Citroen in mond paard --> losheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Citroen in mond paard --> losheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:43

Hi! Ik heb iemand gekend die voor het rijden citroensap (uit de winkel, in zo'n flesje) in de mondhoeken van haar paard deed. Idee hierachter was dat het paard hiervan gaat schuimen in de mond en daardoor losser wordt.

Iemand hiermee bekend? Overigens doe IK dit zelf niet!

nine1987

Re: Citroen in mond paard --> losheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:46

Schuimen lijkt me logisch.. Ik begin al te kwijlen bij de gedachte aan bijten in een citroen..

Loslaten lijkt me dan wel erg sterk.. Wij mensen verstrakken onze kaalspieren bij citroen.. Ik zelf denk dst een paard ook wel zo zal reageren..

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:49

Huh meen je dit echt?
Loslaten gebeurt middels een juiste manier van rijden, niet met extreem zuur sap in de mond te spuiten.

Sorry maar dit vind ik echt belachelijk.
En wat Nine zegt: door zuur verstrakken de spieren juist.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:52

Uhhh... Okee.. Hoe bedenk je dit? Wat hebben sommige mensen een rare manier van denken >;) .
Ik ben het met MissChrys eens. loslaten gebeurt als je op de juiste manier rijdt..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:55

Ik ken mensen die hun paard vér achter de loodlijn laten lopen opdat hun paard dan losser in het lijf wordt.

Ook onzin dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:56

What's next; spijkers in de mond, zodat hij een gevoeliger bekkie krijgt?

Ik vind dat onder mishandeling vallen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:00

Ik had dit zelf ook nog nooit gezien of van gehoord. Zet er zelf ook mijn vraagtekens bij.
Persoon in kwestie is overtuigd van het nut.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:01

Ik denk dat elk normaal denkend mens die rijdt wel kan bedenken dat dit niet gaat werken :n
Tenminste dat mag ik hopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:01

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of paarden van zuur houden en een klein beetje citroen sap lekker vinden of juist heel smerig. Een bit met een klein beetje smaak is immers geen hele rare methode om een paard wat meer te laten sabbelen en schuimen op het bit, ik vind citroen alleen niet de meest voor de hand liggende smaak en heb er nog nooit van gehoord.

Mishandelig vind ik wel een beetje overdreven, zelf vind ik citroensap heel lekker en ik bijt ook wel eens in een citroenschijfje het is geen zoutzuur ofzo, zolang je geen wondjes in je mond hebt is het hoogstens wat vies niet pijnlijk of giftig ofzo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:03

Wat? Is dit serieus?
Citroensap?
Nu ja, het moet niet gekker worden, hoewel ik door al m'n "paardenjaren" heen de meest bizarre "truukjes" ben tegengekomen om paarden "te laten doen zoals het hoort"" (waarbij de meeste van deze tactieken aan dierenmishandeling grenst, dan wel het gewoon ook IS), kende ik deze nog niet.

Ik hoop niet dat er ook maar iemand is die dit gaat navolgen, want dit grenst aan marteling t.o.v. het paard!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-08-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:03

Het is mij ook ooit eens aangeraden om op wedstrijd meer schuim op de mond te krijgen.
Daar werkt een klontje ook goed voor.
Ik snap wel dat ze er van gaan kwijlen,maar losser zullen ze er niet van worden.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:05

Het wordt ook steeds gekker

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:05

Met citroensap heb ik nog nooit gehoord, wel met een stukje appel. Lijkt me ook smakelijker voor het paard :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:10

Wat een onzin. Door op de juiste manier met je paard te communiceren en te leren wat je van hem vraagt gaat hij loslaten. Wat een vreemde keus zeg...

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:11

ambre schreef:
Het is mij ook ooit eens aangeraden om op wedstrijd meer schuim op de mond te krijgen.
Ik snap wel dat ze er van gaan kwijlen,maar losser zullen ze er niet van worden.

Ik rijd al bitloos zolang ik mij kan herinneren, vraag me af waarom het goed is dat een paard gaat schuimen om de mond met bit in?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:12

Wow! Citroensap in de mond van het paard spuiten... Dat is gewoon mishandeling!
Als het nou een klodder appelmoes was...

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:15

bellehorses schreef:
ambre schreef:

Ik rijd al bitloos zolang ik mij kan herinneren, vraag me af waarom het goed is dat een paard gaat schuimen om de mond met bit in?

Een goed gereden, losgelaten paard heeft een licht schuimlaagje op de lippen, ook bitloos.

Beter rijden dus.

Ik ken ook iemand die dr paard een mars voert voor ze de proef in gaat, tsja..

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:20

Ik durf toch wel te zeggen dat ik die van mij goed rijdt maar ze heeft nog nooit het schuim op haar mond gehad. Zal het morgen eens voorleggen aan mijn instructrice.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:22

En tabasco op het bit voor meer pit! :Y)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:25

Amaranth7 schreef:
Een goed gereden, losgelaten paard heeft een licht schuimlaagje op de lippen, ook bitloos.

Beter rijden dus.

Ik ken ook iemand die dr paard een mars voert voor ze de proef in gaat, tsja..

Dit kan toch ook niet goed zijn?

Een citroen lijkt me toch ook geen goed idee, als je paard dan een klein wondje heeft aan of in de mond (en dat hoeft heus niet altijd van het rijden te zijn..) dan zal dat wel branden!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:32

Ik rij zelf mijn paard regelmatig bitloos en hij krijgt dan ook een schuimmond. Erg leuk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:34

Mocht het paard het lekker vinden dan kan het wel helpen om wat speeksel aan te maken. Vindt het paard het niet lekker dan ook, maar dan is het wel erg sneu. Wat het met loslaten te maken heeft vat ik niet. Dan zou je eerder denken aan een lekker hapje om op te kauwen waardoor de kaakspieren ontspannen. Maar waarom je zulke kunstgrepen uit zou willen halen begrijp ik niet geheel en al.

Vind wel de methode om wat lekkers op het bit te smeren om een paard te leren het bit te zoeken (bij het aandoen van het hoofdstel) wel fijn om te gebruiken. Dat geeft paarden die het bit echt zelf oppakken en in de mond stoppen. Geen getik tegen de tanden perongelijk, geen gefriemel in de mond om te maar die mond open te laten doen en geen hoofden die de lucht in gaan. Is gewoon een fijne aanleermethode. Valt bij mij onder het waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:10

Ik ben er niet bekend mee, maar ik denk niet dat het lekker is of eerlijk voor het paard. Ik neem aan dat losheid pas komt als het paard goed gereden wordt en ontspannen gereden wordt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:32

Ik gebruik altijd afwasmiddel. Schuimt het lekkerste hoor... :D :P

Bowen schreef:
....Is gewoon een fijne aanleermethode. Valt bij mij onder het waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

er is ook een andere makkelijke methode. Niets met smeerseltjes, maar met de clicker. Voor de snelle kijker: zie 1,40 min.

https://www.youtube.com/watch?v=EhfaJevzvMM

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:16

KoudbloedKim schreef:
What's next; spijkers in de mond, zodat hij een gevoeliger bekkie krijgt?

Ik vind dat onder mishandeling vallen.

Nou das ook overdreven dat wat citroensap mishandeling is... Smaakpapillen van een paard zijn heel anders, wellicht vind het paard het niet zo erg. Niet dat ik het zelf zal doen.

Als eens aurigan in je mond gedaan? Dat heb ik zelf wel eens gedaan. Dat vind ik dus erg vies. Maar een paard moet het ook pikken. Wat ik wil zeggen is dat veel (wat al als normaal wordt gezien) dan ook mishandeling zou zijn.

De theorie die ts omschrijft lijkt mij wel onzin. Al lijkt het dat vastpakken van een bit wat lastig gaat