Je zit tijdens het afrijden van heuvels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Je zit tijdens het afrijden van heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:03

Hoi bokkers!

Omdat het vakantie is, heb ik wat meer tijd om te lezen en ik had nog wat oude informatieve paarden boeken liggen die ik ben gaan lezen. Daar heb ik mijn kennis weer een beetje kunnen verfrissen, maar ik kwam ook iets tegen waarvan in niet weet of ik dat goed geleerd heb. Namelijk het rijden van hellingen naar beneden tijdens een buitenrit bijvoorbeeld. Als je een helling op rijdt ga je in de verlichte zit zitten, maar hoe zit je naar beneden? Ik ben benieuwd hoe jullie dat geleerd hebben. Ik laat nog even in het midden hoe ik het geleerd heb en hoe het in de boekjes staat. Dus brand los!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:05

Met je gewicht iets achterover :) Je wil dat je paard zijn achterhand blijft gebruiken en niet voorover de heuvel af dendert, dus je helpt wat door wat gewicht naar achteren te verplaatsen. Geef het paard wat teugelruimte om goed te kijken en zijn lijf te gebruiken, maar houd contact met de mond
Laatst bijgewerkt door Corelli op 27-07-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:05

Ik heb geleerd achterover hangen maar weet dat er ook mensen zijn die leren verlichte zit. Heb dat wel eens geprobeert op een flauw heuveltje maar werkt voor mij niet,

Sammie

Re: Je zit tijdens het afrijden van heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:08

Iets achterover.. Iets ander ken ik eigenlijk niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:08

Corelli schreef:
Met je gewicht iets achterover :) Je wil dat je paard zijn achterhand blijft gebruiken en niet voorover de heuvel af dendert, dus je helpt wat door wat gewicht naar achteren te verplaatsen. Geef het paard wat teugelruimte om goed te kijken en zijn lijf te gebruiken, maar houd contact met je mond

Idem.

Wil dat het paard op de achterhand loopt en dus zelf ook het zwaartepunt naar achter brengen. Heuvel op ook.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:09

JE zit met het paard mee (ten opzichte van de helling blijf je soort van recht zitten) dus naar beneden ga je enigszins je gewicht wat naar achteren plaatsen. Je blijft eigenlijk boven balanspunt van paard. Zo komt ruitergewicht op de achterbenen, die het paard vooral gebruikt om sterk naar beneden te gaan (balanspunt van paard schuift wat naar achteren). Zit je dan met het gewicht naar voren, trek je als het ware het paard omlaag. En paard moet het dan aankunnen om de "snelheid" mee te komen.
Dus de mate waarin ik naar achteren of voren zit heeft dus te maken met helling, snelheid, en training van paard.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:24

Zoals Ladypaard het omschrijft heb ik het als kind ook geleerd toen ik op Terschelling duintje op en duintje af ging.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:27

Grappig, jullie hebben het dus allemaal hetzelfde geleerd als ik, maar in de 2 boeken die ik las staat dat hellingen ook naar beneden in de verlichte zit gereden zouden moeten worden. Dit om de rug te ontlasten. Het ironische is dat in een van die boeken letterlijk staat: "Vroeger dachten de mensen dat je bij het naar beneden gaan overdreven naar achteren moest buigen, maar inmiddels is men ervan overtuigd dat dit een foute gedachte was, omdat de voorhand juist ondersteuning behoeft en de paarderug moet worden ontlast."

Dit zijn dus oudere boeken. Het is toch gek dat ze het hebben over vroeger en dat toen hetzelfde gedacht werd als nu?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:31

Ik leun op hellingen wat naar achteren maar bij stijlere hellingen kom ik wel ietsjes uit het zadel. Het paard beweegt dan wat meer onder mij door ipv dan ik overdreven van links naar rechts mee moet bewegen omdat de achterbenen zo sterk onder geplaatst worden. Daarbij blijf ik overigens wel gewoon naar achteren leunen. Bedoelen ze zo iets misschien met verlichte zit?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:35

Nee want er staat verder duidelijk verlichte zit, uitgelegd als: knieën tegen het zadel en het bovenlijf dat naar voren buigt met illustratie.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:44

Ik weet niet hoe oud je boeken zijn maar vroeger is voor mij eind jaren 70 :o

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:46

Ik heb dat vaker gezien/gehoord ja. Blijft het vreemd vinden want dan moet het paard blijven versnellen om zijn zwaartepunt onder dat van jou te krijgen, wat niet erg handig is bij heuvel af. Een momentje balansverlies en je gaat over de kop.
In de SGW/eventing zie je trouwens ook alle ruiters bij een serieuze afdaling achterover zitten.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:47

Ja dat dacht ik dus ook Naranga

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:49

Ik leun ook iets achterover, laat me teugels op net contact en laat hem dan zelf zoeken. Heuvel op in verlichte zit. Beide altijd goed gegaan en nog steeds.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:40

Zoals "Ladypaard" het beschreef is helemaal goed, eigenlijk blijf je ten opzichte van de waterpaslijn gewoon recht zitten. hoe steiler de helling hoe meer je dus achterover zal leunen om recht te blijven zitten volgens de waterpas.
Belangrijk is wel dat je idd zoals ook reeds anderen hebben vermeld je het paard voldoende ruimte met de teugels geeft, dus niet echt kort blijven houden, niet echt tegenhouden maar eerder begeleiden.
je voeten moeten daarbij evenredig mee naar voren bewegen, dus ook je voeten zitten dan niet meer op de normale plaats.
Ook het paard moet deze manier van stappen leren, en zeer aandachtig blijven en een beetje door zijn achterhand heen zakken, dus beetje meer gaan zitten als het ware.
Bij zeer steile hellingen, moet je er zeer zeker over waken dat je het paard loodrecht naar beneden kan sturen, dus nooit schuin naar beneden gaan, want als je schuin naar beneden gaat en je paard schuift uit dan zal het onderuit vallen, als je recht naar beneden blijft gaan en het paard schuift , dan zal het op zijn kont gaan zitten en dit met gestrekte voorbenen voor zich uit, in dit geval sta je als ruiter echt met je voeten op de grond en zit je paard gewoon onder je op zijn kont. In deze situatie zijn er vele ruiters die dan snel afstappen , ik zou dat persoonlijk nooit doen, blijf op je paard en kruip zo verder naar beneden, maar blijf echt loodrecht , nooit schuin naar beneden.
Ook je handen net iets meer naar voren toe, en zelf open ik ook iets mijn teugels (dus tussen je handen ongeveer een 40cm) dat geeft een veel stabielere ondersteuning voor je paard om dus echt recht te blijven.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:51

Wat ik kan vinden is het jaartal 1990, denk dat ze beide rond die tijd geschreven zijn. Het gaat trouwens over 'Basisboek paardrijden' van Christine van der Made en 'Paarden' van Janna en Egbert van Zon mocht iemand ze toevallig kennen of willen weten.

Ik snap trouwens wel de gedachtegang dat achterover zitten beter zou zijn, maar zou ook wel willen weten waarom zij denken dat het tegenover gestelde waar is. Is er niemand die het eens is met de mensen uit die boeken? Het kan toch niet uit de lucht zijn komen vallen lijkt me.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:52

aeolusnr1 schreef:
Zoals "Ladypaard" het beschreef is helemaal goed, eigenlijk blijf je ten opzichte van de waterpaslijn gewoon recht zitten. hoe steiler de helling hoe meer je dus achterover zal leunen om recht te blijven zitten volgens de waterpas.
Belangrijk is wel dat je idd zoals ook reeds anderen hebben vermeld je het paard voldoende ruimte met de teugels geeft, dus niet echt kort blijven houden, niet echt tegenhouden maar eerder begeleiden.
je voeten moeten daarbij evenredig mee naar voren bewegen, dus ook je voeten zitten dan niet meer op de normale plaats.
Ook het paard moet deze manier van stappen leren, en zeer aandachtig blijven en een beetje door zijn achterhand heen zakken, dus beetje meer gaan zitten als het ware.
Bij zeer steile hellingen, moet je er zeer zeker over waken dat je het paard loodrecht naar beneden kan sturen, dus nooit schuin naar beneden gaan, want als je schuin naar beneden gaat en je paard schuift uit dan zal het onderuit vallen, als je recht naar beneden blijft gaan en het paard schuift , dan zal het op zijn kont gaan zitten en dit met gestrekte voorbenen voor zich uit, in dit geval sta je als ruiter echt met je voeten op de grond en zit je paard gewoon onder je op zijn kont. In deze situatie zijn er vele ruiters die dan snel afstappen , ik zou dat persoonlijk nooit doen, blijf op je paard en kruip zo verder naar beneden, maar blijf echt loodrecht , nooit schuin naar beneden.

Dan zou je dus met je gewicht vóór je paard hangen ipv op zijn zwaartepunt.

Drukte wat te vroeg op versturen. Ik vind het absoluut onnodig om extreem naar achteren of extreem naar voren te zitten. Gaat erom dat je boven het zwaartepunt van je paard blijft, daarvoor hoef je imo geen hele toeren uit te halen..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:56

Afbeelding
Zo heb ik het geleerd.
Naar voren zitten bij heuvel op. Naar achter zitten bij heuvel af.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:57

Ilayla schreef:
Grappig, jullie hebben het dus allemaal hetzelfde geleerd als ik, maar in de 2 boeken die ik las staat dat hellingen ook naar beneden in de verlichte zit gereden zouden moeten worden. Dit om de rug te ontlasten. Het ironische is dat in een van die boeken letterlijk staat: "Vroeger dachten de mensen dat je bij het naar beneden gaan overdreven naar achteren moest buigen, maar inmiddels is men ervan overtuigd dat dit een foute gedachte was, omdat de voorhand juist ondersteuning behoeft en de paarderug moet worden ontlast."

Dit zijn dus oudere boeken. Het is toch gek dat ze het hebben over vroeger en dat toen hetzelfde gedacht werd als nu?

hm is nog niet eens zo heel gekke gedachte. Enkel zou ik dan nog steeds verlichte zit opvatten als in rug vrijmaken , maar zelf boven balanspunt blijven. Dus verlichte zit niet persé in "springhouding".

Verder is er een verschil tussen verlichte zit en verlichte zit (zoals nowadays wordt gezien als springhouding)
Ben benieuwd welke ze in het boek bedoelen. En uit welk jaar komt dat boek. Welk boek is het, en door wie/wat voor persoon geschreven? :D
Ben namelijk daar nog wel eens een heel stuk over tegengekomen in een wat ouder boek, volgens mij mr. caprilli die met zoiets begon om over na te denken. En later nog weer mensen die hier over na hebben gedacht. :Y)

Maar ga vooral uit van eigen gevoel en zicht op balans. (en oké een goed boek _/-\o_ : • Ride Right, with Daniel Stewart )

edit: zie de titels al, ga eens opzoeken want misschien heb ik hier één ervan staan. Maar zie bovenstaande waarom ik het er enigszins mee eens ben
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 27-07-15 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:57

ilaan schreef:
aeolusnr1 schreef:

Drukte wat te vroeg op versturen. Ik vind het absoluut onnodig om extreem naar achteren of extreem naar voren te zitten. Gaat erom dat je boven het zwaartepunt van je paard blijft, daarvoor hoef je imo geen hele toeren uit te halen..

Nee want je moet op je billen blijven zitten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:58

Ik denk dat je niet begrijpt wat ik geschreven heb.
je zit idd dus achterover , maar ik heb het exacter en juister beschreven, hoe steiler hoe meer dus.
en je voeten in de andere richting natuurlijk.
en zoals je ook op de tekening van "miss_lisje" kan zien , je blijft dus ten opzichte van de waterpas gewoon vertikaal.

ilaan schreef:
aeolusnr1 schreef:

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:05

Toen ik op vakantie was bij een boer in de Cevennes in Frankrijk leerde ik juist dat als de heling erg steil is je laverend afdaalt net als een zeilboot zigzaggend. In die gebieden zijn de wegen op de helling ook zigzaggend met de bekende haarspeldbochten. Ik heb veel trektochten door de bergen gereden met deze man. We reden met McClellan zadels.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:08

Kan eventueel morgen bij interesse een foto uit dat boek inscannen, waarop het balansaspect duidelijk wordt laten zien.
(geef maar een gil, anders bespaar ik mezelf de moeite :Y) )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:09

Ilayla schreef:
Wat ik kan vinden is het jaartal 1990, denk dat ze beide rond die tijd geschreven zijn. Het gaat trouwens over 'Basisboek paardrijden' van Christine van der Made en 'Paarden' van Janna en Egbert van Zon mocht iemand ze toevallig kennen of willen weten.

Ik snap trouwens wel de gedachtegang dat achterover zitten beter zou zijn, maar zou ook wel willen weten waarom zij denken dat het tegenover gestelde waar is. Is er niemand die het eens is met de mensen uit die boeken? Het kan toch niet uit de lucht zijn komen vallen lijkt me.

Ik snap het rug ontlasten idee ervan, maar voorbenen zijn de rem in de afdaling, daar extra gewicht op zetten geeft er meer belasting op en dus kans op falen (ga zelf eens te snel een helling af, je wil automatisch gaan zitten om niet te vallen en weer controle te hebben, iemand op je schouders die voorover hangt is dan ronduit eng/gevaarlijk). Daarnaast is het voorbeen enkel opgehangen aan spieren, achterbeen is geheel bot verbinding en daarbij beter "vast" te zetten om te compenseren, daar komt de kracht vandaan en wil je eigenlijk altijd meer gewicht/evenwicht naar toe hebben zodat het voorbeen meer vrijheid heeft om te bewegen. En dat lijkt mij zeker van toepassing als je voetje voor voetje je weg naar beneden moet voelen. Paard heeft immers blinde vlek recht voor zich, zet voeten dus blind neer en dan is zeker weten dat been daar kan staan nogal essentieël om veilig beneden te komen. Ga je daar dan gewicht naar toe verplaatsen? Die beweging verstoren? Lijkt mij niet dat dat je paard helpt om makkelijker/veiliger naar beneden te komen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:10

Als je hem stil zet op 0:36 is te zien wat aeolusnr1 bedoeld.

Edit:

Ik ben wel benieuwd naar de boeken die het dus anders beweren. Lijkt mij zeer interessant om te lezen wat de filosofie achter de andere methode is.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 27-07-15 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt