op de voorhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:25

Hoi, mijn paardje loopt sinds kort heel erg op de voorhand. alleen in galop. Wat kan ik hier tegen doen?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:51

Ten eerste moet hij goed op je been reageren. Je wilt de achterhand actief houden. Veel overgangen (draf-stap/stap-galop, vergeet niet hem ook hierin voorwaarts te houden!), tempowisselingen (verruimen/verkorten) en creatief zijn in je figuren (gebroken lijntje, volte verkleinen/openen). Simpele dingen zoals diep de hoeken inrijden, maken al verschil.

Edit; Neem een keer goed (privé)les. Die ziet het probleem wat je hebt met je paard en kan het jou veel duidelijker uitleggen. :)
Laatst bijgewerkt door leanR op 28-07-15 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

xponylove

Re: op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:53

Ze is uit zichzelf altijd al heel goed aan het been, en als ik heel veel tempowisselingen enzo ga doen dan word ze vet hyper

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:56

indegoofy schreef:
Ze is uit zichzelf altijd al heel goed aan het been, en als ik heel veel tempowisselingen enzo ga doen dan word ze vet hyper

Dan zou ik dit gaan oefenen :) Als ze vet hyper ervan wordt is dit denk ik omdat ze het moeilijk vindt?! Heel veel succes in ieder geval :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:58

Dat actiever worden of hyper worden is het teken dat ze van achteruit (waar de motor ligt) begint te lopen... rij dit zachtjes rond voren en je zult zien dat ze (niet ineens) steeds meer jou leert te dragen ipv als een kruiwagentje samenvooruit te rollen...

Sommige paarden hebben er meer tijd voor nodig om deze natuurlijke manier van bewegen af te leren... met een ruiter op de rug is het gezonder om de achterhand ook goed onder te brengen... maar dat wist je waarschijnlijk al... ;)

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:04

maar als ik dus veel overgangen rijd, dan wil ze harder, harder hardst. en dan kan ik haar niet meer netjes bij elkaar rijden omdat ik het al te druk heb met een pony die wil racen

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:47

Dan moet je juist overgangen en wendingen blijven rijden! Dan mag je best het netjes rijden even vergeten. Het begint bij controle en ontspanning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:30

Je pony vlucht weg voor je.
Hij heeft daar een reden voor.
De oplossing is na te gaan denken en te onderzoeken waarom.

Naar alle waarschijnlijkheid vraag je veel te veel van hem.
Hij begrijpt je vragen niet.
Of, hij heeft ergens last van.

Murw rijden, dat wil zeggen overgangen en wendingen en, en, en is niet de oplossing.
Helemaal niets, niets en dan één heel simpele vraag, wat hij ook doet belonen en stoppen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:46

indegoofy schreef:
maar als ik dus veel overgangen rijd, dan wil ze harder, harder hardst. en dan kan ik haar niet meer netjes bij elkaar rijden omdat ik het al te druk heb met een pony die wil racen

Hard, harder, hardst is niet gelijk aan actief vanuit de achterhand. Dit is vluchtgedrag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:00

En even 1 belangrijk doorkijkje: gesteld dat je overgangen rijdt (...met de opmerkingen van Simpelman in je achterhoofd...) rijd ze dan op een bijna los teugeltje.

Om de gedachte te bepalen: hoe harder jij (of je paard!) aan de teugel trekt, hoe meer het zwaartepunt naar voor gaat.

Ik wil nog wel eens mijn hand extra naar voor doen, terwijl ik met zit en zwaartepunt aangeef, kalmer of naar een langzamer gang te willen.

Andermaal om de gedachte te bepalen: denk aan de slidestop in western: de teugel hangt door, het gebeurt op een gewichtshulp, en het paard stopt op de achterhand.

Dat is op zich zwaar, vertraging dmv de achterhand, maar van nature kunnen ze het allemaal. De kneep is, hoe maak je het je paard duidelijk dat dat is wat je wil. Het is zelfs de basis van de spiertraining om te kunnen gaan verzamelen.

En een paard hoort, wat mij betreft, te allen tijde met zijn zwaartepunt te kunnen 'spelen'. (Echte verzameld zijn, of Z proeven rijden, dat hoeft echt niet elk paard van mij te kunnen - maar in werkwoorden vind ik, dat ieder paard moet kunnen verzamelen en uitstrekken. )

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:08

We rijden haar altijd zonder zadel omdat ze geen zadel heeft zegmaar. (die heeft ze wel maar past ze niet) Zal het hier aan kunnen liggen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:12

Eh - het kan.
Ooit reed ik een dier dat te lang met een niet passend zadel was gereden, en de gewoonte om "het geknel te proberen te ontwijken" heeft er nog lang ingezeten.
(Wanneer het precies te lang is, verschilt per dier.)

Dat je dus niet meer met dat zadel rijdt, is alleen maar goed.

Maar in principe kan je zonder zadel rijden en dat is in principe geen reden dat je paard op de voorhand valt in galop.
(....gesteld, dat je elke galoppas fiks wordt opgegooid en dan met een fikse klap zou landen, in dat geval kan het er weer wel mee samenhangen.....)