Eternity v. Wizzerd WV (Indoctro x Corland) aan het werk!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eternity v. Wizzerd WV (Indoctro x Corland) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:04

Hoihoi!

Vorige week was mijn zusje mee naar stal en heeft ze wat foto's van mij en [naam] gemaakt. Ik ben inmiddels wel weer benieuwd naar wat jullie er van vinden!

Voor een beetje vergelijkingsmateriaal, linkjes naar onze vorige HAW's:
[RT-HAW] [naam] back on track, hard work pays off! 17-05-15
url 27-12-14

[naam] is nu 6 jaar, bijna 2 jaar bij mij en wij zijn L1 met winst. (Heel eerlijk gezegd geen idee meer waar de teller precies op staat :')) Eind Maart zijn wij verhuist van stal en sindsdien hebben we ook een wedstrijdstop gehad. Nu ze de laatste tijd zo fijn loopt begint het wel weer te kriebelen en was ik dus benieuwd wat Bokt nu van haar vind :)

Wij zijn heel erg bezig geweest met die voorwaartse drang erin te krijgen. Als [naam] het lastig vindt gaat ze uit zichzelf heel langzaam lopen. Heel veen buitenritjes en gewoon lekker het gas erop hebben z'n vruchten afgeworpen, want inmiddels moet ik inhouden ipv "naar voren trappen" :D Dit maakt het (voor mij) ook veel makkelijker om goed d'r achterhand eronder te rijden, en ook tijdens het verzamelen/terugrijden behoudt ze veel meer impuls. Ook de aanleuning gaat stukken beter. Oprichting vraag ik nog steeds niet bewust van haar, maar doordat ze steeds meer vanuit achter begint te dragen komt ze vanzelf voor meer omhoog :) Verder is het enige dat ze nog wel is achter de loodlijn kruipt. Maar ze loopt in ieder geval ontspannen, en dat vindt ik toch het belangrijkste.
Verder zijn we nog veel bezig met lengtebuiging en het rechtrichten. Vooral linksom heeft ze hier moeite mee.

Uiteraard ook gestapt maar hier alleen geen foto's van

1 & 2
Stelling naar links.
Hier zie je duidelijk dat ze die lengtebuiging zelf probeer te compenseren door over d'r schouder weg te lopen. Veel bezig met begrenzing en het opsluiten tussen twee benen.
Afbeelding
Afbeelding

3
Hier vind ik d'r zelf fijn ontspannen en actief lopen.
Afbeelding

4
Hier dat stukje oprichting. Vertrekken vanuit achter, komt ze vanzelf omhoog :)
Afbeelding

5 <3
Afbeelding

6 & 7
Galop gaat steeds beter. In ieder geval kunnen we nu ontspannen en gecontroleerd door de bak. Ze vertrekt steeds meer vanuit achter en is ook steeds beter te "verzamelen". Van haarzelf maakt ze hele grote sprongen en is ze ook vrij lang in dr lichaam ( Hier mooi te zien ) wat het voor mij lastig maakte om haar goed bij elkaar te houden. Nu die motor achter steeds beter z'n werk begint te doen gaat het een stuk gemakkelijker, en gaan we steeds meer zoals op foto 5 door de bak!
Wijken zijn we ook mee bezig. Beide ons "zwakke punt" maar er beginnen goede stukjes tussen te zitten.
Afbeelding Afbeelding

8
Afbeelding

9
Deze ben ik zelf ook heel blij mee, als is 't maar omdat ik het een mooie foto vind :')
Maar ze loopt mooi actief, goede impuls, stille aanleuning en mooi verruimt :D
Afbeelding

10
Hier trainen we langzaam naar toe; het steeds meer stekken van d'r been tijdens de middendraf.
Met dit beeld ben ik zelf ook zeker al tevreden!
Afbeelding

11
En als laatste het halsstrekken. Hier moet ik er zelf heel erg voor waken dat ze niet gelijk op die voorhand duikt.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en naar jullie tips! Zelf ben ik heel erg trots en blij met hoe we en gaan!
Commentaar graag, maar hou het netjes :)

:wave:
Afbeelding

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:28

wauw gaaf dat ET haar eigen topic hier heeft. :j :j

verder valt me op, dat je de teugels vrij lang hebt, is dat met een reden? :)

flavlip

Re: Eternity v. Wizzerd WV (Indoctro x Corland) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:22

Jullie gaan zeker vooruit, leuk om te zien! Ik vind het een fijn beeld geven. Let er alleen wel op dat je de teugels wat meer op maat gaat houden, teugels wat korter en je handen wat meer naar voren plaatsen. Op sommige foto's kun je heel duidelijk zien dat er geen mooie lijn is van jouw elleboog naar haar mond, terwijl je op andere foto's dat wel heel mooi hebt. Daarom vind ik foto 9 een beter beeld dan foto 10, al snap ik dat jij op die foto vooral naar het beengebruik kijkt.

Probeer zelf goed rechtop te zitten, niet overstrekken, maar netjes in evenwicht. De ene foto zit je iets te ver naar achter, op de laatste foto juist weer te ver naar voren en op andere foto's wel netjes in evenwicht.

Op sommige foto's lijkt je paard zich wat vast te houden in haar kaak, of duikt ze wat achter de loodlijn, maar over het algemeen vind ik het een hele fijne, ontspannen indruk geven.

Foto 6 vind ik echt een heel mooi moment. Je paardje maakt mooi sprong, van achter naar voor, maar laat zich netjes opvangen door jou (waardoor ze iets meer gesloten loopt, wat ik in draf wat mis) en ze blijft hierbij ontspannen.

Hoe is met de overgang van draf naar galop? Ik denk dat je door deze overgang vaak mee te pakken er misschien ook voor kan zorgen dat je haar in draf ook meer gesloten kan rijden. Wat fijn dat ze al wat meer de voorwaartse drang krijgt, daar kun je wat mee! Ik vind je in elk geval zeker op de goede weg.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:33

Goed bezig Franka! Ik zou inderdaad de teugels een stuk korter nemen zodat je jou handen goed voor je kan houden en ook naar voren kan steken zonder dat ze voorover kukelt.
Succes nog!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:19

Ziet er netjes uit Franka! Het meeste commentaar is al gegeven, maar wat mij opvalt is ndat je soms wat uit het zadel komt. Dat zie je vooral goed bij de galopfoto's en de wijkfoto (doe je lichtrijden tijdens het wijken of doorzitten?), daar "wip" je wat omhoog in het zadel. Probeer wat meer op je billen te gaan zitten daarbij, dan wordt het ook makkelijker om ze iets meer te sluiten want je kan met je lichaam wat meer doen. :j

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:30

Ziet er goed uit! :D knappe ET! Jullie komen er wel! Ze begint ook al steeds meer te strekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:55

Teugels te lang laten worden is altijd al een probleem van mij geweest := Voordat [naam] van mij werd is ze een beetje in een valse knik gereden. Om dit er weer uit te krijgen heb ik toen mn teugels altijd bewust "te" lang gelaten, maar dat heeft die slechte gewoonte alleen maar erger gemaakt :')

@flavlip Dankjewel! Op het stukje hierboven erna heb ik ook heel erg de neiging om mijn handen net iets te hoog te houden, wat inderdaad die lijn ook nog is doorbreekt. En dat foto 9 een beter beeld is ben ik helemaal met je eens! Foto 10 ging mij inderdaad puur om het beengebruik :)
Het achter de loodlijn lopen heb je helemaal gelijk in, had ik ook al aangegeven in de OP. Ontspannen loopt ze dan inderdaad vaak alsnog wel, maar ze mag er toch iets meer uit met d'r neusje.
Dat galop beter gaat heb je ook goed gezien, haha! Op de een of andere manier is ze dan veel makkelijker te verzamelen en ook de ontspanning erin te houden. Bij draf is het nog een beetje één van die twee.
Overgang galop naar draf gaat de ene keer heel goed en de andere keer moeten we 3x opnieuw aanspringen om een nette overgang te krijgen. Dat is vooral een puntje voor mijzelf. Ik moet tijdens m'n training wat eerder gaan galopperen, omdat ze de overgang al wat lastig vind (vooral om de ontspanning erin te houden) kan ik dat beter trainen op het moment dat ze nog wat minder moe is, maar daar moet ik echt zelf op gaan letten ;)
Die voorwaarde drang ben ik ook heeel blij mee! Waren mijn eeuwige buitenritjes toch nog ergens goed voor _O-

@Kaitlyn tijdens het wijken blijf ik inderdaad lichtrijden. [naam] vind het heel lastig en ik ben er ook niet zo'n ster in :') Ik merk dat als ik blijf lichtrijden zij het wat makkelijker vind, oa omdat ik zelf veel beter kan begrenzen en opzei duwen. Verder heb je gelijk, al ga ik vooral onbewust "staan" in m'n beugels om m'n rug wat te ontlasten. Neemt natuurlijk niet weg dat ik gewoon moet gaan zitten, maar als ik een slechte dag heb doet dat gewoon pijn in die galop :') Ze maakt behoorlijke sprongen van zichzelf die dan niet altijd fijn uit te zitten zijn...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:13

Om eerlijk te zijn vind ik het er best wel stram uit zien. Het oogt wat zwaarmoedig in de hand en strak in de rug. Maar het lijkt er op dat het in het verleden erger is geweest, je paard toont namelijk best wel wat buiging in de gewrichten in de beweging en dat is een goed teken. Een stijf paard kan dat niet doen.

Het is wel begrijpelijk, je paard heeft z'n bouw niet mee, behoorlijk horizontale hals, lang paard. Dus waar je naar mijn idee mee bezig moet zijn is je paard in elkaar rijden/korter maken. Maar dat is een rijtechnisch proces van maanden, zo niet jaren!

Bij je eerste foto schrijf je dat je paard moeite heeft met lengtebuiging en graag over de schouder wegloopt. Probeer eens een volte te sluiten met contrastelling. Hiermee zet je de schouder meer naar binnen en krijg je meer controle over de schouder. Naar mate je meer controle hebt, kan je je paard gewoon met de schouder naar binnen op een kleine volte zetten terwijl de hals gewoon in de richting mee buigt. Blijf in die contrastelling wel los in je hand.
Hiermee krijg je ook meer controle over het binnenachterbeen dat dan wel onder moet treden en dus een sterkere achterhand.

Je paard loopt wat achter de loodlijn, wat ik je beslist niet kwalijk neem. Maar wanneer je je paard op die hoogte hebt lopen, probeer 'm dan ook de neus er uit te rijden. Dan maar simpel voorwaarts neerwaarts. Desnoods eerst zien hoe je dat in stap voor elkaar krijgt op die hoogte. Je paard hoog instellen lukt je op dit moment toch niet, don't bother. Is voor jullie allebei niet fijn, want jij verprutst je fijne paard ermee.
Maar door de neus naar voren te rijden (en het is zóóó moeilijk!) krijg je je paard meer over de rug, wordt de zone voor de schoft mooi los en wordt je paard sterker van achteren. Wederom allemaal dingen die je nodig gaat hebben.

De houding in galop lijkt heel erg fijn, de neus er mooi voor. Maar richt je niet op verzameling, maar op tempocontrole. Tempocontrole betekent meer controle over het achterbeen en de snelheid van het achterbeen. Wat juist belangrijk is voor het verzamelen en het zwaardere werk later. Vermoedelijk gaat je paard in wat jij verzameling noemt nu eerder langzamer lopen. Terwijl het paard gewoon dezelfde activiteit dient te behouden. Waar je juist zo hard voor hebt gewerkt om voor elkaar te krijgen!

Let er met wijken op dat de schouder voor gaat, niet de achterhand. De achterhand lijkt nu voor te gaan, waardoor het binnenachterbeen van z'n klusje af komt. Dat is niet de bedoeling. Eerst de schouder opzij en dan de rest, maar wel gelijkmatig.

Persoonlijk zou ik me niet richten op wat het voorbeen doet in middendraf. Geheel onbelangrijk. Dat komt vanzelf als bovenstaande allemaal verbeterd.
Kortgezegd, probeer te werken aan de soepelheid van je paard. De enige manier waarop je paard dat voorbeen verder weg gaat gooien is wanneer hij van achter sterker wordt en daardoor langer het voorbeen in de lucht kan verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:40

@Janine1990 ze is helemaal niet zwaar in de hand. Eerder zelfs te los, waardoor ik al het contact kwijt ben. Zijn heel lang opzoek geweest naar passende neusriem en bit, en uiteindelijk een combi gevonden die fijn werkt waardoor ze loslaat en contact houdt.

D'r bouw heeft ze zeker niet mee, ook qua balans zijn we lang bezig geweest (zij dan). Ze mag dan "al 6" zijn, maar een echte laadbloeier en in d'r koppie nog jonger (speels, snel afgeleid, ook wel een stukje karakter natuurlijk). We doen t dus heel rustig aan. En dat bij elkaar rijden is zeker iets wat we doen ja! Ook dat stukje verzameling. Het struikelpunt blijft om dat impuls te houden, maar hier trainen we zeker op :j

Het achter de loodlijn lopen had ik in de OP al aangegeven als een trainingspuntje ;) Oprichting oid doen wij inderdaad nog helemaal niet aan, om de rede die jij zegt; ik wil d'r daar niet door verpesten, door dat de vragen terwijl ze achter nog niet genoeg werkt en nog niet alle momenten goed over de rug loopt. In stap is alles juist moeilijker, dan is ze nog heel erg zoekende. Hier zijn we dus nog bezig met een nette constante aanleuning voordat we weer dat kleine stapje verder gaan :)

Contrastelling op de volte pak in in de les wel mee, maar is tijdens de training wel is wat ik zelf snel vergeet (net als het wijken oefenen), ga er op letten!

Galop loopt ze op het moment ook zeker het fijnst! Rechtsom gaat ze heeeel fijn en houdt ze goed sprong tijdens het verzamelen/terugrijden. Linksom zijn we nog veel meer bezig met goed die achterhand trainen, oa door wat kleinere voltes te rijden zodat ze echt vanuit achter moet gaan springen.

Wijken is zeker ons stuikelpunt. Hier zijn we beide nog een beetje zoekende, ik ga je tip meenemen in de training!

Haha en dat voorbeen in draf, lijkt echt alsof ik daar volledig op gefocust ben :') Maar dat is helemaal niet zo! Ik was gewoon heel erg trots op die foto :') Verder zijn we daar helemaal niet bewust mee bezig, we trainen er langzaam naar toe, maar dat strekken komt vanzelf wel als de rest helemaal op orde is. :)
Ze doet onwijs d'r best maar ik merk wel dat ze het allemaal heel erg lastig vind. Vaker dan 4x per week rijden wij dan ook zeker niet in de bak. Ik merk echt dat dat gewoon genoeg voor haar is. Ze zit nu heel goed in d'r vel, is vrolijk en heel werkwillig!
Gewoon lekker veel afwisseling zodat ze er wel plezier in blijft houden :D

...En wat je over vroeger zei, klopt zeker. Dit is toen ik d'r net had ;)
Afbeelding
Afbeelding
Is ook goed te zien wat voor laadbloeier ze is. Hier is ze 4,5. Op stal dachten de meeste dat ze 3 was...