Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Corelli schreef:Met je gewicht iets achteroverJe wil dat je paard zijn achterhand blijft gebruiken en niet voorover de heuvel af dendert, dus je helpt wat door wat gewicht naar achteren te verplaatsen. Geef het paard wat teugelruimte om goed te kijken en zijn lijf te gebruiken, maar houd contact met je mond
aeolusnr1 schreef:Zoals "Ladypaard" het beschreef is helemaal goed, eigenlijk blijf je ten opzichte van de waterpaslijn gewoon recht zitten. hoe steiler de helling hoe meer je dus achterover zal leunen om recht te blijven zitten volgens de waterpas.
Belangrijk is wel dat je idd zoals ook reeds anderen hebben vermeld je het paard voldoende ruimte met de teugels geeft, dus niet echt kort blijven houden, niet echt tegenhouden maar eerder begeleiden.
je voeten moeten daarbij evenredig mee naar voren bewegen, dus ook je voeten zitten dan niet meer op de normale plaats.
Ook het paard moet deze manier van stappen leren, en zeer aandachtig blijven en een beetje door zijn achterhand heen zakken, dus beetje meer gaan zitten als het ware.
Bij zeer steile hellingen, moet je er zeer zeker over waken dat je het paard loodrecht naar beneden kan sturen, dus nooit schuin naar beneden gaan, want als je schuin naar beneden gaat en je paard schuift uit dan zal het onderuit vallen, als je recht naar beneden blijft gaan en het paard schuift , dan zal het op zijn kont gaan zitten en dit met gestrekte voorbenen voor zich uit, in dit geval sta je als ruiter echt met je voeten op de grond en zit je paard gewoon onder je op zijn kont. In deze situatie zijn er vele ruiters die dan snel afstappen , ik zou dat persoonlijk nooit doen, blijf op je paard en kruip zo verder naar beneden, maar blijf echt loodrecht , nooit schuin naar beneden.
Ilayla schreef:Grappig, jullie hebben het dus allemaal hetzelfde geleerd als ik, maar in de 2 boeken die ik las staat dat hellingen ook naar beneden in de verlichte zit gereden zouden moeten worden. Dit om de rug te ontlasten. Het ironische is dat in een van die boeken letterlijk staat: "Vroeger dachten de mensen dat je bij het naar beneden gaan overdreven naar achteren moest buigen, maar inmiddels is men ervan overtuigd dat dit een foute gedachte was, omdat de voorhand juist ondersteuning behoeft en de paarderug moet worden ontlast."
Dit zijn dus oudere boeken. Het is toch gek dat ze het hebben over vroeger en dat toen hetzelfde gedacht werd als nu?
ilaan schreef:aeolusnr1 schreef:Zoals "Ladypaard" het beschreef is helemaal goed, eigenlijk blijf je ten opzichte van de waterpaslijn gewoon recht zitten. hoe steiler de helling hoe meer je dus achterover zal leunen om recht te blijven zitten volgens de waterpas.
Belangrijk is wel dat je idd zoals ook reeds anderen hebben vermeld je het paard voldoende ruimte met de teugels geeft, dus niet echt kort blijven houden, niet echt tegenhouden maar eerder begeleiden.
je voeten moeten daarbij evenredig mee naar voren bewegen, dus ook je voeten zitten dan niet meer op de normale plaats.
Ook het paard moet deze manier van stappen leren, en zeer aandachtig blijven en een beetje door zijn achterhand heen zakken, dus beetje meer gaan zitten als het ware.
Bij zeer steile hellingen, moet je er zeer zeker over waken dat je het paard loodrecht naar beneden kan sturen, dus nooit schuin naar beneden gaan, want als je schuin naar beneden gaat en je paard schuift uit dan zal het onderuit vallen, als je recht naar beneden blijft gaan en het paard schuift , dan zal het op zijn kont gaan zitten en dit met gestrekte voorbenen voor zich uit, in dit geval sta je als ruiter echt met je voeten op de grond en zit je paard gewoon onder je op zijn kont. In deze situatie zijn er vele ruiters die dan snel afstappen , ik zou dat persoonlijk nooit doen, blijf op je paard en kruip zo verder naar beneden, maar blijf echt loodrecht , nooit schuin naar beneden.
Dan zou je dus met je gewicht vóór je paard hangen ipv op zijn zwaartepunt.
Drukte wat te vroeg op versturen. Ik vind het absoluut onnodig om extreem naar achteren of extreem naar voren te zitten. Gaat erom dat je boven het zwaartepunt van je paard blijft, daarvoor hoef je imo geen hele toeren uit te halen..
ilaan schreef:aeolusnr1 schreef:Zoals "Ladypaard" het beschreef is helemaal goed, eigenlijk blijf je ten opzichte van de waterpaslijn gewoon recht zitten. hoe steiler de helling hoe meer je dus achterover zal leunen om recht te blijven zitten volgens de waterpas.
Dan zou je dus met je gewicht vóór je paard hangen ipv op zijn zwaartepunt.
Ilayla schreef:Wat ik kan vinden is het jaartal 1990, denk dat ze beide rond die tijd geschreven zijn. Het gaat trouwens over 'Basisboek paardrijden' van Christine van der Made en 'Paarden' van Janna en Egbert van Zon mocht iemand ze toevallig kennen of willen weten.
Ik snap trouwens wel de gedachtegang dat achterover zitten beter zou zijn, maar zou ook wel willen weten waarom zij denken dat het tegenover gestelde waar is. Is er niemand die het eens is met de mensen uit die boeken? Het kan toch niet uit de lucht zijn komen vallen lijkt me.