. en dan tijdens die rit afwisselen wie voorop gaat

Ik heb ook n tijdje iemand geholpen met een jong paard.. eerst wou die alleen achterop.. na een tijdje durfde hij in stap wel naast me of zelfs voorop.. in draf durfde hij alleen nog achter maar dat ging ook met de tijd beter.. eerst naast elkaar draven en daarna ook voorop.. denk dat wij zo een klein jaar gereden hebben en nu kan ze ook alleen naar buiten en dan in alle gangen rijden

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:48

Ik had het anders gedaan, ik ben een stuk weggelopen van stal aan de Hand. Daarna ben ik opgestapt en had een paar meter kunnen lopen en ben dan met mijn jonge paard omgedraaid en naar huis gelopen.
Iedere dag of iedere twee dagen ben ik een stukje verder gelopen, zolang tot ik een klein blokje om (Lees: ong. 50m) kon lopen.
Ook hij wou niet alleen lopen en begon te staken, ik heb het opgelost door bovenstaande te doen. Na ongeveer een maand kon ik urenlang in het bos rondhangen, met een maatje of alleen.

Mijn jonge paard kon alles snel leren, ieder paard is anders.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:54

Geduld en oefenen :D Mijn paardje is bij een ongeval betrokken geweest, en daarna heeft het ruim 3 jaar geduurd voor ik hem weer alleen mee kon nemen naar buiten zonder afstappen. Ik heb altijd doorgezet en na een hele tijd geleidelijk opbouwen was het ineens zo ver :)

Al moet je in het begin af en toe even afstappen, dat is toch niet zo'n probleem? Als je nu volhoudt zal je daar gauw wel resultaat van zien. Zeker bij een jong paardje.
Succes! :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:14

Ah, dankjewel allemaal! Ik ga gewoon heel veel geduld met haar hebben. En een vriendin van me heeft een brave fjord, dus die wil vast wel af en toe even mee. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:35

Alleen maar geduld is zeker niet voldoende, het zou kunnen dat het na een tijdje net ietsje beter wordt maar het kan net zo goed heel wat erger worden, dat hangt een beetje af van het paard zelf.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt, zijn er maar 3 mogelijkheden:
1e je stelt de verkeerde vraag.
2e je stelt de juiste vraag maar je paard begrijpt het niet helemaal.
3e je paard kan het gevraagde niet uitvoeren.
Meestal is de oplossing te zoeken bij puntje 2, je moet je vraag dus duidelijker en meer verstaanbaar stellen.
Uiteraard moet er voldoende leiderschap zijn, wederzijds respect en vertrouwen, als die beiden er zijn en de vraag komt goed over zal elk paard, dus ook jouw paardje elke vraag correct beantwoorden.
Maar er is nog een probleempunt, bij het alleen buiten gaan rijden , dan zit jij achter het paard zijn hoofd, dus het paard loopt op dat moment voorop, de meeste paarden zijn volgers en de groep koplopers is zeer beperkt, op de 10 à 20 paarden is er maar ééntje koploper, en het vraagt dus echt veel meer leiderschap en vertrouwen vanuit het paard om die koplopersfunctie te willen uitvoeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:37

Mijn paard heeft het ook tijden gedaan, met staken en steigeren en al. Ik heb een keer een uur uitgetrokken voor een kilometer en ik heb net zolang gewacht tot ze in haar eentje overal langs ging (desnoods springend of achterwaarts). Het kostte even heel veel tijd en moeite, maar nu gaat ze overal langs :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:40

Wat je nu meemaakt hoort bij de opleiding van een jong paard.
Het gaat niet allemaal vanzelf, je zult het moeten oefenen en herhalen.
Je er aan lopen irriteren maakt het alleen maar erger.
4x in een uur afstappen valt nog mee toch?

Ik moest er voorheen ook regelmatig af, ik ben nu 3 jaar verder met mijn KWPNer en de laatste keer dat ik afgestapt ben kan ik mij niet meer herinneren.
Eerlijk is eerlijk, ik sta heus nog weleens te wachten omdat mijn paard iets even wil bekijken maar daar heb ik geen enkele moeite mee. De volgende keer dat ik er dan langs kom kijkt hij minder lang of zelfs helemaal niet.

Tegenwoordig hoor ik van mensen dat ik zo'n fijn relaxt paard heb als we buitenrijden, en dat is hij ook.
Op een smalle dijk een stel grote ronkende tractoren passeren, de containerwagen die de containers voor zijn neus leegt (ok hij besloot om de Tinker even voorop te laten) een grote groep mensen op skeelers die ons achterop komen, het gaat allemaal zonder problemen. Wat mensen zich dan alleen niet realiseren is dat ik er heel veel tijd in heb gestoken en goed heb nagedacht over hoe ik het hem wilde aanleren.

De methode "hij moet en hij zal want ik ben de baas", hebben wij nooit toegepast en zou bij ons absoluut averechts werken.

Blijven oefenen dus!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:53

Jep, hier ook ervaringsdeskundige. Wat was dat irritant zeg, verheug je je op een ontspannen bosrit, sta je om de 50m stil omdat madam weer wat denkt te zien. Komt er een hardloper voorbij, gaat zij ook weer in beweging. Het is inderdaad een kwestie van kilometers maken en doorzetten. Ik heb eerst met andere paarden erbij meerdere keren exact dezelfde route gelopen. Weer eens alleen geprobeerd en ja hoor, ze kende de route en wist precies wanneer ze mocht galopperen. Geen problemen. Ik ben steeds wat meer van de route afgeweken en bij staking haar gewoon vooruit gedreven tot ze weer in beweging kwam. Nu heb ik een heerlijk bospaard. Als we alleen zijn heeft ze nog wel eens haar momenten maar een hele rit wordt er iig niet meer door verpest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:54

Mijn jonge paard vindt het ook heel spannend om alleen te gaan.
Ik ga nu elke week met een stalgenootje met een heel braaf paard en dat gaat super.
Verder wandelen we ook veel.

Ik blijf het lekker nog even zo doen en dan komt er vast een moment dat we ook lekker alleen kunnen!